Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-22, 23:34   #76
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Med mixat grepp klarar man att hålla... Jag vet inte... 50 % högre vikt? Så nu kommer nog marklyften ta fart! Nu kommer marken lyfta, om jag får drista mig till att vara lite klämkäck.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 19:58   #77
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Reg.datum: Nov 2014
Kära dagbok,

idag slog jag personbästa i marklyft för tolfte gången i rad. Hade jag inte varit så förvirrad och glömt skriva dagens lyft på handen innan passet den 26:e januari hade det antagligen varit sjutton gånger i rad, men med tanke på att jag inte tyckte att marklyft kändes förrän 60 kg vore det givetvis larvigt och snudd på patetiskt. Ser jag till att fortsätta slå PB varje pass kommer jag marka 100 kg den 8:e mars som passande nog råkar vara internationella kvinnodagen. 10 kg to go!

MIXAT GREPP ÄR GULD!

Värmde upp osv osv. Skriver enbart ut arbetsseten:
Knäböj: 47,5 x 5 x 3 (tekniken höll)
Bänkpress: 35 x 5 x 3 (slentrianbänkade)
Marklyft: 90 x 5 PB

Citat:
Ursprungligen postat av century Visa inlägg
Så kul att fler tjejer faller för skrotlyftet du har ju riktigt bra grund, kör hårt!
Jag håller verkligen med! Varför hittade jag inte hit tidigare? Tack så mycket, det lovar jag att göra!
Total: 352,5 kg • Wilks: 384,15

(MMA och Submission wrestling på nybörjarnivå)
Ajasoro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-24, 20:01   #78
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Med mixat grepp klarar man att hålla... Jag vet inte... 50 % högre vikt? Så nu kommer nog marklyften ta fart! Nu kommer marken lyfta, om jag får drista mig till att vara lite klämkäck.
Verkligen? Låter ganska mycket, men jag känner också att 90 kg med mixat är enklare än 80 kg med överhandsgrepp. Sen är det ju svårt att bedöma vad som beror på greppet och vad som beror på styrkeutvecklingen. Stämmer din femtioprocentsregel borde ju 120 kg inte vara alltför långt bort!

Gammal 2015-02-25, 07:03   #79
pazzion
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Ajasoro Visa inlägg
Verkligen? Låter ganska mycket, men jag känner också att 90 kg med mixat är enklare än 80 kg med överhandsgrepp. Sen är det ju svårt att bedöma vad som beror på greppet och vad som beror på styrkeutvecklingen. Stämmer din femtioprocentsregel borde ju 120 kg inte vara alltför långt bort!
Kul journal och stenhårt jobb! Grattis till PB:t i marken också. 💪💪👍👍

Jag körde SS förut också, och kör någon typ av hybrid-intermediate-program nu. Tänkte dock köra en vända Texas Method efter avslutad deff.

Angående ditt grepp: jag brukar köra alla set och repetitioner jag orkar med dubbelt överhandsgrepp, och byta till mixat vid behov. Det låter dig fortfarande utveckla greppstyrkan, så att det antagligen är nemas problemas med 120 kg och mer därtill.

Lycka till!

Edit: om du behöver ett grepp som låter dig lyfta mer vikt utan att behöva lära in någon ny teknik kan du alltid testa hook grip. Min tjej gillar det inte alls (tycker det gör ont i tummen), men jag gillar det. Du lägger helt sonika långfingrets yttersta del (fingeravtrycket), på tummens nagel. Friktionen där emellan gör att du kan hålla riktigt mycket mer vikt. Känslan av att tummen blir mosad försvinner efter ett par gånger.
Yes: "Uppfattningen jag fått är att killar har mer av ett konstant driv, medan tjejer klarar sig rätt bra på shopping och att hänga upp nya gardiner. Fast det är svårt att veta sånt här, om man inte är tjej. De brukar ju liksom vara lite mer kåta i smyg. "

Senast redigerad av pazzion den 2015-02-25 klockan 07:09.
pazzion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-25, 18:46   #80
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pazzion Visa inlägg
Kul journal och stenhårt jobb! Grattis till PB:t i marken också. 💪💪👍👍

Jag körde SS förut också, och kör någon typ av hybrid-intermediate-program nu. Tänkte dock köra en vända Texas Method efter avslutad deff.

Angående ditt grepp: jag brukar köra alla set och repetitioner jag orkar med dubbelt överhandsgrepp, och byta till mixat vid behov. Det låter dig fortfarande utveckla greppstyrkan, så att det antagligen är nemas problemas med 120 kg och mer därtill.

Lycka till!

Edit: om du behöver ett grepp som låter dig lyfta mer vikt utan att behöva lära in någon ny teknik kan du alltid testa hook grip. Min tjej gillar det inte alls (tycker det gör ont i tummen), men jag gillar det. Du lägger helt sonika långfingrets yttersta del (fingeravtrycket), på tummens nagel. Friktionen där emellan gör att du kan hålla riktigt mycket mer vikt. Känslan av att tummen blir mosad försvinner efter ett par gånger.
Tack så hemskt mycket!

Trivdes du med SS när du höll på?

Jo, kör också överhandsgrepp i de lättare vikterna och byter till mixat när det blir tungt!

Tack för tipset ang. hook grip! Hade aldrig hört talas om det, men det låter ju super! Väntar dock med det tills behovet uppstår eftersom jag helst inte har ont i tummarna i onödan.

Gammal 2015-02-25, 18:52   #81
pazzion
Registered User

Citat:
Tack så hemskt mycket!

Trivdes du med SS när du höll på?

Jo, kör också överhandsgrepp i de lättare vikterna och byter till mixat när det blir tungt!

Tack för tipset ang. hook grip! Hade aldrig hört talas om det, men det låter ju super! Väntar dock med det tills behovet uppstår eftersom jag helst inte har ont i tummarna i onödan.
Det gjorde jag absolut! Kanske inte i slutet, för då var det en konstant nära-döden-upplevelse eftersom det var så jobbigt. Men det fick mig ganska stark och härdade mig bra.

Själv då - vad är bäst och vad är värst?

Jag rekommenderar verkligen Rippetoes böcker också. Jag har läst SS, Practical Programming och Mean Ole Mister Gravity, och han är inte bara rakt på sak och väldigt pedagogisk, han är förbannat rolig också.

Det låter bra.

Haha. Det kan vara smart!
Yes: "Uppfattningen jag fått är att killar har mer av ett konstant driv, medan tjejer klarar sig rätt bra på shopping och att hänga upp nya gardiner. Fast det är svårt att veta sånt här, om man inte är tjej. De brukar ju liksom vara lite mer kåta i smyg. "
Gammal 2015-02-25, 19:02   #82
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Kära dagbok,

det är något jag inte berättat. Jag funderar på att delta i Stockholm Triathlon i augusti. Sprintversionen á 750 m simning, 2 mil cykling, 5 km löpning.

Så, jag har börjat cykelpendla. 33 km tur och retur, idag blev det dock lite längre pga att jag åkte vilse. Klarar jag inte att cykla till universitetet kommer jag inte palla ett Triathlon. Vill att våren ska komma så jag kan börja springa. Jag var queen på långa distanser när jag var yngre, något som jag tror främst berodde på envishet. Det största problemet är dock att jag inte kan crawla. Gjort några halvhjärtade försök genom åren som alltid slutat med att jag sjunkit och fått en kallsup.

Gammal 2015-02-25, 19:19   #83
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Citat:
Det gjorde jag absolut! Kanske inte i slutet, för då var det en konstant nära-döden-upplevelse eftersom det var så jobbigt. Men det fick mig ganska stark och härdade mig bra.

Själv då - vad är bäst och vad är värst?

Jag rekommenderar verkligen Rippetoes böcker också. Jag har läst SS, Practical Programming och Mean Ole Mister Gravity, och han är inte bara rakt på sak och väldigt pedagogisk, han är förbannat rolig också.

Det låter bra.

Haha. Det kan vara smart!
Usch, låter ju fruktansvärt! Men stark blev du iaf!

Jag älskar att det är ett okomplicerat upplägg och att ökningarna kommer så snabbt! Än så länge är det inte något jag direkt ogillar med programmet, men jag stör mig något ofantligt på hur det alltid är kö till skivstängerna!

SS läste jag större delar av innan jag påbörjade programmet. Jag läste på tekniken noggrannt men skumläste övriga partier. Filmerna som kom med var också stört bra (hans Texas accent förhöjer upplevelsen avsevärt)! Har Practical Programming på min dator, så det blir till att läsa den när jag tragglat mig igenom min torra kurslitteratur. Mean Ole Mister Gravity får hamna på min läslista! Tack för tipsen!

Gammal 2015-02-26, 07:06   #84
pazzion
Registered User

Citat:
Usch, låter ju fruktansvärt! Men stark blev du iaf!

Jag älskar att det är ett okomplicerat upplägg och att ökningarna kommer så snabbt! Än så länge är det inte något jag direkt ogillar med programmet, men jag stör mig något ofantligt på hur det alltid är kö till skivstängerna!

SS läste jag större delar av innan jag påbörjade programmet. Jag läste på tekniken noggrannt men skumläste övriga partier. Filmerna som kom med var också stört bra (hans Texas accent förhöjer upplevelsen avsevärt)! Har Practical Programming på min dator, så det blir till att läsa den när jag tragglat mig igenom min torra kurslitteratur. Mean Ole Mister Gravity får hamna på min läslista! Tack för tipsen!
Absolut!

Eller hur. Det är hela charmen. Det visar också hur mycket folk krånglar till det i onödan.

Jag förstår vad du menar. Sen är det alla andra som hatar en själv istället, när man använder en stång i över en timme för att köra hela sitt pass.

Jag har inte sett filmerna (förutom lite klipp på YouTube). Men de finns på att titta på-listan.

Det gör du rätt i! Vad pluggar du?
Gammal 2015-02-26, 12:36   #85
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Citat:
Absolut!

Eller hur. Det är hela charmen. Det visar också hur mycket folk krånglar till det i onödan.

Jag förstår vad du menar. Sen är det alla andra som hatar en själv istället, när man använder en stång i över en timme för att köra hela sitt pass.

Jag har inte sett filmerna (förutom lite klipp på YouTube). Men de finns på att titta på-listan.

Det gör du rätt i! Vad pluggar du?
Verkligen!

Tror inte att jag är så värst hatad, jag kör alltid en annan övning mellan knäböj och mark. Jag älskar hur ''har du många set kvar?'' är kodord för ''hej, jag vill vara efter dig, men orkar inte stå och snegla''.

Filmerna är... inte särskilt svårtillgängliga. Om du förstår vad jag menar?

Etnologi! Alltså, kulturvetenskap. Sjukt intressant, men ibland tappar jag motivationen. I lördags var det förresten 50 år sedan Malcolm X blev mördad. Vi sörjer med en passande bild:
Bifogade bilder
Filtyp: png Skärmavbild 2015-02-26 kl. 12.30.12.png (91.2 KB, 206 visningar)

Gammal 2015-02-26, 14:04   #86
pazzion
Registered User

Citat:
Verkligen!

Tror inte att jag är så värst hatad, jag kör alltid en annan övning mellan knäböj och mark. Jag älskar hur ''har du många set kvar?'' är kodord för ''hej, jag vill vara efter dig, men orkar inte stå och snegla''.

Filmerna är... inte särskilt svårtillgängliga. Om du förstår vad jag menar?

Etnologi! Alltså, kulturvetenskap. Sjukt intressant, men ibland tappar jag motivationen. I lördags var det förresten 50 år sedan Malcolm X blev mördad. Vi sörjer med en passande bild:
Det är bra. Håll dig på god fot med övriga. Du vet aldrig när du behöver be någon du inte känner att filma eller passa ett hårt set.

Haha. Det är helt sant. Jag brukar dock fråga och sen stirra dem i ögonen genom spegeln. Då brukar deras 11 miljarder planerade set gå jävligt snabbt.

Jag förstår precis vad du menar.

Intressant! Vad jobbar man med efter en sådan utbildning?
Gammal 2015-02-26, 19:42   #87
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Kära dagbok,

Knäböj 50 x 5 x 3 PB
Militärpress 25 x 5 x 2, sedan 25 x 4

första halvan av passet var magnifikt. Vid ett tillfälle kändes det som att jag var statist i en musikal; den här närmare bstämt. En äldre dam satt på roddmaskinen, vars låga spinnande fungerade som bakgrundsljud. Sedan började en ung tjej hoppa hopprep och en kille släppa ner tunga vikter i latsdraget. Regelbundenheten av de omaka ljuden fick mig att smälta inombords och jag ansträngde mig aktivt för att hålla masken. Det var fantastiskt.

Andra halvan av passet var under förväntan. När jag kom till böjracket låg det en iPad där, och strax intill höll någon PT en introduktion till två killar. Jag frågade om någon använde racket och fick ett ''ja'' till svar, så satte mig på en motionscykel för att vänta ut dem. Tio minuter passerade utan att de rörde skivstången, istället stod de bredvid och värmde upp och övade teknik. Jag gick och frågade tjejen igen, varpå hon svarade ''om en halvtimme''. Ville trycka ner hennes fula nylle i marken men och sa ''jag förstår'' ackompanjerat med en stel grimas som skulle likna ett leende. Sen gick jag.

Man kan fan inte paxa grejer med en iPad. Väx upp.

Så. Nu måste jag nyktra till så jag kan gå tillbaka till gymmet och slå personbästa i marklyft. Har ätit semla och druckit rött. Uppdaterar när/om jag lyckas.

Senast redigerad av Ajasoro den 2015-02-26 klockan 19:49. Anledning: stavfel
Gammal 2015-02-26, 21:31   #88
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Inser redan nu att jag inte kommer orka ta mig till gymmet. Huvudet dunkar och jag känner mig pömsig. Riktigt fult ord, men ja: pömsig.

Hur mycket jag än gillar marklyft kommer det aldrig bli roligare än rödvin.

Gammal 2015-02-26, 21:38   #89
pazzion
Registered User

Hahaha. Bra kämpat i vilket fall. Och angående instruktören så låter det som att du tränar på Friskis. Vilken idiot...

Det var en instruktör där som tog tag mig i axeln mitt under ett PB-försök på 5*135 kg i marklyft förra våren.

Jag slängde upp huvudet mitt under lyftet, stirrade honom i ansiktet med blodsprängda ögon och ett synnerligen vaskulärt ansikte samtidigt som jag vrålade INTE NU!!! och slutförde lyftet. Han tyckte tydligen att jag smällde för mycket med vikterna, men vågade inte säga något efter den incidenten.
Gammal 2015-02-28, 10:53   #90
Ajasoro
Registered User

Ajasoros avatar

Citat:
Det är bra. Håll dig på god fot med övriga. Du vet aldrig när du behöver be någon du inte känner att filma eller passa ett hårt set.

Haha. Det är helt sant. Jag brukar dock fråga och sen stirra dem i ögonen genom spegeln. Då brukar deras 11 miljarder planerade set gå jävligt snabbt.

Jag förstår precis vad du menar.

Intressant! Vad jobbar man med efter en sådan utbildning?
Haha, oj, jag har faktiskt aldrig vågat fråga någon om passningshjälp! :/ Måste komma över den grejen.

Hah, den passiv-aggressiva typen! Min stil är mer stel artighet. Få dem att skämmas, typ.

Det är sjukt brett! Etnologer kan jobba på museum eller på olika myndigheter. Annars är det bra att ha som bonuskunskap om man är journalist eller statsvetare eller gud vet vad.

Citat:
Hahaha. Bra kämpat i vilket fall. Och angående instruktören så låter det som att du tränar på Friskis. Vilken idiot...

Det var en instruktör där som tog tag mig i axeln mitt under ett PB-försök på 5*135 kg i marklyft förra våren.

Jag slängde upp huvudet mitt under lyftet, stirrade honom i ansiktet med blodsprängda ögon och ett synnerligen vaskulärt ansikte samtidigt som jag vrålade INTE NU!!! och slutförde lyftet. Han tyckte tydligen att jag smällde för mycket med vikterna, men vågade inte säga något efter den incidenten.
Nä, jag tränar på Nordic Wellness, men är väl samma stuk.

Alltså va? Så jävla ohyfsat. Snygg lösning och starkt att du fixade PB:t trots distraktionen!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:51.