2016-03-08, 23:20
|
|
|
Lever på gamla meriter
Reg.datum: May 2008
|
kul när den här tråden kommer upp ibland! Jag har tagit mitt excelande till en ny nivå och det har nu slutat med att företaget jag jobbar på har slutat ta ut rapporter ur systemen och ber mig ta fram dom istället :P
mitt "program" jag byggt nu har hamnat på 11mb, stora sökfunktionen ger 185 kolumner med information från diverse olika system.
Så en sökning på 100 objekt resulterar i 18 500 formler som slår, som mest har jag testat.
En sökning på 4000 objekt tar ca 1minut på min I7 6700k (32gb ram), ca 740 000 formler.
Roliga är att höra fläktarna dra igång i maxfart samma sekund jag trycker på update
Byggde min egna meny också för att påkalla alla VBA script som finns i bakgrunden, funktioner för att populera sökfunktioner för olika produkter, samt funktioner för att importera objekt av viss typ, eller på en viss lokation.
I love excel 
Det jag skulle behöva lära mig nu är att sätta en databas i botten och använda den för lagring av datat och bara låta excel hantera formler, men gillar ändå excel och kunna definera kolumner/fält och anropa dom, går smidigt och snabbt
|
2016-03-08, 23:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Låter helt underbart Martikainen.
Själv sitter jag mest med formler i fönstren, lägger in macron och kopierar andras VB-koder. Använder Excel en hel del i arbete och utvecklat min kunskap genom att förbättra olika mallar och sätt att föra data, men jag önskar jag kunde utveckla mig två till tre nivåer till. Har du några tips möjligtvis?
Finns det någon riktigt bra bok att lära sig koda i Excel eller är det kanske onödigt?
Tack på förhand
|
|
|
2016-03-09, 12:23
|
|
|
Lever på gamla meriter
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dav0d
Låter helt underbart Martikainen.
Själv sitter jag mest med formler i fönstren, lägger in macron och kopierar andras VB-koder. Använder Excel en hel del i arbete och utvecklat min kunskap genom att förbättra olika mallar och sätt att föra data, men jag önskar jag kunde utveckla mig två till tre nivåer till. Har du några tips möjligtvis?
Finns det någon riktigt bra bok att lära sig koda i Excel eller är det kanske onödigt?
Tack på förhand 
|
Det som fått mig att utvecklas är egentligen behovet vi haft, IT-system som inte är sammankopplade, dåligt standardiserade gällande formatering/namnstandarder osv gjorde att jag ville hitta ett sätt att samla all data, behandla det och få ut vettiga rapporter.
Samt att jag ofta driver projekt som kräver total kontroll över miljöerna, tex datahallsmigreringar eller transitionprojekt av kunder.
Jag började smått med att bara sammanfoga 2 system och ville sen få information om en till produkt, och sedan en till, nu är jag uppe i 22 olika system. Sedan kom utmaningen att kunna skriva kraftfullare formler så att det inte tar sån jäkla tid (började med vlookup och kör nu index/match), diverse array formler.
Sedan ville jag ha möjligheten att välja på vilka system jag skulle söka i så då kom behovet att göra programmet oberoende av fält/kolumner och istället populera allt via VBA script och gå på tex sista tomma fältet i en kolumn eller liknande. Att kunna importera datat i osorterat skick och använda sig av tabeller och definerade namn var också en otroligt bra grej att inse.
Så det har varit mycket trial and error och googlande på att hitta smartare lösningar för det behovet jag hade. Att bara sitta och försöka lära sig formler tror jag inte riktigt på, utveckling mot ett specifik mål är alltid en fördel.
|
2016-03-09, 18:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen
Det som fått mig att utvecklas är egentligen behovet vi haft, IT-system som inte är sammankopplade, dåligt standardiserade gällande formatering/namnstandarder osv gjorde att jag ville hitta ett sätt att samla all data, behandla det och få ut vettiga rapporter.
Samt att jag ofta driver projekt som kräver total kontroll över miljöerna, tex datahallsmigreringar eller transitionprojekt av kunder.
Jag började smått med att bara sammanfoga 2 system och ville sen få information om en till produkt, och sedan en till, nu är jag uppe i 22 olika system. Sedan kom utmaningen att kunna skriva kraftfullare formler så att det inte tar sån jäkla tid (började med vlookup och kör nu index/match), diverse array formler.
Sedan ville jag ha möjligheten att välja på vilka system jag skulle söka i så då kom behovet att göra programmet oberoende av fält/kolumner och istället populera allt via VBA script och gå på tex sista tomma fältet i en kolumn eller liknande. Att kunna importera datat i osorterat skick och använda sig av tabeller och definerade namn var också en otroligt bra grej att inse.
Så det har varit mycket trial and error och googlande på att hitta smartare lösningar för det behovet jag hade. Att bara sitta och försöka lära sig formler tror jag inte riktigt på, utveckling mot ett specifik mål är alltid en fördel.
|
Lust att spåna på lite saker med mig? Jag har en del databasexporter jag måste synka och göra sorteringsbar så ett bolag kan jobba effektivare
Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2016-03-09, 18:32
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Och jag frågade hur man ändrar bakgrunden på cellerna...
|
|
|
2016-03-09, 19:19
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey

|
Excel är underbart men vissa saker är ju onekligen konstiga. Jag har sett en Japan göra spelet Pacman i Excel, men det går inte att länka formateringen av cellinformationen från en cell till en annan.
Martikainen: Kul att höra! Jag gick bananas för cirka 10 år sedan när jag byggde rätt coola budgetmallar. Totalt blev det ett par tusen rader kod. Sen insåg jag att 85% av funktionerna bara var egentligen onödiga (controllersjuka), men ack så coola. Under den tiden insåg jag ändå hur lite jag kunde. I ett av de största dotterbolagen till Tetra Laval som jag sedan började jobba i, (med cirka 10 miljarder i årsomsättning) var hela rapportsystemet byggt i Excel/Access och över 40 controllers med totalt 120 länder använde systemet. Det var helt uppbyggt av en chefscontroller på företaget. Jag blev väldigt avis för det är sällan jag stöter på någon som är så sjukt mycket bättre på programmet.
Det är alltid lite kul när man frågar en kollega om de kan Excel och princip alla säger "japp", för att de kan summera två celler.
Senast redigerad av MasterChief den 2016-03-09 klockan 19:21.
|
|
|
2016-03-09, 21:43
|
|
|
Ö. Lä. P,
Reg.datum: May 2010
|
Har börjat pilla lite med olika funktioner i excel och blivit lite småfrälst. Finns alltid något att addera och förbättra.
Men är fortfarande helt grön i ämnet.
Tycker datum-,tid-, och veckofunktionerna är lite luriga.
Hur får jag t.ex datum eller veckonummer kopplat till en cell där jag vill ha aktuellt datum för när värdet är infört i cellen?
Ex. A1: Dåligt väder
A2: automatiskt datumgenerering kopplat till A1
Senast redigerad av j0nte den 2016-03-09 klockan 21:51.
|
|
|
2016-03-10, 07:34
|
|
|
Lever på gamla meriter
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Lust att spåna på lite saker med mig? Jag har en del databasexporter jag måste synka och göra sorteringsbar så ett bolag kan jobba effektivare
|
Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey

|
haha alla börjar vi någonstans, jag kan än idag googla på hur jag mergear 2 celler, en simpel sak som jag så ofta glömmer och istället råka köra "är A1 och B1 samma? True/false
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Excel är underbart men vissa saker är ju onekligen konstiga. Jag har sett en Japan göra spelet Pacman i Excel, men det går inte att länka formateringen av cellinformationen från en cell till en annan.
Martikainen: Kul att höra! Jag gick bananas för cirka 10 år sedan när jag byggde rätt coola budgetmallar. Totalt blev det ett par tusen rader kod. Sen insåg jag att 85% av funktionerna bara var egentligen onödiga (controllersjuka), men ack så coola. Under den tiden insåg jag ändå hur lite jag kunde. I ett av de största dotterbolagen till Tetra Laval som jag sedan började jobba i, (med cirka 10 miljarder i årsomsättning) var hela rapportsystemet byggt i Excel/Access och över 40 controllers med totalt 120 länder använde systemet. Det var helt uppbyggt av en chefscontroller på företaget. Jag blev väldigt avis för det är sällan jag stöter på någon som är så sjukt mycket bättre på programmet.
Det är alltid lite kul när man frågar en kollega om de kan Excel och princip alla säger "japp", för att de kan summera två celler. 
|
haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.
Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P
|
2016-03-10, 07:58
|
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Jag hade velat ha direktaccess mot mina systems databaser så jag slipper sitta och manuellt uppdatera dessa en gång i månaden, det hade gjort programmet så jävla bra, och så kanske bygga någon sharepoint lösning ovanpå som frontend så att fler kan ta del av det.
|
Vad har ni för olika databaser? Jag sitter live mot tre MS-SQL:er, en IBM DB2 och en (fem egentligen) ODBC-koppling mot vår Pyramidinstallations databas. Iofs gäller det ju att man har åtkomst till dom olika burkarna, har man inte det fallerar ju hela grejen och man får köra export/import som du säger.
|
2016-03-10, 08:24
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Självklart! Har du facebook messenger(kräver ej FB konto) eller Skype? Lite smidigare än att ta det över ett forum kanske. Annars är det bara att PM'a så får vi göra det bästa
|
Messenger, men pma hur man gör för att lägga till någon, jag verkar inte kunna klura ut det
|
|
|
|
2016-03-10, 08:44
|
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Tycker synd om den som tar över efter dig när du slutar martikainen. :p
|
|
|
2016-03-10, 15:39
|
|
|
Världens Största Kyk®
|
Citat:
haha alla börjar vi någonstans, jag kan än idag googla på hur jag mergear 2 celler, en simpel sak som jag så ofta glömmer och istället råka köra "är A1 och B1 samma? True/false
haha saatan! Det är ju dock kul om man kan få in ett bra skrivet program att användas och vara idiotsäkert, dvs "lock it the f*ck down"!
Sitter nu och kikar på hur jag kan halvautomatisera automatisera uppdatering av datat, försöker placera alla dokument i diverse mappar och köra script som kör "import data", problemet är att mappnamn och filnamn ändras utefter datum m.m, kan ju kanske trigga ett .bat script som döper om filerna ute i explorer innan, men gillar det inte riktigt :P
|
Japp, problemet är alltid användaren och vad de kan hitta på för dumheter.
Att importera data utan att veta filnamnen är ju inga problem i alla fall? Jag använder nedanstående för just detta (kan inte ta åt mig äran att ha skrivit just detta själv dock). Just detta makro låter mig själv välja aktuell mapp men det kanske går att använda samma upplägg mot mappar om man känner till huvudmappen?
Edit: eller det kanske inte är Excelfiler du importerar från?
Kod:
Sub Grejamedfiler()
Dim wb As Workbook
Dim myPath As String
Dim myFile As String
Dim myExtension As String
Dim FldrPicker As FileDialog
Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False
Application.Calculation = xlCalculationManual
Set FldrPicker = Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
With FldrPicker
.Title = "Select A Target Folder"
.AllowMultiSelect = False
If .Show <> -1 Then GoTo NextCode
myPath = .SelectedItems(1) & "\"
End With
NextCode:
myPath = myPath
If myPath = "" Then GoTo ResetSettings
myExtension = "*.xls"
myFile = Dir(myPath & myExtension)
Do While myFile <> ""
Set wb = Workbooks.Open(Filename:=myPath & myFile)
' Här kan du anropa ett annat makro som tömmer den aktuella filen på data eller vad nu som ska göras
wb.Close SaveChanges:=True
myFile = Dir
Loop
ResetSettings:
Application.EnableEvents = True
Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Senast redigerad av MasterChief den 2016-03-10 klockan 15:43.
|
|
|
2016-03-10, 15:52
|
|
|
Världens Största Kyk®
|
Citat:
|
När jag jobbade med Visma Global (ekonomiprogram) så hade vår leverantör (Vismakonsulter) byggt ett plug-in till Excel som gjorde att jag kunde anropa ekonomiprogrammets databas genom att helt enkelt använda en funktion (som de skapat) i Excel (likt en formel). Typ:
=KONTO(Period;Resultatenhet;kontonummer)
Och så fick man saldot på just det kontot för den resultatenheten och den månaden direkt i bladet. Så möjligheterna är ju rätt stora för den som vill och orkar.
|
|
|
2016-03-15, 12:25
|
|
|
Registered User
|
Är det någon som har möjlighet att göra en excelmall för succesivprincipen?
|
|
|
|
2016-03-31, 18:35
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Har ett, antagligen simpelt problem:
Knåpar på mitt träningsprogram i Excel som vanligt. Har en cell med %1RM, en cell med mitt 1RM samt massa celler där jag vill nyttja dessa för att få fram vikterna samt avrunda.
Just gör jag såhär...:
=mround(G14*B1;5) på varje ställe manuellt, kan jag på något sätt avrunda flera celler samtidigt? Då kan jag bara addera cellerna och sedan avrunda.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.
|

|