Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa
Att det inte bör blandas med annat som involverar serotoninsystemet är väl en annan sak, men jag ser i övrigt tryptofantillskott likvärdigt med annan enskild aminosyra som varken gör särskilt till eller från om man inte har brist. Dvs kroppen använder det den behöver för att tillverka serotonin vare sig det kommer från kosten eller från ett piller. Tror du piller påverkar annorlunda, eller att tryptofanrik kost är något man bör passa sig för menar du?
Det måste ju vara skillnad på tryptofantillskott jämfört med 5-htp som kroppen istället tillverkar efter behov och vilket jag också tror möjligtvis kan störa balansen i nån mån i värsta fall.
|
Det är skillnad på aminosyror i fri form och i sammansatt protein. Det är också stor skillnad på tryptofan och 5-htp, då den första har väldigt svårt att passerad blod-hjärnbarriären och den andra lätt gör det. Det gör således 5-htp till en väldigt potent serotonin-agonist, vilket föranlett att det klassats som läkemedel.
Som jag redan skrivit konkurrerar ju aminosyror om upptag i ett sammansatt protein, men i fri form tas de upp mer effektivt och kan bland annat modulera signalsubstanser. Tryptofanrik kost är inget att akta sig för, eftersom jag också redan skrivit att forskning visar att SSRI kan fungera bättre om kosten innehåller mycket tryptofan, alltså som en del av sammansatt protein.
Det bör inte vara särskilt svårt att orsaka serotonergt syndrom med SSRI + 5-htp, särskilt om intaget sker nära inpå.