Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-01, 09:27   #76
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Da2 Visa inlägg
Med andra ord har en eventuell muskeltillväxt inte så mycket med under- eller överskott att göra
Jo fast mer akut än att enbart tänka i termer om dygn hit och dit tror jag. Ett akut överskott av aminosyror i ett läge där kroppens muskelproteinsyntes är som mest stimulerad och tillräckligt motaberbetad muskelnedbrytning vid andra tillfällen kan ju ge en nettoeffekt som blir positiv.

Alltså om du lyckas åstadkomma "mer plus" när förutsättningen för det är som bäst jämfört med "hur mycket minus" det blir vid övriga tidpunkter blir ju muskelproteinbalansen positiv även om du räknar det totala kaloriintaget på dygnsbasis.

Cyklisk tid kontra linjär tid.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 10:03   #77
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jo fast mer akut än att enbart tänka i termer om dygn hit och dit tror jag. Ett akut överskott av aminosyror i ett läge där kroppens muskelproteinsyntes är som mest stimulerad och tillräckligt motaberbetad muskelnedbrytning vid andra tillfällen kan ju ge en nettoeffekt som blir positiv.

Alltså om du lyckas åstadkomma "mer plus" när förutsättningen för det är som bäst jämfört med "hur mycket minus" det blir vid övriga tidpunkter blir ju muskelproteinbalansen positiv även om du räknar det totala kaloriintaget på dygnsbasis.

Cyklisk tid kontra linjär tid.
Borde va mer lämpat för helkropp då...två pass i veckan, två rejäla kcal-övertramp efter respektive pass....resten av veckan -1000kcal/dag.
Bygger väl kanske inte antar jag, men känns väldigt lämpligt för en riktigt bra deff och inte så jäkla komplicerat heller.
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 10:18   #78
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74 Visa inlägg
Borde va mer lämpat för helkropp då...två pass i veckan, två rejäla kcal-övertramp efter respektive pass....resten av veckan -1000kcal/dag.
Ja ett sånt upplägg kanske funkar. Men jag ser inte vad i mitt inlägg som pekar på det. Och inte tror jag det vore bättre heller.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 17:08   #79
mazzej
Registered User

mazzejs avatar

Reg.datum: Jan 2006
De borde väl funka då om man äter mycket eaa samt protein så proteinbalansen alltid ligger på plus?
Gammal 2010-02-01, 18:07   #80
Seb74
Registered User

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja ett sånt upplägg kanske funkar. Men jag ser inte vad i mitt inlägg som pekar på det. Och inte tror jag det vore bättre heller.
Tänkte bara att man kan svulla extra mycket då, inte va lika styrd av dagens kalorimål som om man tränar 6ggr/vecka, men sak samma, glöm det.
Seb74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-01, 23:22   #81
yengilz
Fettfri

yengilzs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Har själv gått från 66kg till 73kg på två år. Samtidigt som mitt bf sjunkit stabilt från ca 15-20% till dagens 7%. Har alltså legat på energiöverskott men samtidigt rasat om man ser till min kroppsammansättning. Dessutom har jag gjort rätt skyssta styrkeökningar under tiden, minst sagt.
yengilz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 16:36   #82
böllen
Registered User

böllens avatar

Reg.datum: May 2009
Om man en gång varit överviktig är det då omöjligt att lägga på sig muskler vid kaloriminus ?
böllen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 19:03   #83
smeander
Registered User

smeanders avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sarkastisk Visa inlägg
Det är rätt att det i vissa fall går att bygga muskler på underskott. Mycket beror på individen, dvs. hur generna ser ut. Dock så går det aldrig att bli muskulös som dom flesta vill bli, om du förstår hur jag menar. Du kan ju be King Grub att lägga upp en bild på sig
I vissa fall? Till viss del har du rätt, men alla kan göra det oavsett gener för kroppens funktioner är lika för alla. Det går utmärkt om man lägger manken till, dock så kräver det mer engagemang och diciplin och det klarar inte dom allra flesta.
smeander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 19:15   #84
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av böllen Visa inlägg
Om man en gång varit överviktig är det då omöjligt att lägga på sig muskler vid kaloriminus ?
Det är ingen omöjlighet. Men förmågan att lagra in fettfri massa kanske inte är identisk om du jämför med en som aldrig varit överviktig.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 03:06   #85
Kaerra
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
"Så länge man har fett att ta av" har inte mycket med saken att göra. Kroppsfett kan inte användas till muskeluppbyggnad.

Styrketräning och aminosyror stimulerar proteinsyntesen. Så länge den stimulansen är större än proteinnedbrytningen över en viss mätperiod, ökar man i muskelmassa, men det handlar om perioder i perioden med negativ resp positiv proteinbalans. Inga konstanta lägen, utan toppar och dalar, anabolism varvat med katabolism. Efter en måltid är proteinbalansen positiv, i fastande stadie negativ. Styrketräning uppreglerar proteinsyntesen och gör "topparna" högre och längre.

Samma sak med fettmassan. Vid kaloriunderskott minskar fettmassan, men man ligger inte på kaloriunderskott varje minut av dygnet. Efter en måltid är kaloribalansen positiv och man ökar i fettvikt (även om dygnets kalori- och fettbalans är negativ). Det är om perioderna med negativ fettbalans är fler och/eller större än perioderna med positiv, som avgör om man på sikt minskar i kropppsfett.
Studie?
Gammal 2011-09-15, 04:51   #86
Degpekka
Absolutist

Degpekkas avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerra Visa inlägg
Studie?
Vad är det du vill ha en studie på?
Degpekka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 17:56   #87
Kaerra
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Degpekka Visa inlägg
Vad är det du vill ha en studie på?
"Så länge man har fett att ta av" har inte mycket med saken att göra. Kroppsfett kan inte användas till muskeluppbyggnad.
Gammal 2011-09-15, 18:21   #88
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Grundläggande humanfysiologi. Vilken grundläggande lärobok om proteinmetabolismen som helst. Det är inget man gör en ny studie för att kolla det här århundratet.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 19:17   #89
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Grundläggande humanfysiologi. Vilken grundläggande lärobok om proteinmetabolismen som helst. Det är inget man gör en ny studie för att kolla det här århundratet.
Fint svar.

En personlig fråga till dig Grub, eftersom du säger att du inte vill se ut som en säl och hellre ökar sakta i muskelmassa.
Hur har din utveckling sett ut dina 20 år som tränande? Har du alltid haft det målet och alltid varit "tight", eller är det något som har utvecklats från att du en gång varit en säl och inte trivdes med det?
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-15, 22:40   #90
Alzie
Registered User

Alzies avatar

Reg.datum: Jul 2011
King Grub, så om vi säger att jag vill bli så stor som möjligt på låt oss säga 10 månader, och det inte spelar någon som helst roll hur jag ser ut under proceduren. Hur gör jag det optimalt? Är det då att bulka på ett ganska högt kaloriöverskott och sedan deffa? Eller får jag samma resultat genom att ligga på ett ganska lågt kaloriöverskott för att sedan inte behöva deffa så mycket?

(Deffad i dagsläget)

Vet att det kanske är svårt att avgöra teoretiskt, men skulle vara grymt om du hade någon aning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:25.