Guddi !
Nej. Holländarnas idé är att testa alla tillskotten. Det blir lite livrem och hängslen på en gång. Men visst, då vet man vad som kommer in. Men analyserna måste bli omfattande och dyra.
Jag tittade på din lista. Säger inte så mycket om vilka mängder som finns med i tillskotten. Vi kan titta lite på listan
-
Chrysin i ALC är allvarligt. En aromatasinhibitor i ett anligt tillskott. Hur den kommit med är inte lätt att veta.
- Melatonin i kreatin luktar fusk lång väg. Precis som i kinesisk välling kan melatonin ge ett falskt, högt, värde på kväve i produkten. Analys av ett oberoende laboratorium hade upptäckt bristen direkt.-
- Vad NAC gör i i ribos är inte lätt att veta. Kanske kontaminering.
- Vad glukosamin gör i vitamintillskott är inte lätt att veta. Kontaminering ?
- Lyso-foasfatidylkolin i proteinhydrolysat är jag inte alls förvånad över. Säkert har ingen letat efter lyso-PC i hydrolysat tidigare. Vassle innehåller redan från början en viss mängd PC så att det finns med lyso-PC är naturligt, för mig. Mängderna är intressant eftersom lyso-PC är ytaktivt och kan irritera magsäcken.
- Samma sak med inositol i olja. Inositol är en naturlig del av lecithinet i oljan och att det finns spårmängder kvar förvånar mig inte.
- Kolin i konditroin är säkert också rester av lecithin i produkten.
- Lecithin i koffein. Kan vara rester av kaffelecithin ifall koffeinet kommer från kaffebönor. Annars kan det vara rester från någon annnan agglomelerad produkt. Här kan det vara kontaminering.
- Inosin i pyruvat är inte lyckat. Jag gissar att pyruvatet är fermenterat och inosinet är en restprodukt från jästcellerna som jäste pyruvat. Det ska inte vara med men frågan är hur mycket som finns kvar. Taskig råvara ?
- Metylsulfonylmetan i mineraler låter som lösningsmedelsrester. Taskig råvara alltså.
- Enzymer i ett extrakt låter rätt naturligt. Ett extrakt är inte rent och att enzymer följer med från råvaran är säkert något man får ta. Blir av med eländet ifall man upprenar extraktet.
Alltså. Några kontamineringar men de mesta kan ha mer naturliga förklaringar.
Med ett fungerande kvalitetsledningssystem hade det säkert inte inträffat.