Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-03, 12:39   #76
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Vissa regler angående vilka under man får påstå att kosttillskotten gör finns dock, som jag uppfattar det: http://www.reklam.konsumentverket.se...CategoryId=860

Om än jag måste säga att jag får intrycket att de inte följs i någon större utsträckning. Det har väl dock hänt att undermedelsförsäljare har fått backa, om än inte så ofta.
Regler finns, men om de återföljs så sker det retroaktivt efter det att försäljarna sålt en hel del produkter och böterna är mer eller mindre inräknad som en eventuell utgift. Den ökade försäljningen från överdriven reklam överväger den eventuella böter man kan få.

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
GMP säger inte så mycket. GMP är God tillverkningssed och speciellt anpassat för läkemedel. Kosttillskott är livsmedel och behöver inte följa GMP-kraven.
Det va just det jag syftade på. Om kostillskottsbranchen blivit tvingade att följa GMP så hade riskerna för oavsiktlig kontaminering minskat otroligt mycket (nästan försvunnit helt?).

Citat:
Det finns ett antal olika kvalitetsledningssystem för tillverkning av livsmedel ( och kosttillskott ). I Sverige och europa dominerar BRC.

Är de certifierade enligt BRA har vi först en tydligt bestämd organisation och ett tydliga regler för all dokumentation.
I Holland har man tagit fram ett eget system för sina idrottare där man har väldigt stora krav på tillverkarna och dessutom testar man alla produkter innan de ges till idrottarna. Man skulle kunna göra precis samma sak här i Sverige och gett det till våra elitidrottare istället för att dogmatisera allting tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe_H Visa inlägg
Sen så kan hon ju ta reda på vilket kosttillskott som fick henne att testa positivt. Om det nu var så att hon fick i sig det därifrån. Lite onödigt att få folk att låta bli svenska produkter, t.ex protein, kreatin omega3 osv.
Nu känner jag inte till någon svensk produkt som man hittat olagliga ämnen i, men det är verkligen ingen garanti bara för att man köper produkten i Sverige. De flesta köper in produkterna från andra länder, finns flera som tex säljer kreatin från kina.

När det gäller produkter så finns det inte heller några garantier. En väldigt stor majorietet utgörs av prohormonpreparat men även i produkter så som, vitamintillskott, proteinpulver, kreatin mm har man funnit dopingämnen.
Från Analysis of Non-Hormonal Nutritional Supplements for Anabolic-Androgenic Steroids - Results of an International Study
Gammal 2009-07-03, 12:54   #77
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Nederländerna har ett eget kvalitetsledningssystem motsvarande BRC. BRC är ett engelskt påhitt och används i större delen av europa.

GMP är inriktat mot läkemedel. Kraven på livsmedelsindustrin är redan där eller är snart ikapp.
Men det spelar ingen roll. Är företaget certifierat så kan inte något sådant som kontaminering inträffa. Speciellt inte när vi pratar rester av läkemedel i ett kosttillskott. Ämnena ska inte ens kunna finnas i samma fabrik.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 13:19   #78
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Citat:
Nederländerna har ett eget kvalitetsledningssystem motsvarande BRC. BRC är ett engelskt påhitt och används i större delen av europa.

GMP är inriktat mot läkemedel. Kraven på livsmedelsindustrin är redan där eller är snart ikapp.
Men det spelar ingen roll. Är företaget certifierat så kan inte något sådant som kontaminering inträffa. Speciellt inte när vi pratar rester av läkemedel i ett kosttillskott. Ämnena ska inte ens kunna finnas i samma fabrik.
Holländarna har ändå tagit det ett steg längre. De kallar det för "Netherlands Security System Nutritional Supplements Elite Sports" (‘‘Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport’’ or NZVT) och går ut på att det köper in produkter från tillverkare som följer ordentliga standarder och därefter så testar man dessutom varje batch innan de säljs vidare till idrottaren. Fast det kanske va NZVT som du syftade på?

Trots att de köper in produkterna från seriösa återförsäljare så ligger antalet produkter med olagliga preparat kring 1-4 % varje år.
Citat:
The second type of contamination is more subtle and more difficult to detect, and thus more of a concern to athletes with good intentions. The nature of the origin of such contaminations (mostly cross-contamination from other products, frequently not in the facility where the end-product is made and packed and therefore always unexpected) makes it very difficult to pick up such contaminations, even for well intentioned producers who follow strict quality procedures. Experience shows that such supplements can contain doping substances despite these extra efforts.
Citat:
Generally speaking, any system that ensures that the particular product is produced in a ‘‘doping -free environment’’, meaning that all parts of the production process are free of any substances prohibited by WADA, will provide an athlete with a trustworthy product. But as the NZVT experience has shown, even quality systems that are foolproof on paper cannot prevent contaminations with doping substances.
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/abstract/41/11/800
Gammal 2009-07-03, 13:20   #79
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det var samma poäng i mitt inlägg. Det fetstilta du nämner tycker jag är ytterligare ett väldigt bra påpekande och sjukt nog känns det som Ren Idrott i sitt propagerande mot tillskott och ogrundade påstående snarare bidrar till att man även i fortsättningen kan använda sig av den bortförklaringen.
Japp. De hjälper fuskarna med argument. Kanske inte det de vill.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-03, 19:02   #80
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Guddi !
Nej. Holländarnas idé är att testa alla tillskotten. Det blir lite livrem och hängslen på en gång. Men visst, då vet man vad som kommer in. Men analyserna måste bli omfattande och dyra.

Jag tittade på din lista. Säger inte så mycket om vilka mängder som finns med i tillskotten. Vi kan titta lite på listan

- Chrysin i ALC är allvarligt. En aromatasinhibitor i ett anligt tillskott. Hur den kommit med är inte lätt att veta.
- Melatonin i kreatin luktar fusk lång väg. Precis som i kinesisk välling kan melatonin ge ett falskt, högt, värde på kväve i produkten. Analys av ett oberoende laboratorium hade upptäckt bristen direkt.
-
- Vad NAC gör i i ribos är inte lätt att veta. Kanske kontaminering.
- Vad glukosamin gör i vitamintillskott är inte lätt att veta. Kontaminering ?
- Lyso-foasfatidylkolin i proteinhydrolysat är jag inte alls förvånad över. Säkert har ingen letat efter lyso-PC i hydrolysat tidigare. Vassle innehåller redan från början en viss mängd PC så att det finns med lyso-PC är naturligt, för mig. Mängderna är intressant eftersom lyso-PC är ytaktivt och kan irritera magsäcken.
- Samma sak med inositol i olja. Inositol är en naturlig del av lecithinet i oljan och att det finns spårmängder kvar förvånar mig inte.
- Kolin i konditroin är säkert också rester av lecithin i produkten.
- Lecithin i koffein. Kan vara rester av kaffelecithin ifall koffeinet kommer från kaffebönor. Annars kan det vara rester från någon annnan agglomelerad produkt. Här kan det vara kontaminering.
- Inosin i pyruvat är inte lyckat. Jag gissar att pyruvatet är fermenterat och inosinet är en restprodukt från jästcellerna som jäste pyruvat. Det ska inte vara med men frågan är hur mycket som finns kvar. Taskig råvara ?
- Metylsulfonylmetan i mineraler låter som lösningsmedelsrester. Taskig råvara alltså.
- Enzymer i ett extrakt låter rätt naturligt. Ett extrakt är inte rent och att enzymer följer med från råvaran är säkert något man får ta. Blir av med eländet ifall man upprenar extraktet.

Alltså. Några kontamineringar men de mesta kan ha mer naturliga förklaringar.
Med ett fungerande kvalitetsledningssystem hade det säkert inte inträffat.
Gammal 2009-07-03, 21:24   #81
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Citat:
Guddi !
Nej. Holländarnas idé är att testa alla tillskotten. Det blir lite livrem och hängslen på en gång. Men visst, då vet man vad som kommer in. Men analyserna måste bli omfattande och dyra.

Jag tittade på din lista. Säger inte så mycket om vilka mängder som finns med i tillskotten. Vi kan titta lite på listan

.............

Alltså. Några kontamineringar men de mesta kan ha mer naturliga förklaringar.
Med ett fungerande kvalitetsledningssystem hade det säkert inte inträffat.
Jag håller med dig om att det är kaka på kaka, men det är en säkerhet för deras elitidrottare. Över 75 % av alla deras OS-idrottare som tog tillskott köpte det från NZVT. Mitt förslag är att man gjort det samma i Sverige för våra elitidrottare.

Listan var inte från samma artikel utan den är från en studie av IOC. I artikeln om systemet i Hollands så redogör de tyvärr inte får någon mer statistik än procenten positiva fynd per år. Slutsatsen citerade jag ovan och de är av samma åsikt som dig i princip fast de påpekar även att de hittat kontaminering i produkter där leverantörerna, på pappret, haft ett väldigt bra kvalitetsledningssystem.

För att sammanfatta skulle jag säga att för någon som inte tränar för att tävla så är risken näst intill obefintlig att man ska få i sig något skadligt eller dåligt för hälsan genom kosttillskott om man väljer sina produkter väl. För elitidrottare finns det en liten risk (någon procent) att man kan få ett tillskott med spårämnen av olagliga preparat som kan göra att man åker fast i den dopingkontroll om man testas väldigt nära inpå det senaste intaget av tillskottet och kontamineringen är tillräckligt hög.

Håller du med eller tror du risken är obefintlig att man åker fast i en dopingkontroll om man väljer sina produkter väl? Jag har ingen erfarenhet av produktion själv (miljöledningsystem är så nära jag kommer) utan kör på det jag läst. Du har bättre koll än mig på detta.
Gammal 2009-07-04, 06:25   #82
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Väljer man produkter som är tillverkade av certifierade producenter är det säkert.
Hela systemet med certifiering är att det bara ska finnas säkra produkter. Inträffar något så är orsakerna spårbara bakåt i tillverkningen. Tillverkaren har gjort fel och den aktive har inte gjort något uppsåtligt.

Vad kan man göra som aktiv ?
Köp från tillverkare som anger att de är certifierade. Köp varor med tydligt tillverkningsdatum / batch nr. Köp inget som är ommärkt eller där etiketterna sitter över varandra. Köp inget där plomberingen är bruten. Spara orginalemballaget så länge du använder produkten ( och rimlig tid efteråt ).
Gammal 2009-07-04, 08:44   #83
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Här finns lite:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/i...ltHandler.aspx
Det är den aktive som har ansvaret för vad den stoppar i sig. RFs uppfattning är tydlig i länken.

Jag skulle fortfarande riva himmel och jord. I texten nämns att tysk som via en stämning av tillverkaren fick juridiskt rätt. Idrottsligt skulle man troligen förlora eftersom ansvaret ligger på den aktive
Gammal 2009-07-05, 20:18   #84
Fairing
Kung Lasse

Fairings avatar

Reg.datum: Jul 2001
Flikar in lite här angående GMP

Den enda gången som jag vet att en produkt av en Svensk tillverkare har blivit kontaminerad var när han tillverkade i en Läkemedelsanläggning som naturligtvis jobbar efter GMP

Jobbar man med Läkemedel i fabriken kan faktiskt risken vara större att få en kontaminerad produkt. Tillverkar man i en BRC certifierad anläggning som bara hanterar livsmedel och analyserar alla sina råvaror tror jag att risken för kontaminering är nästan obefintlig. Var skulle produkten bli kontaminerad ?

Om man dessutom har certifikat från tillverkaren att dom ansvarar till 100% på att produkten dom tillverkar är säker samtidigt som dom analyserar varje batch så kan man vara säker.

Viktigt att köpa plomberade burkar osv

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:30.