2008-06-12, 21:34
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Åh, jag är helt chockad. Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv.
Så, är jag också socialliberal nu?
|
Ja. Välkommen!
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2008-06-12, 21:36
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Ja. Välkommen! 
|
|
|
2008-06-12, 21:38
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
|
Det är för att jag inte skrev något vettigt egentligen. Det var ungefär som ett horoskop där folk lätt känner igen sig i de vaga formuleringarna. Att säga att en marknad skall vara fri med vissa reglering säger faktiskt väldigt lite om hur det praktiskt skall fungera och vilka regleringar som skall finnas och vart gränser dras. Det mest kontroversiella var väl nästan minskandet av svt:s storlek, men det hölls ganska vagt det också samt var i slutet.
|
|
|
2008-06-12, 21:41
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Det är för att jag inte skrev något vettigt egentligen. Det var ungefär som ett horoskop där folk lätt känner igen sig i de vaga formuleringarna. Att säga att en marknad skall vara fri med vissa reglering säger faktiskt väldigt lite om hur det praktiskt skall fungera och vilka regleringar som skall finnas och vart gränser dras. Det mest kontroversiella var väl nästan minskandet av svt:s storlek, men det hölls ganska vagt det också samt var i slutet.
|
Fast, jag tyckte ändå att det var en hel del (starkt) liberala inslag, och det är få sossar som skulle känna igen sig i det du skrev.
Låt mig känna samhörighet nu.
|
|
2008-06-12, 21:48
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Fast, jag tyckte ändå att det var en hel del (starkt) liberala inslag, och det är få sossar som skulle känna igen sig i det du skrev.
Låt mig känna samhörighet nu. 
|
Det vore intressant att få höra hur Allan förhåller sig till sammanfattningen.
|
|
|
2008-06-12, 23:05
|
|
|
Löjligt internskämt
Reg.datum: Sep 2006
|
Trance är ju den enda som utförligt beskrivit sin syn på saken här i tråden, och jag instämmer överlag. Däremot är min tro på den fria marknaden desto svagare, och sämre blir det ju mer jag tänker på det. Jag vill påstå att den nästan är en naiv idealisering, ett alldeles för trubbigt verktyg för att rädda jorden och mänskligheten. Den är ju egentligen inget annat än en intellektuell version av den biologiska evolutionen och den fungerar bra så länge tidsperspektiven är stora och svinnen godtagbara. Men med tanke på hur pressad exempelvis klimatsituationen börjar bli känns det tveksamt att sätta sitt hopp till "statistiskt lönsamma slumputfall", för att så uttrycka det. Varför kan det inte få finnas en intelligent skapare till våra egna kreationer åtminstone?
Vi har ju materiellt välstånd för att ge alla människor på jorden ett drägligt liv, ändå dör folk bokstavligen som flugor i svält, dagligen. Oljan sinar och temperaturerna stiger trots att vi haft alla möjligheter i världen till att utveckla alternativ, sedan decennier tillbaka. Unga människor mår allt sämre, trots att vilken tjomme som helst inser att Big Brother-Daniels utbasunerade coolhet indirekt orsakar att mindre coola barn tar till snaran. Astra Zeneca skulle på ett par månader kunna tillverka och distribuera medicin som skulle bota Malaria på en hel världsdel, varför gör de det inte? Och vad tror ni seriöst skulle hända om man la ner samma resurser på att kartlägga HIV-viruset som man att utveckla kolesterolsänkande för de som äter för mycket på McDonalds? Alla frågor i det föregångna stycket ringer av ett och samma svar.
Jag må hagla ur mig slitna vänsterklyschor från 70-talet, men allvarligt talat, mina poänger handlar ju inte om annat än den rena medmänsklighet som finns innerst inne hos alla sunda människor. Åtminstone om de får tillräcklig närhet till de utsatta. Det är väl klart lätt när vi sitter i den situation vi gör att hänvisa till några påtänkta ideologier i den bästa av världar. Men hur många till antalet är de sanna predatorerna, som så till den grad förintat sin medmänsklighet att de själva skulle kunna stå på ett apotek i det svarstaste Sudan och neka TBC-sjuka medicin därför att det endast är förbehållet de som kan betala för den?
Jag inser att mycket av mina romantiska tankegångar går om intet så fort man tar hänsyn till realiteter och drar resonemangen till sin spets. Men vissa frågor går bara inte att ignorera, och i min värld finns situationer där man bara gör därför att det helt enkelt känns ända in i hjärtat.
|
|
|
2008-06-12, 23:20
|
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Muskelbyggaren,
Problemet med "Laissez faire"-liberalism är att den gör en felaktig analys av hur världen fungerar. Man hävdar att genom en fri marknad kommer alla kunna utvecklas och uppnå ett högt ekonomiskt välstånd.
Jag hävdar bestämt att världen är ett nollsummespel och att det kommer alltid finnas X som har det bättre än Y och det måste få vara så, det måste finnas en konflikt mellan det vi slött kallar "humanism" och ekonomisk realitet.
|
|
|
2008-06-12, 23:23
|
|
|
Löjligt internskämt
|
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85
Jag hävdar bestämt att världen är ett nollsummespel och att det kommer alltid finnas X som har det bättre än Y och det måste få vara så, det måste finnas en konflikt mellan det vi slött kallar "humanism" och ekonomisk realitet.
|
Var hade det landat oss lite längre tillbaka i tiden då? Somliga är amöbor, andra bakterier, så har det alltid varit och ska alltid förbli. Jag förstår hur du tänker, men kan inte hålla med.
|
|
|
2008-06-12, 23:29
|
|
|
Bänkpress
|
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren
Var hade det landat oss lite längre tillbaka i tiden då? Somliga är amöbor, andra bakterier, så har det alltid varit och ska alltid förbli. Jag förstår hur du tänker, men kan inte hålla med.
|
När du lyfter ur människor ur begreppet så blir det tämligen värdelöst, och det var aldrig meningen att du skulle göra.
|
|
|
2008-06-12, 23:37
|
|
|
Löjligt internskämt
|
Citat:
När du lyfter ur människor ur begreppet så blir det tämligen värdelöst, och det var aldrig meningen att du skulle göra.
|
Fast om man tror på kulturell utveckling behöver det inte vara störst omöjligt att världen en vacker dag blir snällare än vad den är idag. Det faktum att vi idag flyger till månen, och för ett tag sen gick i höftskynke, visar ju att det människor hittar på är lite mer än flum.
|
|
|
2008-06-13, 00:33
|
|
|
Bänkpress
|
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren
Fast om man tror på kulturell utveckling behöver det inte vara störst omöjligt att världen en vacker dag blir snällare än vad den är idag. Det faktum att vi idag flyger till månen, och för ett tag sen gick i höftskynke, visar ju att det människor hittar på är lite mer än flum.
|
Det är sant, men hur kunde USA uppnå det ekonomiska välstånd som behövdes för att gå på månen? Genom att profitera på andra...
Varför går folk i Afrika fortfarande i höftskynke? Därför att andra har profiterat på dem...
|
|
|
2008-06-13, 06:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
|
Det är inte lätt i ett land som Sverige där alla partier slåss om att vara bättre än socialdemokraterna på socialdemokrati.
Vi kan utveckla det lite.
Progressiv skatt? 30-50-55% beroende på hur mkt man tjänar, bra eller dåligt? Hur tycker du det borde vara?
Vad tycker du om nivåerna på sjukersättning, aktivitetsersättning, a-kassa, socialbidrag och liknande? Lagom, upp eller ner?
Kärnkraften? Bra som det är, avvecklas eller byggas ut?
Försvaret?
Brott och straff?
Flyktingmottagande?
Hyresregleringar?
Vad tycker du man ska göra för att minska vårdköerna?
Vad ska stat och kommun göra och inte göra? Sälja sprit, spel och lotteriverksamhet, hyra ut bostäder, stödja företagsetableringar ekonomiskt? m.m.
Avsluta med några ord om vad du tycker om SVT, var man har fokus, hur det finansieras m.m.
jwzrd och övriga som känner sig manade kan svara också
|
2008-06-13, 07:48
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
|
Nollsummespel?
Är mängden pengar i världen konstant?
Eller hur menar du? På vems bekostnad har indier och kineser blivit rikare de senaste 10-20 åren?
En partikollega till dig lyckades häromdagen: http://www.blt.se/nyheter/karlskrona...ske(690827).gm
|
|
|
2008-06-13, 08:15
|
|
|
Klädsamt knubbig
|
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson
Progressiv skatt? 30-50-55% beroende på hur mkt man tjänar, bra eller dåligt? Hur tycker du det borde vara?
|
Nej, plan skatt. Sett till kronor och ören blir det rättvisast. Eventuellt att man, som nu, har mindre skatt om man har mindre inkomst.
Citat:
Vad tycker du om nivåerna på sjukersättning, aktivitetsersättning, a-kassa, socialbidrag och liknande? Lagom, upp eller ner?
|
Inte högre iallafall. Jag tycker att det i teorin (jag har inte drabbats i praktiken, kan väl tilläggas) verkar bra att trappa ner ersättningen allt eftersom; med en jobb/rehabliteringsgaranti borde man inte ens drabbas för nedtrappningen.
Citat:
Kärnkraften? Bra som det är, avvecklas eller byggas ut?
|
Helst avvecklas, och ersättas med vind, våg och vattenkraft.
Citat:
Försvaret?
|
NATO.
Citat:
Brott och straff?
|
Nä, det är inget vidare.  Nä, men vad menar du? Högre straff (bättre rehablitering?) för våldsbrott och för ungdomar över 18 år, för att försöka minska återfallen.
Citat:
Flyktingmottagande?
|
Invandring är bra, om man kan ställa krav på t.ex språkkunskap och arbetssökande (precis som man gör på infödda svenskar). Däremot tycker jag att man borde kunna erbjuda bättre och fler intensivkurser i svenska, för t.ex läkare som kommer hit och som vill börja jobba direkt, men inte kan p.g.a restriktioner. Vore även bra att göra så att deras licens gäller direkt, så de inte behöver skola om sig igen.
Citat:
Hyresregleringar?
|
Jag vet faktiskt inte. Här i Göteborg är det marknadsanpassat ändå, även fast det officiellt inte är det.
Citat:
Vad tycker du man ska göra för att minska vårdköerna?
|
Låta vissa delar skötas av privatpersoner, men kontrolleras och betalas av staten.
Citat:
Vad ska stat och kommun göra och inte göra? Sälja sprit, spel och lotteriverksamhet, hyra ut bostäder, stödja företagsetableringar ekonomiskt? m.m.
|
Staten ska inte sälja sprit, spel eller lotteriverksamhet. Jag förstår inte riktigt heller varför de ska hyra ut bostäder. Antagligen är det väl för att kunna reglera hyrorna, men om det sätts upp lagar om hyresreglering så ser jag ingen anledning till att inte kommunerna skulle kunna sälja fastigheterna till privata aktörer.
Staten ska inte blanda sig in i företag med vinstsyfte.
Citat:
Avsluta med några ord om vad du tycker om SVT, var man har fokus, hur det finansieras m.m.
|
Helst skulle jag inte vilja se SVT alls i den form det har idag. Nyheter och viss kultur skulle kunna godtas, men inte så mycket tjafs som det är idag. Om SVT ska vara skattefinansierat så måste det bantas ner ordentligt; jag vill inte betala 6 kr om dagen för Andra Avenyn och Så Ska Det Låta, men däremot en krona om dagen för nyheter och eventuella sport/musik/galaevenemang utan reklamavbrott.
Nu måste jag skynda mig. Hoppas du är nöjd med svaren.
|
|
2008-06-13, 09:06
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
NATO.
|
Hur ska det gå till?
NATO kräver väl lite motprestation?
Typ att vi kan ställa upp och försvara Frankrike mot Algeriet?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.
|

|