2011-10-01, 09:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Tack Grub!
Har feta bekymmer att få min heatsink på plats dock! Hur jag än trycker så vill den inte klicka fast, och jag vågar inte använda hjälpmedel för att öka trycket. Är rädd att jag kommer krascha hela moderkortet.
Använder medföljande heatsink till min core i7-920 och har Asus x58 socket 1366-moderkort.
Som lök på laxen är teorin att felaktigt tryck orsakar minnesproblemen (alltså 4/6 GB används). Har läst (efter tips i denna tråd) och den första rekommendationen är att se till att det är ett jämt tryck över CPU. När jag plockade bort heatsink noterade jag att den inte satt i samtliga pins.
Enligt instruktionsboken ska man bara behöva trycka ner push-pinsen. Detta tycks dock inte fungera! Funderar på om det kan vara värt att åka iväg och inhandla annat heatsink med bättre fästanordning, endast för att få styr på mina minnesproblem. Tips, tankar teorier?
|
|
|
2011-10-01, 09:21
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Jag har hört talas om push-pins som varit aningen för korta för vissa moderkort, så det inte gå att få i dom ordentligt, åtminstone inte utan att bruka (över)våld.
|
|
|
2011-10-01, 09:25
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Passar på att fråga;
Hur brukar ni applicera kylpasta på processorn? Har ni någon speciell teknik för att få rätt mängd och rätt tjocklek på lagret? Hur brukar ni "smeta" ut det? Lägger ni det på processorn eller på själva heatsinken?
Vad jag lärt mig är att mängden brukar liknas vid ett "riskkorn", och att denna mängd appliceras på processorn. Vidare bör man inte använda händerna när man smetar ut kylpastan, då man (enligt instruktionsboken) riskerar att kontaminera pastan.
Tacksam för tips.
|
Det beror lite på om både ytan på heatspreadern och basen på kylaren mer eller mindre helt plana. Om så är fallet är min erfarenhet att det fungerar bästa att lägga en liten klutt i mitten ovanpå processorn och därefter ställa kylflänsen rakt ovanpå, utan att skjuta omkring den för mycket i sidled, och därefter skruva fast den. Matchar ytorna varandra sämre har jag haft störst framgång genom att lägga ett tunt lager ovanpå CPU:n. Senast använde jag ett rakblad för att sprida ut pastan jämnt. I det senare fallet använder jag också något mer pasta jämfört med "klutt i mitten metoden".
Ska man därtill komplicera det borde man säkert anpassa detta efter vilken pasta man använder också, då de har inte sprider ut sig på samma sätt om man använder den första metoden.
|
|
|
|
2011-10-01, 09:28
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag har hört talas om push-pins som varit aningen för korta för vissa moderkort, så det inte gå att få i dom ordentligt, åtminstone inte utan att bruka (över)våld.
|
Känner Du till, eller kan Du rekommendera något annat heatsink med annan fästanordning till ett socket 1366 moderkort?
Det jag främst är intresserad av är en heatsink som tillåter (utan allt för mycket jobb) att man justerar trycket mot CPU.
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
Det beror lite på om både ytan på heatspreadern och basen på kylaren mer eller mindre helt plana. Om så är fallet är min erfarenhet att det fungerar bästa att lägga en liten klutt i mitten ovanpå processorn och därefter ställa kylflänsen rakt ovanpå, utan att skjuta omkring den för mycket i sidled, och därefter skruva fast den. Matchar ytorna varandra sämre har jag haft störst framgång genom att lägga ett tunt lager ovanpå CPU:n. Senast använde jag ett rakblad för att sprida ut pastan jämnt. I det senare fallet använder jag också något mer pasta jämfört med "klutt i mitten metoden".
Ska man därtill komplicera det borde man säkert anpassa detta efter vilken pasta man använder också, då de har inte sprider ut sig på samma sätt om man använder den första metoden.
|
Tack för tipsen! Körde på din första metod. Detta innan jag fastnade på mitt nästa problem
Sitter nu och funderar på att åka iväg och inhandla ett heatsink istället...
|
|
|
2011-10-01, 11:01
|
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
1. En vettig skärm.
2. Ett till grafikkort. Och det måste vara ett likadant grafikkort. Du kan inte kombinera två olika.
|
vad kan du rekomendera  ?
rent hypotetiskt nu, vad händer om man kör med 2 grafik kort med en tv på 60hz? får man inte ut det som 2 grafik kort har att prestera? blir det nån slags flaskhals?
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2011-10-01, 11:41
|
|
|
Vilar på gymmet
Reg.datum: Mar 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
vad kan du rekomendera  ?
rent hypotetiskt nu, vad händer om man kör med 2 grafik kort med en tv på 60hz? får man inte ut det som 2 grafik kort har att prestera? blir det nån slags flaskhals?
|
Som jag har fattat det så kommer du max få ut 60fps om du har v-sync
|
|
|
2011-10-01, 11:41
|
|
|
mjau
|
På tal om skärmar. Övertala mig att köpa den här.
|
|
|
|
2011-10-01, 11:49
|
|
|
Smalfet
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Olegh
På tal om skärmar. Övertala mig att köpa den här.
|
Är tre tum värt 3000? 27 tummaren kostar 6000 såg jag.
|
|
|
2011-10-01, 11:51
|
|
|
mjau
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot
|
App app app! Lägg ner dessa rationella motargument, det är just sådana som får mig att inte trycka på köpknappen.
|
|
|
|
2011-10-01, 13:42
|
|
|
Lardass
Reg.datum: Jul 2001
|
Håller på att rensa min dator lite och ser att jag har ett gäng olika codecs för film, villken rekommenderas idagsläget ? den ska klara dom vanligaste filmformaten samt text.
Vill ha ett bra tips innan jag börjar avinstallera/radera gammalt skräp.
|
|
|
2011-10-01, 13:43
|
|
|
Maaaaaaat!
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot
|
Med tanke på att U2711 lider av lite mer barnskjudomar så mja, det kan vara värt det.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
|
|
|
|
2011-10-01, 13:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Danne
Håller på att rensa min dator lite och ser att jag har ett gäng olika codecs för film, villken rekommenderas idagsläget ? den ska klara dom vanligaste filmformaten samt text.
|
Jag har använt CCCP de senaste 5åren.
http://www.cccp-project.net/
|
|
|
2011-10-01, 14:46
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Danne
|
Använd MPC Home Cinema. Inga codecs behövs.
|
|
|
2011-10-01, 18:03
|
|
|
Registered User
|
Någon som vet om man bör avinstallera sina grafikkortsdrivrutiner innan man installerar ännu ett kort (båda 5870) och ska köra crossfire? För mig att jag läste det någonstans...
|
|
|
2011-10-02, 13:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Jag går i dator-uppdateringstankar. Tyvärr så har jag fortfarande väldigt dålig koll på marknaden idag och söker därför hjälp här.
Önskar: Kunna spela Skyrim och morgondagens spel med hyfsade inställningar med bra/mkt bra flyt.
Sitter idag inne på:
Chassi: Antec Sonata III
Moderkort: Asus P5Q SE2
Processor: Intel Core 2 Duo E8400
RAM-minne: Corsair XMS2 4096M DDR2 Kit XMS2-6400
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5750 1024MB PCI-E
Läsare: Sony NEC Optiarc AD-7240S - DVD+- RW - (R DL-) / DVD-RA
Kylare: Nerotherm NV-120 - Nirvana Universal Cooler 120mm
Hårddisk: Samsung SpinPoint F1 1TB 7200RPM 32MB SATA
Någon som har koll på om något går att ha kvar eller om det är allt nytt som gäller? Skulle uppskatta om någon orkade ta sig tid till att lägga upp en burk åt mig.
Tack på förhand // Pzorz
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:15.
|

|