Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
att en del gick upp i vikt igen var för att de just återinförde kolhydraterna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
De 5 personer som gick upp i vikt kanske började äta mer kolhydrater igen fast de inte rapporterade det.
|
Okej, ni får gärna skylla på att de började äta kolhydrater igen. Det kan jag till och med köpa då jag tror det förklarar viktuppgången hos ialla fall de två som erkände att de började äta mer kolhydrater.
Men min fråga kvarstår fortfarande (läs nedan).
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Visst, en diet är bara bra så länge du följer den... men till skillnad från andra dieter där du enbart får viktnedgång får du andra fördelar.
Skillnaden ligger som du ser i "svält dig" eller "skippa kolhydraterna".
|
Okej, vi säger att alla dina obevisade påståenden från listan är sanna allihop, bara för att göra den här diskussionen lite roligare. Vi tar ett exempel med en hypotetisk studie väldigt lika alla de studier gjorde på området.
Vi har 1000 diabetiker med klar övervikt +40kg i snitt. Vi randomiserar dem i en lågkolhydratsgrupp (LK) och i en "svält dig" (SD) diet som du kallar alla andra upplägg.
Efter 6 mån har LKgruppen gått ner 6kg mer än SD trots att de varit mätta hela tiden medan SD gruppen mår väldigt dåligt, de svälter ju
LKgruppen har också börjat märka av en rad fantastiska saker. De är av med sina allergier, de har finare hur etc etc etc allt enligt dina listor Mikael. De går på moln helt enkelt
Efter 24 månader så har det dock hänt något underligt. Personerna som svälter sig har kommit ifatt LK gruppen som börjat gå upp i vikt igen.
Hur kan detta ske Mikael? Varför är dieterna lika kassa? Som jag ser det måste det vara något med LCHF som gör att folk inte följer dieten, men jag förstår inte vad då det enligt dig endast finns en fantastiskt mängd fördelar, men trots detta så kan man alltså inte se någon skillnad.
Jag vill ha din förklaring på detta. Varför följer inte folk lågkolhydratsdieterna ett dugg bättre än andra dieter i studier om det nu bara finns så många otroliga fördelar? Det är där som hålet i ditt resonemang ligger Mikael.