Jävlar! Bra!
Hur länge har du löptränat? Sedan din viktnedgång eller tidigare i livet också?
Hur längesen var det nu du var tjock? Alltså hur många år sedan.
Har du "normal" aptit och hunger nu för tiden?
Själv tycker jag min aptit osv (tänker hormonellt, leptin o så) borde stillas lite för jag har 'varit smal' i 6 år snart. Fortfarande hungrig. Fast jag tror inte bara det är kroppen, utan psykiskt att jag tänker mycket på mat. Matfokus, noja osv som leder till massa mattänk och hungerkänslor. =p
Flummig text sorry. :p
Fan vad tråkigt!
Har du gjort något annorlunda senaste veckorna eller varför tror du smärtan kommit (tillbaka?)? Överansträngning? Naprapat, kiro, sjukgymnastsbesök på ingående?
Hade jag inte kunnat promenera, cykla eller löpträna. Utan bara styrketräna, hade jag blivit smådeprimerad. :P
Hade du någon tanke med detta markpasset eller öste bara på? Baserat på 1RM de olika seten eller så?
Jag började löpträna ordentligt när jag gick ned i vikt. Då blev det väl 7mil i veckan löpning ungefär.
Jag började gå ner i vikt i Februari 2011 och nådde en bra vikt (ca 75kg med mindre muskler) i Juni-Juli 2011. Så det gick fort. 40kg snabbt.
Jag äter oftast väldigt stora måltider, vilket jag helst gör. Men senaste tiden har jag kunnat nöja mig med samma kalorier fast i mindre volym, typ utemat med kompisar/bakverk som jobbet bjuder på. Det är riktigt skönt och ett klockrent steg framåt mot min ortorexi. Förut tänkte jag mycket på mat om dagarna, nu aldrig. Jag planerar alltid middagen för dagen/dagarna efter så slipper jag allt, förr var det värre.
Ja det är lite surt, men jag vet nog vad jag ska göra för att det ska försvinna igen: chilla med löpningen, inte stretcha just höftböjaren så mycket just nu men försöka köra skapligt mycket/lika mycket böj som tidigare och promenera för att få blodgenomströmning. Promenad går bättre nu å eftermiddagen! Cykla kunde jag utan problem :P Det jag gjort annorlunda är ju att jag sprungit VARJE dag. Innan styrkepassen 2,5km löpning om uppvärmning, men ska sluta med det och köra TBT-cykeln som uppvärmning sen springa på mina konditions-dagar som jag egentligen ska hålla mig till.
Jag går mycket på känsla i mark och böj. Oftast inte så mycket förutbestämt. Allt mellan 4-10 set och oftast 5-12 reps, allt beroende på hur kroppen mår för dagen. Men eftersom jag vet hur mycket jag tagit passet innan försöker jag kanske öka vikten eller att orka någon extra rep på samma vikt.
Hur gör du med mark/böj?
Höfterna bättre idag, å joggade 1.5km lätt och körde vanliga benpasset. Kändes okej, men får sehur det känns imorn nudå gick grymt med böjen där jag verkligen börjar få till tekniken och rörlighet. Ökar på bra i armövningarna med.
Grisigt pas idag. Höfterna och nacken känns sådär, men energin sprura och det gick bra idag ändå. Starkare och starkare i axlarna med, kul! Ledig från jobbet idag, så var och lirade hockey en timma i förmiddags, galet kul. Eller ja.. eftersom att jag suger på att åka skridskor var det mest att kjuta. Men det är ju det som är kul
Vad är det för stretch du kör dagligen och varje pass?
Säker på det inte försämrar så höfterna "drar ihop sig" eller du rent av får träningsvärk av det?
Var exakt så mina höfter blev för två år sedan under min RSR-böj: blev stelare och stelare> stretchade, kändes lite bättre akut men när stretcheffekten avtog (kallnade) blev det bara värre!
Som jag tipsade om sist du hade (samma?) problem: prova strunta i stretchingen för höfterna, om det är det du stretchar. Några dagar. Om dina höfter är överansträngda tror jag stretchingen kan förvärra - det jag försöker få fram. :P
Foamrolla vet jag inte. Kanske samma sak där.
Reservation för fel: egenerfarenheter!
-------------
Edit:
Har postat mitt risgrynsgrötsrecept på gröttråden - blev en ny sida pga en senare post efter mig, så du kanske missat. :P
Vad är det för stretch du kör dagligen och varje pass?
Säker på det inte försämrar så höfterna "drar ihop sig" eller du rent av får träningsvärk av det?
Var exakt så mina höfter blev för två år sedan under min RSR-böj: blev stelare och stelare> stretchade, kändes lite bättre akut men när stretcheffekten avtog (kallnade) blev det bara värre!
Som jag tipsade om sist du hade (samma?) problem: prova strunta i stretchingen för höfterna, om det är det du stretchar. Några dagar. Om dina höfter är överansträngda tror jag stretchingen kan förvärra - det jag försöker få fram. :P
Foamrolla vet jag inte. Kanske samma sak där.
Reservation för fel: egenerfarenheter!
-------------
Edit:
Har postat mitt risgrynsgrötsrecept på gröttråden - blev en ny sida pga en senare post efter mig, så du kanske missat. :P
Jag minns dumt nog inte riktigt hur jag blev av med det senast, men ska kanske testa att skippa det. Men vet inte riktigt om det är höfter/ljumskar/sätes/framsida lår som är själva boven i det hela.
Jo då det jag har sett! Jag är lite slö nu, Köper Felix färdiga och käkar haha, underbart gott!
Min gamla post med tips (du kom sedan fram till att bröstryggen är/var stora boven (?) så en del tips/råd är ju utdaterade/irrelevanta):
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Ska försöka hålla det kort. Kan nog skriva en hel uppsats om mina höftproblem från/i böjen. :P
Uppstod när jag körde RSR (russian squat routine, böjprogram) förra året i böj. Sista 6 passen kom en stelhet i ljumskar och höfter, trodde det var träningsvärk. Köttade på ändå, blev värre och värre. Provade bredda fotstans, ännu värre. Till slut kändes det som någon stack in en kniv i höftböjarregionen, när jag kom ner i parallell.
Efter detta tog jag böjpaus några veckor med extremt mycket streching. Eftersom jag trodde det var rörlighetsrelaterat. Blev värre, fick ont i vardagen när jag stod upp och gick.
Sedan velade jag fram och tillbaka sådär, med massa stretching och prov-böjar. Marklyft kunde jag köra problemfritt, men det hände ingenting med styrkan eftersom jag tappade benstyrka från den kassa böjträningen (körde i princip bara uppvärmningsset i böjen men hade riktigt ont).
^Så där höll jag säkert på i 8 månader rofl. Så jävla waste of time. Jag körde och fortsatte köra stretchövningar som gjorde ont (!) t.o.m. Till mitt försvar krånglade mitt knä också, jag opererade det under sommaren. Så det var min skade-prio #1, höften kom efter. Jag kunde ju köra alla övningar förutom böj smärtfritt.
Tröttnade att inget hände, efter 8-10 månader (efter avslutat RSR). Gick till sjukgymnast och kiropraktor. Vid denna tidpunkt började jag få ont ovanför vänsterskinkan också, ryggslutet.
Är oklart vad som hade hänt (flummiga kiropraktorer), men de konstaterade att min höft var sned och vänsterbenet för kort. Även att jag inte aktiverat/tränat rumpan tillräckligt i böjen. Därav överbelastat höfterna (?). Samt svag mag och bålmuskulatur.
Sumo-mark har hjälpt mig för röven. Ihop med hip-thrusters.
Ryggresningar och mag/bålträning.
Foamrolla höftböjaren.
Skippa stretching.
Chilla med promenader och löpning (känner/känt av smärtor där), cykling är inga problem.
Det jag tror hände under RSR:
Jag drog på mig någon typ av överansträngning> muskelbristning. Överansträngning av höfter/ljumskar eftersom svag bålstyrka och dålig aktivering i glutes (röven).
Om jag hade kunnat vrida tillbaks klockan. Veckan höften kraschade under RSR. Då hade jag:
*Skippat böja 10-14 dagar, ev. vilat mer (marklyft fungerade smärtfritt)
*Skippat stretcha och skippa anstränga höften (promenader typ)
*Foamrollat dagligen några minuter, massageboll'at
*Börjat teknikträna böjen långsamt efter viloveckorna, för aktivera rumpan därav mindre belastning på höfter och ljumskar
*Sumo-markat, hip-thrusters, ryggresningar, magträning (rehab)
Blev wall of text ändå. Om jag får tillbaka smärtorna kan jag gå tillbaka och läsa detta svaret! :P
Vet inte ens om detta är likvärdiga smärtor som du har. Låter ju som du fått samma stelhet som kom krypandes. Bra att du inte fortsatte kötta på och drog på dig akuta skador (som jag? Bristning)!
Sen svarade du någon månad efter:
Citat:
Ursprungligen postat av arogen
Dåligt uppdaterat på sistone, men nu kommer en veckouppdatering.
Kört Ben+armar och Bröst, rygg, axlar denna veckan *2. Samt ett cykelintervallpass (Helt fastande; Första gången). Gått relativt bra, även om nacken är jobbig. Men ingen låsning nu, mest muskelspänningar tror jag. Massage i veckan som kommer. MEN, ett stort men. I Torsdags kunde jag körde KNÄBÖJ igen! Fuck yes!! Haha, det var bara nacken som strejkade lite av vikterna, men höfterna kändes helt okej nu. Så jäkla glad! Tack 1x0 för tipsen om utebliven stretching och en del foamroller, har hjälpt verkar det som!
Angående kosten blir det lite ökning kommande vecka. Sen jag började på H&M igen står och går jag 8 timmar om dagen, dessutom en del lyft. Så kalorierna verkar springa iväg. Absolut ingen nedgång, men inte riktigt den ökning jag vill heller. Så bara öka på igen.
Kollade upp felix färdiga risgröt: rätt schyssta makros faktiskt! Minns att konsistensen är väldigt tjock också vilket är guld! Haha när jag tänker på min barndom var risgrynsgröt med massa strösocker+kanel det enda jag åt till frukost! Fast ibland risifrutti också, morsan tvingade i mig det innan skolan för jag aldrig kunde äta på morgonen (kan inte ännu).
Här är två saker värda att kolla upp. Vet inte om de säljs längre, sjukt goda iallafall. Brukade ha med en sådan förpackning på hockey-bussresor när jag var mindre.
Bra jobbat med viktuppgången!
Tycker du sliter mycket med mark och böj, benträning generellt - men de svarar inte lika bra som överkroppen eller? Minns du fick kommentar om det i bästa-kolo-fysiktråden i år (?).
Är det genetik eller kanske t.o.m löpningen som påverkar?
Kollade upp felix färdiga risgröt: rätt schyssta makros faktiskt! Minns att konsistensen är väldigt tjock också vilket är guld! Haha när jag tänker på min barndom var risgrynsgröt med massa strösocker+kanel det enda jag åt till frukost! Fast ibland risifrutti också, morsan tvingade i mig det innan skolan för jag aldrig kunde äta på morgonen (kan inte ännu).
Här är två saker värda att kolla upp. Vet inte om de säljs längre, sjukt goda iallafall. Brukade ha med en sådan förpackning på hockey-bussresor när jag var mindre.
Tack, ska skippa stretch för höften nu ett tag och se.
Haha, jag älskar att äta på morgonen, men alla är olika Jag har testat både ris och mannakvikk. Manna gillar jag sådär. Men riskvikk är ju guld! En förpackning färdig risgrynsgröt, hackad proteinbar, flingor och fruktsallad.. jösses!
Dålig bild, men benen har växt ordentligt på senaste tiden med. Sen jag började med böj+mark två gånger/vecka. Så det kommer mer och mer hoppas jag
Idag blev det lite cardio+armpasset. Jag fyller ju på Onsdag och det kommer hända lite saker i veckan, vilket gör att passen kanske blir kortare. Så körde armarna idag och kör nog bara ben imorgon Höfterna aningen bättre idag kanske, gick riktigt bra på TBT-cykeln iaf. Riktigt bra tryck i armarna med.
10km TBT-cykling: 22min
4 set sittande hantelcurls
4 set sittande hammercurl + 2 dropset kabelcurls
5 set Overhead ex.
2 set pushdowns rep
5 set pushdowns stång