Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-07, 16:26   #8266
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Att invandring skulle vara lönsamt är inget som enbart Reinfeldt och Schyffert mässar ut.

Alla partier körde på denna jargong under flera år, exklusive SD då.

Tycker mig se artiklar eller uttalande ifrån politiker om det minst 1 gång i veckan.
Kanske det. Men är det verkligen så att majoriteten av svenskar verkligen tror att vi kommer tjäna pengar inom en överskådlig framtid som en effekt av att ta emot flyktingar? Jag är skeptisk till detta.

Tycker det känns ungefär lika troligt som att alla som röstar på SD har åsikter och mentalitet som matchar väl med det återkommande trollet...
svenbanan är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-07, 16:31   #8267
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske det. Men är det verkligen så att majoriteten av svenskar verkligen tror att vi kommer tjäna pengar inom en överskådlig framtid som en effekt av att ta emot flyktingar? Jag är skeptisk till detta.
[..]
Det är jag osäker på, är ju andra åsikter som brukar råda ute i mindre orter och ute på landsbygden. Jag bor i en storstad och där känns det ofta som att man är omringad av extremister.
smerk är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-07, 16:34   #8268
Magnus N
Skånsk

Reg.datum: Jan 2004
Citat:

Tycker det känns ungefär lika troligt som att alla som röstar på SD har åsikter och mentalitet som matchar väl med det återkommande trollet...
Jag vet faktiskt inte hur det står till så då jag inte har sett en undersökning som frågat just det.

Intrycket jag får är att många/majoriteten fortfarande tror att det är så eller att en lätt justering i politiken kan fixa problemet. Men det är såklart hur jag upplever frågan och kan såklart vara felaktig.

Hade gärna sett en undersökning i frågan som detaljerat frågat ut personer gällande detta och inte i generella ordalag.
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-07, 16:37   #8269
Magnus N
Skånsk

"DN har infogat en ny fråga in undersökningen som lyder: ”Om Sverige utsattes för ett akut militärt hot av främmande makt, tror du då att Nato skulle komma till Sveriges hjälp, eller tror du inte det?”.

Resultatet visar att knappt hälften, 46 procent, av svenskarna tror att Nato kommer till undsättning. Endast 22 procent tror att Nato inte skulle hjälpa Sverige.

Bland Nato-motståndarna svarar en klar majoritet på nästan 57 procent att de tror på Natos hjälp."

https://www.expressen.se/nyheter/nar...var-fran-nato/

Tyckte detta var rätt intressant.

De som inte vill ha med NATO att göra är mer benägna att tro att de kommer till undsättning vid hot om krig än de som vill att vi ska gå med.

När vi ändå var inne på naivitet etc så känns det som ett exempel på det.
Gammal 2018-01-07, 17:32   #8270
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
"DN har infogat en ny fråga in undersökningen som lyder: ”Om Sverige utsattes för ett akut militärt hot av främmande makt, tror du då att Nato skulle komma till Sveriges hjälp, eller tror du inte det?”.

Resultatet visar att knappt hälften, 46 procent, av svenskarna tror att Nato kommer till undsättning. Endast 22 procent tror att Nato inte skulle hjälpa Sverige.

Bland Nato-motståndarna svarar en klar majoritet på nästan 57 procent att de tror på Natos hjälp."

https://www.expressen.se/nyheter/nar...var-fran-nato/

Tyckte detta var rätt intressant.

De som inte vill ha med NATO att göra är mer benägna att tro att de kommer till undsättning vid hot om krig än de som vill att vi ska gå med.

När vi ändå var inne på naivitet etc så känns det som ett exempel på det.
Varför kan inte det fungera ? Vi har gemensamma övningar och sittningar med Nato. Jag tror inte att vi måste vara med i Nato utan det kan ske lika bra i andra samverkansformer än ett medlemskap och det behöver inte betyda naivitet utan alliansfrihet att kunna stå utanför om nationen inte delar uppfattning med Nato.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-07, 18:02   #8271
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Varför kan inte det fungera ? Vi har gemensamma övningar och sittningar med Nato. Jag tror inte att vi måste vara med i Nato utan det kan ske lika bra i andra samverkansformer än ett medlemskap och det behöver inte betyda naivitet utan alliansfrihet att kunna stå utanför om nationen inte delar uppfattning med Nato.
Att förvänta sig att en försvarsallians ska ingripa och hjälpa ett land som ej är med i denna allians är naivt.

Hur gick det för Ukraina?

Tror du på allvar att om Ryssland hade gjort liknande som på Krim i Sverige att Nato hade gått in och riskerat krig med Putin om vi ej hade haft en bindande allians?
Gammal 2018-01-07, 18:10   #8272
svenbanan
Banned User

Citat:
Att förvänta sig att en försvarsallians ska ingripa och hjälpa ett land som ej är med i denna allians är naivt.

Hur gick det för Ukraina?

Tror du på allvar att om Ryssland hade gjort liknande som på Krim i Sverige att Nato hade gått in och riskerat krig med Putin om vi ej hade haft en bindande allians?
Om Ryssland gör vad exakt? Sverige och Ukraina känns ju inte särskilt jämförbara... Det lär inte finnas någon som ens kan låtsas tro att majoriteten svenskar gärna vill flytta landets ledning från Rosenbad till Kreml.

Om Ryssland invaderar sverige med attackflyg och kliver in med massor av trupp så finns det inte på kartan att NATO kommer sitta still. Ska de tro att Ryssarna gör något sådant men sedan tänker lugna ner sig och inte kliva vidare in i Norge eller ner på kontinenten?

Gör Ryssarna detta så kommer det i princip leda till ww3.
Gammal 2018-01-07, 18:14   #8273
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
För något år sedan kom det uppgifter (minns tyvärr inte detaljerna) som handlade om en eventuell rysk invasion av Sverige. Man hade gjort war games och vulka scenarier man än provade så kunde Natos styrkor inte förhindra en invasion. Och det var ifall Sverige VARIT MED i Nato.
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad  
Gammal 2018-01-07, 18:16   #8274
Magnus N
Skånsk

Citat:
Om Ryssland gör vad exakt? Sverige och Ukraina känns ju inte särskilt jämförbara... Det lär inte finnas någon som ens kan låtsas tro att majoriteten svenskar gärna vill flytta landets ledning från Rosenbad till Kreml.

Om Ryssland invaderar sverige med attackflyg och kliver in med massor av trupp så finns det inte på kartan att NATO kommer sitta still. Ska de tro att Ryssarna gör något sådant men sedan tänker lugna ner sig och inte kliva vidare in i Norge eller ner på kontinenten?

Gör Ryssarna detta så kommer det i princip leda till ww3.
Nu var min jämförelse med Krim, där var det inte "uppenbart" vem det var som agerade.

Jag tycker det enbart är naivt att man förväntar sig få något utav en försvarsallians som man inte är medlem utav
Gammal 2018-01-07, 18:34   #8275
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
För något år sedan kom det uppgifter (minns tyvärr inte detaljerna) som handlade om en eventuell rysk invasion av Sverige. Man hade gjort war games och vulka scenarier man än provade så kunde Natos styrkor inte förhindra en invasion. Och det var ifall Sverige VARIT MED i Nato.
Förhindra en invasion är inte samma sak som att driva tillbaka de invaderande styrkorna.
Gammal 2018-01-07, 18:43   #8276
svenbanan
Banned User

Citat:
Nu var min jämförelse med Krim, där var det inte "uppenbart" vem det var som agerade.

Jag tycker det enbart är naivt att man förväntar sig få något utav en försvarsallians som man inte är medlem utav
Hur har du tänkt dig att Ryssland ska göra något motsvarande mot Sverige då? Jag skrev ju i mitt förra inlägg att jag inte tycker Sverige och Ukraina är jämförbara.

Vi kan ju säga så här:
Om Ryssland och Sverige hamnar i ett liknande scenario som Ryssland och Ukraina häromåret så kanske inte NATO ingriper.
Men det finns inget sådant scenario.
Gammal 2018-01-07, 18:51   #8277
Magnus N
Skånsk

Citat:
Hur har du tänkt dig att Ryssland ska göra något motsvarande mot Sverige då? Jag skrev ju i mitt förra inlägg att jag inte tycker Sverige och Ukraina är jämförbara.

Vi kan ju säga så här:
Om Ryssland och Sverige hamnar i ett liknande scenario som Ryssland och Ukraina häromåret så kanske inte NATO ingriper.
Men det finns inget sådant scenario.
Ingen aning, spelar upp något scenario där de kanske behöver skydda sin oljeledning vid gotland eller sin hamn etc.

Det jag ville ha fram ffa var ju att förvänta sig hjälp av någon man inte själv hjälper känns väl sådär säkert
Gammal 2018-01-07, 19:05   #8278
svenbanan
Banned User

Citat:
Ingen aning, spelar upp något scenario där de kanske behöver skydda sin oljeledning vid gotland eller sin hamn etc.

Det jag ville ha fram ffa var ju att förvänta sig hjälp av någon man inte själv hjälper känns väl sådär säkert
Ska de skydda sin oljeledning och därför annektera Gotland och EU och NATO köper att detta inte är en krigshandling? I mina ögon är detta helt orimligt.

Som jag ser det handlar det inte om att förvänta sig hjälp. Det handlar mer om att NATO och EU uppenbarligen inte kommer vara bekväma med ett Ryssland som verkar vara sugna på att invadera och expandera.
Gammal 2018-01-07, 19:08   #8279
Magnus N
Skånsk

Citat:
Ska de skydda sin oljeledning och därför annektera Gotland och EU och NATO köper att detta inte är en krigshandling? I mina ögon är detta helt orimligt.

Som jag ser det handlar det inte om att förvänta sig hjälp. Det handlar mer om att NATO och EU uppenbarligen inte kommer vara bekväma med ett Ryssland som verkar vara sugna på att invadera och expandera.
Där är ju frågan vid vilken nivå av obekvämhet väljer de att agera militärt och inte enbart med sanktioner.

Ryssland kunde eskalera rätt kraftigt i Ukraina utan någon militär respons.

Jag är inte alls säker på att om Ryssland skulle annektera gotland att vi skulle få hjälp att ta tillbaks ön om Ryssland nöjer sig där och inte går in på fastlandet
Gammal 2018-01-07, 19:19   #8280
Bob90
?

Bob90s avatar

Reg.datum: Apr 2016
Om vi bortser från att det är oerhört osannolikt att Ryssland skulle börja rota i Sveriges gränser..

Jag tror att det ska mycket till för att en annektering av Gotland skulle ske obemärkt vad gäller reaktioner. Man (kringliggande länder) kan liksom inte ha råd att tillåta den formen av destabilisering eller orolighet i "mitten" av Östersjön.

Särskilt inte efter Aurora 17 som fokuserade lite på Gotland, det finns liksom lite för mycket som kretsar kring Sverige i form av allians, trots att vi ständigt hävdar neutralitet och alliansfrihet. Jag inbillar mig också att nordiska länderna är ganska tajta och kanske särskilt Finland som ligger rätt nära Ryssland kommer nog bli lite spända av situationen.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:38.