2007-05-31, 19:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Jag lovar att ni ska få höra om planerna så snart jag vet mer. Dvs senast några dagar efter maran. Antingen vill jag fortsätta med löpningen då eller så lägger jag ner det och hittar på något annat. Förra året tappade jag all motivation till löpning och trodde aldrig jag skulle vilja springa en mara igen.
|
Det vore askul om du bestämde dej för Lidingöloppet, då får du ju coacha på plats.
Nämen skämt åsido vore det förbannat trevligt om du sprang loppet du oxå, verkar bli ett par stycken koloiter till Ll ändå.
Fö övrigt en riktigt bra träningsmånad, överhuvudtaget ambitiöst av dej att redovisa en hel månads träning sådär. Kul läsning!
|
|
|
2007-06-01, 08:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av edvin
Hoppas du beslutar dig för att springa LL.
Kort och gott är det en mycket trevlig tillställning!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Det vore askul om du bestämde dej för Lidingöloppet, då får du ju coacha på plats.
Nämen skämt åsido vore det förbannat trevligt om du sprang loppet du oxå, verkar bli ett par stycken koloiter till Ll ändå.
|
Nu ska vi inte dra för stora växlar av machine guns spekulationer.
Förresten kommer det vara ett par koloiter (machine gun och Edvin t ex) på SM också.
Citat:
Fö övrigt en riktigt bra träningsmånad, överhuvudtaget ambitiöst av dej att redovisa en hel månads träning sådär. Kul läsning! 
|
Tack! Det är lite jobb att sammanställa en del träning men tex löpningen har jag lätt tillgänglig och kan få fram den mesta statistiken väldigt snabbt. Kul att det är uppskattat.
|
|
|
2007-06-01, 13:55
|
|
Registered User
|
Styrketräning
Hantelpress
28,5 kg: 6,7,5,5
Hantelrodd
31 kg: 8,7,7,5
Hantelcurl
18,5 kg: 5,5,4
Sittande axelpress
18,5 kg: 4,4,4
Enarms hantelextension
11 kg: 5,4,4
Hyperextensions
10 kg: 7,8,8,8
Crunches
10 kg: 18,15,15,10
Jag kände mig ovanligt pigg och hade laddat bra energimässigt. Ändå var jag svag när det väl kom till kritan. Skumt hur dagsformen kan lura en ibland.  Nackdelen med att bara köra två gånger per vecka är att jag får träningsvärk efter veckans första pass.
Handleden känns något bättre idag. Jag körde med handledsskydd för säkerhets skull.
Imorgon är löpning inplanerad. Sista milpasset ska fullborda denna mesiga träningsvecka.
|
|
|
2007-06-01, 14:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Bra månad där! Ska bli intressant att se hur bra du lyckas nästa vecka. Tänkte förresten lite på dig när jag läste om värmetålighetsträning på marathon.se. Om du inte har läst det kan du ju kika på länken http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=300 . Verkar ju gå snabbt att träna upp sin värmetålighet, nåt att tänka på inför SM kanske?
|
|
|
2007-06-01, 14:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Skönt att få en ngenomkörare i gymmet iaf, att du inte har det rätta trycket beror troligtvis på avsaknaden från vrålande chinspojkar i jeans som motiverar.
|
|
|
2007-06-01, 15:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl
Bra månad där! Ska bli intressant att se hur bra du lyckas nästa vecka. Tänkte förresten lite på dig när jag läste om värmetålighetsträning på marathon.se. Om du inte har läst det kan du ju kika på länken http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=300 . Verkar ju gå snabbt att träna upp sin värmetålighet, nåt att tänka på inför SM kanske?
|
Tackar. Även om den inte blev riktigt som jag ville så var det en bra månad.
Jag har läst den där artikeln. Mitt problem är inte att jag saknar svettfunktion. Den fungerar i allra högsta grad. Problemet verkar ligga i att jag inte tål några temperaturhöjningar. Kanske har jag för lite vätska i mig och svettas ut den redan i början av passet. En positiv sak är att jag blivit lite bättre eftersom de flesta löppassen (speciellt långpassen) har gått i värme. Jag ska nog undvika specifik värmeträning så här tätt inpå loppet. Det känns lite vanskligt att börja experimentera nu.
Citat:
Skönt att få en ngenomkörare i gymmet iaf, att du inte har det rätta trycket beror troligtvis på avsaknaden från vrålande chinspojkar i jeans som motiverar. 
|
Deras kompisar som inte tränade i jeans var där. Sättet de tränar på brukar avslöja dem. Beachbyggarna är emellertid inte alltid de som stör mest. Jag hade faktiskt tänkt skriva en lång beskrivning av alla wannabebyggare som är på mitt gym. De som köper hela konceptet med klädsel, primala läten och överseriöst beteende (när jag lyfter tyngre vikter är de uppenbarligen inte så seriösa).
|
|
|
2007-06-01, 21:56
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
En Garmin-fråga: Jag installerade precis Sport Tracks och när jag laddade in passen från klockan så är distansen plötsligt längre än vad som står i klockan. Tid och allt annat är däremot samma. När jag laddade in samma pass i Training Center så ändrades ingenting. Någonting du känner igen eller någon aning om vad det beror på? Jag dör ju knappast om jag sprang lite längre än jag trodde (då sprang jag ju även snabbare  ), men det är ju kul att veta vad som stämmer.
|
|
2007-06-02, 11:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
En Garmin-fråga: Jag installerade precis Sport Tracks och när jag laddade in passen från klockan så är distansen plötsligt längre än vad som står i klockan. Tid och allt annat är däremot samma. När jag laddade in samma pass i Training Center så ändrades ingenting. Någonting du känner igen eller någon aning om vad det beror på? Jag dör ju knappast om jag sprang lite längre än jag trodde (då sprang jag ju även snabbare  ), men det är ju kul att veta vad som stämmer.
|
Jag har också observerat det. Jag gissar att Sport Tracks inte importerar några färdigbearbetade data utan den tar bara in alla mätpunkter som lagrats. Uppenbarligen har den en annan algoritm för att bestämma distansen utifrån det. Det är inte mycket den brukar skilja. För mig blir det max ett par hundra meter på ett långt långpass. Vilken som är rätt vetitusan. Det viktiga är väl att du är konsekvent vilken du använder som referens. Avvikelserna är ju inte speciellt stora heller.
|
|
|
2007-06-03, 15:44
|
|
Registered User
|
Löpning. 5,77 km @ 4:42 min/km. Snittpuls 79% av max.
Tanken var att jag skulle springa en mil idag men jag var allmänt seg och satsade istället på lite backar och högre tempo. Hela jag känner mig långsam och allmänt trög nu. Jag hoppas det är ett gott tecken. Någonstans har jag förhoppningsvis kvar alla mil jag sprungit.
|
|
|
2007-06-03, 15:51
|
|
Registered User
|
Sammanfattning träning v. 22
Styrketräning
2 pass
Styrketräningen gick på lägre vikter än vanligt pga handledsproblemen. Jag har inte heller haft någon större motivation att slita där eftersom allt fokus ligger på maran. Handleden känns bättre nu och förhoppningsvis ska det inte hindra mig i framtiden.
Löpning
2 pass. Totalt 16,31 km
Det var länge sedan jag hade en så låg veckodistans utan att vara bortrest eller hade andra förhinder. Målet var att hålla 50% av normal dos (dvs drygt 20 km) men nu blev det mer tempo och backträning. De småsmärtor jag haft i ben och fötter har blivit bättre under veckan och jag hoppas vara fräsch (men seg) på lördag.
Totalt 4 träningspass
Jag märker att kroppen är van vid mer och jobbigare träning. Jag har inte riktigt varit mig själv under den här veckan. En av de positiva sakerna med att maran är över är att kunna träna normalt igen. Först räknar jag däremot med att ha ont överallt och inte träna något öht. Om min framtida träning blir löpning återstår att se.
Kommande vecka ska jag totalt springa en mil. Planen är att springa två st femkilometerspass på tisdag respektive torsdag. Antagligen kommer jag styrketräna som vanligt på måndag och onsdag. Handleden får avgöra det.
Fem dagar kvar...
|
|
|
2007-06-04, 10:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Fem dagar kvar...
|
Nu börjar det nästan bli otäckt nära...
|
|
|
2007-06-04, 10:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Jag längtar redan nu efter att stå vid sidan av och se alla plågade ansikten. Det kommer att bli som en Ledinkonsert; 14000 lidande människor som lurar sig själva att det är kul.
Fast okej då, lite avundsjuk är jag. Marathon är respekt.
|
|
|
2007-06-04, 11:17
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av edvin
Nu börjar det nästan bli otäckt nära... 
|
Mina nerver klarar inte av det här.
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Jag längtar redan nu efter att stå vid sidan av och se alla plågade ansikten. Det kommer att bli som en Ledinkonsert; 14000 lidande människor som lurar sig själva att det är kul.
Fast okej då, lite avundsjuk är jag. Marathon är respekt.
|
Du har redan fått din respekt genom att springa marathon. Jag ser fram mot att försöka hitta ditt ansikte och ge dig en byggartumme.
|
|
|
2007-06-04, 14:00
|
|
Registered User
|
Styrketräning
Hantelpress
26 kg: 10,8,6,8
Hantelrodd
31 kg: 8,8,7,7
Hantelcurl
18,5 kg: 5,5,5
Sittande axelpress
18,5 kg: 5,5,4
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6
Hyperextensions
10 kg: 8,8,9,7
Crunches
10 kg: 14,12,12,10
Jag körde på lite lägre vikter i hantelpressen eftersom jag vill ha långa och slanka muskler. Om jag blir för bullig och musklig får jag sämre aeordynamik när jag springer. En väldigt god nyhet är att handleden kändes märkbart bättre. Den är nästan som ny nu och handledsskyddet var mest en extra försiktighetsåtgärd. En sämre nyhet är att gymmet är stängt på nationaldagen då jag tänkte göra mitt nästa pass. Å andra sidan är det väl ingen katastrof. Jag tror jag flyttar sista löppasset dit istället för på torsdag.
Det var förresten en kille brevid mig som körde hantelpress med 55 kg-hantlar. Han satte ner hantlarna lugnt och fint som en civiliserad människa. Jag lyckades precis övervinna viljan att springa fram och säga att jag var hans vän för livet.
Jag nämnde i Edvins journal att jag hade magparanoia igår. Dagens råd är att inte gå på restaurang och äta mediumstekt kött så tätt inpå en mara. Som tur var berodde obehagskänslorna mest på mina nerver. Gott var det dock.
|
|
|
2007-06-05, 17:02
|
|
Registered User
|
Löpning. 2,16 km @ 4:33 min/km. Snittpuls 79% av max
Distanserna blir kortare och kortare. Snart är jag mer lik en sprinter än en marathonlöpare (saknas bara musklerna för det). Jag ville från början springa åtminstone 5 km men det ville inte mina fötter och smalben. Inte roligt. Jag vet inte om det beror på att jag är stel av ovanligt mycket vila eller om problemet är allvarligare än så. De problemen i kombination med det alldeles för varma vädret får mig att undra över om det är värt att ens åka upp till Sthlm på lördag.
Ok att det ska kännas halvdant när loppet närmar sig men någon måtta får det vara.
Förresten, jag har tidigare utlovat en rejäl dos statistik. Tanken var att jag skulle ge en detaljerad jämförelse mellan förra årets och årets marathonträning. Om jag inte är för knäckt kommer det ikväll eller imorgon. Nu ska jag gå och tröstdricka vatten.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:47.
|

|