2006-12-10, 22:42
|
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2006
|
Testa att göra som jag gör ibland  Håller bara med fingrarna så slipper man få ont där.. ( kommer inte på vad det heter ) Där alla bli utslitna av mark osv. Så jag håller med fingrarna! Fast fått en del kritik för det, Lär mej att hålla helt om nu och stadigt:P
|
|
|
2006-12-11, 07:29
|
|
|
Gammalt flakvrak
Reg.datum: Oct 2002
|
Bra bänk tekniskt sett Fetto (eller Fitnesskillen kanske man får kalla dig efter att ha sett filmerna, du saknar ju pondusen nu).
I böjen skulle du behöva få isär bena mer, och sedan ser du ut att ha en mindre upprätt start & slutställning än jag kommer ihåg sen senast.
Det finns ett sätt att få greppet att hålla bättre i mark: Snabbare lfyt, så att du inte behöver hålla i så länge....
Skönt att se dig tillbaka där du hör hemma : På lyftarflaket!
mvh
the_PL_man
|
|
|
2006-12-11, 07:45
|
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av budadi
Så nu är den uppe
310kg
|
Som Olof säger, och även du själv, så är ju ben/ryggstyrkan inte alls vad som saknas. Min amatörmässiga åsikt är att du bör följa både Kåre och Janne´s råd. Kör kronlyft för greppstyrkan och prova håll en aning smalare, för att undvika ett så långt drag. Om du snabbare får tag i stången och dessutom kortar lyftväg och lyfttid ökar chanserna att du klarar av att hålla kvar stången. Känns säker lite ovant i början men det är värt ett försök.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2006-12-11, 21:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
Jag blev också förvånad, getingmidja där fetknoppen 
|
Just...
|
|
|
2006-12-11, 21:07
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av damir_T
Testa att göra som jag gör ibland  Håller bara med fingrarna så slipper man få ont där.. ( kommer inte på vad det heter ) Där alla bli utslitna av mark osv. Så jag håller med fingrarna! Fast fått en del kritik för det, Lär mej att hålla helt om nu och stadigt:P
|
Jag orkar inte hålla i stången längst ut i fingertopparna. Annars skulle jag göra så.
|
|
|
2006-12-11, 21:10
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man
Bra bänk tekniskt sett Fetto (eller Fitnesskillen kanske man får kalla dig efter att ha sett filmerna, du saknar ju pondusen nu).
I böjen skulle du behöva få isär bena mer, och sedan ser du ut att ha en mindre upprätt start & slutställning än jag kommer ihåg sen senast.
Det finns ett sätt att få greppet att hålla bättre i mark: Snabbare lfyt, så att du inte behöver hålla i så länge....
Skönt att se dig tillbaka där du hör hemma : På lyftarflaket!
mvh
the_PL_man
|
Ja vissa justeringar måste jag onekligen göra. Men den viktigaste är att stå lite smalare så att jag orkar trycka ut knäna i sidled. Då blir djupet bra ska du se. Och greppet kräver nog bara lite arbete för att bli bättre. Det är ju precis som AG säger, alltså att jag inte hade några problem under våren då jag tränade mycket grepp.
|
|
|
2006-12-11, 21:12
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Som Olof säger, och även du själv, så är ju ben/ryggstyrkan inte alls vad som saknas. Min amatörmässiga åsikt är att du bör följa både Kåre och Janne´s råd. Kör kronlyft för greppstyrkan och prova håll en aning smalare, för att undvika ett så långt drag. Om du snabbare får tag i stången och dessutom kortar lyftväg och lyfttid ökar chanserna att du klarar av att hålla kvar stången. Känns säker lite ovant i början men det är värt ett försök.
|
Jag ska träna kronlyft, det kommer säkert att betala sig. Tyvärr kan jag inte greppa smalare utan att helt tappa slutdraget. Jag kan inte räta ut bröstryggen om jag håller smalare, vet inte riktigt varför?
|
|
|
2006-12-11, 21:16
|
|
|
Gammalt flakvrak
Reg.datum: Oct 2002
|
Som P-A sa efter att ha sett mig köra OL: Du ser kalvig ut..... 
Litegrann så var det över böjen din, men det kommer med mer viktvana.
Själva har jag nu vart hos kiropraktor, kör bollträning, stretchar & får massage. Och nu börjar det faktiskt gå i rätt riktning, får t.o.m beröm av Mathias & P-A ibland för att tekniken ser bra ut.
Grattis till comebacken (även om det inte gick som du tänkt dig)! Dock så måste jag säga att bänken såg mkt stabil ut. Med rätt storlek på tröjan så kommer du snart att vara runt 270-280.
mvh
the_PL_man
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Ja vissa justeringar måste jag onekligen göra. Men den viktigaste är att stå lite smalare så att jag orkar trycka ut knäna i sidled. Då blir djupet bra ska du se. Och greppet kräver nog bara lite arbete för att bli bättre. Det är ju precis som AG säger, alltså att jag inte hade några problem under våren då jag tränade mycket grepp.
|
|
|
|
2006-12-11, 21:18
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Jag orkar inte hålla i stången längst ut i fingertopparna. Annars skulle jag göra så.
|
Synd att du inte kan göra som du beskriver ovan. För mig är det mkt lättare att hålla stången kraftfullt om jag inte håller den inne i handflatan, men då har jag iofs troligen något längre fingrar än du har. Håller jag stången för långt inne i handen vill den rulla då det börjar bli tungt.
Är tumlås totalt omöjligt?
Trist att det inte gick så bra på tävlingen som du har kapacitet för. Jag tyckte andra böjen på 355 & den på 372,5 inte såg så tokiga ut, djupet kan inte ha varit så långt borta.
Det fina i kråksången är väl att du nu har fått en början på tävlingsflaket igen & att det from nu mest kan gå uppåt!
|
|
|
2006-12-12, 16:32
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Synd att du inte kan göra som du beskriver ovan. För mig är det mkt lättare att hålla stången kraftfullt om jag inte håller den inne i handflatan, men då har jag iofs troligen något längre fingrar än du har. Håller jag stången för långt inne i handen vill den rulla då det börjar bli tungt.
Är tumlås totalt omöjligt?
Trist att det inte gick så bra på tävlingen som du har kapacitet för. Jag tyckte andra böjen på 355 & den på 372,5 inte såg så tokiga ut, djupet kan inte ha varit så långt borta.
Det fina i kråksången är väl att du nu har fått en början på tävlingsflaket igen & att det from nu mest kan gå uppåt!
|
Tyvärr är det så. När jag försöker hålla tumlås så når jag inte ens att greppa över tummen. Jag ska i alla fall inte klaga då det finns lyftare som har det betydligt värre, exempelvis Marklus Larsson från Kiruna. Jag vet att jag kan träna upp greppet till i alla fall 330kg. Det var den vikt jag testade i våras men då orkade jag inte lyfta den. Om jag inte minns fel så satt greppet hur bra som helst då. Jag tror därför att jag får ordning på det här om jag bara hittar tid till att träna upp fingerstyrkan igen. Tyvärr är tid en bristvara...
Angående mina knäböjar så var den första riktigt grund. Det kände jag själv när jag vände vikten och gick upp. Den andra och tredje knäböjen däremot var verkligen inte långt borta, och det var inte direkt supertung resning heller. Jag tror därför att det blir bra om jag får justera till de små detaljerna. Då kan det säkert bli fina vikter igen.
Nu i helgen hade det blivit 922,5kg om jag bara fått sista knäböjen och ingångsvikten i marklyft. Det borde ganska snabbt kunna bli 950kg eller mer med några fler tävlingar i kroppen, och korrekt träning naturligtvis.
|
|
|
2006-12-12, 20:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Jag tyckte du drog igång lite för långsamt, du böjer och bänkar explosivt men marken ser segare ut.
Om du drar snabbare skulle greppet kanske hålla bättre? hur mycket drar du med dragremmar? Kanske är det dragstyrkan som behöver bättras?
|
|
|
2006-12-12, 20:33
|
|
|
130 kg finsk fotomodell
Reg.datum: Apr 2006
|
_Ursäkta om jag spammar men vem är 110kg finne?!?!?!?!?!? Blir bra nyfiken!!!! Men det är tydligen inget sisu i dej?!?!?!?!*whistle*
|
|
|
2006-12-12, 23:40
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 110 kg Finne
Jag tyckte du drog igång lite för långsamt, du böjer och bänkar explosivt men marken ser segare ut.
Om du drar snabbare skulle greppet kanske hålla bättre? hur mycket drar du med dragremmar? Kanske är det dragstyrkan som behöver bättras?
|
Jag är seg i marklyft. Och absolut inte lika stark som i böj och bänk. Personligen tror jag att mitt svaga grepp delvis ligger bakom det faktum att mitt marklyft släpat efter genom hela karriären. Hur som helst; jag har dragit en trea på 300kg med bälte och dragremmar i smala marklyft. I en singel har jag aldrig gjort mer än 300kg, oavsett teknik.
Jag är dock ganska övertygad om att jag orkar dra strax över 320kg om bara greppet håller. När man tittar på filmerna så ser man exempelvis att hastigheten sjunker strax innan jag tappar greppet. Jag drar långsammare för att jag känner att greppet är påväg att släppa. Jag tror att om jag kunde dra stången snabbare (vilket jag inte kan) så skulle greppet släppa ännu tidigare. Vi får se vad som händer när jag får träna upp fingrarna lite.
En sista faktor som säkert spelar in är att jag bara hade tränat sumo i några veckor inför den här tävlingen. Vi får se hur "explosiv" jag blir nu när jag får träna sumo programmets alla tolv veckor.
Stort tack för synpunkterna. När det gäller marklyft känns det periodvis som att jag famlar i mörker. Jag får det aldrig att fungera bra.
|
|
|
2006-12-13, 20:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu
_Ursäkta om jag spammar men vem är 110kg finne?!?!?!?!?!? Blir bra nyfiken!!!! Men det är tydligen inget sisu i dej?!?!?!?!*whistle* 
|
Jag vill inte avslöja vem jag är*whistle*
Till Fetknoppen:
Jag har tränat mycket greppträning, då tränade jag bla. marklyft med frontgrepp, pinch, rolling thunder, grippers och enarms mark, min greppstyrka ökade avsevärt, jag valde bara en av övningarna per pass, greppträningen tog max 15min, jag körde alltid greppträningen i slutet av passet 2-3 ggr i veckan.
|
|
|
2006-12-13, 23:15
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 110 kg Finne
Jag vill inte avslöja vem jag är*whistle*
Till Fetknoppen:
Jag har tränat mycket greppträning, då tränade jag bla. marklyft med frontgrepp, pinch, rolling thunder, grippers och enarms mark, min greppstyrka ökade avsevärt, jag valde bara en av övningarna per pass, greppträningen tog max 15min, jag körde alltid greppträningen i slutet av passet 2-3 ggr i veckan.
|
Stort tack för dina träningsråd. Greppet har alltid varit ett problem för mig. Den träning du nu beskriver visar på likheter med den träning jag själv körde under våren. Jag ska återuppta den så får vi se vad som händer.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.
|

|