2010-05-27, 14:22
|
|
Sofa king soft
Reg.datum: Jan 2007
|
Jag tyckte att matten var jobbig på gymnasiet, klarade mig med nöd och näppe genom kurserna A-E med G i betyg. Ska tilläggas att jag i princip enbart pluggade veckan innan varje prov och avskydde matte av hela min själ.
Nu på högskolan tycker jag att allting går mycket smidigare, det går liksom inte att skjuta på pluggandet lika mycket. Det är oftast kontrollskrivningar eller inlämningar som ska in, och då är man tvungen att arbeta. Det har räckt till A i de tre mattekurser jag haft hittills (flervariabel imorgon, peppar peppar). Då har jag heller aldrig känt någon panik inför en tenta, linjär algebra undantaget kanske. Den kursen tyckte jag att jag tog in på en veckas hårt jobb och många koppar kaffe.
Min åsikt är alltså att arbete och framförallt ambition är vida överlägset talang när det gäller högskolematten, även om det sistnämnda inte skadar.
|
|
|
2010-05-27, 14:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av phrack
Jag tyckte att matten var jobbig på gymnasiet, klarade mig med nöd och näppe genom kurserna A-E med G i betyg. Ska tilläggas att jag i princip enbart pluggade veckan innan varje prov och avskydde matte av hela min själ.
Nu på högskolan tycker jag att allting går mycket smidigare, det går liksom inte att skjuta på pluggandet lika mycket. Det är oftast kontrollskrivningar eller inlämningar som ska in, och då är man tvungen att arbeta. Det har räckt till A i de tre mattekurser jag haft hittills (flervariabel imorgon, peppar peppar). Då har jag heller aldrig känt någon panik inför en tenta, linjär algebra undantaget kanske. Den kursen tyckte jag att jag tog in på en veckas hårt jobb och många koppar kaffe.
Min åsikt är alltså att arbete och framförallt ambition är vida överlägset talang när det gäller högskolematten, även om det sistnämnda inte skadar.
|
Dock så kan det vara så att du nu börjar förstå matte mer än du gjorde innan? du har typ mognat på sånt sätt.
Dock så är matte så att öving ger erfarenhet som du säger. Så hårt jobb pays off väldigt bra, märks vilka kurser jag tyckt varit roligast/jobbat mest med iaf
|
|
|
2010-05-27, 14:41
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Jag läser på Linköpings Tekniska Högskola (LiTH) där jag har uppfattningen att den matematiska institutionen är väldigt strikt.
Av min erfarenhet så är talang A och O för att få det högsta betyget 5 i de flesta kurserna. En medelbegåvad person som studerar mycket kan på vissa tentor skriva 5a men då krävs att i princip allt blir rätt. Detta ser man genom att det alltid är samma personer som får 5or nästan uteslutande utan att de pluggar mer än vissa andra.
Vad beror detta på då? Jo det förekommer alltid någon typ av bevis på tentorna och de allra flesta kan inte bevisen. Det förekommer alltid en klurig uppgift vanliga dödliga inte ens förstår uppgiften.
|
|
|
2010-05-27, 14:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G
Jag läser på Linköpings Tekniska Högskola (LiTH) där jag har uppfattningen att den matematiska institutionen är väldigt strikt.
Av min erfarenhet så är talang A och O för att få det högsta betyget 5 i de flesta kurserna. En medelbegåvad person som studerar mycket kan på vissa tentor skriva 5a men då krävs att i princip allt blir rätt. Detta ser man genom att det alltid är samma personer som får 5or nästan uteslutande utan att de pluggar mer än vissa andra.
Vad beror detta på då? Jo det förekommer alltid någon typ av bevis på tentorna och de allra flesta kan inte bevisen. Det förekommer alltid en klurig uppgift vanliga dödliga inte ens förstår uppgiften.
|
Jag pluggar på LiTH och har alltså nu under första året på matematik fått alla grader från 5 till underkänt :P
Men ja, jag upplever att de mesta svåra är någon form av visa att eller bevis av något slag, och sitter man inte inne med de flesta satserna i huvet så kan de vara kört för en isåfall (jag kunde jäkligt många satser i linjär algebra => 5a i kursen då jag klara sista uppgiften pga anvädning av flera statser  )
kanske borde fokusera lite mer på satserna ibland, men de e så drygt.. :P Har oxå hört från andra att MAI på LiU är väldigt strikta jämfört med andra
|
|
|
2010-05-27, 14:55
|
|
Sofa king soft
|
Citat:
|
Jag läser på KTH och har ingen uppfattning om den matematiska institutionen är strikt eller ej. Vad baserar du din uppfattning på? Vad du hört från andra eller?
|
|
|
2010-05-27, 15:08
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag läser på KTH och har ingen uppfattning om den matematiska institutionen är strikt eller ej. Vad baserar du din uppfattning på? Vad du hört från andra eller?
|
Jag baserar iaf den delvis på vad andra säger och vad jag tycker, sen hur det verkligen ligger till vet inte jag om man jämför med andra, men är man hårdare än dem så får man nog fan be till gud att man inte gör något litet skitfel/miss öht.
Har sj fått 2 poängs avdrag på en fråga (3 poäng) för jag inte angav att x>-1 som inte ens påverkade uträkningen eller svaret (och det var inget krav att ange det som det stod). Kan annars ha varit en riktig suris som rätta :P
|
|
|
2010-05-27, 15:11
|
|
No brain, no gain
|
Citat:
|
Jag har hört det flera gånger från icke opartiska håll. Jag har t.ex. hört att man på KTH kan tillgodoräkna sig alla matematikkurser från LiTH men inte tvärt om. Jag baserar det dock på nivån på kurser, tentor, rättning av tentor, fördelning av resultat på tentor. Jag har dock inte mycket att jämföra mot, men jag lever i tron att det är en hög nivå, det känns bättre så helt enkelt
|
|
|
2010-05-27, 15:22
|
|
hehe lol
Reg.datum: Nov 2004
|
Jag läser också på lith, jämfört med kompisar som pluggar i Lund och Umeå så tycker jag att matten i linköping verkar bra mycket hårdare.
|
|
|
2010-05-27, 15:27
|
|
Sofa king soft
|
Citat:
Jag har hört det flera gånger från icke opartiska håll. Jag har t.ex. hört att man på KTH kan tillgodoräkna sig alla matematikkurser från LiTH men inte tvärt om. Jag baserar det dock på nivån på kurser, tentor, rättning av tentor, fördelning av resultat på tentor. Jag har dock inte mycket att jämföra mot, men jag lever i tron att det är en hög nivå, det känns bättre så helt enkelt 
|
Nu när du säger det så har jag faktiskt hört talas om det med, med tillgodoräkningen. Som KTH:are måste jag säga att det känns lite som attention-whoring från LiTHs sida  Bra PR, men säger inte så mycket om standarden egentligen. Kan inte tänka mig att det skiljer sig mycket mellan skolorna i Sverige. Överlag så är vi ju ganska dåliga här, vad jag har förstått.
Måste erkänna att jag har dålig koll på resultaten av tentorna överlag, men 50-60 % underkända i mattekurserna är praxis under åk1 vad jag har hört.
|
|
|
2010-05-27, 17:52
|
|
Försöker åtminstone!
|

och
Nationellt prov i Fy B imorgon och har fastnat på dessa uppgifter. Någon som har någon koll på dessa frågor?
Ska skriva vad jag tror strax efter maten.
Tacksam för hjälp!
|
|
|
2010-05-27, 17:57
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Citat:
Måste erkänna att jag har dålig koll på resultaten av tentorna överlag, men 50-60 % underkända i mattekurserna är praxis under åk1 vad jag har hört.
|
23% som klarade matte 2 (linj. alg. och int. kalkyl) på första försöket detta året på LTU. Jag var inte en av dom. 
I övrigt har jag ingen uppfattning huruvida matteinstitutionen är hård eller ej.
|
|
2010-05-27, 18:29
|
|
Försöker åtminstone!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flykt
bild1
och
bild2
Nationellt prov i Fy B imorgon och har fastnat på dessa uppgifter. Någon som har någon koll på dessa frågor?
Ska skriva vad jag tror strax efter maten.
Tacksam för hjälp!
|
Bild2 är löst skulle jag tro.
Bara använda gitterformeln och få ut två våglängder. Addera dem och dela på två för att få medelvåglängden (?)
Bild1 är desto klurigare.
|
|
|
2010-05-27, 18:36
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
|
|
2010-05-27, 18:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
Citat:
|
Hört av en kompis som gått både Chalmers och Lith och han sa att det var bra mycket striktare på Lith samt att det var lättare att klara sig på Chalmers men att det var ungefär lika svårt att få de högre betygen men att de rättade hårdare på Lith.
|
|
|
2010-05-27, 19:07
|
|
No brain, no gain
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flykt
|
Först räknar vi ut vilken hastighet elektronen får. Hastigheten innan det elektriska fältet är noll.
q * U = 1/2*mv^2 <=> v = rotenur(2qU/m)
Elektronen går in i fältet och kraften kommer med riktas vinkelrätt mot hastigheten varpå en cirkelrörelse uppkommer i enlighet med figuren.
F = mv^2/r = qvB <=> r = mv^2/qvB = mv/qB
Sätt in v enligt tidigare beräkning:
r = m/qB*rotenur(2qU/m) = 1/B*rotenur(2Um/q)
Är inte 100 på att det är rätt.
b) Hur lång tid? Kraften verkar hela tiden vinkelrätt mot hastigheten så ingen förändring av farten sker. Elektronen åker pi*R med hastigheten vi räknat ut. s = vt lös ut t sätt in.
PS: det finns en fysiktråd
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:01.
|

|