Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-27, 20:06   #7951
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Va?

Vad jag menade var att fasteadaptioner sker i kroppen vid frånvaro av glukos. Att bara äta fett och en relativ mängd protein är med andra ord att "fasta" på de flesta sätt eftersom samma hormon etc utsöndras; ie glukagon, adrenalin/noradrenalin osv.

Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract

Senast redigerad av tjing den 2012-11-27 klockan 20:16.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 20:17   #7952
tjing
Banned User

Effect of energy compared with carbohydrate restriction on the lipolytic response to epinephrine.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7572705
Gammal 2012-11-27, 20:22   #7953
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Va?

Vad jag menade var att fasteadaptioner sker i kroppen vid frånvaro av glukos. Att bara äta fett och en relativ mängd protein är med andra ord att "fasta" på de flesta sätt eftersom samma hormon etc utsöndras; ie glukagon, adrenalin/noradrenalin osv.

Carbohydrate restriction regulates the adaptive response to fasting.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...?dopt=Abstract
Ja, men då är min fråga om dessa fasteadaptioner är desamma som står för eventuella hälsoaspekter.
Gammal 2012-11-27, 20:28   #7954
DJJOHANSSON
Registered User

DJJOHANSSONs avatar

Reg.datum: Aug 2012
Bryter man fastan ifall man drar i sig en pwo som innehåller 3,2kcal?

Isåfall är det ju lika bra att slänga ner malto och bcaa i pwon och trycka i sig lite skumtomtar påväg till gymmet med.
Gammal 2012-11-27, 20:30   #7955
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av DJJOHANSSON Visa inlägg
Bryter man fastan ifall man drar i sig en pwo som innehåller 3,2kcal?

Isåfall är det ju lika bra att slänga ner malto och bcaa i pwon och trycka i sig lite skumtomtar påväg till gymmet med.
Ja, men ju mindre glukos får in i blodet, desto snabbare kommer nivåerna att sjunka till ett "fastande" tillstånd igen.
Gammal 2012-11-27, 20:31   #7956
tjing
Banned User

Svårt att svara på.

Vad syftar du på med eventuella hälsoaspekter?

Insulinkänslighet: check
ökad lipolys: check
livslängd: omöjligt att säga, men sannolikt längre vid fullständigt fasta om jag spekulerar hejvilt.

Ghrelin-biten går man dock eventuellt miste om om hungern försvinner. Ghrelin är intressant för att det frisätter både GH vid fasta och stimulerar dopaminerga neuroner i belöningssystemet i hjärnan och har betydelse för inlärning etc.

Hur kortisol påverkas vet jag inte. mTOR stimuleras däremot av aminosyror (leucin), samtidigt som AMPK sannolikt är aktivt i fettceller (underhudsfett), vilket ju är intressant.

Senast redigerad av tjing den 2012-11-27 klockan 20:37.
Gammal 2012-11-27, 20:51   #7957
tjing
Banned User

Kronisk hunger är förmodligen inte positivt heller, eftersom ghrelin är aktivt i amygdala och ökar ångest- och depressionsbeteenden, samt inhiberar serotonin, hos råttor.

Central administration of ghrelin alters emotional responses in rats: behavioural, electrophysiological and molecular evidence.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21303683
Gammal 2012-11-27, 23:43   #7958
Wiizra
Registered User

Reg.datum: Jul 2012
Läste på en blog där man inte kunde bygga muskler på Intermittent Fasting, utan att man faktiskt förlorar muskler på det, antar att det är falskt
Wiizra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 23:55   #7959
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-27, 23:59   #7960
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Svårt att svara på.

Vad syftar du på med eventuella hälsoaspekter?

Insulinkänslighet: check
ökad lipolys: check
livslängd: omöjligt att säga, men sannolikt längre vid fullständigt fasta om jag spekulerar hejvilt.

Ghrelin-biten går man dock eventuellt miste om om hungern försvinner. Ghrelin är intressant för att det frisätter både GH vid fasta och stimulerar dopaminerga neuroner i belöningssystemet i hjärnan och har betydelse för inlärning etc.

Hur kortisol påverkas vet jag inte. mTOR stimuleras däremot av aminosyror (leucin), samtidigt som AMPK sannolikt är aktivt i fettceller (underhudsfett), vilket ju är intressant.
Det verkar väl som IGF-1 är en av de huvudsakliga bovarna vad gäller åldrande (och i förlängningen allmän hälsa), och den beror ju främst på mängden protein man får i sig. Fasta sänker väl också IGF-1, men är det pga av proteinbristen eller har glukosbrist också något med det att göra?
Gammal 2012-11-28, 01:45   #7961
nitz
Godisgris

nitzs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Wiizra Visa inlägg
Läste på en blog där man inte kunde bygga muskler på Intermittent Fasting, utan att man faktiskt förlorar muskler på det, antar att det är falskt
Falskt. Hurvida det är bättre eller sämre med PF för muskelbyggnad än flera måltider är en annan fråga och svår att svara på, däremot att det inte skulle gå stämmer ju inte alls.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 11:48   #7962
tjing
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det verkar väl som IGF-1 är en av de huvudsakliga bovarna vad gäller åldrande (och i förlängningen allmän hälsa), och den beror ju främst på mängden protein man får i sig. Fasta sänker väl också IGF-1, men är det pga av proteinbristen eller har glukosbrist också något med det att göra?
Tillväxtfaktorer etc är ju "till för" att vi ska växa under barndom och pubertet, men dagens västerländska kosthållning orsakar ju en kronisk tillväxt-aktivering i vuxen ålder via mTOR, IGF-1 osv.

Den vuxna tillväxten blir poänglös och ger endast fettillväxt (lite muskler får man ju på köpet vid överätning men ja), hjärnsjukdomar som Alzheimers, cancer etc. Såtillvida man inte bygger muskler vill säga, men muskler är ju en skyddande faktor i den bemärkelsen att de kan använda tillväxtfaktorer och hormon så de inte påverkar kroppen systemiskt. Samtidigt är vägen till att bygga stora muskler inte hälsosam i sig, eftersom den involverar kroniskt kcal-överskott och ofta mycket tillväxt-"främjande" mat och kosttillskott.

Kalorirestriktion sänker inte IGF-1 hos människor (som får i sig essentiella nutrienter). En minskning av protein gör det.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2673798/

Fasta däremot sänker IGF-1 via minskad fosforylering av GH-receptorer i levern (råttor). I vanliga fall blir GH till IGF-1 i levern.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11861499

Senast redigerad av tjing den 2012-11-28 klockan 11:51.
Gammal 2012-11-28, 21:33   #7963
Chrilleee
Registered User

Chrilleees avatar

Reg.datum: Mar 2009
Hur är det egentligen med löpning och fasta? Är det dåligt för mina muskler om jag ger mig ut och löper 1 timme eller längre INNAN ätarfönstret? Tänker på var energin främst tas ifrån, framför allt då jag håller lågt på kolhydrater också.
Gammal 2012-11-28, 23:49   #7964
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:

Fasta däremot sänker IGF-1 via minskad fosforylering av GH-receptorer i levern (råttor). I vanliga fall blir GH till IGF-1 i levern.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11861499
Ok, men jag är intresserad om hur eventuella fastefördelar förändras med lite glukosintag under "fastan". Alltså vi snackar små mängder, typ socker i kaffet, en bit grovt bröd, och om det finns några studier på detta. Det är ju sannolikt inte en "allt eller inget" mekanism.
Jag upplever nämligen att de värsta negativa effekterna med fasta försvinner om jag äter en skvätt kolhydrater.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-11-28 klockan 23:50.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-28, 23:55   #7965
ChrisA
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
http://www.youtube.com/watch?v=OJzOv...&feature=share

Eat, Fast and live longer.. dokumentär om att fasta
ChrisA är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.