Inte alls illa pinkat, kändes bra redan från starten och stången vägde luft. Lite strul med höger tumme som ömmade. Bedömt av gårdagens tummlås. Bryggan var mycket spänstig och solid. Jag fick lite problem med tekniken i näst sista set vilket brände onödigt mycket krut.
Bra viktval i toppsetet och tangerat rep-PB. Men det kostade på och jag sen var jag slut som artist. Det jag tar med mig är att jag fick väldigt gos aktivering av höfterna vilket gav rejält med fart ur botten.
Kommentarer
Inte så mustigt träningspass men med en god eftersmak. Kvalitativa lyft men utan att köra slut på mig mer än nödvändigt. Att jag faktiskt tagit ett stort steg framåt på jobbet kan ha bidragit till mitt bekymmerslösa lyftande och goda resultat. Man får passa på när det bjuds.
Trevande inledning men ökande förmåga. Jag justerade hur djup jag börjar draget, till lite grundare, det gjorde att lyften blev smidigare.Troligtvis mindre jobb med att komma runt knäna. När jag dessutom såg till att sträcka i ryggen så blev jag inte tvungen att hoppa fram efter stången. Det i sin tur gjorde att jag fick lite snabbare sitt.
Började bra men jag tvärdog mot slutet. Första repetitionen på 115 lbs var faktiskt riktigt bra och alla delar klaffade. Naturligtvis var andra repetitionen mer eller mindre katastrof. Så genomsnitt var det genomsnittligt, konstigt hur det kan bli.
Kommentarer
Jag hade verkligen inte huvudet med mig kände mig rätt mör. Dagen gick nämligen från frustration till mild extas när jag äntligen förstod hur mina resultat hängde ihop. Lyften kändes tunga hela vägen, men blev i princip inte tyngre med högre vikt, det var bara att nöta på. Viss yrsel i rycken, men blev bättre när jag började mina drag lite högre upp.
Kontakt, träff i avsedd muskel, nyp, pump, smutsiga grejer.
Kommentarer
Sista och lökigaste passet för veckan. Skulle ha kört pausbänk men det var någon form av bänkbonanza och jag ides inte vänta. Vilket väl egentligen var lika väl då jag ändå har haft som mål att hålla nere volymen avsevärt. Men nästa vecka är det slut på halvmesyrerna, då ska det maxas. Allt annat kommer ignorerars till förmån för sagda maxande, inga varianter, inga komplement och inget disco. Det sista är förvisso inte helt säkert då det skulle vara det sista jag gör för veckan och inget som kan störa mina maxningsförsök. Mina förutsättningar och skattningar är:
Böj: 137,5 kg (303 lbs) Förhoppningsfull
Bänk: 86 kg (190 lbs) Förhoppningsfull
Mark: 180 kg (397 lbs) Osannolikt
Ryck: 62,5 kg (138 lbs) Tveksam
Stöt: 68 (150 lbs) Förhoppningsfull
Återhållsam uppvärmning och lång setvila var en av dagens målsättningar och båda lyckades. Det i sin tur skulle göra att jag kunde sätta göra betryggande lyft under stegningen mot dagens mål, ett nytt PB. Lyftet på 155 lbs var bra även om det kanske var lite efterpress, fast mest lite vingel. På 160 lbs var vändningen katastrofal men överstöten lika bra som på 155 lbs. Trodde dörför att det skulle gå vägen på 165 lbs om jag bara skärpte mig i vändningen, bara...
Kommentarer
Veckan börjar bra med två PB, några till borde jag kunna skrämma fram. Var inte särskilt på när jag lämnade jobbet, men det rådde Iggy Pop bot på. Inför 160 lbs så hamnade jag i zonen och allt annat liksom tonade ut. Det blev inga onödiga utsvävningar och nu så ska jag vila upp mig inför morgondagens böjar, det kan bli en stor dag.
Där satt den! Äntligen har jag dräpt min drake och besegrat min mångåriga nemesis, har äntligen tagit mitt flera år gamla lowbar tokmax-PB, fast med high bar. Och det var inte ens maxtungt. Jag funderade länge om jag skulle skatta det till @9,5. Men det får vara stå kvar som @10 för jag hade inte klarat en två, men kanske 10 lbs mer. Men jag hade inga planer på att försöka, det gäller att behålla lite hybris inför framtida maxningar.
Var inte säker på om jag skulle bänka överhuvudtaget, tänkte att jag skulle vara helt slut efter böjarna. Men efter första personbästat så gick det ju inte att låta bli. Men det gick ju vägen även om hybrishöjningen kanske var lite onödig.
Kommentarer
PEBE, BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖLLL! För att citera mig själv i mitt anteckningsblock: INTE ENS MAX! Det där var välbehövligt på så många plan. Två dagar, två träningspass, fyra PB. Det är inte ofta man får ha det så. Men nu börjar den riktiga utmaningen. Att sätta ett nytt personbästa i ryck kommer inte bli lätt, men det kan gå nu när jag är lite extra kaxig. Lyckas jag sätta ett personbästa i marklyft så är det bara att offra en get get till Oden.
Nähä, härt tog det stopp, men det var väntat. Jag får bra med fart på stången men i slutdargs så säckar jag ihop, får inget klipp och blir feg under. Men det var ju ändå i närheten av migg gamla PB. Fast var skulle jag inte ge för att hitta tillbaka till farten och hänsysnlösheten under stången.
Kommentarer
Man kan ju inte vara på topp jämt, men man hade ju kunnat hoppas. Så det vara bara att ge sig och ladda inför lördagens marklyft. Som jag förvisso inte har några större förhoppningar inför. Sen blir det till att planera inför nästa sväng. Jag har några övningar som jag ska försöka klämma in.
Styrkan var kanske inte den bästa men det var väldigt harmoniska lyft. Ryggen var rak, jag hade god fart genom lyftet och inga moment som spökade. 365 lbs var absolut för tungt och jag fick inte ens loss stången från golvet. 335 lbs var helt klart maxtungt, men vilket snyggt lyft. Det var inga krumningar någonstans, greppet satt som gjutet och det var bara en fråga om att ge sig lite tid att få jobbet gjort. Smakade utmärkt.
Fokus på att verkligen dra samman skulderbladen. Måste lägga in fler roddar framöver. Jag tycker mig se att bröstryggen börjar bli en av mina svagheter. Jag sjunker ihop lite under de olympiska lyften och min annars så raka hållning verkar ha försämrats lite.
Disco
Jajemän! (tm)
Kommentarer
Så var maxningsveckan till ända. Resultaten blev som förväntat, vilket i sig är mer än väl godkänt. Men nu så ska det bli skönt att inte ha någon press på sig att prestera utan bara kötta på och se till att slipa på dagsformen lite mer. Att slipning har skett påpekade en av stammisarna. Så då går det ju åt rätt håll. Jag får försöka lägg upp min plan för den kommande makrocykeln nu under helgen. Cykel kommer dock troligtvis att bli förlängd då jag kommer ha besök från Sverige samt vara på resande fot från slutet av maj och en bit in i juni.
Fokus på att sträcka i ryggen och att hålla spänning i bröstryggen. Dels för att inte krumma själva bröstryggen, men även för att axlarna inte ska fladdra och göra klippet svampigt. Trean på 145 lbs var rätt grisig om juag ska vara ärlig, men på det hela gick det bra.
Ryck från under knäna
3x95 lbs
1x105 lbs
3x95 lbs
3x95 lbs
3x95 lbs
3x95 lbs
Samma saker i fokus som i stöten. Med tillägget att tänka ytterligare lite på att vara snabb under stången. När allt stämde var det hur lätt som helst, annars, inte fullt lika lätt.
Ny övning som jag varit lur på kan hjälpa mig. Vikterna och skattningen är därför ytterst preliminära. Men spontant så måste jag ha högre vikter så jag verkligen måste under och inte köra det jerk box så jag har plats att verkligen gå under. Kommer nog ha snygga blåmärken på baksidan av axlarna imorgon.
Maghjul
3xF
Kommentarer
Betydligt svettigare än förra veckan, men betydligt behagligare. Ingen press att sätta PB:n utan bara att jobba på och göra rätt för sig. Och det tycker jag att jag gjorde. Styrkan var det ju inget större fel på heller. En av tyngdlyftarna på gymmet, eller kanske snarare den andra som kör tyngdlyftning, ska börja instruera på deltid. Det känns principiellt fel mer kommersiell träning, man är ju uppvuxen med föreningsliv, men jag är sugen på att köra ett pass eller två vid tillfälle. Mest bara för att få några saker att fokusera på i min kommande träning. Kanske till och med ett svar på varför jag inte längre får till mina sitt.
Inte alls illa. I toppsetet hade jag lite problem med att knäna föll in. I de efterföljande seten lade jag därför full fokus på den detaljen vilket gjorde att det gick lite tyngre än brukligt. Solen sken in genom fönstret bakom mig vilket gjorde att jag kunde se min skugga när jag böjde, så väldigt fint ut, bra djup, lagom bredd, viss tendens att bryta upp vikten. Men det sista hade just att göra med att fokus låg på knäna.
Uppvärmningen kändes väldigt lätt. Lite strul med att jag hamnade för nära ställningen. Men när jag kalibrerat de parametrarna var de bara att lyfta. Men jag hade definitivt tappa lite ånga på böjarna. Det största problemet var att få bryggan och axlarna att vara riktigt stabila från början till slut.
Kommentarer
Var det så här det kändes att köra femmor i böjen, jag tar tillbaka allt jag sa om bekymmersfri träning. Det var ju rätt jobbigt, men såg och smakade bra. Under böjarna så slog det mig att en av anledningarna till att jag fått svårt med sittet är att jag fokuserat för mycket på att bredda fötterna. Det ger en dålig position för att få till sittet. Ska kanske försöka tänka på att få ut knäna istället och låta fötterna följa.
Lite strul med att få alla detaljer att klaffa något så när. Men på det stora hela var det över förväntan. Lite dåligt med fart när jag försökte tänka på tekniken fullt ut. Trean på 120 lbs var verkligen maxtung, men utan efterpress. Får jag med höften och sträcker i ryggen så kommer mycket annat på köpte. Sista lyftet var en rent utomkroppslig upplevelse. Jag ladda i botten och sen hände saker utan någon medveten inblandning.
Stöt från under knäna
3x95
3x105
3x95
3x95
3x95
3x95
Hade tappar lite väl mycket ork på rycken så även på denna moderata vikt så tappade jag snabbt koncepten. Då var det inte värt att nöta vidare, skulle bara nöta felaktig teknik. Men överstötarna gick bra.
Nu hittade jag tekniken och rätt inställningar. Då gick det av bara farten och jag kunde lasta av lite vikter.
Kommentarer
Ett ovanligt bra torsdagspass. Vet inte om det goda väder hjälpte eller stjälpte. När jag var ute på lunchen så var de över 20 grader varmt och soligt. Överallt låg folk på gräsmattor och pluggade eller umgicks. Jag uppskattar det verkligen amerikanska dam-modet så här på våren. Jag tyckte att läget krävde en glass, men det var dumt. På kiosken var folk och köpte öl vilket tillsammans med det goda vädret fick öltarmen att yla högljutt. Var snudd på omöjligt att sitta inne på kontoret och jobba. Men jag var ju i alla fall på gott humör.
Dagen stora fråga är hur fan man är funtad när man på en strålande vacker vårdag väljer att utföra sin konditionsträning på ett löpband. Det är ett fullkomligt mysterium. Lämna bilen hemma och gå till gymmet ute i vårsolen!
Det var ingen bra dag för marklyft och lyften var oharmoniska. Detta till trots rätt OK styrka. Sista lyftet var ur ett tekniskt perspektiv @9 men musklerna hade orkat mer. Men jag tar det försiktigt.
Tiden och tålamodet började rinna iväg så setvila blev kanske i kortaste laget, och antalet set därefter.
Kommentarer
Början på en opti-lördag. Först träna, sen trycka en rejäl burgare, sen en tupplur och till sist Amon Amarth på House of Blues i Boston. Men det kostar att ligga på topp. Nacken ömma, rösten är sprucken och magen bråkar, lätt värt.
Ryck från under knäna
2x95 lbs
2x105 lbs
2x95 lbs
2x95 lbs
2x95 lbs
2x95 lbs
2x95 lbs
Första setet var som so ofta innan snudd på total genomklappning. Tydligen behöver jag kalibrera mig innan det lossnar. Efter det så tog det sig och jag fick både fart under stången och även lite mer djup än vanligt.
Nu börjar det bli vikter som är besvärliga. Dels för att det faktiskt krävs lite explosivitet och djup för att kunna låsa ut, men mestadels för att balansen sätt på prov. Men det ska lastas på mer fram över och gås ännu djupare.
Kommentarer
Kroppen var hungrig men anden lite tvekande, hade hellre gått hem och spelat Eve eller sett Game of Thrones. Men det brukar vara så efter en vilovecka, man kommer ihåg hur slappt det är att inte träna. Viloveckan var inte helt frivillig. Jag åkte på någon magåkomma, troligtvis matförgiftning, och var rätt utslagen söndag och måndag. Sen så tog det ett tag innan jag kände mig pigg nog att träna. Så då lät jag udda vara jämt och tog ledigt hela veckan. Hade ju varit bra om jag betat av mig att-göra-lista under veckan istället för att spela Eve. Men så kan det gå.
Inget fel på styrkan men uthålligheten var inget att hurra över. Bryggan var helt OK, axlarna var glada och enda smolket i glädjebägaren var att jag hade lite stul med att jag råkade toucha ställningen.
Här var det nära att jag fick gå hem med gråten i halsen. Sista setet utan bälte gick våldsamt tungt, givet den valda vikten. Det blev avsevärt mycket bättre med bälte, men inte i närheten av bra. Det fanns inget flyt och ingen harmoni i lyften.
Bröstryggen var rätt sliten, troligtvis sedan gårdagens ryck från nacke, men roddarna gjorde gott.
Kommentarer
Duktig träningsvärk i serratus från överstötarna och ryck från nack. I övrigt vid god vigör. Den värsta mentala oviljan mot att träna har släppt och det var skönt att få aktivera sig lite igen.
Inte många rätt här. Koordinationen saknades, klippet var obefintligt, styrka dålig men inte sämst. Det enda som gick vägen var att jag som en konsekvens av det ovan var så illa tvungen att få lite fart under stången och den biten blev allt bättre.
Stöt från under knäna
2x95
2x105
2x115
2x115
2x105
2x105
2x105
2x105
2x105
Svårt att hitta känsla, dåligt klipp och aids i latsen. Men precis som i rycken så ledde det i alla fall till att jag fick försöka bli snabb under stången.
Kommentarer
Jobbet strulade, stresspåslaget var stort, humöret dåligt. Det var torsdag i kubik helt enkelt. Det som räddade det bräckliga psyket var musik. Fast galna människor tror de är normala, så jag kan inte vara säker på att jag inte haft ett sammanbrott. I vilket fall, Postmodern Jukebox. Bandet som får all slentrianpop att låta dubbelt så bra. Ju sämre sång dess då bättre cover verkar vara temat.
Tekniken fungerade bra upp till toppsetet där jag började krokna. Sen så lyckades inte riktigt få till tekniken, men det var inte katastrofalt. Jag ska försöka vänja mig av med mixat grepp för det gör att lyften bli konstiga.
Lite seg inledning men det tog sig allt efter. Det som jag tar med mig är att verkligen se till att hålla brygga., Det var ofta så att jag tappade den i första lyftet och sedan fick jobba upp den igen.
Testade höja vikten ett steg, börjar bli läge att öka på styrka lite, inte bara nöta reps.
Kommentarer
Gott avslut på veckan både med avseende på resultat och på dagsform. Vilket är extra anmärkningsvärt givet matintag under gårdagen. Men jag kan ju säga att det smakade kraftfullt brunt att cykla hem. Nu gäller det att ladda inför nästa veckas ettor, men jag har inga större ambitioner. Det handlar om att behålla viktvana och få några kvalitativa lyft. Det är inte läge att slå några rekord.