Att ha riktiga ekvationer på white boards gör inte en tv-serie smart. De har inget som helst djup i skämten eller karaktärerna utan det är gjord för att alla skall förstå alla skämt.
Community är t.ex. en nuvarande tv-serie (uppehåll nu) som är smart.
Oavsett din definition av smart, och att du verkar klumpa samman alla sitcoms med pålagt skratt, så är det fortfarande betydlig skillnad i kvalitet mellan den och många andra sitcoms som är poppis. Jersey Shore däremot är t.o.m med reality serie- mått mätt, idiotiskt.
Såg om ett par avsnitt av Arrested Development ikväll, ett ord, fantastiskt.
Community är t.ex. en nuvarande tv-serie (uppehåll nu) som är smart.
Fast första säsongen av TBBT var ju "smartare" än de senare. Att klä ut sig till Dopplereffekten var en sak som man inte fattade om man inte läst fysik, och det förklaras inte i avsnittet heller, utan man måste kolla upp det själv om man inte förstår. Som ett exempel.
Nu håller jag med om att det är lite... stereotypt. Innan såg jag det som en ironi/parodi, men nu har det ju verkligen blivit så att Raj = Apu, How = alla judar som finns i hela världen, och Sheldon är om möjligt ännu mer aspie.
Däremot gillar jag Amy starkt. Den enda karaktären som verkar utvecklas under seriens gång.
Fast första säsongen av TBBT var ju "smartare" än de senare. Att klä ut sig till Dopplereffekten var en sak som man inte fattade om man inte läst fysik, och det förklaras inte i avsnittet heller, utan man måste kolla upp det själv om man inte förstår. Som ett exempel.
Alltså vad i det gör serien smart? En komediserie som vill ha mer djup än vanlig sitcom ska inte ha skämt som avlöser varandra utan några som helst efterspel. Han hade lika gärna kunnat klä ut sig till Gordon Ramsay men de hade inte gjort serien till "mat".
Serien hade dock kunnat ha potential om man byggt upp skämten mellan männen i serien istället för som nu då männen lägger upp en brygga som kvinnan svarar frågande på vilket publiken finner roligt då de heller inte förstår vad männen pratar om.
Nu håller jag med om att det är lite... stereotypt. Innan såg jag det som en ironi/parodi, men nu har det ju verkligen blivit så att Raj = Apu, How = alla judar som finns i hela världen, och Sheldon är om möjligt ännu mer aspie.
+1, i den första säsongen var det i alla fall lite nördhumor. Nu är det verkligen en riktig skitserie, i klass med According to Jim och dess gelikar.
Dr Snuggles jag förstår inte varför du prompt ska förklara för andra varför den ena eller andra serien visst är bra/dålig? Din smak är inte någon objektiv, optimal smak, lägg ner.
Vad babblar du om? Läs konversationen från början.Jag vände mig mot den bedrövliga jämförelsen mellan Jersey Shore och TBBT. Ganska okontroversiellt. Ska du gnälla på någon så gnäll på Trance och några andra här.
Sedan om jag tycker att min smak är böttre än alla andras är väl min rätt, om jag nu gör det. Ska du säga vad jag får eller inte får tycka menar du, men inte jag?
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2012-01-07 klockan 23:54.
Har precis plöjt hela serien då den fanns att köpa för 10 dollar under julrean. Jag är fullkomligt förälskad i den serien - som tur väl var hade jag Serenity (2005) på Blu-Ray som snabbt fick fylla upp min tomhet.
I mina ögon är det troligen en av de bästa sci-fi showerna jag sett. Älskar dialogen och karaktärerna - miljön skall vi bara inte prata om
Nu älskar jag westen stuket och musiken vilket inte gjorde något sämre!
9.3/10 på IMDB.com, antar att de inte hade den ratingen när serien lades ner!