Citat:
Ursprungligen postat av Fartman
För att inte fortsätta kasta paj så tänkte jag bara fråga efter vilka serier som du kan ge som exempel på vad du tycker är bra (beskriv gärna vad som gör serierna bra). Så man kanske förstår vad du menar.
|
Skämt åsido så är det faktiskt rätt svårt att peka på exakt vad som gör en serie bra, iaf i närmre detalj förklara varför man tycker vissa grejer är bra.
Men på ett ungefär:
Breaking Bad . Bra främst pga hur de använder foto och musik för att skapa kontraster och stämning. Sedan är det bitvis riktigt duktiga skådespelarinsatser (även om Mr White och frugan, t.ex., har en tendens att vara lite väl utstuderade ibland) , och bra manus. De lyckas hålla berättandet fräscht och engagerande, och utveckla karaktärerna.
Mad Men. Nog min favoritserie, numer. Mer eller mindre samma sak som ovan, men kanske lite mindre fokuserat på fotot, och mer på karaktärer, autentisk tidsenlig miljö, och på dialog. Dialogen har en hel del undermeningar, som i vissa stunder tillsammans med övrig cinematografi känns nästan poetisk. Ett bra exempel är "the carousel" scenen.
House är inte en riktigt lika bra serie, cinematografiskt sett, men den är välgjord. Visst är en del av de psykologiska greppen lite väl floskliga ibland, men generellt sett så är samspelet mellan karaktärerna, de olika historierna, och House svarta, ironiska, humor klart över medel (vilket i min mening kvalificerar den för beteckningen "smart", även om andra kanske har andra definitioner).
Den medicinska dialogen är den minst intressanta biten för mig.
Homeland. Svårt att peka på något specifikt, mer än att den bara är ett gediget hantverk, vad gäller alla aspekter.
Andra serier som kanske är av lägre cinematografisk kvalitet, som diverse sitcoms (som tyvärr har en tendens att bli dummare och dummare ju länge de går - bästa exemplet är two 1/2 men som inte går att se på längre), kan också vara underhållande på ett mer gutturalt plan.