2012-02-02, 10:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av joelduva
|
Förvisso. men förvånande lite om just frågan jag ställde, såvitt jag kan se.
Jag har mer kroppsfett än vad de flesta här, mig själv inräknad, anser vara idealiskt, men jag har ingen större brådska att minska det utan tycker att det känns betydligt viktigare att bygga styrka och muskelmassa. Däremot vill jag inte bli tjock(are) och skulle gärna vilja ha just ”lean gains”. Men Berkhan fokuserar på sin sajt, trots namnet, betydligt mer på PF som ett medel för viktnedgång med minimal muskelförlust. Den teoretiska grunden för fettfri muskelökning ser jag inte mycket av.
Eller läser jag slarvigt?
|
|
|
2012-02-02, 10:26
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Har för mig att det finns ett par exempel med klienter på hemsidan som lyckats ganska bra med just "lean gains".
|
|
|
2012-02-02, 10:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Har för mig att det finns ett par exempel med klienter på hemsidan som lyckats ganska bra med just "lean gains".
|
Absolut. Men det är ju anekdotiskt.
|
|
|
2012-02-02, 10:43
|
|
Ceviche
|
Jag använde mig av PF när jag gick från 26%BF till 15%BF.. väger endast något kg mindre nu än när jag var "tjockare" 104vs idag 102kg.. Sen om detta beror på PF, muskelminne, bra gener eller näringstiming kan jag tyvärr inte svara på då de förmodligen är en kombination av allt..
43cm armar mot idag 48-49cm
60cm lår mot idag 68cm
118cm midja mot idag 94cm
145 cm över axlarna mot idag 152cm
45cm vaderna är idag 48cm..
Tränat 5 dagar i veckan.
7 månader tog denna förvandlingen.. Inga olagliga medel användes.
PF kan ha haft en stor roll i detta, vem vet? allt jag vet är att dieten är 10ggr lättare för mig som "naturlig tjockis" att hålla med hjälp av just Leangains=).
|
|
|
2012-02-02, 11:00
|
|
Registered User
|
Ytterligare en anekdot.
Men å andra sidan har väl Rippetoe skrivit (och då måste det vara sant) att forskningen inom det här området är så keckig att det är mer konstruktivt att förlita sig på anekdoter. Och här verkar det ju onekligen finnas många.
|
|
|
2012-02-02, 11:16
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Ja forskning på det specifika området blir nog svårt att hitta. Men så är det rent allmänt när det kommer till kroppsbyggning.
Man kan väl hitta antydningar i forskningen och sen komplettera detta med anekdoter och sen bilda sig en uppfattning om vad man tror.
|
C4L
|
|
|
2012-02-02, 11:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Squamata
Jag använde mig av PF när jag gick från 26%BF till 15%BF.. väger endast något kg mindre nu än när jag var "tjockare" 104vs idag 102kg.. /.../ 7 månader tog denna förvandlingen.. Inga olagliga medel användes.
|
Imponerande och inspirerande!
|
|
|
2012-02-02, 12:28
|
|
Ceviche
|
Citat:
Ursprungligen postat av andeem
Imponerande och inspirerande! 
|
Thx =) ska försöka halvera min nuvarande BF% till sommaren, tror dock inte de blir lika lätt som 26>15%..
|
|
|
2012-02-02, 14:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
Förvisso. men förvånande lite om just frågan jag ställde, såvitt jag kan se.
Jag har mer kroppsfett än vad de flesta här, mig själv inräknad, anser vara idealiskt, men jag har ingen större brådska att minska det utan tycker att det känns betydligt viktigare att bygga styrka och muskelmassa. Däremot vill jag inte bli tjock(are) och skulle gärna vilja ha just ”lean gains”. Men Berkhan fokuserar på sin sajt, trots namnet, betydligt mer på PF som ett medel för viktnedgång med minimal muskelförlust. Den teoretiska grunden för fettfri muskelökning ser jag inte mycket av.
Eller läser jag slarvigt?
|
Grunden är omfördelning. Kroppen har tusentals signalvägar av olika slag som reglerar olika saker, trots det kan man ofta höra förenklingar som tex att du måste ha kaloriöverskott för att kunna bygga muskler och kaloriunderskott för att minska fett.
Men i själva verket kan musklerna ligga på kaloriöverskott samtidigt som fettvävnaden ligger på underskott. Dvs du ligger i balans, men inne i kroppen prioriteras fettet ner till förmån för mer muskler.
Problemet är att vissa signaler krockar och motarbetar varandra, så båda processerna går långsammare än vad den ena gjort om du fokuserat fullt ut, som med så mycket annat här i livet. Sen vågar jag inte säga om 2 månader "Leangains" är bättre eller sämre än en månad bulk och en månad deff, det handlar nog mer om hur man vill leva sitt liv.
Kommer faktiskt inte ihåg någon egentlig koppling mellan detta och fastan, det fungerar nog lika bra hur du än äter över dygnet. LG är lite mer ett koncept med flera komponenter inklusive fasta, makronutrientfördelning, träning mm. Men jag kan ha dåligt minne bara =)
|
|
|
2012-02-02, 14:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av joelduva
|
Du har enligt studien (som Martin hänvisar till i artikeln) en ökning med 8 kcal/timma i vila... Samtidigt har dom inte tittat alls på om det påverkar ämnesomsättningen över dygnet totalt, när du väl äter eller om du rör mindre på dig eller har ändrad ämnesomsättning när du inte vilar på fastande mage. Så jag tror du ganska tryggt kan anta att det inte spelar någon praktisk roll i vardagslivet tills det kommer mer utförliga studier.
Han använder studien helt korrekt för att motbevisa påståendet att ämnesomsättningen skulle sänkas av fastan, vilket är en vanligt förekommande tanke i träningsvärlden, snarare än motivera viktnedgång.
"That skipping breakfast or missing a meal affects metabolic rate, a myth still propagated in the fitness and health community, is ludicrous."
|
|
|
2012-02-02, 14:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Känns som att det som är mest värt är att faktiskt prova det själv och se hur det känns. Personligen har jag ätit på det här sättet i lite drygt 2 och ett halvt år och skulle aldrig i helvete gå tillbaka till mina gamla rutiner. Främst för att.
* Mår bättre psykiskt.
* Magen fungerar bättre.
* Mår bättre fysiskt
* Ökar bättre på gymmet
* Gillar inte att äta frukost
* Gillar att vräka i mig mat
* Tycker det känns lättare att hålla formen
Kan fortsätta hela dagen, rabbla upp fördelar. Vet att många delar mina åsikter också och har inte hört många prata negativt om det leangains.
|
|
|
2012-02-02, 14:55
|
|
Registered User
|
Grattis! Jag som
* mår bra både fysiskt
* och psykiskt,
* inte har några problem med magen,
* gillar att äta frukost och
* inte känner något behov av att vräka i mig mat
är intresserad av intermittent fasta om den gör att jag
* ökar bättre på gymmet och
* lättare kan hålla formen.
När jag testade PF för deff blev det mest skit i ett par veckor, men det kan mycket väl ha att göra med suboptimal makrofördelning och för få kalorier. Nu är jag intresserad av vad leangains kan göra för mig på balans.
Och det lutar åt att jag testar för att få svaret.
|
|
|
2012-02-02, 15:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Grattis! Jag som
* mår bra både fysiskt
* och psykiskt,
* inte har några problem med magen,
* gillar att äta frukost och
* inte känner något behov av att vräka i mig mat
är intresserad av intermittent fasta om den gör att jag
* ökar bättre på gymmet och
* lättare kan hålla formen.
När jag testade PF för deff blev det mest skit i ett par veckor, men det kan mycket väl ha att göra med suboptimal makrofördelning och för få kalorier. Nu är jag intresserad av vad leangains kan göra för mig på balans.
Och det lutar åt att jag testar för att få svaret.
|
Fördelen med den psykiska biten för mig var att jag kunde släppa fokus på mat, äta var tredje timme osv. Körde ner mig i det det rejält ett tag alltså.
Gör det! Lycka till.
|
|
|
2012-02-02, 17:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
[ta bort mig]
|
|
|
2012-02-02, 19:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av AtomicPuffin
Du har enligt studien (som Martin hänvisar till i artikeln) en ökning med 8 kcal/timma i vila... Samtidigt har dom inte tittat alls på om det påverkar ämnesomsättningen över dygnet totalt, när du väl äter eller om du rör mindre på dig eller har ändrad ämnesomsättning när du inte vilar på fastande mage. Så jag tror du ganska tryggt kan anta att det inte spelar någon praktisk roll i vardagslivet tills det kommer mer utförliga studier.
Han använder studien helt korrekt för att motbevisa påståendet att ämnesomsättningen skulle sänkas av fastan, vilket är en vanligt förekommande tanke i träningsvärlden, snarare än motivera viktnedgång.
"That skipping breakfast or missing a meal affects metabolic rate, a myth still propagated in the fitness and health community, is ludicrous."
|
Det var ju precis det jag skrev.
Då är vi överens
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.
|

|