Citat:
Ursprungligen postat av Alelale
Sant men som jag har uppfattat PF efter jag läst så förbränner kroppen mer än vanligt i "fastande" läget. Alltså att min balansnivå höjs om jag tränar lika mycket som vanligt fast kör med PF. Så om jag ligger på min gamla balans och jag kör på PF så höjs den?
Eller har jag uppfattat helt fel?
|
Som jag förstår det ökar inte förbränningen i stort under fasta, vore mer logiskt om den faktiskt sjönk en aning. Däremot kan det vara en större andel fett som förbränns under fasta, alltså energin tas hellre från fett än från kolhydrater och protein i det läget.
Människokroppen är inte så självmordsbenägen så att den går in i ett energislösar-läge i en period där den inte får mat.
Oavsett om förbränningen faktiskt höjs eller sänks eller hur det nu är, så jämnar det ut sig när man faktiskt äter, vilket man måste till slut. Därför gäller precis samma regler för över/underskott oavsett om man äter en eller 10 ggr per dag. Fördelen med att fasta är alltså att man kanske bränner en lite större andel fett just under den tiden man fastar, äter man sedan inte så mycket fett så
kanske fettförlusten går
lite snabbare.