Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Gav bäst musik?
2000-talet 27 12.68%
1990-talet 41 19.25%
1980-talet 90 42.25%
1970-talet 27 12.68%
1960-talet 20 9.39%
1950-talet 1 0.47%
1940-talet 0 0%
1930-talet 0 0%
Äldre 7 3.29%
Antal röster: 213. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-30, 21:01   #61
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
70-talet, utan tvekan.

Den bra musiken kom på 70-talet och upprepades under hela 80-talet och dog plötsligt precis innan 90-talet. Och tur är väl det, för är det något jag hatar så är det folk som försöker göra ny musik som låter "80-tal".
Gammal 2007-07-31, 21:23   #62
Inertiatic
Registered User

Inertiatics avatar

Reg.datum: Dec 2006
Helt klart 70-talet. Många av mina favoriters bästa skivor kom då, som Pink Floyd, Can, Led Zeppelin, King Crimson osv.
Inertiatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 22:37   #63
Röda_Lacket
legitimerad oskuld

Reg.datum: Oct 2005
90talet detta var det mest kreativa årtiondet inom EDM iaf. Aldrig har så många olika changerar fötts och nått mainstream som under denna perioden. Ljud kvaliten utvecklades enormt mycket under denna eran. Datorernas utveckling påverkade musik skapandet som aldrig förr. Under denna perioden skapades musikprogram som varje privat person kunde ha råd med. Det handlade inte längre om att vissa hade råd med att göra musik utan nu kunde vem som helst göra professionell musik med en liten budget. Kreativiteten sköt i höjden och mer personer började göra musik!

Detta revolutionerade musik skapandet för alltid !

Så för mig är det självklart 90talet gjordes det bäst musik.
Röda_Lacket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-31, 23:06   #64
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Röda_Lacket Visa inlägg
90talet detta var det mest kreativa årtiondet inom EDM iaf. Aldrig har så många olika changerar fötts och nått mainstream som under denna perioden. Ljud kvaliten utvecklades enormt mycket under denna eran. Datorernas utveckling påverkade musik skapandet som aldrig förr. Under denna perioden skapades musikprogram som varje privat person kunde ha råd med. Det handlade inte längre om att vissa hade råd med att göra musik utan nu kunde vem som helst göra professionell musik med en liten budget. Kreativiteten sköt i höjden och mer personer började göra musik!

Detta revolutionerade musik skapandet för alltid !

Så för mig är det självklart 90talet gjordes det bäst musik.
En mycket bra poäng. Gäller även film. Nu kan även 'barbarerna' på landsbyggden leka Hollywood. Jag förväntar mig stora förändringar här i framtiden. Det finns nog ändå en del kvar att ta igen från den lilla balla finkultur-societeten i det mediella medeltidsstyrda samhället.

Jag kan dock tycka att det är lite väl lätt att fixa till sången t ex. i Pro-Tools då det ställer lägre krav på in-put. Har man ett bra grundmaterial har man bäst chans att få ut det bra i out-put. If it sounds good, it is good. Men låter det inte bra från början så kräver det ett arbete i datorn som inte alltid är tillfredsställande efteråt. Det har dock blivit mycket lättare att klippa och dona.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 00:53   #65
Chaan
Banned User

Chaans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Precis som Allan säger så var det en rejäl kulturrevolution på 50-talet som kulminerade på 60-talet. Det här kommer han inte att gilla, men precis samma sak hände på 80-talet. En hel del av de OTALIGA 80tals-genrerna kulminerade en liten bit in på 90-talet.

Det som händer just nu är en gryende revolution igen då mycket ser ut att hända på en gång inom musiken.

Om jag inte tar helt fel så var det glada 20-talet också rätt så musikaliskt, eller så har jag hittat på det bara för att ge stöd (och hopp) åt min teori om att det varit en kulturrevolution i västvärlden var 30:e år under 1900-talet.
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 04:36   #66
GTX
Registered User

GTXs avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Aha...Gillar du också Brahms! Fantastisk tonsättare som jag inte riktigt fastnade för när jag var ung. Nu när jag börjar bli medelålder så börjar dock bitarna falla på plats.

För mig måste det vara 1720-talet när Bach kom till Leipzig alternativt 1780-talet.
haha, nu såg/förstod jag å.
Gammal 2007-08-01, 10:54   #67
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Jense Visa inlägg
nitti. utvecklingen av metalmusik va på sin topp där. från det mesiga glammiga till det lite hårdare och råare. Tack så mycket 1990talet.
Metallen var fan bra då ja. Så glamrock är för mesigt för dig? 80-talets glamrock är ju störtskön ju även om det gick överstyr och producerades mycket skräp.

Från glamrock och discomusik gick jag över till att lyssna mer på metal (och powermetal såsom Hammerfall) på mitten av nittiotalet. Rätt logiskt med tanke på min ålder (-81).

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 14:34   #68
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
80-talets rock var outstanding, men 2000-talets trance är viktigare för mig

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-01, 15:32   #69
mistermr
Oh la la

mistermrs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
80-talets rock var outstanding, men 2000-talets trance är viktigare för mig
Så sant så sant!

mvh
Gammal 2007-08-01, 16:39   #70
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Allans summering i inledningen upplever jag som utomordentligt relevant.
Varje del i historien har uppvisat stora förändringar i musiken och i takt med afrikaniseringen (slaveri från Afrika alltså) av amerika har vårt musikaliska gränsland förflyttats allt starkare mot det som just afrikaner är både Världs- och Olympiska mästare i för överskådlig tid - rytmik. Häri döljs avgörande delar av nytänkande av musiken så som vi känner den idag.
Jag skulle, om jag hoppar över Missisippibluesen, Jazzen och den tidiga Rock n' Rollen välja just 60-talet.
Men.
Med det förbehållet för den under 80-talet uppkomna HipHoppen, företrädelsevis då Gangsa' Rap med NWA, Biggie Smalls, Public Enemy och Naughty by Nature. Detta vill jag påstå är ett så avgörande stilskifte i musiken att den förtjänar en plats bland de tidigare nämnda.

Lizard
Gammal 2007-08-01, 16:47   #71
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
70 eller 80-tal.
Konventionell styrketräning
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 08:36   #72
theoppositescollide
Banned User

Reg.datum: Dec 2006
Utan tvekan 2000-talet. Musiken blir bara bättre och bättre, och som metalanhängare blir det intressantare i en rasande fart. Finns i min mening ingen genre där det händer så mycket, så fort. Hur många nya idéer som ständigt ploppar upp och hur snabbt de plockas upp och vidareutvecklas av andra är otroligt imponerande. Metal har dessutom en väsentlig skillnad från många andra genrer i det att det inte bara handlar om att göra bra musik, utan det är lika viktigt att flytta gränserna och hålla det banbrytande.
theoppositescollide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 13:07   #73
Spinkot
Smalfet

Spinkots avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av theoppositescollide Visa inlägg
Utan tvekan 2000-talet. Musiken blir bara bättre och bättre, och som metalanhängare blir det intressantare i en rasande fart. Finns i min mening ingen genre där det händer så mycket, så fort. Hur många nya idéer som ständigt ploppar upp och hur snabbt de plockas upp och vidareutvecklas av andra är otroligt imponerande. Metal har dessutom en väsentlig skillnad från många andra genrer i det att det inte bara handlar om att göra bra musik, utan det är lika viktigt att flytta gränserna och hålla det banbrytande.
Men vad har hänt sedan åttiotalet inom hårdrock egentligen?

Man stämmer ner, har sångare som inte kan sjunga eller hittar på någon random gimmick.

I början av 90talet så var väl svartmetallarna lite originella men inte så värst ändå faktiskt.

Skulle väl vara om man gillar prog metal men det är ju bara prettorunk så det orkar man ju inte med
Spinkot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 13:55   #74
Mccartney
Registered User

Reg.datum: Jul 2004
Svårt att säga det har kommit bra musik utifrån alla årtionden.

Jag tycker att under 60 kom helt klart dem som förändrade musiken världen mest. Och som banade väg för artisterna själv.

Dylan,Bowie, The who, Beach Boys, The Kinks, animals och inte minst Beatles som förändrade musikbranschen helt. Det mest positiva tycker jag var att Låtskrivarna fick en större plats att framföra sina egna alster.

Sedan ska man inte glömma killar som Elvis, little richard chuck B m.m från femtio talet som banade vägen för Rocken.

Ett grymt bra 90tals band är jo Nirvana.
Mccartney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-02, 13:56   #75
Chaan
Banned User

Chaans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot Visa inlägg
Skulle väl vara om man gillar prog metal men det är ju bara prettorunk så det orkar man ju inte med
Vissa genrer har vidareutvecklats. Tex Dream Theaters musik har tagit ett steg vidare eller två av Opeth och System of a Down (de senare inte i rakt nedstigande led)

Och dödsmetallen har tagits vidare i melodisk riktning av Dark Tranquillity och andra riktningar av andra.

Doom togs över och skalades ned från Candlemass råa till Type O- lättlyssnade.

Citat:
Ursprungligen postat av Spinkot Visa inlägg
Men vad har hänt sedan åttiotalet inom hårdrock egentligen?

I början av 90talet så var väl svartmetallarna lite originella men inte så värst ändå faktiskt.
Jag håller med. Det är inga nya grenar på trädet.

Det var flera genrer som toppades däromkring. 1991 dödsmetall och ett par år senare grungen. Samma med grindcore. Power/speed toppades väl redan på 80-talet. Det Hammerfall gör idag gjorde Helloween på 80-talet fast oändligt mycket bättre.

Det har inte hänt något banbrytande på 15 år. Crossover (deathrash, deathgrind tex), återvinning (metalcore), utfyllnad (nu metal).

Men nu tror jag det är saker på gång. Det senaste året kommit fram musik som INTE följer den hårdrockstradition som slogs in på 70-talet vad gäller melodi, rytm.

Även i andra genrer tycker jag mig skönja en ljusning.
Chaan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:13.