2006-03-12, 15:36
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Imponerande benstyrka...
Kan inte finnas många i landet som matchar dessa vikter!
|
|
|
2006-03-13, 22:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Lätta och explosiva knäböj
Måndag 20060313
Knäböj djupt och explosivt med bälte. 3*3/260kg
Körde ganska mycket tyngre än de lätta pass jag kört tidigare i höst. Detta beror på att jag beslutat mig för att sänka repsantalet från femmor till treor. Jag har efter böjen på 330kg insett att grundstyrkan är ganska god och tycker därför att det skall bli spännande att se hur stark jag kan bli om jag medvetet lägger in lite tyngre träning. Frågan är vad jag skall välja för vikt det medeltunga passet? Blir det kanske för mycket att göra 3*3/300kg då? Jag har som tur är en hel vecka på mig att fundera…
Greppträning: OL-stång och symetriskt grepp, 190kg 15 sekunder (pers), 170kg 13 sekunder.
Har beslutat mig för att köra lite lättare greppträning måndagar med något färre set. Orsak till detta är att jag upplever mig vara ganska trött i underarmarna nästan hela veckan. Tror därför att utvecklingen kan gå snabbare framåt om jag tränar lite mindre.
Mage, chrunches i maskin, 3*8 med hela viktmagasinet.
|
|
|
2006-03-13, 22:32
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Pellemannen
Imponerande benstyrka...
Kan inte finnas många i landet som matchar dessa vikter!
|
Nej i knäböj är det inte många som hänger med. Men i marklyft är jag å andra sidan ganska dålig. Pers på träning i en singel med dräkt är 325kg, vilket är minst 15kg för lite för att vara acceptabelt.
|
|
|
2006-03-13, 22:59
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Imponerande böjar!
Citat:
|
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Frågan är vad jag skall välja för vikt det medeltunga passet? Blir det kanske för mycket att göra 3*3/300kg då? Jag har som tur är en hel vecka på mig att fundera…
|
280-290 kanske?
Å andra sidan kanske 300 blir alldels utmärkt. Det har dessutom den fördelen att det är en mycket jämn och bra siffra.
|
|
|
2006-03-13, 23:09
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Nitrometan
Imponerande böjar!
280-290 kanske?
Å andra sidan kanske 300 blir alldels utmärkt. Det har dessutom den fördelen att det är en mycket jämn och bra siffra. 
|
Jo 300kg låter fint...
Jag har som bäst böjt en trea på 290kg utan bälte. Skulle därför inte kännas bra att köra på 290 eller mindre med bälte. Men jag ska verkligen försöka gå på känsla och inte vara för viktkåt...Känner jag att det går lite segt så kanske jag går på 280-290kg nästa vecka. Jag vill ju inte bränna allt krut innan det är dags för det tunga böjpasset vecka tre.
|
|
|
2006-03-14, 01:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
|
Måndag 20060313
Knäböj djupt och explosivt med bälte. 3*3/260kg
Körde ganska mycket tyngre än de lätta pass jag kört tidigare i höst. Detta beror på att jag beslutat mig för att sänka repsantalet från femmor till treor. Jag har efter böjen på 330kg insett att grundstyrkan är ganska god och tycker därför att det skall bli spännande att se hur stark jag kan bli om jag medvetet lägger in lite tyngre träning. Frågan är vad jag skall välja för vikt det medeltunga passet? Blir det kanske för mycket att göra 3*3/300kg då? Jag har som tur är en hel vecka på mig att fundera…
Greppträning: OL-stång och symetriskt grepp, 190kg 15 sekunder (pers), 170kg 13 sekunder.
Har beslutat mig för att köra lite lättare greppträning måndagar med något färre set. Orsak till detta är att jag upplever mig vara ganska trött i underarmarna nästan hela veckan. Tror därför att utvecklingen kan gå snabbare framåt om jag tränar lite mindre.
Mage, chrunches i maskin, 3*8 med hela viktmagasinet.
|
Du är rekorderligt stark i det mesta måste jag säga. Det blir roligt att se vad som kommer med då du toppar upp formen ordentligt! Kommer du att periodisera repetitionerna & lägga femreppare i en form av grundträningsfas som börjar vara avklarad, för att nu minska repetitionerna & satsa mera på vikt & utförande?
Det måste vara ett jävla aber ( ursäkta uttrycket) att ha problem med greppet i marklyftet. Många med det problemet verkar ha mkt svårt att träna upp greppet att hålla på riktigt tunga marklyft.
Själv har jag det motsatta problemet - greppet håller för det mesta men kroppen är alldeles för svag. Som bäst har jag dragit kring 340 i korta mark utan att greppet var något problem. Dessvärre är jag för klen för att komma på riktiga vikter ända från backen i marklyftet innan jag fått någon ordning på böjeländet.
Finns planer angående eventuell ny tävlan med på kartan?
Topp 3 i plussen vore nog inte en alldeles orimlig målsättning efter en eventuell kommande inkörningsperiod med lyftarutrustning...
Hoppas att du följer upp & uppdaterar med fler träningspass så att jag kan följa utvecklingen framledes. Kanske man med lite tur kan få något nytt uppslag man kan inkorporera i sin egen träning.
MVH
|
|
|
2006-03-14, 07:33
|
|
|
Bananslukerskan.
Reg.datum: Sep 2002
|
Snygga böj Fetknoppen
|
2006-03-14, 17:48
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Du är rekorderligt stark i det mesta måste jag säga. Det blir roligt att se vad som kommer med då du toppar upp formen ordentligt! Kommer du att periodisera repetitionerna & lägga femreppare i en form av grundträningsfas som börjar vara avklarad, för att nu minska repetitionerna & satsa mera på vikt & utförande?
Det måste vara ett jävla aber ( ursäkta uttrycket) att ha problem med greppet i marklyftet. Många med det problemet verkar ha mkt svårt att träna upp greppet att hålla på riktigt tunga marklyft.
Själv har jag det motsatta problemet - greppet håller för det mesta men kroppen är alldeles för svag. Som bäst har jag dragit kring 340 i korta mark utan att greppet var något problem. Dessvärre är jag för klen för att komma på riktiga vikter ända från backen i marklyftet innan jag fått någon ordning på böjeländet.
Finns planer angående eventuell ny tävlan med på kartan?
Topp 3 i plussen vore nog inte en alldeles orimlig målsättning efter en eventuell kommande inkörningsperiod med lyftarutrustning...
Hoppas att du följer upp & uppdaterar med fler träningspass så att jag kan följa utvecklingen framledes. Kanske man med lite tur kan få något nytt uppslag man kan inkorporera i sin egen träning.
MVH
|
Jag följer hela tiden min instinkt, dvs just nu och troligtvis några månader framåt blir det mest treor, utom den tunga veckan då det kan bli vad som helst mellan ett och tre reps...Min periodisering/cykling av träning består i att jag försöker att hålla mig till ett i förväg bestämt antal reps, och växlar mellan lätta, medeltunga och maxtunga träningspass.
Angående greppet; du har rätt, det är otroligt arbetsamt med svaga händer. Jag upplever det som att greppet är orsak till mitt dåliga marklyft eftersom jag nästan aldrig får träna på vikter som tvingar ryggen att bli stark (och blir den stark så orkar jag inte hålla i stången). Tror dock att jag ska kunna dra kring 340kg inom en överskådlig framtid. När jag drar sumo, vilket passar mig bättre än smala marklyft, får jag använda mina starka ben, och då går det snabbare att dra upp vikten, vilket innebär att det är kortare tid som händerna skall orka hålla i stången.
Om du har problem med styrkan i benböj rekommenderar jag dig att testa den periodisering jag kör. Det är det absolut bästa jag någonsin provat. Fungerar också kanonbra i marklyft.
Eventuella framtida tävlingar; jo jag kommer säkert att göra fler, men jag har inte bestämt mig för när det blir. Skall först känna att jag blivit starkare i marklyft. Nu är skillnaden så stor mellan grenarna att det nästan är pinsamt. När det blir dags kommer jag med största sannolikhet att gå i 125:an och inte i 125+.
|
|
|
2006-03-14, 17:49
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Pinglan
Snygga böj Fetknoppen 
|
Tusen tack
|
|
|
2006-03-15, 01:29
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
|
Angående greppet; du har rätt, det är otroligt arbetsamt med svaga händer. Jag upplever det som att greppet är orsak till mitt dåliga marklyft eftersom jag nästan aldrig får träna på vikter som tvingar ryggen att bli stark (och blir den stark så orkar jag inte hålla i stången). Tror dock att jag ska kunna dra kring 340kg inom en överskådlig framtid. När jag drar sumo, vilket passar mig bättre än smala marklyft, får jag använda mina starka ben, och då går det snabbare att dra upp vikten, vilket innebär att det är kortare tid som händerna skall orka hålla i stången.
|
Nu är du förstås långt mycket starkare än vad jag antagligen någonsin kommer att bli  men eftersom jag har en aning greppträningsintresse så undrar jag om du inte testat att träna med grippers (t.ex statiskt, som jag tipsade pinglan, eller thickbar holds)?
Det är inte i närheten så slitsamt som dina holds måste vara för återhämtningen, samt sliter inte upp händerna på samma sätt, och kan göras lite närsomstans, varsomstans.
|
2006-03-15, 12:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Fint pass, ser framemot uppdatering ifrån nästa böjpass. Du lär bli giftig i -125:an...
|
|
|
2006-03-15, 15:05
|
|
|
OLW ?
Reg.datum: Aug 2003
|
Du får gå ner till 100kg så händer och fingrar blir slanka och ger ett bättre grepp runt stången.
Citat:
|
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
|
|
|
|
2006-03-15, 15:17
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Nu är du förstås långt mycket starkare än vad jag antagligen någonsin kommer att bli  men eftersom jag har en aning greppträningsintresse så undrar jag om du inte testat att träna med grippers (t.ex statiskt, som jag tipsade pinglan, eller thickbar holds)?
Det är inte i närheten så slitsamt som dina holds måste vara för återhämtningen, samt sliter inte upp händerna på samma sätt, och kan göras lite närsomstans, varsomstans.
|
Jag har testat att träna med grippers, och ökade ganska mycket i det, dock utan att bli starkare i marklyft. Tränar också greppet ibland med en tjockare skivstång, och det har jag upplevt positivt. Händerna sliter jag bara sönder ibland, då jag känner för att göra så. Det brukar bli ett pass i månaden ungefär. Efter lite experimenterande har jag kommit till slutsatsen att det enda som fungerar riktigt bra är att hålla i en skivstång statiskt med en belastning som gör att jag orkar hålla ca 10 sekunder.
|
|
|
2006-03-15, 15:20
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Olof Wiklund
Du får gå ner till 100kg så händer och fingrar blir slanka och ger ett bättre grepp runt stången. 
|
Kan man verkligen väga 100kg? Och om det skulle vara möjligt tror jag att det mesta av styrkan i knäböj skulle försvinna  Livet är allt för kort för att gå omkring och vara hungrig. Det finns för mycket gott att stoppa i sig
|
|
|
2006-03-15, 15:55
|
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
|
Kan man verkligen väga 100kg? Och om det skulle vara möjligt tror jag att det mesta av styrkan i knäböj skulle försvinna  Livet är allt för kort för att gå omkring och vara hungrig. Det finns för mycket gott att stoppa i sig 
|
jag håller på och pressar ner mig till -90
aldrig mer....
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:20.
|

|