Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-03, 20:52   #61
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag tror NNR-värdet (naturally nutrient rich) som är på väg att utvecklas är ett bättre system än GI eller II:

Am J Clin Nutr. 2005 Oct;82(4):721-32. Concept of a nutritious food: toward a nutrient density score.

Matvanor och diet, tillsammans med motion, är dom stora påverkbara faktorerna bakom i princip alla "välfärdssjukdomar", och att välja vitt bröd framför fullkornsbröd, vitt ris istället för råris, osv, för att ta dina exempel, är nog ett stort misstag, oavsett GI:s påverkan eller icke-påverkan.

"Major health problems in the US impacted by diet and nutrition include coronary heart disease, atherosclerosis, some types of cancer, non-insulin dependent diabetes mellitus, and hypertension."

J Am Coll Nutr. 1996 Oct;15(5):422-33

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-03, 22:40   #62
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
I nio fall av tio handlar väl det här om mikronutrienter?
Mikronutrienter betyder ju bara att de behövs i mindre (mikro) mängd än makronutrienter, inte att de är typ "mikroviktiga". Och direkt hänryckande mängder mikronutrienter finns det nog inte i tekakor, även om det är gott.
Citat:
Jag tror att hälsan borde väl te sig ungefär likadan vare sig man väljer att äta tekakor, vit pasta, vitt ris, rapsolja, fabrikskyckling etc som om man väljer att äta helkornsbröd, fullkornspasta, fullkornsris, avocado, kyckling ur egen trädgård mm?

Är jag ute och cyklar?
Jag är ingen nutritionist, men jag tror faktiskt: ja.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-03, 23:56   #63
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Hur fan ska man få i sig alla mikronutrienter? Måste jag flytta ut i djungeln och tugga på träd och jaga djur för att få i mig nyttig mat?

E rädd för att jag nog har brist på vissa mikronutrienter eftersom jag äter ganska så ensidigt.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 07:53   #64
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Mikronutrienter betyder ju bara att de behövs i mindre (mikro) mängd än makronutrienter, inte att de är typ "mikroviktiga". Och direkt hänryckande mängder mikronutrienter finns det nog inte i tekakor, även om det är gott.
Min poäng var inte att de skulle vara "mikroviktiga", utan att det med en kost baserad på de livsmedel som är vanliga i ett "i-land" är svårt att drabbas av en sådan brist på mikronutrienter att det får någon märkbar effekt i vardagen. Skaparn tog exemplet skörbjugg. Jag tror att det är mycket svårt att få skörbjugg i Sverige idag, även om man tillhör den del av befolkningen som väljer större andel raffinerade livsmedel. Det finns människor som låter en stor del av kosten utgöras av färdigköttbullar, falukorv, fiskpinnar, vitt bröd, vitt ris, vit spagetti, microdinner och kanske bara en tomat som enda grönsak till middagen. Jag ifrågasätter att man även med en kost av den typen skulle känna följder av brist på mikronutrienter. Hur vanligt är sådant idag i Sverige? Bristsjukdomar ser vi väl bara i "u-länder" bland de folklager som lever endast på ett eller två livsmedel, därtill i för små mängder. Alla de vällevnadssjukdomar som Grub nämnde - har de att göra med brist på mikronutrienter?
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 09:50   #65
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles
Min poäng var inte att de skulle vara "mikroviktiga", utan att det med en kost baserad på de livsmedel som är vanliga i ett "i-land" är svårt att drabbas av en sådan brist på mikronutrienter att det får någon märkbar effekt i vardagen. Skaparn tog exemplet skörbjugg. Jag tror att det är mycket svårt att få skörbjugg i Sverige idag, även om man tillhör den del av befolkningen som väljer större andel raffinerade livsmedel. Det finns människor som låter en stor del av kosten utgöras av färdigköttbullar, falukorv, fiskpinnar, vitt bröd, vitt ris, vit spagetti, microdinner och kanske bara en tomat som enda grönsak till middagen. Jag ifrågasätter att man även med en kost av den typen skulle känna följder av brist på mikronutrienter. Hur vanligt är sådant idag i Sverige? Bristsjukdomar ser vi väl bara i "u-länder" bland de folklager som lever endast på ett eller två livsmedel, därtill i för små mängder. Alla de vällevnadssjukdomar som Grub nämnde - har de att göra med brist på mikronutrienter?
Bara för att svära mig fri så tog jag det som ett ytterlighetsexempel för att visa hur påverkan av kosten avgörs av vad du inte får i dig.
Det handlar om en helhetsbild, du kommer säkert inte att uppvisa en enda bristsjukdom men du kanske inte kommer att prestera på din maximala nivå, du kanske har några extra sjukdagar per år, du kanske blir lite tröttare än nödvändigt osv.
Hälsa är en fråga om helhetsperspektiv och ingen enskild komponent kommer avgöra.
Gammal 2005-12-04, 12:15   #66
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag tror NNR-värdet (naturally nutrient rich) som är på väg att utvecklas är ett bättre system än GI eller II:

Am J Clin Nutr. 2005 Oct;82(4):721-32. Concept of a nutritious food: toward a nutrient density score.

Matvanor och diet, tillsammans med motion, är dom stora påverkbara faktorerna bakom i princip alla "välfärdssjukdomar", och att välja vitt bröd framför fullkornsbröd, vitt ris istället för råris, osv, för att ta dina exempel, är nog ett stort misstag, oavsett GI:s påverkan eller icke-påverkan.

"Major health problems in the US impacted by diet and nutrition include coronary heart disease, atherosclerosis, some types of cancer, non-insulin dependent diabetes mellitus, and hypertension."

J Am Coll Nutr. 1996 Oct;15(5):422-33
Habbahabbahabba...sakta i backarna nu.

Hälften av de som uppvisar förhöjda kolesterolvärlden, inom ramen för medicinsk riskgruppsdiagnostik, får hjärtproblem. Så långt är allt korrekt.
Men är glaset halvfullt eller halvtomt?
Andra hälften av de som har förhöjda värden får det inte.
Alltså är inte kolesterolet i sig avgörande, bara bidragande, till våra hjärtinfarkter.

Vad som verkar vara gemensamt för de som får hjärtinfarkt är snarare ett inflammationsliknande tillstånd i kranskärlen där LDL-kolesterolet får fäste. Av en ren händelse visar det sig att våra vanligaste beta-blockerare är inflammationsdämpande också vilket skulle förklara varför de abryter eller uppskjuter kärlsjukdomar och inte deras fettfrigörande egenskaper som man tidigare trott.
"Inflammationer" ser ut att dyka upp i fler och fler av våra folksjukdomar, den mest kända till dags dato är ju magsår som bara till en del förklaras av kost, motion och stress. De tre sista är bidragande orsaker, likt kolesterol och hjärtinfarkt, men inte ensamt avgörande. Den gemensamma punkten tycks i stället vara just inflammationer. Nu börjar forskarna mer och mer inrikta sig på att söka bland dessa för att förstå mekanikerna bakom flera breda sjukdomar som allergier, cancer etc. Hur det hela hänger samman kommer, gissar jag, att belysas inom en tämligen snar framtid men redan idag ser det ut som om fria radikaler, miljögifter, prostaglandiner, antioxidanter och fetter har mer än ett finger med i spelet.

Hur det hela hänger ihop finns snart på en löpsedel nära dig.

Lizard
Gammal 2005-12-04, 12:37   #67
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lizard
redan idag ser det ut som om fria radikaler, miljögifter, prostaglandiner, antioxidanter och fetter har mer än ett finger med i spelet.
Och dom uppräknade faktorerna är påverkbara genom kosten.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-12-04, 13:11   #68
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Habbahabbahabba...
Lizard
eh?
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:26   #69
JLL
Registered User

JLLs avatar

Reg.datum: May 2004
Så...för att ta ett exempel...

Jag får inte längre mättnadskänsla, mindre insulinutsöndring, jämnare blodsocker om jag äter havregrynsgröt med psylliumfrön (som ska sänka GI) än utan?
JLL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:27   #70
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JLL
Jag får inte längre mättnadskänsla, mindre insulinutsöndring, jämnare blodsocker om jag äter havregrynsgröt med psylliumfrön (som ska sänka GI) än utan?
Nu har du helt missat poängen med tråden och vad studierna försöker förmedla, att ett enskilt livsmedel inte påverkar den praktiska helheten.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-12-04, 15:44   #71
rQx
Ignorerad

rQxs avatar

Trodde GI Metoden var att äta produkter med lägre GI för att vara mätt längre så det inte blev så svårt att hålla sig från maten, men fortfarande äta minus kalorier.

Någon som kort kan förklara hur det egentligen?
rQx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:51   #72
JLL
Registered User

JLLs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nu har du helt missat poängen med tråden och vad studierna försöker förmedla, att ett enskilt livsmedel inte påverkar den praktiska helheten.
Är medveten om att jag missat poängen och jag vet fortfarande inte svaret på min fråga.
JLL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-04, 15:56   #73
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rQx
Någon som kort kan förklara hur det egentligen?
"There were no significant differences in plasma glucose or insulin responses, appetitive ratings, or food intake between treatments. "

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-12-04, 15:56   #74
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JLL
Är medveten om att jag missat poängen och jag vet fortfarande inte svaret på min fråga.
Du tar ett exempel som inte är relevant till ämnet som behandlas och dom faktorer och deras påverkan som beskrivs.

GI-värdena som sådana är inte felaktiga eller feltolkade. Dom stämmer utmärkt i isolerade förhållanden, men problemet verkar vara att dom inte går att applicera över tid och på ett normalt liv.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-12-04, 18:49   #75
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Habbahabbahabba...sakta i backarna nu.

Hälften av de som uppvisar förhöjda kolesterolvärlden, inom ramen för medicinsk riskgruppsdiagnostik, får hjärtproblem. Så långt är allt korrekt.
Men är glaset halvfullt eller halvtomt?
Andra hälften av de som har förhöjda värden får det inte.
Alltså är inte kolesterolet i sig avgörande, bara bidragande, till våra hjärtinfarkter.

Vad som verkar vara gemensamt för de som får hjärtinfarkt är snarare ett inflammationsliknande tillstånd i kranskärlen där LDL-kolesterolet får fäste. Av en ren händelse visar det sig att våra vanligaste beta-blockerare är inflammationsdämpande också vilket skulle förklara varför de abryter eller uppskjuter kärlsjukdomar och inte deras fettfrigörande egenskaper som man tidigare trott.
"Inflammationer" ser ut att dyka upp i fler och fler av våra folksjukdomar, den mest kända till dags dato är ju magsår som bara till en del förklaras av kost, motion och stress. De tre sista är bidragande orsaker, likt kolesterol och hjärtinfarkt, men inte ensamt avgörande. Den gemensamma punkten tycks i stället vara just inflammationer. Nu börjar forskarna mer och mer inrikta sig på att söka bland dessa för att förstå mekanikerna bakom flera breda sjukdomar som allergier, cancer etc. Hur det hela hänger samman kommer, gissar jag, att belysas inom en tämligen snar framtid men redan idag ser det ut som om fria radikaler, miljögifter, prostaglandiner, antioxidanter och fetter har mer än ett finger med i spelet.

Hur det hela hänger ihop finns snart på en löpsedel nära dig.

Lizard
Bra!
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:24.