Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-03, 14:02   #61
JAM
Registered User

Reg.datum: May 2003
FAKTA:
Män är tekniskt sett bättre bilförare, men de tar större risker och råkar oftare ut för allvarliga olyckor.
Kvinnor kör mer ansvarstagande, men känner sin bil sämre och är överrepresenterade i t.ex. parkeringsolyckor.

Tror att det var Robert Collin som skrev ovanstående. Exaktare källa än så har jag inte, men det räcker för mig. Jag tycker att det stämmer bra.
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 14:14   #62
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av JAM
FAKTA:
Män är tekniskt sett bättre bilförare, men de tar större risker och råkar oftare ut för allvarliga olyckor.
Kvinnor kör mer ansvarstagande, men känner sin bil sämre och är överrepresenterade i t.ex. parkeringsolyckor.

Tror att det var Robert Collin som skrev ovanstående. Exaktare källa än så har jag inte, men det räcker för mig. Jag tycker att det stämmer bra.
sammantattningsvis innebär det alltså att övning ger färdighet men inte försånd?
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 15:10   #63
JAM
Registered User

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
sammantattningsvis innebär det alltså att övning ger färdighet men inte försånd?
Nej, så kan det ju inte vara - kvinnorna övar ju mindre, men är ändå mindre risktagande. Ordet "förstånd" tänker jag inte använda...

Samme man har skrivit att män redan tidigt i livet lär sig hantera cyklar, mopeder etc. på ett annat sätt än kvinnor - småpojkarna sladdar, hoppar och leker med sina cyklar medan tjejerna helt enkelt cyklar på den från en punkt till en annan. Detta visar sig sedan i trafiken t ex när det är halt ute och en man/kvinna ska häva en sladd. Männen har beteendet i ryggraden på ett annat sätt än kvinnorna.

Jaja, det generaliseras friskt, men nog ligger det något i det alltid.
JAM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 15:20   #64
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
... t ex när det är halt ute och en man/kvinna ska häva en sladd. Männen har beteendet i ryggraden på ett annat sätt än kvinnorna.
Av betydelse för hur lätt man hamnar i/orsakar olyckor p.g.a. misslyckande med att häva en sladd är väl dock kanske inte enbart hur duktig man är på att häva en sladd generellt utan även t.ex. hur ofta man får sladd. Bara en tanke ...
(ledtråd: risken att få sladd har förmodligen ett visst samband med hastigheten)
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 16:05   #65
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Eftersom att kvinnor är det lugnare könet så borde de få ta körkortet redan vid 16 års ålder.

Männen däremot borde inte tillåtas köra upp för ngt vassare än EPA-traktor före 28 års ålder.....

Att råka ut för en 18-19 åring med alldeles färskt körkort i sin pappas BMW M5 är ett straff värre än döden. Möte med en dylik idiot kan leda till döden ganska lätt -då ynglingar ofta tror de är Ayrton Senna reincarnated.

Senast redigerad av Lillgrabben den 2005-07-03 klockan 16:09.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 16:08   #66
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Citat:
Nej, så kan det ju inte vara - kvinnorna övar ju mindre, men är ändå mindre risktagande. Ordet "förstånd" tänker jag inte använda...

Samme man har skrivit att män redan tidigt i livet lär sig hantera cyklar, mopeder etc. på ett annat sätt än kvinnor - småpojkarna sladdar, hoppar och leker med sina cyklar medan tjejerna helt enkelt cyklar på den från en punkt till en annan. Detta visar sig sedan i trafiken t ex när det är halt ute och en man/kvinna ska häva en sladd. Männen har beteendet i ryggraden på ett annat sätt än kvinnorna.

Jaja, det generaliseras friskt, men nog ligger det något i det alltid.

Hur tror du egentligen att männen lärt sig sladda, ställa upp bilen osv?!

Det har knappast med deras framfusiga cykling i unga år. Däremot har det att göra med att många killar kör som idioter fram till 25 års ålder, fullgas med bredsladd på isföre i villakvarter är en kille i ett nötskal.
Gammal 2005-07-03, 16:08   #67
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Eftersom att kvinnor är det lugnare könet så borde de få ta körkortet redan vid 16 års ålder.
Du pratar om samma grupp människor som får ett hysteriska sammanbrott när de upptäcker att de brutit en nagel eller att skorna inte exakt matchar övriga kläder i färgton..

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 16:10   #68
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:

Männen däremot borde inte tillåtas köra upp för ngt vassare än EPA-traktor före 28 års ålder.....
Och med samma logik borde inte kvinnor få sätta sig vid en dator innan åldern 30 har inträffat? Fett konstig slutledning där mannen. Diskriminering hör inte riktigt hemma i år 2005, varken av kvinnor eller män.
Gammal 2005-07-03, 16:12   #69
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Bolio - man måste inte ha med smileys för att det ska framgå att man inte är helt seriös i allting....Ta ett djupt andetag och andas in, andas ut...

allan
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 16:12   #70
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Du pratar om samma grupp människor som får ett hysteriska sammanbrott när de upptäcker att de brutit en nagel eller att skorna inte exakt matchar övriga kläder i färgton..

JAPP!

Oavsett om en kvinna är ( som JAM sa) mindre bra på att häva sladdar( ?!?) så är hon ändå en statistiskt säkrare bilförare.

Jag skulle förresten vilja se statistik på detta med sladdningsegenskaperna hos tanter överlag!
Gammal 2005-07-03, 16:15   #71
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
du läste ju fel!
utifrån ditt tidigare inlägg sa du att män tekniskt sätt är bättre och då menade jag att det kanske kommer från mer övning.
men då de ändå hamnar i fler olyckor måste det innebära att förståndet inte ökade i samma utsträckning.

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi

vet inte vilka tjejer du umgås med.
men det finns dom som reagerar annorlunda.

för kännedom så kan jag informera dig om att det viktigaste är att skorna och handväskan matchar varandra *eg*
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 16:17   #72
Bolio
Förhudsuppviglare

Bolios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Bolio - man måste inte ha med smileys för att det ska framgå att man inte är helt seriös i allting....Ta ett djupt andetag och andas in, andas ut...

allan
Jag skyller på drogerna.
Gammal 2005-07-03, 16:20   #73
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan

allan

Jag tyckte att det var så uppenbart att jag inte var 100 % allvarlig. Kunde iofs ha satt in ngn smiley men gjorde det inte.

Även om jag var smått oseriös i inlägget så ligger det en viss ( för de flesta uppenbar) sanning i det. Jag är ju själv kille & vet himla väl hur grabbar funkar.

Det är inte alldeles ovanligt med F1-förarambitioner hos yngre herrar i luktgransförsedda volvo 240.s eller pappas turbokärra.

Ska äta nu. ¨Återkommer senare.
Gammal 2005-07-03, 17:20   #74
reinholdsson
Registered User

reinholdssons avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
JAPP!

Oavsett om en kvinna är ( som JAM sa) mindre bra på att häva sladdar( ?!?) så är hon ändå en statistiskt säkrare bilförare.

Jag skulle förresten vilja se statistik på detta med sladdningsegenskaperna hos tanter överlag!
Jag har läst på senare tid att trenden verkar vända. Unga kvinnliga förare börjar köra allt snabbare. (Min syster till ex. )
reinholdsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-03, 17:49   #75
Bjorne
Neurologisk uppkopplad Medlem

Bjornes avatar

Citat:
Krävs inget körkort för att ta sig mellan köket och grovköket...
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.