Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-08-15, 22:15   #61
bubbleman
Registered User

bubblemans avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ja, det verkar rimligt. Dock har intensiv cardio betydligt större fördelar under bulk än vad lågintensiv har, både vad gäller att hålla kroppsfettnivåerna i schack och att förbättra förutsättningarna för muskelbygge.
Så det är positivt att ut och springa om ens enda mål är att bygga muskler?

Sen det där med bracketing, gäller före, och efterdrinken även vid längre träningspass, typ 1,5 h. Har för mig det bara rekomenderats för korta pass...
bubbleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-15, 23:14   #62
MunsöHustla
sveafmx.com da shit

Reg.datum: Jun 2003
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Den tråden är ett ÅR gammal. På stenåldern rekommenderade jag godis efter träning och att blanda vassle i mjölk också. Om allt detta har jag ändrat uppfattning. Jag förbehåller mig rätten att ändra mig.

Du kan hitta massvis av gamla trådar där jag har en annan uppfattning än vad jag har idag. Bara för att jag en gång har sagt något står det inte skrivit i sten. Och inte behöver det nödvändigtvis vara korrekt heller. Det är mina åsikter, och jag garanterar inte att du blir lyckligare eller får framgång för att du följer dem till punkt och pricka. Gör du som jag säger och det går åt helvete får du skylla dig själv. Jag tar inget ansvar. Ofta gör jag det inte själv (cardio före frukost, separera cardio och styrka, vassle+druvsocker före träning t e x).
Tänk vad otroligt optimal du kommer vara om 10år!
MunsöHustla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 04:14   #63
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av bubbleman
Så det är positivt att ut och springa om ens enda mål är att bygga muskler?
JA! Konditionsträning har bara POSITIVA effekter på muskelbygget, om du sköter kost och återhämtning.

Citat:
Sen det där med bracketing, gäller före, och efterdrinken även vid längre träningspass, typ 1,5 h. Har för mig det bara rekomenderats för korta pass...
Prova och se om du får blodsockerfall. Du kan ju börja smutta på efterträningsdrinken när det är 15-20 minuter kvar på passet i värsta fall. Annars får du finna dig i att vara suboptimal.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 06:40   #64
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Mening med företräningsdrink är att hålla en hög insulinnivå under tiden musklerna utsätts för hög intensiv ansträngning? har jag fattat det rätt?
och efterträningsdrinken är för att få tillbaka insulinnivåerna efter träningen då
dom med största sannolikhet är väldigt låga pga av den hårda ansträngningen.

i såna fall skulle man vilja om det finns, ha något sorts riktvärde på hur länge
insulinnivåerna håller i sig med en snabb företräningsdrink, så man inte går i botten efter ca 30 min hård träning. Och i såna fall borde man ju kunna dricka tre drinkar eller fler, beroende på hur länge blodsockret kan ligga högt. ex före, under och efter-träningsdrink.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 08:12   #65
Honn
Registered User

Honns avatar

Reg.datum: Dec 2002
Arghh. Fumlade bort mitt första inlägg.

Hur bra är det för kroppen med insulintoppen innan passet? Vanligtvis så ska man ju sky snabba kolhydrater som pesten om det inte råkar vara direkt efter träningen. Gör närheten till träningen att insulinkänsligheten inte sänks som den skulle ha gjort om jag tog drinken till mellanmål dvs hinner de processer som gör det ok med snabba kolh. efter passet starta?
Just nu dricker jag en blanding av äppeljuice, sojaprotein och vassle ca 30 minuter innan passet för att ha energi. Det kanske inte är lika bra, men det borde duga?
Honn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 08:13   #66
Johan
Registered User

Johans avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag har märkt att jag känner mig lite slö och dåsig i början av mitt styrkepass om jag har tagit en drink före passet, men eftersom jag har precis börjat med bracketing så vill jag ändå inte säga att det beror på det, det är bara en kännsla jag fått som jag har noterat.
Johan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 08:58   #67
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Honn
Vanligtvis så ska man ju sky snabba kolhydrater som pesten om det inte råkar vara direkt efter träningen. Gör närheten till träningen att insulinkänsligheten inte sänks som den skulle ha gjort om jag tog drinken till mellanmål dvs hinner de processer som gör det ok med snabba kolh. efter passet starta?
Under hårt fysisk ansträngning är de negativa aspekterna inte längre relevanta.

Citat:
Just nu dricker jag en blanding av äppeljuice, sojaprotein och vassle ca 30 minuter innan passet för att ha energi. Det kanske inte är lika bra, men det borde duga?
Du har inte snabba kolhydrater som ger insulinutsöndring och ger en synergistisk effekt med vassleproteinet.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-16, 08:59   #68
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Johan
Jag har märkt att jag känner mig lite slö och dåsig i början av mitt styrkepass om jag har tagit en drink före passet, men eftersom jag har precis börjat med bracketing så vill jag ändå inte säga att det beror på det, det är bara en kännsla jag fått som jag har noterat.
Jag provade det innan mitt benpass i tisdags (som är kortare än andra pass, eftersom jag inte kör cardio den dagen) och jag tror aldrig jag känt sådant driv och tryck passet igenom.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-16, 10:22   #69
Honn
Registered User

Honns avatar

Citat:
Under hårt fysisk ansträngning är de negativa aspekterna inte längre relevanta. .
Ok.

Citat:
Du har inte snabba kolhydrater som ger insulinutsöndring och ger en synergistisk effekt med vassleproteinet.
Men om jag lägger till fil i drinken borde jag få lite mer insulin. Eller äh det blev på tok för mycket fil för att fungera med min diet. Tar min äppeljuicedrink som vanligt och smuttat lite på efterträningsdrinken innan passet. Törs inte ta någon större mängd av den innan passet pga att jag är väldigt känslig för blodsockerfall dvs jag blir en grining tvååring när jag har lågt blodsocker.
Gammal 2004-08-16, 10:28   #70
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Men om jag lägger till fil i drinken borde jag få lite mer insulin. Eller äh det blev på tok för mycket fil för att fungera med min diet. Tar min äppeljuicedrink som vanligt och smuttat lite på efterträningsdrinken innan passet. Törs inte ta någon större mängd av den innan passet pga att jag är väldigt känslig för blodsockerfall dvs jag blir en grining tvååring när jag har lågt blodsocker.
Du får insulinutsöndring från vasslet också. Lägger du till fil får du bara långsammare aminosyreutsöndring och lägre GI. Det vore direkt kontraproduktivt.

Poängen är att druvsockret skall trycka upp insulinet så det toppar samtidigt som vasslets aminosyreutsöndring. Äppeljuice har lååågt GI och ger långsam blodsockerstegring.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-16, 10:31   #71
Whey
Registered User

Wheys avatar

Reg.datum: Apr 2004
Om man kör styrkepass och konditionspass separat. Skall man ta en drink före konditionspassen också i sådana fall. Eller är det endast återhämtningsdryck som gäller för konditionspassen?
Whey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 10:34   #72
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Whey
Om man kör styrkepass och konditionspass separat. Skall man ta en drink före konditionspassen också i sådana fall. Eller är det endast återhämtningsdryck som gäller för konditionspassen?
Är kondispasset ett kort, intensivt sådant för hormonfördelarnas och insulinkänslighetens skull borde bracketingmetoder fungera utmärkt där också, ja. Jag tror inte det finns några studier på det, men jag vet att bl a AST:s Paul Delia är helsåld på konceptet. Och säga vad man vill om AST:s marknadsföring, men Delia är inte okunnig.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-16, 10:44   #73
Honn
Registered User

Honns avatar

Citat:
Du får insulinutsöndring från vasslet också. Lägger du till fil får du bara långsammare aminosyreutsöndring och lägre GI. Det vore direkt kontraproduktivt.

Poängen är att druvsockret skall trycka upp insulinet så det toppar samtidigt som vasslets aminosyreutsöndring. Äppeljuice har lååågt GI och ger långsam blodsockerstegring.
Meningen med den drinken är just långsam stegring av blodsockret. Tanken är att jag ska stå mig på den ett tag. Det är också pga de långsamma kolhydraterna som jag tar den 30 minuter innan passet, Just för att energin ska hinna ut i kroppen. Kanske har gjort en tankevurpa tidigare, men jag upplever att jag har mer energi i kroppen när jag tar den 30 minuter innan än om jag gör det 1h innan.

Edit: Mer energi under passet innebär iofs inte att jag är anabol.

Kanske blir bättre om jag tar drinken ytterligare 15 minuter tidigare och förlitar mig på att druvsockret förser mig med energi under passet.

Ska nog tilläga att det är minimalt med vassle i drinken. Det är mest för att drinken inte ska förvandlas till deg.

Senast redigerad av Honn den 2004-08-16 klockan 10:46.
Gammal 2004-08-16, 10:56   #74
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Meningen med den drinken är just långsam stegring av blodsockret. Tanken är att jag ska stå mig på den ett tag. Det är också pga de långsamma kolhydraterna som jag tar den 30 minuter innan passet, Just för att energin ska hinna ut i kroppen. Kanske har gjort en tankevurpa tidigare, men jag upplever att jag har mer energi i kroppen när jag tar den 30 minuter innan än om jag gör det 1h innan.

Edit: Mer energi under passet innebär iofs inte att jag är anabol.

Kanske blir bättre om jag tar drinken ytterligare 15 minuter tidigare och förlitar mig på att druvsockret förser mig med energi under passet.

Ska nog tilläga att det är minimalt med vassle i drinken. Det är mest för att drinken inte ska förvandlas till deg.
Okej! Det är alltså inte för att få en anabol miljö i första hand som du tar den, utan för energi under passet. Då förstår jag upplägget!

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2004-08-16, 19:50   #75
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag har bara positiva känslor angående företräningsdrinken.
Helt underbart, aldrig gått så framåt som nu

MVH
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:24.