2016-07-25, 16:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeach97
Unga män: 15-29 har 10% variation. Större variation desto äldre man blir.
|
Oavsett är det, enligt min åsikt, oansvarigt att inte kolla om ett värde innan man påbörjar en långvarig behandling, förhoppningsvis kollar de om det på endokrinologen. Det finns även andra möjliga felkällor än individuell variation att ha i åtanke.
|
|
|
2016-07-25, 16:38
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tomten
Det skulle väl fortfarande innebära att OP i den bästa av världar har ett värde på 13.74 vilket då inte hjälper OP eftersom han verkar vilja ha ett värde på 20+
|
Mm ett värde mindre än 15 hos unga män har uppvisat många negativa symptom:
Citat:
Results
The probability of hypogonadal symptoms increased at a serum TT level of 400 ng/dL. A cluster of symptoms: two psychological (‘decreased energy’, ‘sadness’), and three physical (‘decreased strength and endurance’, ‘decreased ability to play sports’, and ‘deterioration in work performance’) were most strongly associated with serum TT levels of <400 ng/dL. On multivariable analysis, only ‘lack of energy’ predicted a TT level of <400 ng/dL.
Conclusions
Hypogonadal symptoms in men aged <40 years can be associated with a TT level of <400 ng/dL. Of the hypogonadal symptoms evaluated with the ADAM questionnaire, ‘lack of energy’ appears to be the most important symptom that predicts a TT level of <400 ng/dL.
|
|
|
|
2016-07-25, 16:39
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro
Oavsett är det, enligt min åsikt, oansvarigt att inte kolla om ett värde innan man påbörjar en långvarig behandling, förhoppningsvis kollar de om det på endokrinologen. Det finns även andra möjliga felkällor än individuell variation att ha i åtanke.
|
Jo jag tror också att dom kommer kolla en gång till, men ärligt talat vill jag bara ha behandling så fort som möjligt. Även om mitt värde visar tex 2 mol till .. jaha, 11 ... jippi, mindre än 15 har fortfarande visats ge de symptom som jag just har.
Verkar inte vara något negativt med testosteronbehandling än då, det är ett vanligt hormon bara som kroppen vet vad det är. Det är ju inte steroidnivåer direkt utan bara för att få upp dom så man känner sig normal.
|
|
|
2016-07-25, 16:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Jo jag tror också att dom kommer kolla en gång till, men ärligt talat vill jag bara ha behandling så fort som möjligt. Även om mitt värde visar tex 2 mol till .. jaha, 11 ... jippi, mindre än 15 har fortfarande visats ge de symptom som jag just har.
Verkar inte vara något negativt med testosteronbehandling än då, det är ett vanligt hormon bara som kroppen vet vad det är. Det är ju inte steroidnivåer direkt utan bara för att få upp dom så man känner sig normal.
|
Det viktigaste är väl snarare att ta reda på varför en ung man har testosteronbrist. Visst hos en äldre man kan man ju tänka att det bara beror på åldern men hos en ung person måste man ju i första hand fundera på bakomliggande orsaker.
|
|
|
2016-07-25, 16:48
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro
Det viktigaste är väl snarare att ta reda på varför en ung man har testosteronbrist. Visst hos en äldre man kan man ju tänka att det bara beror på åldern men hos en ung person måste man ju i första hand fundera på bakomliggande orsaker.
|
Kanske något som hände i puberteten så den inte utvecklades helt?
Jag minns så väl hur jag när jag var barn hade enormt hög energi och var glad över allt. Sen när puberteten kom så ja, jag fick väldigt hög sexlust, men den varade bara i typ 1-2 år, å så började jag känna mig tung i skallen och kunde inte tänka klart.
Hela barndomen var jag som en expert på matematik, var alltid bättre än mina kompisar, efter puberteten så kände jag mig korkad och alla gick förbi mig i matte och fysik, kunde inte koncentrera och tänka längre.
har säkert nåt med det att göra
|
|
|
2016-07-25, 16:50
|
|
|
Banned User
|
Har förövrigt gjort lite efterforskningar och jag tror endokroniologen jag kommer få komma till är en kvinna ...
Känns kanske inte så bra, tror inte en kvinna kan relatera till mina problem på samma sätt som en man hade gjort.
|
|
|
2016-07-25, 16:53
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Har förövrigt gjort lite efterforskningar och jag tror endokroniologen jag kommer få komma till är en kvinna ...
Känns kanske inte så bra, tror inte en kvinna kan relatera till mina problem på samma sätt som en man hade gjort.
|
Det kanske är tvärtom eftersom du har så oerhört svåra problem?
|
|
|
2016-07-25, 17:09
|
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
Kanske något som hände i puberteten så den inte utvecklades helt?
Jag minns så väl hur jag när jag var barn hade enormt hög energi och var glad över allt. Sen när puberteten kom så ja, jag fick väldigt hög sexlust, men den varade bara i typ 1-2 år, å så började jag känna mig tung i skallen och kunde inte tänka klart.
Hela barndomen var jag som en expert på matematik, var alltid bättre än mina kompisar, efter puberteten så kände jag mig korkad och alla gick förbi mig i matte och fysik, kunde inte koncentrera och tänka längre.
har säkert nåt med det att göra
|
Jag tror inte du ska se testo som något mirakelmedel som gör dig bättre på allt du kan tänkas göra. Hur hjärnan utvecklas har rätt mycket mer med den stimulans den får förutsatt att näringen är tillräcklig. Testo gör mer på röst, behåring, benstruktur, benmassa, muskelmassa, metabilism etc, men inte just hjärnans kapacitet. Klart om man har för låg testo för att orka ta sig tid för att tänka så kan det väl också påverkas.
Men jag tycker det är jättebra att du läser på och att du hämtar kunskap från olika källor. Kunskap är aldrig fel, däremot kan man dra fel slutsatser. Tänk på att saker du läser är inte alltid korrekt och att saker du läser på amerikanska och brittiska forum om hur vården tar hand om dem där inte är så du kommer bli behandlad. Så räkna inte med det, då blir du besviken.
Typ om du tänker: "Ahh så endokrinologen kommer ge mig 100 mg testo E i veckan och arimidex för att förhindra östrogena biverkningar, sen blir jag smartare, mer fokuserad och starkare och allt blir bra." Då blir du lätt besviken.
Tänk snarare att om du får en endokrinolog som lyssnar på dig och faktiskt försöker utreda dina bekymmer så ska du vara nöjd. Om hen sedan konstaterar att du inte har några problem med hormonnivåerna och förklarar väl för dig varför det är så så bör du lyssna. Hur som helst så lockar man till sig mer bin med honung eller vad man brukar säga. Var artig, hövlig och visa att du är påläst. Ta dock endast upp vetenskapliga artiklar. Skriv ut dem. Markera i dem. Peka i dem och visa vad som stödjer din tes. 1 miljon kommentarer på flashback och reddit har mindre vikt än en graf i en vetenskapligt granskad artikel som är publicerad i en reputabel tidskrift.
All lycka till med din resa genom den svenska vården!
|
|
|
2016-07-25, 17:13
|
|
|
Bleksvag, fet och osymmetrisk
Reg.datum: Jul 2015
|
Citat:
|
Tror inte du ska döma så kvickt. Ingen behöver egentligen relatera till dina problem. Allt är data, de ska ta prover och anteckna dina symptom och utifrån dessa komma fram till en diagnos eller en icke-diagnos (dvs skicka vidare dig).
Finns mycket duktiga svenska kvinnliga läkare.
|
|
|
2016-07-25, 17:16
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi
Det kanske är tvärtom eftersom du har så oerhört svåra problem?
|
Va?
|
|
|
2016-07-25, 17:18
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gerdler
Tror inte du ska döma så kvickt. Ingen behöver egentligen relatera till dina problem. Allt är data, de ska ta prover och anteckna dina symptom och utifrån dessa komma fram till en diagnos eller en icke-diagnos (dvs skicka vidare dig).
Finns mycket duktiga svenska kvinnliga läkare.
|
Okej hoppas på det. Tycker hela detta kan vara ett problem då det är människor man behandlar och inte siffror, känns som att vissa som lärt sig det sättet kan stirra sig blinda på siffror och även fast man då har symptom och skulle behöva en mer optimal nivå inte får det för att "siffrorna säger så", tex detta med total testo blandat med shgb kvoten.
Min shgb är låg ja, men detta kan mycket väl vara en respons på att det totala testot är lågt, då kroppen sänker shgb för att kunna ta vara på det lilla testot man har.
Lågt shgb är förknippat med hjärtproblem och högre risk för diabetes bland annat, så det är ju inte så bra att den är låg heller.
|
|
|
2016-07-25, 18:34
|
|
|
Ge mig nått fint nu!
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Dom togs klockan 07.30 när jag även hade spenderat en månad innan genom att äta mycket ägg, zink, vitaminer och bra fetter för att optimera dom så bra som möjligt, som min träningskompis tipsade om.
Jag dricker nästan aldrig, röker inte och har aldrig gjort.
|
Med fastande menade jag, togs proverna på fastande mage, dvs sedan 22 tiden kvällen innan?
|
|
|
2016-07-25, 20:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Du ska inte dra slutsatser baserat på läkarens kön. Det är redan rätt stora växlar vi ligger på här, och mycket av det jag ser är en ung kille som drar rappa slutsatser utifrån det han vill höra eller se. När du besöker endokrinologen är det öppen dialog och en god dos ödmjukhet som gäller. Diktera inte för denne vad du vill att dom ska göra, utan var lyhörd. Kom med förslag utifrån dom efterforskningar du nu gjort, men var beredd på att kompromissa.
Min profetia verkar för övrigt ha uppfyllts. Det blev Flashback för dig, och där kommer du definitivt hitta folk som förespråkar ett visst tillvägagångssätt.
PS: Av egna erfarenheter är det lättare att prata med kvinnliga läkare. Dom är ofta mer socialt utåtriktade än männen, som gärna vet bäst och kan börja styra omkring med fåniga härskartekniker.
|
|
|
2016-07-25, 20:23
|
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
TheBeach, uppdatera oss gärna sen om hur allt gått.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
2016-07-25, 22:15
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Angel
Med fastande menade jag, togs proverna på fastande mage, dvs sedan 22 tiden kvällen innan?
|
Ja.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:33.
|

|