Affärsidén är väl att alla ska maxa deras test online och skriva det på riktigt?
Ja, precis. Har också fått väldigt bra på såna här "testprov". Tror dock inte jag skulle ha en chans att klara det riktiga provet. Det är dock inte helt missvisande men jag tror de försöker locka de som ligger ganska nära men egentligen är chanslösa. De som jag alltså...
Skulle aldrig falla mig in att göra det riktiga testet.
Apropå "Varför är det spännande att mäta IQ?". En kompis till mig sade det rätt bra för ett par år sedan (ungefär som följande): "Hög IQ visar att du stor potential till att göra smarta saker (intelligens). Däremot behöver du inte göra smarta saker för att du har hög IQ.".
IQ visar väl helt enkelt att man är bra på logiskt tänkande. Om du är funktionell i övrigt lär hög IQ vara en fördel i livet då du lättare kan lösa problem. I vissa fall kommer väl dock hög intelligens med "defekter" på andra plan.
__________________ "Han jobbar med vinklar. Små vinklar."
HADES
IQ-test på internet är ju menade att ge en fingervisning, de har inte heller något praktiskt användningsområde och gör sällan såna anspråk vad jag har sett.
Det blir däremot orättvist att utgå från ett sådant test och säga att IQ-test i sin helhet är tämligen meningslösa. De är högst användbara och de mäter även sådant som du nämnde i första posten. Språklig förmåga t.ex. är ett helt index i WAIS-IV och mäts med tre olika deltest, varav ett också mäter långtidsminne och inlärning genom livet (allmänbildning, en slags frågesport, ungefär). Kreativitet och tänkande utanför lådan är svårare att operationalisera, men standardtesten undersöker även förmåga att se samband, hitta lösningsstrategier (ibland under tidspress). Dessutom finns det många kompletterande test som kan användas för t.ex. minne och kreativitet.
Jag missade att skriva det mest uppenbara - nämligen driftighet. Ersätt språklig förmåga med poetisk ådra vilket var vad jag åsyftade.
När jag var ung tyckte jag iq-test och dataspel var kul men nuförtiden så tycker jag verkliga problem är betydligt mer stimulerande och meningsfulla att lösa. Så bu eller bä angående detta är nog mest en fråga om vars man är i livet.
Titta då på Hunter & Schmidt (2004) "General Mental Ability in the World of Work: Occupational Attainment and Job Performance"; Ree & Earles (1992) "The Predictive Validity of the Asvab for Training Grades" eller Hunter & Hunter (1984) "Validity and utility of alternative predictors of job performance".
Tror du borde kunna hitta dessa på Google Scholar då mina egna länkar inte lär fungera.
I vissa fall kommer väl dock hög intelligens med "defekter" på andra plan.
Bara se på herrarna i tråden som maxade ut testet Jag säger inte att de är defekta, men de är nog alla lite "udda" i någon form utöver hög intelligens. Därav drar jag slutsatsen att idealet ligger mellan 110 och 125 i IQ.
Arnold har förövrigt exceptionellt hög IQ, det märks på beteendet här:
Som jag ser det så är IQ-test och Mensamedlemskap mest ett sätt att lindra sitt svåra självförakt och känsla av meningslöshet. Om en inte har något annat att bevisa sitt värde igenom så är det nog rätt härligt att kunna hävda att en tillhör den 98e eller 99e percentilen. Ännu bättre med mensamedlemskap, då kan en ju vara med i ett helt gäng av dylikt missanpassade individer och för första gången i sitt liv känna någon form av gemenskap, dessutom i ett gäng som kan göra anspråk på att vara bättre än alla andra.
It's a basement dwellers dream. Jag kan inte se varför ett medlemskap eller papper på hög IQ skulle tilltala andra människor.
Som jag ser det så är IQ-test och Mensamedlemskap mest ett sätt att lindra sitt svåra självförakt och känsla av meningslöshet. Om en inte har något annat att bevisa sitt värde igenom så är det nog rätt härligt att kunna hävda att en tillhör den 98e eller 99e percentilen. Ännu bättre med mensamedlemskap, då kan en ju vara med i ett helt gäng av dylikt missanpassade individer och för första gången i sitt liv känna någon form av gemenskap, dessutom i ett gäng som kan göra anspråk på att vara bättre än alla andra.
It's a basement dwellers dream. Jag kan inte se varför ett medlemskap eller papper på hög IQ skulle tilltala andra människor.
Åh herregud vad någon är butthurt.
Om någon får lite bättre självbild genom att få bekräftelse på att man är intelligent varför ska du spy galla över dom? Det är inte så att vi i mensa har sittningar där vi gör oss lustiga över pöbeln direkt. Varför skulle jag känna mig meningslös och känna svårt självförakt för att jag är intelligent? Det är rätt kraftfulla påhopp du gör här äpplet.
Dom jag träffat som också är med i mensa är helt vanliga individer, men som man kan prata med utan att hålla igen, som kan läsa genom raderna, förstå både skämt och sammanhang andra inte kan. Klart det är skoj att var bland sådana människor. Dom är allt du inte är, antar att det är där skon klämmer?
Skönt att du lever upp till ditt rätta jag ibland, det bekräftar alla fördomar man har mot vänsterfolk som avundsjuka, nedvärderande mobbare som med järnhand vill förhindra allt utanför deras egna normer.
Verkar som att mitt inlägg slog an på en känslig nerv Ne, all jokes aside så var det uppenbart ett skämt. Blev mindre roligt när du tog så illa upp. Dock lite ironiskt att du i sammanhanget skriver "som kan läsa genom raderna, förstå både skämt och sammanhang andra inte kan" om ett sällskap som det verkar som att du är med i?
Senast redigerad av Red Apple den 2015-11-04 klockan 10:36.
Titta då på Hunter & Schmidt (2004) "General Mental Ability in the World of Work: Occupational Attainment and Job Performance"; Ree & Earles (1992) "The Predictive Validity of the Asvab for Training Grades" eller Hunter & Hunter (1984) "Validity and utility of alternative predictors of job performance".
Tror du borde kunna hitta dessa på Google Scholar då mina egna länkar inte lär fungera.
Används iqtest för att utvärdera arbetssökande i Sverige?
Jag missade att skriva det mest uppenbara - nämligen driftighet. Ersätt språklig förmåga med poetisk ådra vilket var vad jag åsyftade.
När jag var ung tyckte jag iq-test och dataspel var kul men nuförtiden så tycker jag verkliga problem är betydligt mer stimulerande och meningsfulla att lösa. Så bu eller bä angående detta är nog mest en fråga om vars man är i livet.
Ja och "riktiga" IQ-test används för att uppskatta personens resurser och styrkor/svagheter. De tar tid, är dyra och kräver professionell administrering och tolkning, därför görs de framförallt när det finns en frågeställning kring personen. Exempelvis efter en hjärnskada, vid oklarheter om personen behöver extra stöd i vardagen eller skolan. På det sättet är IQ-test väldigt meningsfulla.
Jag tycker IQ kan ses som en resurs du har mer eller mindre av, vad du sedan gör med denna resurs (driftighet) är utanför mätningens syfte!
Metaforiskt kan jag försöka förklara min syn såhär:
Pelle och Kalle vill båda tävla i pistolskytte, att träffa mitten på tavlan så ofta som möjligt varje runda. De är identiska utom att Pelle har en bättre pistol och mer ammunition till godo varje runda jämfört med Kalle. Kalle kan fortfarande bli lika bra, eller t.o.m bättre än Pelle på pistolskytte. Om vi tittar på pistolerna och antalet skott kan vi göra en uppskattning och den kommer säga att Pelle har större möjligheter att bli en bättre skytt, inte att han definitivt kommer bli det.
Används iqtest för att utvärdera arbetssökande i Sverige?
De är en del i utredning av arbetsförmåga.
WAIS används på arbetsförmedlingen, men jag vet inte i vilken utsträckning det används när frågeställningen inte gäller ev. funktionsnedsättning. Jag skulle gissa på väldigt sällan eller aldrig, av anledningarna nämnda i mitt ovanstående inlägg.
Är säker på att alla som vill kan bli medlem i mensa.
Är lätt att lära ut hur IQ-testet fungerar.
Rotation, addition, subraktion, mönster och samband. Lär man sig de få olika sätten att lösa uppgifterna på så är du inne.
Att prata om intelligens överhuvudtaget är väldigt flummigt.
Ja och "riktiga" IQ-test används för att uppskatta personens resurser och styrkor/svagheter. De tar tid, är dyra och kräver professionell administrering och tolkning, därför görs de framförallt när det finns en frågeställning kring personen. Exempelvis efter en hjärnskada, vid oklarheter om personen behöver extra stöd i vardagen eller skolan. På det sättet är IQ-test väldigt meningsfulla.
Jag tycker IQ kan ses som en resurs du har mer eller mindre av, vad du sedan gör med denna resurs (driftighet) är utanför mätningens syfte!
Om syftet med testet är att avgöra om en person behöver extra stöd eller är lämplig för ett visst yrke så är det naturligtvis meningsfullt. Om syftet med testet är att få en siffra att rama in på väggen så är det lika meningsfullt som att rama in sin senaste sädsats.