Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-01, 23:49   #61
pwnyou
Registered User

pwnyous avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För någon vecka sedan fick jag se en riktig alfahane i action. Jag var med min son på 5 år vid en utomhusbassäng för barn. Allt ifrån små rultiga ettåringar till 5-6åringar lekte i poolen, de lite äldre barnen stojade, inkl. min son och åkte vattenrutschkana, men tog (faktiskt) bra hänsyn till de mindre.

Föräldrar låg och solade runt omkring. Vips dyker det upp en rejält överviktig storväxt åttaåring (tror jag) med sin mamma. 8-åringen kliver i poolen och snor en två-årings badanka, knuffar undan en näpen tre-åring och "lånar" en fyraårings vattenpistol och skjuter på de andra barnen. Nån börjar grina. Han skall åka först i vattenrutschkanan, alla ungarna blir tysta och nästan som förstenade, några går upp, föräldrar likaså. Åttaåringen ser verkligen brutal ut med sin (förhållandevis) enorma hydda bredvid resten och ler brett och skrattar...och man kan nästan känna hur alla tänker "Vadfan skall inte mamman säga till ungen? Skall ingen säga till?"

Ungens mamma jobbar stenhårt på brännan och verkar vara blind och döv. Min egen son går upp ur bassängen och säger "Jag vill åka hem nu!", samtidigt som det trycker åttaåringen ner en kanske två årig flickas huvud under vattnet, och då flyger en mamma upp och tar tag i ungen och skäller på honom. Pojken blir inte rädd, inte ledsen, utan förbannad, sliter sig loss och skriker "Släpp mig jävla kärring!", lite munhuggning mellan den mamman och pojkens mamma, sen går dom.

Resten av ungarna börjar så sakteliga leka igen efter de gått.

På bara några minuter lyckades ungen dominera en hel barnpool, få kanske dussinet ungar och föräldrar helt förstummade. Så...jävla...alfa! Det passar även i sammanhanget "Stor fisk i en liten damm" vilket kan vara synonymt med en alfahane, då det ibland beror på kontext.

Applicera det där i ett förhållande så vill förhoppningsvis ingen kvinna ha dig.
Ungen var snarare mest beta då han hade lägst status av alla där. Ingen sökte rapport med honom, ingen försökte bli hans vän, alla avskydde honom. Ingen accepterade honom som sin ledare.

Han kanske hade beslutsamhet, styrka och storlek, men saknade social intelligens, anpassningsförmåga, hälsosamma känslor och temperament.

Senast redigerad av pwnyou den 2013-08-01 klockan 23:51.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 23:50   #62
TranceII
Registered User

TranceIIs avatar

Reg.datum: Jun 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Balongbubba Visa inlägg
Mm, tycker det är så diffusa koncept. Finns så oerhört många killar där ute som är väldigt omtänksamma och ofta nästan ger lite för mycket respekt, som blir dumpade, tjejen är otrogen mot dom och behandlar dom riktigt jävla bitchigt och egoistiskt om jag ska vara ärlig. Har många kompisar som är väldigt snälla som råkat ut för det om och om igen.

En riktigt självsäker man dock, han har sällan några större problem i förhållanden.
Men du borde väl känna tjejer som är jättesnälla fast de behandlas dåligt av killen de dejtar? Fast då brukar det låta att det är tjejens fel eftersom hon väljer dåligt.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 00:08   #63
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
kan det inte vara såhär då? kvinnor har ju ofta tanken om att "gräset är grönare på andra sidan", och dumpar sina snälla pojkvänner för douchebags, eller är otrogna med "alfigare" killar än den de har hemma.

Så...förutsatt att kvinnor alltid tycker att gräset är grönare någon annanstans, så borde ju alfahannarnas honor vara trötta på sina alfaduschpåsar till partners och längta efter det de inte har. En snäll kille.

Med den kunskapen i bakfickan kanske ni snälla killar jagar fel tjejer? istället för att försöka leta efter snälla tjejer kanske ni skall ge er på att stöta på den lokala jugoslavmaffians flickvänner, ragga på den där roidade apan på gymmets fästmö, datea strippor som är ihop med nån kåkfarare etc etc.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 00:35   #64
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Den sortens alfa som vissa menar fastnar inte i de dåliga förhållandena eftersom de inte tycker om hur det utvecklar sig/det inte gynnar de.

Så de fastnar inte med en trasig tjej. Det säger dock inget om hur bra de är på att upprätthålla ett förhållande med en bra.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 01:23   #65
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Honken Visa inlägg
Definitionen av alfahanne i detta sammanhang är någon som lever med en väldigt sund attityd mot livet och har ett väldigt bra förhållande till sig själv. Om man inte är beroende av andras bekräftan för att känna sig trygg så blir ens subkommunikation (hållning, röstläge, gestikulering, ansiktsuttryck) ofiltrerad av nervösa tendenser och man uppfattas mer attraktiv.

Detta kombinerat med ett välutvecklat intellekt, bra fysik och presentabel klädsel/stil leder till en god spiral av välmående och i andras ögon, värde.
Jag är med på det första, men vad hände sen? Att de där sakerna skulle leda till högre värde i andras ögon är säkert sant, men varför är det nödvändigt eller ens önskvärt att kombinera med det första? Är man nöjd med att vara "dum", pinnsmal/fet och dressed like a slob, finns då något problem?
Gammal 2013-08-02, 06:35   #66
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Om vi nu pratar förhållanden (pratar vi att ha sex med random tjejer så lätt som möjligt/ha kortvariga förhållanden blir det en annan femma) så tror jag nog att de flesta tycker att respekt och omtanke är väldigt viktigt. Såklart så är det inte attraktivt om man inte har det minsta lilla självförtroende. Men jag tror att det går lika bra (om inte bättre) att ha normalt självförtroende kombinerat med respekt och omtanke, i ett långsiktigt förhållande, än enbart mycket självförtroende. Ofta tror jag väl även att de är mer hälsosamma förhållanden.
Ett vanligt problem är att tro att respekt och omtanke är vad som skapar attraktion. Det blir liksom bara attraktiva egenskaper för någon som redan är attraktiv.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 07:19   #67
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Definiera alfa.

Är exempelvis Hank Moody alfa?
Fler personlighetsdrag alfa än inte iallafall. Och alfadragen är väldigt starka. (Tänker mig hela serien)
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 07:32   #68
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gpajpen Visa inlägg
Fler personlighetsdrag alfa än inte iallafall. Och alfadragen är väldigt starka. (Tänker mig hela serien)
Men, men... han som inte ens bröstar upp sig som en silverrygg, gormar och domderar och agerar duschpåse? Hur kan detta komma sig?

(Ja, jag tog honom givetvis som exempel för att han passar in på vissa definitioner av "alfa". Samtidigt är han en väldigt genuin och varm karaktär. Även om han har sina issues så är inte duschpåse m.m något av dem.)
Gammal 2013-08-02, 07:35   #69
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Ja. Vi tycker att det är töntigt (kom inte på något bättre att kalla det) när två personer som bevisligen gillar varandra ändå ska hålla på och leka svårfångade, varför liksom? En otrogen B är en otrogen B oavsett om du beter dig som alfa eller beta, så jag tror verkligen inte det spelar någon roll.

Har ni inte sett Patrik 1.5?
LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:08   #70
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av LeBron Visa inlägg
Ja. Vi tycker att det är töntigt (kom inte på något bättre att kalla det) när två personer som bevisligen gillar varandra ändå ska hålla på och leka svårfångade, varför liksom? En otrogen B är en otrogen B oavsett om du beter dig som alfa eller beta, så jag tror verkligen inte det spelar någon roll.
Det är ju faktiskt så att man anpassar sig efter spelreglerna, vare sig man vill eller inte. Det är helt enkelt förjävligt att man inte kan släppa loss på alla känslotyglar, men det ligger ju något bakom att man inte gör det - erfarenhet! Ju fler tjejer som dumpat en för att man varit för mjuk, desto mer lär man sig. Och självklart säger samtliga tjejer att de gillar en blyg och känslosam kille - lika mycket som att de säger att de inte bryr sig om man har magrutor eller inte. Så fläskar man på sig och tittar på random show med tjejen o någon tanig kille med magrutor visar sig och tjejen blir blöta ända in i trosan och dreglar o kommenterar killen som superhet. Lika lite tror jag på att de menar att de gillar blyga och känslomässiga killar - de kanske tror att de gör det - men i själva verket är det killar som Charlie Sheen som tänder dem. Så som svar på topic, klart det gör - men det är nog ovanligt och dem fula överblivna ankungarna förunnat.
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:37   #71
Latissimus Dorsi
Banned User

Latissimus Dorsis avatar

Reg.datum: Nov 2010
+1 på mrboris
Latissimus Dorsi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:41   #72
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Finns det faktiskt folk som tror att man måste vara PUA alfa för att ha ett förhållande?

Om något så råder väl snarare det omvända.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:42   #73
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Ett vanligt problem är att tro att respekt och omtanke är vad som skapar attraktion. Det blir liksom bara attraktiva egenskaper för någon som redan är attraktiv.
Det är möjligt men det kvittar för min poäng. Anser fortfarande det är egenskaper som "ofta" är nödvändiga för att få ett långsiktigt förhållande att fungera. Eller snarare att dessa egenskaper är viktigare än "Peka med handen, säga hur det ska gå till", t.ex.

Sen förstår jag inte, det är väl klart att det kan skapa attraktion, för de som tycker att en sådan personlighet är attraktiv?

Senast redigerad av en stor stark den 2013-08-02 klockan 08:45.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:47   #74
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av MrBoris Visa inlägg
Det är ju faktiskt så att man anpassar sig efter spelreglerna, vare sig man vill eller inte. Det är helt enkelt förjävligt att man inte kan släppa loss på alla känslotyglar, men det ligger ju något bakom att man inte gör det - erfarenhet! Ju fler tjejer som dumpat en för att man varit för mjuk, desto mer lär man sig. Och självklart säger samtliga tjejer att de gillar en blyg och känslosam kille - lika mycket som att de säger att de inte bryr sig om man har magrutor eller inte. Så fläskar man på sig och tittar på random show med tjejen o någon tanig kille med magrutor visar sig och tjejen blir blöta ända in i trosan och dreglar o kommenterar killen som superhet. Lika lite tror jag på att de menar att de gillar blyga och känslomässiga killar - de kanske tror att de gör det - men i själva verket är det killar som Charlie Sheen som tänder dem. Så som svar på topic, klart det gör - men det är nog ovanligt och dem fula överblivna ankungarna förunnat.
Beroende på hur du definierar alfa så är det knappast ovanligt, tvärtom så är det rätt vanligt med denna sortens förhållanden. Om man nu menar med killar som inte uppför sig som Charlie Sheen, typ.

Senast redigerad av en stor stark den 2013-08-02 klockan 08:49.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:18   #75
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Det är möjligt men det kvittar för min poäng. Anser fortfarande det är egenskaper som "ofta" är nödvändiga för att få ett långsiktigt förhållande att fungera. Eller snarare att dessa egenskaper är viktigare än "Peka med handen, säga hur det ska gå till", t.ex.

Sen förstår jag inte, det är väl klart att det kan skapa attraktion, för de som tycker att en sådan personlighet är attraktiv?
Värderar man någon är det givet att man visar respekt och omtanke, vilket är nödvändigt för ett hälsosamt förhållande (varför ens vara ihop med en person man inte respekterar och bryr sig om?).

Nej, och det är något som leder till problem för många. Man agerar snäll och i förhoppning att den andra personen ska tycka om en/bli attraherad. Attraktionen kommer från andra egenskaper. Är du däremot attraktiv OCH omtänksam m.m. så kan det onekligen vara en stor bonus.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:10.