Nu säger jag förvisso emot mig själv men
Hultman kan ha rätt i sak men givetvis fel i argumentation då hans anledning till att bänkpress skulle vara manligast mer känns som en förklaring till varför någon fick orsak att uppfinna termen metrosexuell än en anledning till att bänka skulle vara manligare än mark.
Så till argumentationen för bänkpress som den manligaste övningen.
manligt får ses som utmärkande drag för män, dvs det kan inte vara karakteristiskt för män om det är precis lika vanligt hos kvinnor som tränar. Om män typiskt sätt är överlägsna i övningen kan den också klassas som typiskt manlig då det tydligen är manligt att vara bra på den.
Matchen verkar stå mellan marklyft och bänk så vi gör en liten jämförelse!
1) Svenska resultat i SL(
http://iof3.idrottonline.se/template...spx?id=13430):
BÄNK:
Tyngsta manliga rekord-> +125 Fredrik Svensson Sundsvalls AK 353,0 Sundsvall 2009-09-10
Tyngsta kvinnliga rekord-> +82,5 Sandra Lönn Borlänge AK 205,0 Sundsvall 2009-12-11
MARK:
Tyngsta manliga rekord-> +125 Lars Norén Södra TK 406,0 Göteborg 1988-04-10
Tyngsta kvinnliga rekord-> 67,5 Lisa Sjöstrand Västerviks AK 240,0 Solna 1997-09-06
Vi kan alltså observera att det manliga rekordet i bänk här är 1.72ggr det kvinnliga och att på marklyft så presterar männen bara 1.69ggr det bästa kvinnliga resultatet.
2) Frekvens på observation:
Givetvis min egen högst subjektiva observation men raka marklyft som kan ses som en variation av marklyft är en vanlig övning för damer på gym där jag tränar medan bänkpress är relativt ovanligt.
Slutsats:
Bänkpress är manligare än marklyft :/ dammit!