Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-23, 23:37   #61
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag tycker det är mycket märkligt att du kan väga så mycket om du äter så lie som du påstår. 800kcal per dag är liksom lite för småtjejer. Om det stämmer måste det rimligtvis finnas någon bakomliggande orsak till din övervikt och kanske även gynecomasti. Vad du verkar behöva mest av allt just nu är alltså inte en plastikkirurg utan tid med en endokrinolog. Bråka med vårdcentralen tills de fixar det.

Även om du, efter grundlig utredning, får reda på att de inte kan hitta något fel så är det en mycket dum idé att operera nu. Det är inte 10Kg du borde gå ned, utan minst 20Kg. De kanske går med på ett operera dig efter 10Kg men det betyder inte att det kommer bli bra.

Gyno-operationer är i princip hyffsat enkla i det att det inte är ett särskilt komplicerat ingrepp. Vanligtvis går man in vid bröstvårtan eller tre små snitt runt bröstet, klipper bort körtelvävnad och suger ut överflödigt fett. Det finns dock några svårigheter; dels får man inte ta bort för mycket körtelvävnad får då kommer bröstet bukta inåt, sen vill man såklart inte ta bort för lite heller, och till sist vill man få brösten jämna och lika stora.

Allt det försvåras ju mer fett man har. På en person som är i bra form kan man tydligt se och känna var bröstmuskeln sitter och vad som är fett och körtelvävnad. Med mycket fett kommer kirurgen i princip få arbeta i blindo och gå på känsla. Därför kommer också alla seriösa kirurger rekomendera att du går ned i vikt. Det är den bistra sanningen.

Tänk också på att du kanske vill ha brösten i proportion till resten av kroppen. Att det samlas fett vid brösten när man är överviktig är helt normalt. Skulle du få helt platt bröst på din nuvarande vikt kommer det också se konstigt ut. Det blir en lite komplicerad avvägning om det ska opereras.

Om du opererar nu är det också troligt att du kommer behöva i varje fall två operationer. Det är osannolikt att en första operation skulle bli så bra att du blir nöjd med resultatet, och då får de gå in och fixa till det efteråt. Bara den tiden kan bli 6 månader till ett år innan det är klart, och då har det sannolikt kostat mer också. Anledningen till det är att efter en operation måste man ge det tid att läka och dra ihop sig ordentligt innan man kan utvärdera slutresultatet.

Jag kan mycket väl förstå om du vill fixa det hela nu på en gång men i det långa loppet är det en klart dålig idé. Det kommer ändå ta tid innan du blir nöjd, hela processen kommer bli svårare och det kommer sannolikt kosta dig mer pengar.

Jag har för övrigt själv vägt uppåt 95Kg på 175cm och haft gyno. Min var inte lika kraftig men på den vikten fanns det en del att ta i, om man säger så. Vid 60Kg fanns det visserligen kvar lite, men då var det inte så farligt längre. Även om jag tillslut ändå opererade mig så kan jag säga att träning och viktnedgång gjorde STOR skillnad. Det kommer det göra för dig med. Du har en hel del fett vid brösten och även om det kommer vara satans envist kommer det minska om du går ner i vikt.

Blir du av med fett och tränar upp musklerna är chanserna goda att du får ett mycket bra resultat av en operation senare.

Försök strunta i vad andra tycker och leta upp ett gym, gå ned i vikt och spara pengar till en operation under tiden.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 01:28   #62
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av padman Visa inlägg
Det där ser faktiskt ut som pseudo-gyno, det kanske kan gå att träna bort det som du först går ner några kilon.
tips: träna inre bröst(smal bänkpress) för att få det mindre synligt.
Jag har också haft gyno(knölar i brösten) när jag var i 14-15 års åldern fast det går gått bort.
haha, inre bröst med smal bänkpress var något nytt faktiskt. Gyna är väl inte samma som knölar i bröstet direkt, knölar i bröstet har väl nästan varje 14 åring som kommit in i puberteten.. Gyno går inte att träna bort?
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 10:03   #63
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz Visa inlägg
Vill bara påpeka att skapandet av gynekomasti också skapar ogynsamm fettinlagring kring området där bröstvävnad utvecklades.

Själva bröstkörteln eller det som skapar bröstkörteln gör att det blir ofördelaktig fettinlagring i det området.
Det är fortfarande en övervikt, där ett operationsresultat hade sett betydligt bättre ut med en X antal kilo lättare kropp.
Yeahvlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 10:42   #64
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
haha, inre bröst med smal bänkpress var något nytt faktiskt. Gyna är väl inte samma som knölar i bröstet direkt, knölar i bröstet har väl nästan varje 14 åring som kommit in i puberteten.. Gyno går inte att träna bort?
Nu vet jag inte den fysiologiskt korrekta processen i hurvida gynekomasti försvinner eller inte. Men jag har fått uppfattningen att det kan växa och tränas bort till en viss del i vissa fall.
Gammal 2009-09-24, 21:45   #65
Leffe2000
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen Visa inlägg
Nu vet jag inte den fysiologiskt korrekta processen i hurvida gynekomasti försvinner eller inte. Men jag har fått uppfattningen att det kan växa och tränas bort till en viss del i vissa fall.
Växer bort gör det ju på en stor andel av alla tonåringar som får en lindrig variant, så det kan ju helt klart inträffa. Gynekomasti innebär egentligen att man som kille har "kvinnolika bröst". Om detta till en stor del beror på ofördelaktig fettinlagring kan situationen givetvis förbättras genom träning med fokus på att tappa fett. Körtelvävnad kan aldrig tränas bort.
Leffe2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 19:17   #66
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
som leffe säger så kan körtelvävnad, gyno inte tränas bort.
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 19:30   #67
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Notera skrivet till viss del. Med mindre fettmängd vid bröstpartiet kommer även gynekomastibilden att framstå som mindre, troligtvis.

Det fungerade på mig när jag var yngre. Nu syns det inte för fem öre.
Och jag tror jag är ett extremfall, vad gäller gynekomasti och träning.
Gammal 2009-09-26, 12:34   #68
Yeahvlen
Registered User

Yeahvlens avatar

Det ska stå att jag inte är ett extremfall, i ovanstående inlägg.
Gammal 2009-09-26, 17:45   #69
BengtZz
Registered User

BengtZzs avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahvlen Visa inlägg
Det är fortfarande en övervikt, där ett operationsresultat hade sett betydligt bättre ut med en X antal kilo lättare kropp.
Självklart. Mitt påstående gäller fortfarande.

sʇsod ɹnoʎ ,uılloɹʇ 'pɐǝɹɥʇ ɹnoʎ uı ɯɐ ı
BengtZz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-27, 18:52   #70
just me
Registered User

Idag visade vågen 89,1 kg innan bastun o efter 89,3 kg. Frågan är hur mycket man vågar lita på vågen... Drack inget i bastun. Men iaf verkar det som att jag har börjat att vara på väg ner lite iaf... onsdags så vägde jag 89,1 kg, fredag 90,7 o ikväll 89,1.

Har hänt lite mer sista dagarna men det har jag inte skrivit här... Har en jobbarkompis som går på ett gym som tydligen har en viktminskningsprogram. Jag har ju sagt till han att jag vill gå ner i vikt men han vet ju inte varför... I onsdags kväll så ringde dom från det gymmet o "tjatade" om att jag skulle dit o kolla o få info om programmet... Så jag ska dit o kolla imorgon iaf... Lär väl bli som Chandler i Friends. Betala till ett gym jag inte utnyttjar...

Har även ringt en plastikkirurg o fått en tid där... Men det var mycket kö där oxå Fick tid i dec. Vill dit o prata o få lite mer inblick i allt... Sjukvården har ju aldrig tid. Där får man ju max 5 minuter att prata med en läkare...

// just me
just me är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-28, 08:46   #71
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Varför går du in för allt med inställningen att det kommer gå åt h-vete?
Klart du kommer att utnyttja ditt gym medlemskap, givetvis kommer du att bli starkare, gladare och friskare på alla sätt!
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 17:54   #72
just me
Registered User

Nu händer det faktiskt lite... Idag visade vågen 87,7 kg innan bastun o 87,6 kg efter... Vilket gör att jag tappat drygt 2 kilo på 6 dagar... Imorgon börjar jag på ett viktminskningsprogram på ett gym... Ska vara nere på max 80 kg vid nyår iaf...
Gammal 2009-09-29, 19:04   #73
Frillan
Registered User

Reg.datum: Oct 2007
7KG till nyår tycker jag låter som en rimlig och bra viktminskning. Bra att du tar det långsiktigt!
Gammal 2009-10-06, 18:34   #74
just me
Registered User

Har nu kommit igång lite i viktminskningsprogrammet jag har börjat, har varit 2 träffar hittills. Var på det första coach-mötet idag vilket som var mycket jobbigt att berätta allt... Men jag tror att hon förstod hur jag känner det iaf...

Har vägt mej i bastun igen, 85,3 kg nu. Om 2 veckor ska jag till dietisten o nu har jag gett mej fan i att jag inte ska väga mycket mer än 80 kg när jag kommer dit... Det som är jobbigt nu är ju att man märker att lår o mage minskar. Men det märks inget överhuvudtaget på bösten...

Snart tappar jag byxorna så man får väl skaffa bälte snart... det är väl iaf ett bra bevis att det händer något iaf...
Gammal 2009-10-06, 20:43   #75
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Grattis till viktminskningen! Fortsätt så
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:00.