Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-07, 20:53   #61
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Reg.datum: Sep 2007
Ny dag, ny cykeltur, nya skadekänningar. Nånting är knas i knäveckstrakten på högerbenet. Halva rundan idag blev slötramp mest för att komma hem.

Imorrn ska både jag och cykeln på service, det kanske går bättre efter det.

Distans 47,85 km
Tid 1:43:55 (27,6 km/h)
Medelpuls 140

Cycling 2009-06-07, Speed - Time.png
mks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 20:16   #62
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Sjukgymnasten tycker att jag är assymetrisk. Min högerfot pekar lite mer utåt än den vänstra när jag står avslappnat. Justering anbefalles och övningar gicks igenom.

Rehab i farstun;

3x15 Bäckenlyft med hällyft.
3x20 Tåhävning med fokus på parallell rörelsebana.
3x15 Knäböj i ryckposition till hockeydjup med petimetersymmetrisk viktfördelning i smal fotsättning.

Ja, jag hittade just på övningsnamnen.
Gammal 2009-06-10, 21:51   #63
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Sjukgymnastordinerad växelvis gång och löpning för att få fler löpminuter innan knät sätter stopp. 5 min gång / 10 min löpning. Knäkänning från ungefär hälften in i andra löpmomentet. Påtaglig obekväm känsla under hela det sista löpmomentet, avbröt då det kändes som jag hade meter kvar till ordentlig smärta, vilket sammanföll med meter kvar till hemmaporten.

Distans 7,07 km
Tid 43:04 (6:05 min/km)
Medelpuls 150

Running 2009-06-10, Heart rate - Time.png
Gammal 2009-06-14, 22:20   #64
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

I lördagens duggregn gav jag mig ånyo ut på en gå/jogg -runda för att känna på gränsen för löparknäts uthållighet. Jag tog med mig en 8-åring på cykel som farthållare och för att ha någon att putta uppför de längsta backarna där han inte orkade cykla.

Vad gäller knät funkade det utmärkt. Jag fullföljde de tre löpdelarna med endast marginell knäkänning under sista halvan av sista stinten. Framsteg!

Distans 7,22 km
Tid 45:30 (6:18 min/km)
Medelpuls 144

Running 2009-06-13, Heart rate - Time.png
Gammal 2009-06-14, 22:22   #65
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Idag hade jag hoppats på ett rejält cykelpass i min nya glassiga Rapha-outfit, men spöregn och vita cykelkläder går bort. Det dagliga rehabjuckandet på hallgolvet it is.
Gammal 2009-06-15, 23:14   #66
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Idag kom jag då äntligen iväg på en cykeltur. Jag körde i med cykelkeps under hjälmen och vindväst på kroppen. Jag börjar förstå värdet av lämpliga kläder när man cyklar, för att inte tala om hur galet snabb man ser ut i stilig matchande cyklistoutfit.

Efter benmangling hos sjukgymnasten räckte inte de få watt jag kunde uppbringa särskilt långt i motvinden på Lovön.

Distans 27,40 km
Tid 58:07 (28,3 km/h)
Medelpuls 148

Cycling 2009-06-15, Speed - Time.png
Gammal 2009-06-16, 19:50   #67
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Samma runda idag igen, ut på Lovön, förbi kyrkan och ner till vad det nu är för anläggning som ligger vid Prästvik, samma väg hem. Det är 27-28km och tar en knapp timme. Idag fick jag stanna för att bonden vid kyrkan skulle ha djuren över vägen just när jag kom rullande, måste ha stängt av tidtagningen då och glömt trycka igång den igen. Jag slog på den när jag klev av så nu tror sporttracks att jag teleporterade hem från Lovön.

Cycling 2009-06-16, Speed - Time.png

Jag har varit lite frussen om tårna efter cykelturerna nyligen. Var in hos Cyklig! och frågade om tåvärmare. De hade inga till salu men den ena killen där skulle ta dit några han hade hemma imorrn så kunde jag komma förbi och låna dem för att testa om jag verkligen ville ha tåvärmare. Det är bara en av flera liknande überserviceexempel från den butiken. De lever upp till sin slogan "den lilla butiken med det stora hjärtat".
Gammal 2009-06-17, 22:36   #68
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Jag fick bassning av sjukgymnasten för att jag har sprungit med känning i knät de senaste gångerna. Så fort ITB-gnugget märks så ska jag avbryta och gå istället.

Sagt och gjort, idag spatserade jag iväg på mitt gå/löp -pass och sprang som jag brukar, lite för fort för mitt eget bästa. Det höll i 10+10+2 minuter ungefär.

Distans 6,69 km
Tid 42:08 (6:18 min/km)
Medelpuls 143

Running 2009-06-17, Heart rate - Time.png

Jag tittade in hos Cyklig! idag igen. Jag kommer därifrån med ett leende varje gång. Idag fick jag helt sonika tåvärmarna vi pratade om igår, gratis.
Gammal 2009-07-06, 11:25   #69
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Åkte västerut efter midsommar och tillbringade två veckor i övervarmt Bohuslän. Jag hade cykeln med mig och visioner om aptidiga morgonturer, bricklöpning och allmänt aktiv semester. Facit efter två hela veckor; 1 st cykeltur. Jag glömde löparskorna hemma och mellan glassätandet, öldrickandet och gräsklippandet blev det helt enkelt inte mycket tränat alls.

Distans 39,21 km
Tid 1:36:34 (24,4 km/h) Ser ut som jag glömde stoppa klockan när jag satt still och åt glass.
Medelpuls 147

Cycling 7-2-2009, Speed - Time.png
Gammal 2009-07-06, 14:41   #70
anticimex
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
hur gör du sådär snygga grafer/diagram med sporttracks? har precis köpt en garmin 305, skulle vilja ha puls och fart som du har på dina löprundor.
tack på förhand.
mvh
anticimex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 15:07   #71
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av anticimex Visa inlägg
hur gör du sådär snygga grafer/diagram med sporttracks? har precis köpt en garmin 305, skulle vilja ha puls och fart som du har på dina löprundor.
tack på förhand.
mvh
Lek lite med knapparna som är markerade i den här bilden så får du säkert till det:

st.jpg
Gammal 2009-07-06, 16:39   #72
anticimex
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
ok, listade ut det nu.
tack för hjälpen!
fick t.o.m. fram kartan :>
*överlycklig* :>

mvh
anticimex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-07, 23:16   #73
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Comeback på rehablöpningsscenen. Efter två lata och blöta semesterveckor kändes det trögt idag, men lågt tempo var bra för knät. Det höll hela vägen utan känning. Nu kan jag gå på återbesök hos sjukgymnasten utan att skämmas för uteblivna rehabövningar och töjningar. Måhända var det kiropraktorns justeringar i morse som funkade. Han fick onekligen min högerfot att peka ut mindre än innan.

Distans 7,62 km
Tid 45:00 (5:54 min/km)
Medelpuls 144

Jag minns när jag var rätt nöjd med att kunna jogga 5km under 6:00 tempo. Nu känns det lite märkligt att se att jag snittade under 6:00 när jag gick 15 min av rundan.

Running 2009-07-07, Heart rate - Time.png
Gammal 2009-07-07, 23:21   #74
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Två kilo semesterbulk har jag fått till också. Nu är det 6 veckor bantning som gäller inför sarekturen i augusti. Jag hade en vision om tvåsiffrig totalvikt när jag hoppar ur helikoptern, men jag inser nu att det kräver total matstrejk eller investering i både ny sovsäck och nytt liggunderlag. Tvåsiffrigt vid hemkomst bör dock inte vara något problem.
Gammal 2009-07-09, 20:55   #75
mks
Långa farbrorn

mkss avatar

Återbesök hos sjukgymnasten, finlir med millimeterprecision i rehabövningar. Fick order om att lyckas med 4 symptomfria gå-/springrundor innan jag får öka löpdosen.

Med viss entusiasm gav jag mig ut för att se om knä/slemsäck/ITB håller 3x10min löpning även idag, och det gjorde det. Jag har bevisligen svårt att hålla nere tempot och därmed pulsen, men det kändes inte alls tungt idag, mest skönt att kunna springa ohämmat.

Distans 7,80 km
Tid 44:58 (5:46 min/km)
Medelpuls 152

Running 2009-07-09, Heart rate - Time.png

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.