2009-02-18, 15:53
|
|
Värmdökungen
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mourten
Enligt tidigare teorier om att PB vet att folk ska tanka olagliga saker borde väl BBB torska på att 100mbit behövs bara för DL, vilket annant syfte har 100mbit ?
|
Ja, jag tänkte använda min fiber till tv bla om de jävlarna lyckas installera skiten någon gång.
|
|
|
2009-02-18, 15:53
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Då kan jag passa på att fråga hur spotify fungerar. Hur ersätts alla artister och skivbolag när man lyssnar på deras musik?
Spotify får ju in pengar, med hur distribueras ersättning till alla skivbolag som är tillgängliga via tjänsten?
|
C4L
|
|
|
2009-02-18, 15:55
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Författarna får faktiskt pengar varje gång det sker ett utlån av deras litteratur.
Du har faktiskt betalat för din litteratur genom att du har betalat mer skatt nu, än i ett samhälle utan allmänna bibliotek.
|
Bara svenska författare, och bara några öre per utlån, inget som motsvarar fullpris i bokhandel som skivindustrin vill ha.
2009-02-18, 15:57
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Enligt tidigare teorier om att PB vet att folk ska tanka olagliga saker borde väl BBB torska på att 100mbit behövs bara för DL, vilket annant syfte har 100mbit ?
|
Du inser att det finns annat än olagliga saker att tanka va?
|
2009-02-18, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Du har förolämpat mig i alla utom ditt första inlägg nu.
|
Är bara att ringa DI och berätta om hur "krängt" du känner dig. Du får säkert rätt, datanördar är sittande ankor i det här avseendet.
|
2009-02-18, 15:58
|
|
Ölkonnässör
|
År 2008 är grundbeloppet 1 kr och 26 öre för varje utlån av svenskt verk i original. Det ger en sammanlagd biblioteksersättning på 121,6 milj. kr.
Så lite mer än jag trodde, dock en rejäl förslustaffär för bokförlag och författare jämfört med bokhandelsköp
2009-02-18, 15:59
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson
Är bara att ringa DI och berätta om hur "krängt" du känner dig, datanördar är sittande ankor i det avseendet.
|
Haha?
|
|
|
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Tror du att biblioteken lånar ut verk till dig utan att ha kompenserat upphovsmännen på något sätt?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
författarna får faktiskt ersättning för varje utlåning
edit: undantaget författarna till tecknade serieböcker, de får ingen ersättning för utlån
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Författarna får faktiskt pengar varje gång det sker ett utlån av deras litteratur.
Du har faktiskt betalat för din litteratur genom att du har betalat mer skatt nu, än i ett samhälle utan allmänna bibliotek.
|
Mental har rätt:
http://www.regeringen.se/sb/d/9760/a/94954
|
|
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Bara svenska författare, och bara några öre per utlån, inget som motsvarar fullpris i bokhandel som skivindustrin vill ha.
|
Att biblioteken gör fel är inget argument för att piratkopiering är rätt.
|
|
|
2009-02-18, 16:00
|
|
Ölkonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
|
Eller så behandlar vi film och musik på samma sätt som med literära verk, en symbolisk summa till svenska upphovsrättsinnehavare och sedan fri tillgång till folket.
Jag är för det
2009-02-18, 16:02
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
|
Det är sant, men visst är det lustigt att biblioteken som ägs av staten får göra som de vill. Typiskt staten på något sätt.
|
|
|
2009-02-18, 16:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus
edit: undantaget författarna till tecknade serieböcker, de får ingen ersättning för utlån
|
Hahahahhaa
Ursäkta, men jag tyckte det var roligt.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2009-02-18, 16:05
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
|
Streama högkvalitativ information
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2009-02-18, 16:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Eller så behandlar vi film och musik på samma sätt som med literära verk, en symbolisk summa till svenska upphovsrättsinnehavare och sedan fri tillgång till folket.
Jag är för det 
|
Varför ska inte upphovsmännen få äga rättigheterna till sina verk i båda fallen?
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Det är sant, men visst är det lustigt att biblioteken som ägs av staten får göra som de vill. Typiskt staten på något sätt. 
|
Jo, det är ju minst sagt dubbelmoral. Förlagslobbyn är väl helt enkelt inte lika stark som musik- och filmindustrin...
|
|
|
2009-02-18, 16:09
|
|
Ölkonnässör
|
Angående bibliotek, en utländsk författare får inte ett öre om jag lånar dennes bok på mitt bibliotek, och jag är dessutom laglydig, om någon sätter sig och scannar en bok och lägger ut den på piratebay i pdf format, och jag tankar hem den, då är jag en ond pirat. Biblioteken kostar ju dessutom pengar att driva, medans mycket av piratverksamheten är ideell
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:13.
|

|