Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-13, 20:57   #721
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Reg.datum: Feb 2003
I helgen är det Svenska cykeldagarna på Elmia i Jönköping! Är det några som ska dit? Jag tänkte åka dit på lördag och gå på mässan o titta lite på Cyclocrossrejset.

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 21:57   #722
Laan
Registered User

Laans avatar

Är det någon ny mäsa? sen "min tid" kommer jag bara ihåg att jag körde uppvisning på "på två hjul" i göteborg och sthlm några år, och det var den stora mässan för cykel.

Eller lyckades jag missa denna som även fanns för 5-10 år sedan?
Laan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 10:18   #723
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Cykeldagarna hade varit kul att besöka, men då var det ju det där med Jönköoing.

För övrigt ska jag och titta på en ny cykel i afton. Jag behöver en ny pendlarhoj, så jag har vänt mig till begagnatmarknaden. Vi talat inte kolfiber, inte aero och inte styvhet. Vi talar snarare cykelkorg och fotbroms.
Gammal 2007-11-14, 10:23   #724
Fredrik S
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Skall inte heller dit. Åker istället upp till Stockholm för att besöka happymtb´s yardsale. Måste köpa på mig mer skrot så att jag har något att göra i vinter.
Fredrik S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 16:21   #725
Fredrik S
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Vi talar snarare cykelkorg och fotbroms.
Lät inget roligt, provar att muntra upp dig med en bild på ett framnav som väger 46 gram.

Gammal 2007-11-14, 16:24   #726
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg
Lät inget roligt, provar att muntra upp dig med en bild på ett framnav som väger 46 gram.

[IMG.]http://www.poshbikes.com/images_new/products/skyline2006_6_l.jpg[/IMG]
Det där är så snyggt! Såååååå snyggt!

En klubbkamrat fick för några veckor sedan hem sina hjul från byggaren. Zipp 303-fälgar, Sapim X-Ray och de där naven. Pr0n.
Gammal 2007-11-14, 18:49   #727
Fredrik S
Registered User

Citat:
En klubbkamrat fick för några veckor sedan hem sina hjul från byggaren. Zipp 303-fälgar, Sapim X-Ray och de där naven. Pr0n.
Där ser man. Och jag som trodde att jag kom med något nytt. Glömde visst bort vem jag hade att göra med där, för ett ögonblick. Då provar jag med lite slapstick istället.

http://www.youtube.com/watch?v=A7UFwHWSnGM
Gammal 2007-11-14, 22:22   #728
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Laan Visa inlägg
Är det någon ny mäsa? sen "min tid" kommer jag bara ihåg att jag körde uppvisning på "på två hjul" i göteborg och sthlm några år, och det var den stora mässan för cykel.

Eller lyckades jag missa denna som även fanns för 5-10 år sedan?
Jag har ingen aning faktiskt. Jag har aldrig varit på detta tidigare och är ganska ny överhuvudtaget i cykelvärlden. Det kommer 84 st utställare i alla fall och det arrangeras en cyclocrosstävling sammtidigt som går igenom mässhallen.

Min mountainbikeblogg
Gammal 2007-11-14, 22:24   #729
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S Visa inlägg

Självklart blir det cykelporr direkt tråden bumpas upp Hela tunes skylineserie är ju jäkligt sexig faktiskt. Kan tänka mig att navet kräver service ganska regelbundet även om man bara använder det på tävlingshjul.

Min mountainbikeblogg
Gammal 2007-11-14, 22:56   #730
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Cykeldagarna hade varit kul att besöka, men då var det ju det där med Jönköoing.

För övrigt ska jag och titta på en ny cykel i afton. Jag behöver en ny pendlarhoj, så jag har vänt mig till begagnatmarknaden. Vi talat inte kolfiber, inte aero och inte styvhet. Vi talar snarare cykelkorg och fotbroms.
Apropå pendlingshojar fick jag min akut servad idag sedan vevlagret så gott som gett upp, plus att framnavet tydligen glappade (cykeln har gett ifrån sig ett konstigt ljud ett bra tag men mina kunskaper i cykelljudsspråk är under all kritik. Kanske finns det någon deltidskurs man kan läsa parallelt?). I samma veva passade jag på att utrusta åkbäket med dubbdäck - jag har haft flera nära döden upplevelser på väg till skolan den senaste veckan. Faktum är att jag aldrig har cyklat på vintern förut . Frågan är nu om man klarar sig utan dubb på mtb:n. Vad säger expertpanelen?

Cykelkorgen kan f.ö. vara den bästa uppfinningen sedan hjulet.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 23:28   #731
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Apropå pendlingshojar fick jag min akut servad idag sedan vevlagret så gott som gett upp, plus att framnavet tydligen glappade (cykeln har gett ifrån sig ett konstigt ljud ett bra tag men mina kunskaper i cykelljudsspråk är under all kritik. Kanske finns det någon deltidskurs man kan läsa parallelt?). I samma veva passade jag på att utrusta åkbäket med dubbdäck - jag har haft flera nära döden upplevelser på väg till skolan den senaste veckan. Faktum är att jag aldrig har cyklat på vintern förut . Frågan är nu om man klarar sig utan dubb på mtb:n. Vad säger expertpanelen?

Cykelkorgen kan f.ö. vara den bästa uppfinningen sedan hjulet.

//Kristin
Med den lilla halka vi får här nere klarar jag mig utan dubb. Men det är ju framför allt när det är isigt som de behövs. I snö fungerar vanliga däck med grova glesa dobbar bäst. Men jag är skåning ju som sagt så jag vet inte om de behövs där uppe..

Cykelkorg är bra att ha bullar i under distanspassen på vintern

Min mountainbikeblogg
Gammal 2007-11-15, 08:45   #732
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Jag köpte cykeln, och ja, cykelkorg är superbt.

Dubbdäck ser jag inte varför man inte skulle ha. Bor man i Stockholm eller norrut, ägnar sig åt utomhusträning och inte känner att man behöver dubbdäck så tränar man alldels för lite och kör för sakta när man väl gör det.

Svårare än så är det inte.
Gammal 2007-11-21, 15:18   #733
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Nu har jag lite beslutsångest. Har inte plockat ihop delar än till min nya hoj och även fast jag nyss var helt säker på Bora så är det inte utan att ett par Lew-fälgar med de tidigare postade Tune-naven lockar rätt hårt. Det är en avsevärd viktbespring, och om man bygger det med tune och sapim får man ju inte problemet med kolfiberekrar som vid brott kräver hjulbyte. Fast å andra sidan. Bora är Bora. Är Bora.

Faaaannkenenenenenee. Hur som, jag postar listan som den är nu

Fizik Arione CX Carbon, Wing Flex - Carbon Braided rail
Campagnolo Record Seat Post
Campagnolo Record Groupset
Campagnolo Neutron Ultra wheels
Deda Newton 31 handlebar
Deda Newton 31 stem

Pedaler då. Jag kör på DA just nu, funkar bra. Time är lättare med mer float, och Look är ännu lättare (totalt sett) men jag har inte provat den dyraste Keo CarbonTi. Har ingen anledning att tro något är sämre än det andra så det är lite estetik och sådant som avgör. DA går bort eftersom min nya hoj ska vara så Shimanofri som möjligt. Mest bara för att det ska vara snyggt, ingen annan anledning.

och så bara för jämförelsens skull. Hmmm, de är rätt snygga den nya modellen ändå. Jag har nämligen inte denna lite blankare variant utan en repig matt.

Gammal 2007-11-21, 18:00   #734
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jag är säkerligen inte kvalificerad som estetisk cykeltyckare (eller estet öht) - men in my humble amatöropinion är svart alltid snyggare än silver.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 18:38   #735
Olsson
Registered User

Olssons avatar

LEW-fälgar med CX-Ray och Tune Skyline nav låter äckligt lätt och porrigt Men ja Bora är alltid Bora. Schysst utrustning överhuvudtaget

Angående pedaler så köpte jag Time RXS Carbon pga att de skulle vara så skonsamma för knäna. I helgen sålde jag pedalerna istället för att jag fick problem med knäna av dem. När jag vred foten lite så låg fjärdern och tryckte mot lite vilket satte en stor belastning på knäet. Men jag är bara en person och de flesta verkar vara väldigt nöjda med Time.

Min mountainbikeblogg

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.