2015-04-29, 09:38
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Japp, men det känns ju som att Ingves ändå sitter med ett finger på hanen och är ganska så redo att sänka ytterligare vid minsta tendens till att det går åt fel håll.
|
Den uppfattningen fick inte jag av de artiklar jag läst.
Må skiten falla nu. Jag vill investera
|
|
|
2015-04-29, 09:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
Den uppfattningen fick inte jag av de artiklar jag läst.
Må skiten falla nu. Jag vill investera 
|
"Riksbankens styrande direktion tycker sig se att inflationen har börjat stiga ”om än från låga nivåer”. Därför behåller direktionen räntan på nuvarande nivå, men säger att den är beredd att gå vidare med ytterligare sänkningar om det behövs." - DN
Men jao, han sänkte ju räntebanan, vilket på sätt och vis i alla fall för hushållen driver på konsumtionen. Det känns dock lite som en moment 22 verksamhet för Ingves. Han vill driva på inflationen och verktyget för det är räntesänkningar och obligationsstöd, men det riskerar att få som effekt att bostadspriserna skenar ytterligare. Sänker han inte räntan stärks kronan vilket i dagsläget är problematiskt.
Jag förstår att han sliter sitt hår i frustration över våra flata politiker som vägrar ta tag i problemet.
|
|
|
2015-04-29, 13:34
|
|
|
Tack, god jul!
|
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
"Riksbankens styrande direktion tycker sig se att inflationen har börjat stiga ”om än från låga nivåer”. Därför behåller direktionen räntan på nuvarande nivå, men säger att den är beredd att gå vidare med ytterligare sänkningar om det behövs." - DN
Men jao, han sänkte ju räntebanan, vilket på sätt och vis i alla fall för hushållen driver på konsumtionen. Det känns dock lite som en moment 22 verksamhet för Ingves. Han vill driva på inflationen och verktyget för det är räntesänkningar och obligationsstöd, men det riskerar att få som effekt att bostadspriserna skenar ytterligare. Sänker han inte räntan stärks kronan vilket i dagsläget är problematiskt.
Jag förstår att han sliter sitt hår i frustration över våra flata politiker som vägrar ta tag i problemet.
|
Jag läste en sak tvärtom. Du har rätt, dom har inte sagt att dom inte kommer sänka räntan ytterligare.
Låt säga att börsen går ner ännu mer under veckan. Är det toppen av isberget? Blir ju sugen på att gå in isåfall men det rimmar ju inte med domedagsprofetian..
|
|
|
2015-04-29, 14:30
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Du verkar lite bitter. Var det här vändningen menar du? ATH igår, det kan bara gå ner? Är det så du menar?
|
Driver du? Ok. Du skrev "dumt att stå utanför" när börsen gick upp, varför? Hur börsen går på en enda dag säger såklart inget om huruvida det är dumt eller inte att stå utanför, så vad menade du egentligen?
|
|
|
2015-04-29, 15:32
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Jaha. Men det var nån tidigare som hade funderingar på att gå in när börsen står lägre. Då kan man få vänta länge om man väntar på den stora krashen. Fast efter idag kan man fundera
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2015-04-29, 16:45
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
Mörkt idag men kan vända lika snabbt imorgon, jag avvaktar lite till.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2015-04-29, 19:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk
Mörkt idag men kan vända lika snabbt imorgon, jag avvaktar lite till.
|
OMXS30 stängde på 1636.18 idag, nästan 100 punkter ner på två dagar. Närmaste långsiktiga stöd finns runt 1550. Imorgon är dessutom halvdag där Sverige stänger innan USA öppnat och därefter långhelg, så det här kan bli riktigt roligt!
|
|
|
2015-04-29, 19:11
|
|
|
Grov som en bofink!
|
Citat:
Ursprungligen postat av GaindalfTheWhey
OMXS30 stängde på 1636.18 idag, nästan 100 punkter ner på två dagar. Närmaste långsiktiga stöd finns runt 1550. Imorgon är dessutom halvdag där Sverige stänger innan USA öppnat och därefter långhelg, så det här kan bli riktigt roligt!
|
Du menar att man bör sälja asap?
|
Citat:
|
Min journal
|
|
|
2015-04-29, 19:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Saxat från Aktieexperterna.
Citat:
Valutarörelser ger börsnedgång
OMXS30 faller kraftigt under onsdagen och 50 dagars medelvärde har passerats. Därtill har också stödet vid 1655 punkter fått ge vika. Botten i konsolideringsintervallet, det vill säga 1635 punkter, är inom räckhåll och mycket kommer att avgöras när vi ser stängningen idag.
Även om nedgången är kraftig, är OMXS30 fortfarande inne i sin konsolideringsformation. En ny vändning uppåt kan då inte uteslutas och det är först vid noteringar under 1635 som vi får signaler på att en trendvändning kan vara på gång.
|
|
|
|
2015-04-29, 19:34
|
|
|
Grov som en bofink!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Saxat från Aktieexperterna.
|
Med andra ord, under 1635, sälj skiten och vänta på vändning.
|
Citat:
|
Min journal
|
|
|
2015-04-29, 19:35
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Vad är det för magiskt med 1635 punkter?
|
|
|
|
2015-04-29, 19:37
|
|
|
Do you even PB?
Reg.datum: Dec 2012
|
Tur man är utanför marknaden, iaf vad gäller aktier i dagens läge  Har fonder som följer aktier och index över hela världen iofs, men inga kraftiga nergångar än så länge.
Tror OMX ska upp igen, men först ska vi nog fortsätta ner även imorgon, dock inte lika kraftigt. Nästa vecka går vi upp igen.
|
|
|
2015-04-29, 21:10
|
|
|
Mr.KlopFis
Reg.datum: Jan 2007
|
Stop loss är alltid kul. Hade helt missat att börsen gått ner pga mycket på jobbet. Logga in på Avanza idag och från att varit 98% investerad i aktier till 55% gick fort
|
|
|
|
2015-04-29, 21:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2014
|
Citat:
Du menar att man bör sälja asap?
|
Jag menar ingenting. Själv är jag positionerad i papper som gått upp i värde de senaste två dagarna (förvisso inte mycket, men jag har åtminstone inte åkt med ner som OMXS30 och OMXSPI gjort) samtidigt som jag tog hem vinster i förra veckan, innan nedgången. Min förhoppning är dock att det snart ska bli billigt/rimligare värderingar vad gäller aktier. Rapportsäsongen som vi är inne i antyder att värderingarna på börsen, trots aslåg ränta, är aningen skyhöga jämfört med verkliga resultat.
Men samtidigt ska tydligen Riksbanken fortsätta sin mini-QE, så kanske är det snarare rimligt med en värdering med P/E runt 15-20 i framtiden, när pengastocken vuxit sig större? Trots Japans och USAs enorma QE-experiment så finns det väl fortfarande ingen som riktigt vet vad det får för effekter på lång sikt...
|
|
|
2015-04-29, 21:46
|
|
|
Tack, god jul!
|
Citat:
Med andra ord, under 1635, sälj skiten och vänta på vändning.
|
Om jag hade suttit i din sits så hade jag inte gjort något alls förrän du har hämtat hem allt du precis tappat. Det kanske tar två veckor men du kommer dit.
Förutsatt att du inte tror på Den Stora Kraschen. Isåfall är valet desto svårare.
edit: Jag har ingen koll och har en kurs i ekonomi (som inte hjälper ett skit i det här fallet), men några regler har jag för mig själv. Och om jag lägger dom på dig så säger dom
Ditt misstag just nu är att du inte sålde _innan_ nedgången.
Nu har du ett val. Börsen har precis gått ner. Den kommer gå upp igen. Antingen säljer du och riskerar att göra ett misstag ännu en gång (du missar uppgången). Eller så sitter du i båten och tar del av uppgången som kommer förr eller senare. Det är bara att titta på den historiska grafen. Allt ska upp.
Sammanfattningen är att skadan redan är skedd för du missade att sälja innan en (liten) nedgång. Du har inget att vinna på att sälja nu, du riskerar bara att missa en gång till. Även om den sjunker lite till så kommer det vända - du sitter tryggt sålänge du inte säljer.
Återigen stämmer bara det såvida du inte tror att det finns nån stor oförutsägbar krasch runt hörnet. Men vem vet det. Jag har mina skäl (som inte beror på ekonomi överhuvudtaget) att tro att den gör det, men om jag drar dom så kommer du märka att jag både är dåligt insatt och har en världsbild som kanske är svår att begripa.
Önskar dig all lycka med dina pengar oavsett.
Senast redigerad av Armed Dingo den 2015-04-29 klockan 21:54.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.
|

|