Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-27, 19:07   #7096
Karvig
Registered User

Karvigs avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Spetälsk Visa inlägg
Intervaller finns det olika typer av, med olika syften (styrka, ekonomi, syreupptagning). De skiljer sig med avseende på arbets- och vilofasernas längd, men pulsen måste upp mot 100% i alla varianterna.
Åh fasen där ser man. Alla mina intervallpass förgäves då eftersom jag bara brukar komma upp i 90-95%..

Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Klart att 85% av maxpuls kan vara tröskelpuls. Beror ju helt på hur pass tränad man är, både allmänt och grenspecifikt. Många pass vid tröskel ökar ju både tröskelpulsen och farten man kan hålla vid tröskel.

Varför skulle man vilja ligga på maxpuls vid samtliga intervall-former?
+1!
Gammal 2011-12-27, 19:09   #7097
mpersson
-105kg Svensk sisu

mperssons avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Distans kör du i ledigt tempo. Det ska kännas lätt och du ska kunna föra en konversation utan att flåsa allt för mycket. Tröskelpassen bör gå lite fortare. Sikta på 90%. 85% är i dödens zoon, det extra ansträngningen tillför inget jämfört med distansfart. Intervaller finns det olika typer av, med olika syften (styrka, ekonomi, syreupptagning). De skiljer sig med avseende på arbets- och vilofasernas längd, men pulsen måste upp mot 100% i alla varianterna.
Anledningen till att de står ca är för att jag orkade inte skriva exakt. Har märkt att 178-180 BPM är precis vid min tröskel, ca 88% av max.
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 19:11   #7098
mpersson
-105kg Svensk sisu

mperssons avatar

Någon mer som ser några för och nackdelar i min tidigare post med mitt upplägg?
Gammal 2011-12-27, 20:48   #7099
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Klart att 85% av maxpuls kan vara tröskelpuls. Beror ju helt på hur pass tränad man är, både allmänt och grenspecifikt. Många pass vid tröskel ökar ju både tröskelpulsen och farten man kan hålla vid tröskel.

Varför skulle man vilja ligga på maxpuls vid samtliga intervall-former?
Jaja, men han har tränat kondition seriöst i ett halvår. Då ligger tröskeln snarare runt 90 än 85%.

Man ligger nära eller på maxpuls för de fysiologiska effekter man får vid den intensitetsnivån. De effekterna är andra än de man får vid 90 eller 70%.

"Samtliga intervallformer"? Det framgick av sammanhanget att jag knappast menade tröskelintervaller, eller hur?
Spetälsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 20:49   #7100
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Karvig Visa inlägg
Åh fasen där ser man. Alla mina intervallpass förgäves då eftersom jag bara brukar komma upp i 90-95%..

+1!
Missförstå någon annan. Han har kanske lust att tjafsa med dig.
Gammal 2011-12-27, 20:50   #7101
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Anledningen till att de står ca är för att jag orkade inte skriva exakt. Har märkt att 178-180 BPM är precis vid min tröskel, ca 88% av max.
Där ligger du perfekt. Jack Daniels (auktoritet på området) uppger 88-92% för tröskelträning. Ska se om jag orkar scanna och publicera en tabell.
Gammal 2011-12-27, 22:26   #7102
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Den första delen av tabellen går till tröskelträning. Den andra delen intervaller.
%Vo2max är maximal syreupptagningsförmåga. HRmax är maxpuls. Boken är: http://www.amazon.com/Daniels-Runnin.../dp/0880117354
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Tröskel.JPG (106.8 KB, 24 visningar)
Filtyp: jpg Intervaller.JPG (91.8 KB, 19 visningar)

Senast redigerad av Spetälsk den 2011-12-27 klockan 22:32.
Gammal 2011-12-27, 22:53   #7103
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Citat:
Någon mer som ser några för och nackdelar i min tidigare post med mitt upplägg?
När går tävlingen? annars är det svårt att svara

Tycker det verkar vara lite för mycket fokus på tröskelträning. Tröskelträning ökar uthålligheten och ökar tröskelfarten, den fart du orkar hålla i en timme. Är det verkligen den förmågan som är viktigast?

Efter din beskrivning av vad du tränar för bör du köra backintervaller och/eller korta intervaller (2-400 m) som primära kvalitetspass. De ger dig löpstyrkan och löpekonomin. De är viktiga om du ska springa kort med tung packning.

Ska du bli bra på milen bör du lägga till långa intervaller, för syreupptagets skull.

Oklart hur många dagar/vecka du ska springa men sikta på 5 el 6. Två av veckans pass är kvalitet, Q1 och Q2 (Q1=korta intervaller/backar, Q2=tröskel), resten är lätt löpning för att få upp träningsvolymen till önskad nivå.
Gammal 2011-12-27, 23:31   #7104
mpersson
-105kg Svensk sisu

mperssons avatar

Citat:
När går tävlingen? annars är det svårt att svara

Tycker det verkar vara lite för mycket fokus på tröskelträning. Tröskelträning ökar uthålligheten och ökar tröskelfarten, den fart du orkar hålla i en timme. Är det verkligen den förmågan som är viktigast?

Efter din beskrivning av vad du tränar för bör du köra backintervaller och/eller korta intervaller (2-400 m) som primära kvalitetspass. De ger dig löpstyrkan och löpekonomin. De är viktiga om du ska springa kort med tung packning.

Ska du bli bra på milen bör du lägga till långa intervaller, för syreupptagets skull.

Oklart hur många dagar/vecka du ska springa men sikta på 5 el 6. Två av veckans pass är kvalitet, Q1 och Q2 (Q1=korta intervaller/backar, Q2=tröskel), resten är lätt löpning för att få upp träningsvolymen till önskad nivå.
Tanken med upplägget är att jag ska va bra på lite av varje, men troligtvis mer fokus på kortare. Drf vill jag ha ett pass med lite längre sträcka så jag är kapabel för 1 mil på relativt bra tid men även ha ett kortare intensivare för just de intensivare testerna. Och kan i nuläget bara springa 2 gnr i veckan.

Hur skulle du vilja ha det?
Gammal 2011-12-28, 13:16   #7105
mpersson
-105kg Svensk sisu

mperssons avatar

Efter att ha läst DENNA ARTIKELN så har jag sett problem med mitt förra upplägg. Jag skrev om det helt. Nu återstår bara att sätta ut intensitetszonerna.

Jag la upp det i 3 olika block. Block 2 och 3 är de jag kmr rulla på mest frekvent men nr jag känner att jag behöver kmr jag grunda med Block 1. Vad sägs?
Bifogade bilder
Filtyp: png 5k1.png (18.9 KB, 29 visningar)
Filtyp: png 5k2.png (28.5 KB, 28 visningar)
Filtyp: png 5k3.png (22.8 KB, 25 visningar)
Gammal 2011-12-28, 15:13   #7106
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Citat:
Tanken med upplägget är att jag ska va bra på lite av varje, men troligtvis mer fokus på kortare. Drf vill jag ha ett pass med lite längre sträcka så jag är kapabel för 1 mil på relativt bra tid men även ha ett kortare intensivare för just de intensivare testerna. Och kan i nuläget bara springa 2 gnr i veckan.

Hur skulle du vilja ha det?
Svårt att råda. En vanlig uppfattning är att man underhåller sin kapacitet med tre löpdagar i veckan. Du vill bli bättre på två... Att bara köra kvalitet utan någon basträning brukar resultera i skador. Vet av egen erfarenhet. Om jag hade varit i din sits så hade jag till varje pris försökt lägga in minst två lätta pass i veckan, sena kvällar, mitt i natten, supertidiga morgnar, och sedan kört backar som Q1 och tröskel som Q2. man blir inte jättebra på milen av det men man kan springa hårt kortare distanser. Mitt val styrs av att jag alltid svarat bra på backträning.

Hur mycket tid har du på dig (har du kanske redan skrivit men jag har missat det)? Är det sju veckor? Edit: såg att de var sex veckor.

Senast redigerad av Spetälsk den 2011-12-28 klockan 15:22.
Gammal 2011-12-28, 15:20   #7107
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Citat:
Efter att ha läst DENNA ARTIKELN så har jag sett problem med mitt förra upplägg. Jag skrev om det helt. Nu återstår bara att sätta ut intensitetszonerna.

Jag la upp det i 3 olika block. Block 2 och 3 är de jag kmr rulla på mest frekvent men nr jag känner att jag behöver kmr jag grunda med Block 1. Vad sägs?
Inte alls dåligt. Är du i god form redan och har så lite tid kvar så överväg att skippa block ett helt.

DT=DistansTempo? Om ja, överväg tröskeltempo istället.
Gammal 2011-12-28, 15:42   #7108
mpersson
-105kg Svensk sisu

mperssons avatar

Citat:
Svårt att råda. En vanlig uppfattning är att man underhåller sin kapacitet med tre löpdagar i veckan. Du vill bli bättre på två... Att bara köra kvalitet utan någon basträning brukar resultera i skador. Vet av egen erfarenhet. Om jag hade varit i din sits så hade jag till varje pris försökt lägga in minst två lätta pass i veckan, sena kvällar, mitt i natten, supertidiga morgnar, och sedan kört backar som Q1 och tröskel som Q2. man blir inte jättebra på milen av det men man kan springa hårt kortare distanser. Mitt val styrs av att jag alltid svarat bra på backträning.

Hur mycket tid har du på dig (har du kanske redan skrivit men jag har missat det)? Är det sju veckor? Edit: såg att de var sex veckor.
Utbildningen kmr inte börja förrens i juni, den är på 3 månader så tid finns
Citat:
Inte alls dåligt. Är du i god form redan och har så lite tid kvar så överväg att skippa block ett helt.

DT=DistansTempo? Om ja, överväg tröskeltempo istället.
Som sagt, mer än 6 månader till start. Okej, anledningen till att jag skrev distanstempo efter passen är just för att jag inte kan köra mer pass just nu och de är för att få till mer volym. Men det är absolut inte omöjligt att lägga det på tröskeltempo istället. Sen är milen inget prio då jag troligtvis kmr hamna på ett pansar förband, dvs kortare sträckor med tunga vapen. Men jag ska vara kapabel att springa 10k en hyfsad medeltid. Har för mig att 55-60 min är godkänt. En nivå jag är säker på redan nu.

Sen kmr troligtvis backintervall passet bli lite annorluda. Måste springa 3,5km till denna 300m långa backe jag tänkte löpa i, men de ska väl ge samma effekt.
Gammal 2011-12-28, 16:47   #7109
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Citat:
Utbildningen kmr inte börja förrens i juni, den är på 3 månader så tid finns
aha då har du tid att genomföra ett komplett program med tid för en ordentlig periodisering. Man vinner mycket på att träna olika saker och i en vettig ordning. Jag återkommer med ett förslag.

Citat:
Men jag ska vara kapabel att springa 10k en hyfsad medeltid. Har för mig att 55-60 min är godkänt. En nivå jag är säker på redan nu.

Sen kmr troligtvis backintervall passet bli lite annorluda. Måste springa 3,5km till denna 300m långa backe jag tänkte löpa i, men de ska väl ge samma effekt.
Milen kommer du att klara på under 50 min om 6 mån.

3,5 km är rätt perfekt för uppvärmning och nervarvning. Man måste vara ordentligt uppvärmd innan backintervaller. De frestar på rejält och det är lätt att dra på sig skador.
Gammal 2011-12-28, 18:10   #7110
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Jaja, men han har tränat kondition seriöst i ett halvår. Då ligger tröskeln snarare runt 90 än 85%.

Man ligger nära eller på maxpuls för de fysiologiska effekter man får vid den intensitetsnivån. De effekterna är andra än de man får vid 90 eller 70%.

"Samtliga intervallformer"? Det framgick av sammanhanget att jag knappast menade tröskelintervaller, eller hur?
Tränar du intervaller för styrka ska du begränsas av styrkan och inte flåset, intervaller för att förbättra snabbhet så ska ju vilan vara så pass lång att du bli helt återställd mellan repsen och då går man ju inte upp i maxpuls? Vad menar du med "maxpuls för fysiologiska effekter"?

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.