2015-04-25, 22:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
börsen är upp 16% iår?
didner 22%
|
Aah, eeh. Jag kollade aldrig det där så noga  Aja, gött att köra lite av varje. Jag var riktigt brutalt stendum för ungefär 1½ månad sedan. Då kände jag att börsen var på sin peak så jag satte in alla pengar jag hade på Spiltans Korta samt Carnegie Corporate Bond A. Gick kanske plus typ 1000:- under denna månad som gått.
Hade jag haft kvar all skit jag hade innan så hade jag säkert plussat 10.000:- 
Känns trist. Nu håller jag på att föra tillbaks allt så det vore ju sjukt trist om det blir en rejäl dipp nu bara för det. Jobbigt läge.
|
|
|
2015-04-25, 22:50
|
|
|
Love will tear us apart
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Nej ingen sarkasm. Amortera så lite som möjligt om jag formulerar mig så då.
Du kan få bättre avkastning med en billig indexfond. Sen om nåt år eller två kanske du kan få huset värderat högre och lånet blir en mindre andel av värdet då kanske du inte behöver amortera alls.
|
Farligt resonemang imo. Jag räknade till ett kan och två kanske.
|
|
|
2015-04-26, 08:07
|
|
|
Amatör
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus Larsson
Farligt resonemang imo. Jag räknade till ett kan och två kanske.
|
Visst är det förenat med risk att sätta in sina pengar på börsen, likt alltid. Just nu är det dock bra odds för att ett sådant drag skulle sluta väl.
|
2015-04-26, 08:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arf Pingvin
Nej ingen sarkasm. Amortera så lite som möjligt om jag formulerar mig så då.
Du kan få bättre avkastning med en billig indexfond. Sen om nåt år eller två kanske du kan få huset värderat högre och lånet blir en mindre andel av värdet då kanske du inte behöver amortera alls.
|
Det är sådana här inlägg som visar att det inte behövs så mycket för att ens investeringar i såväl bostad som i värdepapper när det väl går neråt kommer rasa i en aldrig förr skådad takt.
Om man köper ett högt belånat boende idag när bopriserna är högre än aldrig förut (delvis pga den låga räntan) och sedan väljer att inte amortera utan istället enbart satsa på att investera på börsen som också den står på all time high och enligt många oskäligt högt. Då spelar man ett högt spel. Det är klart att det kan gå upp både 10 och 20% till men troligtvis kommer det synas en reaktion snart och vad händer då, det är inte orimligt att boendet tappar 30% och börsen kanske 70% av nuvarande värde bara på någon månads tid. Vad kommer hända för de som satsat enligt ovanstående då?
Som sagt, ett väldigt högt spel.
Jag skulle kolla till nuvarande belåningsgrad och sedan fundera på till vilken nivå man vill komma ned för att känna sig trygg. Desto större marginaler du har desto större möjlighet att lägga större andel på börsen. Tanken bakom den låga räntan är INTE att folk skall skita i att amortera och placera på börsen utan att just kunna amortera och har fortsatt köpkraft för att hålla igång samhället.
Att folk är så ovilliga till att amortera i detta landet kommer bli vårt fall.
|
2015-04-26, 08:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay
börsen är upp 16% iår?
didner 22%
|
Är väll mer intressant att jämföra med six portfolio return index. Börsens utveckling (OMXS30-index) tar ju inte hänsyn till utdelningar.
Då ser det snarare ut som index 19.95%, didner 22.49%. Fin utveckling hur som.
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2015-04-26, 08:56
|
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Beelz
Kortfattat: Är det värt att ösa på och amortera utav helvete eller amortera lite och investera resten?
|
Att amortera kommer högst troligt alltid vara den bästa RISKFRIA investeringen du kan göra. Sedan kommer det faktum att ju mer risk du exponerar dig mot desto högre blir den FÖRVÄNTADE avkastningen. I praktiken innebär det att nu när räntan är så låg så har du bra chanser att göra investeringar som är bättre än den riskfria räntan du får av att amortera. Detta kommer ju dock vara förenat med en risk, dvs risken att investeringarna går sämre än det du hade sparat på att amortera istället. Om du vill ta den risken eller inte är såklart helt upp till dig. Dock måste du ju ta på dig en ganska stor risk för att kunna motivera att investera istället för att amortera. I mitt tycke går alla räntefonder bort pga att avkastningen i förhållande till risken är på tok för hög. Kvar blir då bara aktiemarknaden och då såklart även aktiefonder. Dessa är såklart förenade med en betydande risk.
Personligen amorterar jag inget utan investerar allt för att jag tycker att det är roligare och att det ger mig högre förväntad avkastning. Men det betyder inte att det är den lösning som alla föredrar.
Edit: Jag utgår från att det inte finns några topplån, för i så fall skulle jag amortera bort dessa fortast möjligt.
Senast redigerad av Xtreme-G den 2015-04-26 klockan 08:58.
|
|
|
2015-04-26, 09:24
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk
Det är sådana här inlägg som visar att det inte behövs så mycket för att ens investeringar i såväl bostad som i värdepapper när det väl går neråt kommer rasa i en aldrig förr skådad takt.
Om man köper ett högt belånat boende idag när bopriserna är högre än aldrig förut (delvis pga den låga räntan) och sedan väljer att inte amortera utan istället enbart satsa på att investera på börsen som också den står på all time high och enligt många oskäligt högt. Då spelar man ett högt spel. Det är klart att det kan gå upp både 10 och 20% till men troligtvis kommer det synas en reaktion snart och vad händer då, det är inte orimligt att boendet tappar 30% och börsen kanske 70% av nuvarande värde bara på någon månads tid. Vad kommer hända för de som satsat enligt ovanstående då?
Som sagt, ett väldigt högt spel.
Jag skulle kolla till nuvarande belåningsgrad och sedan fundera på till vilken nivå man vill komma ned för att känna sig trygg. Desto större marginaler du har desto större möjlighet att lägga större andel på börsen. Tanken bakom den låga räntan är INTE att folk skall skita i att amortera och placera på börsen utan att just kunna amortera och har fortsatt köpkraft för att hålla igång samhället.
Att folk är så ovilliga till att amortera i detta landet kommer bli vårt fall.
|
Undrar ifall folk förstår den andra sidan kurvan då avkastningen är noll eller minus på börsen samtidigt som värdet faller på bostaden. Det blir en riktigt sur sits.
Jag förstår inte folks riskviktning då de inte amorterar, det handlar om tusenlappar idag, tiotusentals kronor då.
Tur livet är långt och inte ett rakt streck, då hade det blivit tråkigt
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2015-04-26, 09:29
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
Jag håller med om precis allt minimjölk säger.
|
|
|
2015-04-26, 10:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2010
|
Mycket intressant ni säger. Det är ju väldigt riskabelt att göra såhär ifall man har kvar sitt topplån. I alla fall i dom här tiderna när huspriserna är så höga.
Men som agazza skriver, tur att livet är långt. Min investering på börsen går inte åt helvete bara för att jag kommer att amortera mer istället för att pumpa in på börsen dom senaste åren. Jag har ju 42 år kvar att jobba så
|
2015-04-26, 11:19
|
|
|
Love will tear us apart
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo
Visst är det förenat med risk att sätta in sina pengar på börsen, likt alltid. Just nu är det dock bra odds för att ett sådant drag skulle sluta väl.
|
Ett klokt sparande är inte ett all in sparande. Just nu är det inte en smart strategi att ha ett mot börsen kraftigt exponerat sparande och en hög bostadsbelåning
|
|
|
2015-04-26, 11:44
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chrbo
|
Varför?
|
|
|
2015-04-26, 13:03
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ett klokt sparande är inte ett all in sparande. Just nu är det inte en smart strategi att ha ett mot börsen kraftigt exponerat sparande och en hög bostadsbelåning
|
Grundar du detta påstående på hur bostadsmarknaden och aktiemarknaden har utvecklats under de senaste 6 månaderna, 24 månaderna eller hur den mest troligt kommer se ut om 6 resp. 24 månader in i framtiden? Om det är det senare vill jag gärna höra varför du tror att vi kommer få se en fin utveckling av såväl aktie/bomarknaden även framgent?
Jag säger inte att du har fel utan vill genuint höra vilka indikationer du har som säger att det just nu inte är en smart strategi att inte vara exponerat mot aktiemarknaden ?
|
2015-04-26, 13:15
|
|
|
Love will tear us apart
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minimjölk
Grundar du detta påstående på hur bostadsmarknaden och aktiemarknaden har utvecklats under de senaste 6 månaderna, 24 månaderna eller hur den mest troligt kommer se ut om 6 resp. 24 månader in i framtiden? Om det är det senare vill jag gärna höra varför du tror att vi kommer få se en fin utveckling av såväl aktie/bomarknaden även framgent?
Jag säger inte att du har fel utan vill genuint höra vilka indikationer du har som säger att det just nu inte är en smart strategi att inte vara exponerat mot aktiemarknaden ?
|
"Kraftig exponering", dvs den allra största delen av sparkapitalet. En exponering räknar jag alltid med att man har. Och hög belåning avseende boendet sade jag också.
Alltså, bor man i HR och har bra inkomst så hade jag kostat på mig mer exponering. Med en nyköpt villa med >90% belåning, mindre dito.
Det finns få avkastande alternativ till börsen nu. Visst. Men jag ser relativt höga relativvärderingar och en högre risk för vissa branscher, bla banker, och även marknader. Ex Kina, Brasilien.
Edit: var kanske lite otydlig, men jsg åsyftade främst kombon offensivt sparande och dito belåning. Var inte glasklart ser jag nu (ovan)
Senast redigerad av Magnus Larsson den 2015-04-26 klockan 13:18.
|
|
|
2015-04-26, 13:56
|
|
|
Hårdrockare
Reg.datum: Mar 2006
|
Minimjölk jag håller med om att det här tänket är farligt på populationsnivå men det är vi som är vargarna och de andra fåren.
Chins utförs med supinerat grepp, pullups med pronerat. Av någon oförklarlig anledning har svenskar svårt att greppa det.
|
|
|
|
2015-04-26, 14:27
|
|
|
Registered User
|
Citat:
"Kraftig exponering", dvs den allra största delen av sparkapitalet. En exponering räknar jag alltid med att man har. Och hög belåning avseende boendet sade jag också.
Alltså, bor man i HR och har bra inkomst så hade jag kostat på mig mer exponering. Med en nyköpt villa med >90% belåning, mindre dito.
Det finns få avkastande alternativ till börsen nu. Visst. Men jag ser relativt höga relativvärderingar och en högre risk för vissa branscher, bla banker, och även marknader. Ex Kina, Brasilien.
Edit: var kanske lite otydlig, men jsg åsyftade främst kombon offensivt sparande och dito belåning. Var inte glasklart ser jag nu (ovan)
|
Ahh, sorry, jag läste ditt förra inlägg rätt tokigt ser jag nu och tolkade dig fel. jag håller med dig om ovanstående.
Om man sitter i en position där man har stora skulder som dessutom är hävstångade mot din kontantinsats (som ett bolån normalt är) så tar man redan en stor risk, att då samtidigt när man har chansen att minska denna risken genom amortering istället enbart sätter in pengar i något som både kan ge högre avkastning men även dala fort så höjer man istället risken ännu mer.
Om man är skuldfri däremot så har man det bättre förspänt riskmässigt och då är det nästan snarare ett måste att ta en högre risk i sitt sparande eftersom man inte likt "alla andra" kommer får en trolig avkastning på sitt boende.
Jag förespråkar normalt en balans, köpt boende med kraftig amortering och en exponering av likvida medel mot både räntefond och konto samt då gärna några indexfonder eller stabila aktier. Fördelningen dem sinsemellan beror ju såklart på inkomst, risktagande och ens framtidsplaner.
Tyvärr är det väldigt få som hittar eller ens försöker eftersträva denna.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.
|

|