2008-07-04, 11:06
|
|
Herrmapa
Reg.datum: Oct 2006
|
stek!
skoj med kurs
|
|
2008-07-06, 15:41
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Marklyft på underkropps dagen? Marklyft bygger väl korsrygg och traps mestadels?
Ska börja läsa lite i din tråd i alla fall, tror man kan lära sig ett och annat och få lite variation i sin träning.
|
|
|
2008-07-06, 16:10
|
|
I'd hit it
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillee
Marklyft på underkropps dagen? Marklyft bygger väl korsrygg och traps mestadels?
|
Nej jag skulle nog påstå att det är nära på en helkroppsövning, men majoriteten av de aktiverade muskelfibrerna sitter nog i benen även om korsrygg för många, ffa nybörjare, är den svaga länken. I en 2-split skulle jag absolut lägga den på bendagen som tiger har gjort.
|
|
|
2008-07-06, 20:23
|
|
Herrmapa
Reg.datum: Oct 2006
|
sorry tigern om jag lägger mig i.. be mod ta bort om du tycker de är spam, men jag är ganska säker på att du tänker ungefär som mig i detta ämne
Citat:
Ska börja läsa lite i din tråd i alla fall, tror man kan lära sig ett och annat och få lite variation i sin träning. 
|
om du kör två tunga pass.. ett för överkropp och ett för underkropp.. vart skulle du då lägga mark? förutsatt att dessa pass är relativt tätt? OM du lägger marken på överkropp kommer du inte kunna (läs bör inte) böja på underkropp (eller tvärtom, om du böjer före) så tätt inpå.. men han kan däremot köra t.ex. rodd för överkroppen 1-2-3 dagar efter.. men helt klart jobbar massor av muskler på övre delen av kroppen i marklyft
|
|
2008-07-06, 20:38
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
|
Ben, ben, ben! Marklyft mosar på ryggen tveklöst, men gör man marklyft med "rätt" teknik, dvs skadeförebyggande, så har man en rakare rygghållning, stången närmare benen och mosar på som fan med låren... jag hade lätt lagt marklyftet på bendagen, för om jag har kört ben någon dag innan marklyftet så tappar jag direkt..
|
|
|
2008-07-06, 20:39
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av tigerofsweden
I love smell of barbells in the morning
Riktigt skönt hyper.pass för ryggen och biceps idag, körde 12 set för ryggen och 6 set för biceps. Kommer skära ner på antalet set för biceps, det räcker med en 4 set. Fick riktigt bra pump men kom på mig själv att jag utförde många övningar lite för långsamt vilket gjorde att jag samlade på mig onödigt mkt mjölksyra.
Imorgon är det dags för sommarkurs med allas vår Arne P  Ska bli riktigt intressant och lärorikt, hoppas jag lär mig många nya saker att ta med i min egna träning. Skulle eg. kört hyper.pass för benen imorgon men det hinner jag inte med. Ev kör jag det söndag kväll eller så slår jag ihop det med styrkepasset på tisdag. Blir annars bara 1 dags vila mellan benpassen.
Nu ska de ut o solas och läsas 
|
neeeeeeeeeeej, var det sommarkurs med Arne denna helg?!.. FAAAAAAAAAAN också!!!!!!!
|
|
|
2008-07-07, 10:35
|
|
Fitness4Life
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spene
Nej jag skulle nog påstå att det är nära på en helkroppsövning, men majoriteten av de aktiverade muskelfibrerna sitter nog i benen även om korsrygg för många, ffa nybörjare, är den svaga länken. I en 2-split skulle jag absolut lägga den på bendagen som tiger har gjort.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mapa
sorry tigern om jag lägger mig i.. be mod ta bort om du tycker de är spam, men jag är ganska säker på att du tänker ungefär som mig i detta ämne
om du kör två tunga pass.. ett för överkropp och ett för underkropp.. vart skulle du då lägga mark? förutsatt att dessa pass är relativt tätt? OM du lägger marken på överkropp kommer du inte kunna (läs bör inte) böja på underkropp (eller tvärtom, om du böjer före) så tätt inpå.. men han kan däremot köra t.ex. rodd för överkroppen 1-2-3 dagar efter.. men helt klart jobbar massor av muskler på övre delen av kroppen i marklyft
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Ben, ben, ben! Marklyft mosar på ryggen tveklöst, men gör man marklyft med "rätt" teknik, dvs skadeförebyggande, så har man en rakare rygghållning, stången närmare benen och mosar på som fan med låren... jag hade lätt lagt marklyftet på bendagen, för om jag har kört ben någon dag innan marklyftet så tappar jag direkt..
|
Jag håller helt med Spene, Mapa och shadowfire och det är därför upplägget ser ut som det gör! Kul du tycker det ser intressant ut Chrillee
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
neeeeeeeeeeej, var det sommarkurs med Arne denna helg?!.. FAAAAAAAAAAN också!!!!!!! *grr27 * *grr27 *
|
Jao där missa du något! Det var väldigt lärorikt och väldigt intensivt! Har väldigt stor respekt för Arne och hans kunnande så det var kul att lyssna hur han resonerar kring träning i två hela dagar. Fick dessutom träffa major pectoralis och Klo här från kolo, alltid kul att få en irl bild av personen bakom nicket!
Imorse tränade jag tung överkropp, känns inte lönt och redovisa passet eftersom jag i princip presterade som sist med ett få undantag som jag kan nämna.
- Tappade ett rep i sista setet på hantelpressarna, tycker själv jag har väldigt svårt att öka i hantelpressar samtidigt som 33,5kg kanske inte är så lite för någon som väger strax över 71kg. Jag vet att styrkan är rätt dålig i tricep så antar det hämmar en del, samtidigt är det i bottenläget jag ofta fastnar så svårt att säga vilken länk det är som bromsar mig. Sen kör jag den negativa delen väldigt långsam eftersom ja upplever vikten som ganska tung och vill ha full kontroll genom hela rörelsen. Nåja jag hoppas och tror att jag pressar över 40kg iaf någon gång nästa år.
- Körde på samma vikt i militärpress fast utan kick och stopp vid bröstet på varje rep, så liten förbättring där. Dock är det slutfasen som här sätter käppar i hjulet. Det är där jag fastnar och antar det är tricep som begränsar mig där. Har bra fart i början men sen när jag ska låsa ut i den senare delen av rörelsen så blir det plötsligt väldigt tungt.
- Körde bredare chins idag på samma vikt (+10kg), gjorde samma antal reps som sist, fast 5, 4, 3 ist för 4, 4, 4.
Avslutade med att stretch för knäböj. Morgonvikten låg på 71,6kg, planen är att inte gå över 72kg innan semestern (2v dit). När jag är tillbaka börjar vandringen mot 80kg, går de som jag vill så når jag dit någon gång under våren och INTE tidigare
Mkt text, undrar om någon läser allt
|
|
|
2008-07-07, 10:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Starka hantelpressar du langar av! Hur breda chins kör du?
|
|
|
2008-07-07, 10:48
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rellos_87
Starka hantelpressar du langar av! Hur breda chins kör du?
|
Jag som precis klagat  Tycker själv de är dåliga, iofs så är de flesta vikter små än så länge!
Oj, svårt och säga, så brett det bara går på vår chinsstång  Det är en sån chinsstång som pekar neråt i båda sidor,
/--------\, dock pekar de neråt aningen mindre. Jag håller längst ut så mina händer befinner sig på den sneda delen. Vi har en helt rak chinsstång också men tycker den är för smal så gillar denna bättre!
|
|
|
2008-07-07, 11:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
kul med kursen, jag gick den med för 2år sen
|
|
|
|
2008-07-07, 11:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Klart jag orkade läsa allt klasse. Låter bra i vanlig ordning, men bli inte fööör fast på siffror och reps hit och dit. Jag tror av egen erfarenhet att det lätt blir för fanatiskt och pressat för egen del vid ett sådant tanke sätt.
Om några år ska vi tusan pressa upp 50orna i hantelpressen, det vore en vinst det
/ GymTT från bilen påväg till Båstad.
|
|
|
2008-07-08, 10:00
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Klart jag orkade läsa allt klasse. Låter bra i vanlig ordning, men bli inte fööör fast på siffror och reps hit och dit. Jag tror av egen erfarenhet att det lätt blir för fanatiskt och pressat för egen del vid ett sådant tanke sätt.
Om några år ska vi tusan pressa upp 50orna i hantelpressen, det vore en vinst det
/ GymTT från bilen påväg till Båstad.
|
Jepp det ska vi
8/7 "Tung" underkropp
Knäböj
60kg x 5, 5, 5
Marklyft
140kg x 5, 145kg x 5, 5
Raka mark med bred stans
100kg x 5, 5, 5
Benpress
100kg x 10, 10
Avslutade med lite mage
- Första gången jag kör ett knäböjpass  Stretchen har gett resultat, kan inte köra ATG än, men parallellt iaf. Skyndar långsamt med vikterna, måste bana in tekniken och rörelsen först. Funderar på att höja med 2,5kg för varje pass så jag vänjer mig.
- Marken gick bättre än sist, hade mer sisu i kroppen idag. Va inte nära fail.
- Eg. ska jag inte köra benpress idag utan på hypertrofidagen men eftersom jag missade förra benpasset tack vare kursen så kände jag för att köra ett par set. Även här märks stretchens effekt, kommer riktigt djupt nu, is gooood  Tror det kommer bli ett bra år för mina ben
|
|
|
2008-07-08, 12:31
|
|
Registered User
|
Nice pass Clabbe!
Starkt i mark precis som vanligt, men jag ska hinna ikapp dig
Så du har gett dig på knäböjen iallafall? Jag känner mig som en dålig människa (mer än vanligt) nu, vad är det för stretch du har gett dig på för att våga dig på detta?
The whole of life is just like watching a film. Only it's as though you always get in ten minutes after the big picture has started, and no-one will tell you the plot, so you have to work it out all yourself from the clues.
|
|
|
2008-07-08, 12:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2001
|
Låter som ett jobbigt pass med både böj, mark, raka mark och benpress  Creds att du orkade köra allt det
Du har inga bilder att bjuda på dagsformen ?
|
|
|
2008-07-08, 16:41
|
|
Fitness4Life
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lexidos
Nice pass Clabbe!
Starkt i mark precis som vanligt, men jag ska hinna ikapp dig ; )
Så du har gett dig på knäböjen iallafall? Jag känner mig som en dålig människa (mer än vanligt) nu, vad är det för stretch du har gett dig på för att våga dig på detta?
|
Tackar Ricky  Japp vi får kriga om marklyften, du har snart tre veckor att hinna ifatt!!
Jo känner att jag måste ha en tung benövning, tycker benpressen är för dålig att köra låga reps i. Jag kör mkt teknikträning med lägre vikter och stång efter varje pass för att stretcha ordentligt. Sen kör jag Sheo's stretch där jag lägger stången på knäna och pressar nedåt, känns rätt bra i bla fotleder
Citat:
Ursprungligen postat av Fultjack
Låter som ett jobbigt pass med både böj, mark, raka mark och benpress : D Creds att du orkade köra allt det
Du har inga bilder att bjuda på dagsformen ? ; )
|
Tränar man med päron så kan man få in alla tunga övningar samma pass  När jag närmar mig 180 i mark, över 100 i böj så kan ja ta bort " " ovanför tung underkropp
Jag tänkte faktiskt mörka min form tills jag väger över 80 kg eller när jag själv märkt tillräckligt stora förbättringar så man verkligen ser skillnad!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.
|

|