Klassisk Styrkelyft SM 2011
Mål/Plan med tävlingen:
Då chans till pallplats är flera ljusår iväg så var målet att få en så bra
total som möjligt. och sätta dit något PB.
Knäböj:
Här fanns det bara en sak i sikte, 200kg. Allt annat hade varit en djup besvikelse.
Lyft1: 185kg
godkänt, snabbt och lätt lyft.
Lyft2: 200kg
godkänt, Nu var det lite tyngre men det kändes aldrig som att det inte skulle gå upp. Var lite osäker på djupet men det visade sig vara helt okej.
Lyft3: 205kg
underkänt, Var så pass glad/nöjd med att äntligen ha fått 200kg lytet så jag hade väldigt svårt att ladda om inför detta lyft.
Bänkpress:
Då nerverna på bänk rm två dagar före ställde till med spratt så var det dags för revanch, målet var att öka på nya PB´t från i fredags med minst 2,5kg
Satte en låg ingån på 155kg då jag inte hade någon aning om hur det skulle kännas att lyfta igen såhär tätt inpå. Dock visade uppvärmningen ingen antydan på trötthet så fick bli en ingångshöjning till 162,5kg
Lyft1: 162,5kg
godkänt, Inga konstigheter här, vikten for upp som den skulle.
Lyft2: 172,5kg
underkänt,Tog ner vikten till bröstet, fick press signal och sen hände det inte speciellt mycket mer, kom upp en liten liten bit men inte mer än så. Fick höra när jag kommit ner från podiet att jag tydligen sjunkit ihop en del när jag tog ner stången och fick lite tips och trix att tänka på vid nästa försök.
Lyft3: 172,5kg
godkänt,Denna gång gick det inte bara bättre utan det kändes t.om. ganska lätt.
Marklyft:
Marken var jag väldigt osäker på vad jag skulle kunna prestera, inte tränat mark på ett bra tag (förutom när jag gjorde ingångsvikten några dagar tidigare). Så ingången fick bli 235kg vilket är en vikt som borde gå smärtfritt.
Lyft1: 235kg
godkänt,
Lyft2: 255kg
godkänt, Sattsade på ett pb med minsta möjliga marginal i andra för att eventuellt om det fans krafter kvar bättra på det i 3é. Lyftet gick ganska smärtfritt, fick ta i rejält men det kändes säkert genom hela lyftet.
Lyft3: 260kg
underkänt, Kom upp en bit men inte längre, styrkan fanns helt enkelt inte där.
Summering:
Böj: 200kg PB med 10kg
Bänk: 172,5kg PB med 5kg (om man slår ihop 2,5kg med fredagens 2,5kg)
Mark: 255kg PB med 2,5kg
Totalt: 627,5 PB med 25kg
Resultatet var vad jag hoppats på men inte vad jag räknat med. Så jag är väldigt nöjd, samt super nöjd med tävlingen i helhet, bra arrangemang, massor med trevligt folk och riktigt bra publiktryck