Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-08, 21:06   #661
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Om vi säger så här:
Det kan också bero en icke-näringsmässig respons till mat, typ att CNS aktiveras, blodtrycket ökar osv som gör att du presterar bättre efter mat.
Jag finner det delvis psykologiskt hur bra jag presterar på pass, och att ibland så behöver man trigga CNS:en (eller något dylikt) genom t.ex. värma upp mer och hålla några statiska sekunder på maxtunga vikter ett set. Något som kroppen "vaknar" av. Detta verkar vara särskilt viktigt om jag käkat lite eller sovit lite den dan.
Gammal 2009-05-09, 10:45   #662
phrack
Sofa king soft

phracks avatar

Reg.datum: Jan 2007
Hur länge har ni som fastar gjort det? Ibland får man känslan av att det inte är så många som orkat en längre tid, eller är det den sociala biten som brukar sätta stopp?

r3mpuh: ja, man ska fasta även de dagar man inte tränar. Att hålla på och fasta enbart vissa dagar kommer att vara jävligt jobbigt, kroppen får inte en chans att anpassa sig.
phrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-09, 11:19   #663
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av phrack Visa inlägg
Hur länge har ni som fastar gjort det? Ibland får man känslan av att det inte är så många som orkat en längre tid, eller är det den sociala biten som brukar sätta stopp?
För min del är det iaf den sociala biten som har börjat sätta stopp. Har följt fastan bra i ca fyra månader under kaloriunderskott, men nu har jag börjat slarva. Detta beror inte på att det är svårt/jobbigt att följa i sig, utan just på sociala faktorer främst. (Det, och att jag tycker det är roligt att äta "när jag känner för det" helt enkelt). Jag tycker deffen gick som en dans så länge jag följde fastan faktiskt, och jag kommer definitivt göra om det igen nästa gång det är dags att deffa. Inga direkta problem med hungern, och det kändes som man kunde återhämta sig maximalt mellan passen med ett sådant upplägg.

Däremot passar inte fastan sådär jättebra för mig just i dagsläget. Det kan vara en såpass enkel sak som att det helt enkelt blir varmare ute, och man börjar samtidigt spontanumgås mer med vänner utomhus t ex, ofta då över något ätbart. Här är vi alla olika, och har man disciplinen att hålla i, eller möjlighet att lägga om fastan en smula så det passar "sommarhalvåret" mer så är det naturligtvis bara bra. Själv kommer jag avsluta fastan helt nu när deffen snart är slut, precis som jag även planerade från början. Själva fastan är jag däremot egentligen bara positivt inställd till i ren och skär sak, ska bli kul att göra det igen när det passar mig bättre.
Gammal 2009-05-10, 15:27   #664
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det kan också bero en icke-näringsmässig respons till mat, typ att CNS aktiveras, blodtrycket ökar osv som gör att du presterar bättre efter mat.
Jag finner det delvis psykologiskt hur bra jag presterar på pass, och att ibland så behöver man trigga CNS:en (eller något dylikt) genom t.ex. värma upp mer och hålla några statiska sekunder på maxtunga vikter ett set. Något som kroppen "vaknar" av. Detta verkar vara särskilt viktigt om jag käkat lite eller sovit lite den dan.
Ok, den psykologiska biten kan vi utesluta hos mig, den har jag rätt bra koll över när den påverkar och när den inte påverkar. I mitt fall är det någon form av fysiologisk pusselbit som saknas. Det kan vara som du säger att det CNS behöver aktiveras, eller att blodtrycket måste upp. Jag finner ofta (alltid?) att jag presterar bättre på kvällen då CNS (hos de flesta) är mer igång.
Jag brukar även prestera extremt bra efter en måltid skräpmat med "mycket av allt" (inklusive salt) vilket man kanske kan koppla till blodtrycket?
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 16:34   #665
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Ok, den psykologiska biten kan vi utesluta hos mig, den har jag rätt bra koll över när den påverkar och när den inte påverkar. I mitt fall är det någon form av fysiologisk pusselbit som saknas. Det kan vara som du säger att det CNS behöver aktiveras, eller att blodtrycket måste upp. Jag finner ofta (alltid?) att jag presterar bättre på kvällen då CNS (hos de flesta) är mer igång.
Jag brukar även prestera extremt bra efter en måltid skräpmat med "mycket av allt" (inklusive salt) vilket man kanske kan koppla till blodtrycket?
Om det är blodtryck som är en faktor så kan du ju försöka med att tricka en massa vatten. Har sett iaf en studie som visar på att både norepinefrin (som påverkar cns) och blodtryck ökar 30 minuter efter man dricker ca en halvliter vatten. Finns ju många som dricker 1-2 liter vatten innan träning för att få "tryck".
Gammal 2009-05-11, 08:34   #666
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Om det är blodtryck som är en faktor så kan du ju försöka med att tricka en massa vatten. Har sett iaf en studie som visar på att både norepinefrin (som påverkar cns) och blodtryck ökar 30 minuter efter man dricker ca en halvliter vatten. Finns ju många som dricker 1-2 liter vatten innan träning för att få "tryck".
Ok, ja det kan kanske vara värt att testa, nu dricker jag iofs rätt mycket under träningen men det kanske minskar om jag får i mig 2 liter innan jag börjar. jag ska se om jag kan märka nån skillnad. Har ett styrkepass om cirka 2 timmar så kanske ska börja dricka nu, iofs har jag redan tränat cardio så det kanske inverkar (intagit 1.4 liter under passet, ej kissat, väger lika mycket före som efter, kan ha förlorat en hel del salter).
C4L
Gammal 2009-05-11, 11:39   #667
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Citat:
Ok, ja det kan kanske vara värt att testa, nu dricker jag iofs rätt mycket under träningen men det kanske minskar om jag får i mig 2 liter innan jag börjar. jag ska se om jag kan märka nån skillnad. Har ett styrkepass om cirka 2 timmar så kanske ska börja dricka nu, iofs har jag redan tränat cardio så det kanske inverkar (intagit 1.4 liter under passet, ej kissat, väger lika mycket före som efter, kan ha förlorat en hel del salter).
http://kolozzeum.com/forum/showpost....&postcount=454

Tack som fan Dr. Snuggles!
C4L
Gammal 2009-05-11, 12:01   #668
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Citat:
Hah, där ser man, np.
Gammal 2009-05-11, 16:42   #669
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Vad var det för mineralsalt du körde på? Resorb?
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 17:24   #670
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Intressant. Då återstår det att se om det går att upprepa många gånger på rad.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 21:06   #671
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad var det för mineralsalt du körde på? Resorb?
Seltin

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Intressant. Då återstår det att se om det går att upprepa många gånger på rad.
Ja självklart. Att jag blev så till mig efter en gång berodde på att jag aldrig nånsin märkt en sån stark skillnad i effekt. Exempelvis har jag aldrig märkt någon som helst effekt av något kosttillskott, inklusive koffein så jag vill inte påstå att jag är känslig för placebo (vilket förstås många säger).
Det här var ungefär att likställa med en lyckad kolhydratsladdning på 1000-2000 extra kcal.

Men helt klart ska jag upprepa proceduren imorgon och fortsättningsvis när jag tränar.
C4L
Gammal 2009-05-11, 21:41   #672
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
vilket är det optimala saltet för prestation då?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 22:15   #673
r3mpuh

r3mpuhs avatar

Reg.datum: Apr 2008
Är salt nödvändigt för den extra "glöden" ?

Bryter saltvattnen fastan? :P
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 05:56   #674
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Jag har skrivit det ett par gånger tidigare i mina journaler men styrkan ökar märktbart den veckan jag saltladdar. Säkert 15 g koksalt och massor med vatten under 5 dygn.

Har aldrigt kopplat det till blodtrycket utan bara accepterat det som en liten, lustig, bieffekt.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 06:47   #675
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
vilket är det optimala saltet för prestation då?
Natrium höjer blodtrycket, så vanligt bordssalt. Om det är just blodtrycket som spelar in.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:07.