Här kommer de excentriska böjen från idag. Jag ser "lite" plågad ut.
Bra jobbat Matte! Hårdrock.
Ser ut som om du inte riktigt fick till samma vinkling på fötterna, alt står en aning smalare, i det tyngsta setet. Kan vara en bidragande orsak till att vikten känns ännu tyngre än den är. Kan ju även delvis bidra till att belastningen på låren blev högre än vanligt = lårvärk.
Att du skall köra hårt känns onödigt att skriva
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Ja det kommer bli hårt så småningom för mig. Finns flera stycken nu som kommer gå i de tyngre klasserna som har alla möjligheter att komma upp till 1000kg på bara några år nu och Mattias är en av dem. De ligger 100kg+ på totalen mot för vad jag gjorde vid deras ålder. Tur man kan lägga av snart.
Nej, men negativa bänkar funderar jag på.
Lite negativ mark på 400 kanske skulle smaka herrn?
Ser ut som om du inte riktigt fick till samma vinkling på fötterna, alt står en aning smalare, i det tyngsta setet. Kan vara en bidragande orsak till att vikten känns ännu tyngre än den är. Kan ju även delvis bidra till att belastningen på låren blev högre än vanligt = lårvärk.
Att du skall köra hårt känns onödigt att skriva
Jo jag la märke till det. Det skilljer ganska mycket också.
Nu har jag varit in och tittat i ditt program och ser då att du har nått toppvikten i excentrisk böj. Det blir med andra ord aldrig värre än såhär innan Lucialyftet. Nästa gång du ska köra excentriskt blir det förvisso 3x3 på 425kg, vilket naturligtvis är jobbigare, men du kan i alla fall trösta dig med att du inte ska upp på tyngre vikter. Nästa pass är dessutom ditt sista excentriska innan tävling så du kan tänka på det när du börjar värma upp. Ge järnet och plåga dig igenom passet så blir det bara nedförsbacke fram till tävlingen efter det.
Jag ser också att tyngsta vanliga böjen i programmet är 345kg, alltså samma vikt du redan har böjt, och jag håller med dig om att det kan vara smart att göra en justering uppåt där. Du kan ju exempelvis gå upp och böja 360 eller 365kg. Jag tycker däremot inte att du ska gå tyngre än så eftersom det är bra för nyfikenheten att inte riktigt veta vad max är. Om du gör 360kg lätt så kommer du att vara riktigt tävlingssugen när du kommer på Lucialyftet
Jomen funderingen på det passet var att jag e.v. ska köra lite tyngre vanliga böjar för att träna upp en bra fart på nedvägen. E.v. ta bort nått set negativ böj mot nått set vanlig böj.
Ja det kommer bli hårt så småningom för mig. Finns flera stycken nu som kommer gå i de tyngre klasserna som har alla möjligheter att komma upp till 1000kg på bara några år nu och Mattias är en av dem. De ligger 100kg+ på totalen mot för vad jag gjorde vid deras ålder. Tur man kan lägga av snart.
Nej, men negativa bänkar funderar jag på.
Jo men nu ligger ju du före så det är vi som får jaga. Så kommer det nog att vara några år till.
Yep, sugen blir man.
Negativa böj ger en fall framåt i böj....
Första gången jag provade....
/the_PL_man
På videon ser det ut som att du lägger stången för långt ner på ryggen när du går ut. Detta medför att du tvingas lägga ryggen väldigt mycket. Om jag vore dig skulle jag flytta upp stången lite högre på ryggen och böja med en mer upprätt teknik. Samtidigt kan det då vara bra att sänka vikten lite i de excentriska böjarna till styrkan blivit fullgod med den nya tekniken.
Jomen funderingen på det passet var att jag e.v. ska köra lite tyngre vanliga böjar för att träna upp en bra fart på nedvägen. E.v. ta bort nått set negativ böj mot nått set vanlig böj.
Men du har två hela veckor med bara vanliga böjar fram till tävlingen så jag tror nog att du både kan träna de excentriska passen hela vägen igenom och samtidigt träna in rätt hastighet igen. Du ska dock göra som du känner. Det räcker ju gott med två excentriska set på 425kg så att lägga in något extra set vanlig böj innan gör nog inte att du blir sämre.
Yopp. Men numer har jag en annan böjstil, men några mer negativa tunga böj antar jag det inte blir, med tanke på min höft (du har gett mig några tips, men jag såg inte till tunga neg böj med full utrustning där... ).
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
På videon ser det ut som att du lägger stången för långt ner på ryggen när du går ut. Detta medför att du tvingas lägga ryggen väldigt mycket. Om jag vore dig skulle jag flytta upp stången lite högre på ryggen och böja med en mer upprätt teknik. Samtidigt kan det då vara bra att sänka vikten lite i de excentriska böjarna till styrkan blivit fullgod med den nya tekniken.
Yopp. Men numer har jag en annan böjstil, men några mer negativa tunga böj antar jag det inte blir, med tanke på min höft (du har gett mig några tips, men jag såg inte till tunga neg böj med full utrustning där... ).