2015-02-13, 18:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy
Inte lätt att hitta det är sant, en kollega tipsade om Avanza +BlackRock fonden. Svårt att uttyda exakt vad den innehåller, då det är lager på lager av BlackRock strategier, men man verkar få tillgång till deras kvantfonder genom detta i alla fall. BlackRock är världens största asset manager, så risken att det är en blåsning är minimal.
|
Intressant, fast svår säga något om denna när den bara funnits sedan 2013.
Går ej se vad som hände 2008, 2011 o.s.v. :/
Kanske skulle sätta lite där ändå, har helt missat den.
Vill ha så stor spridning som möjligt, då jag lärt mig hur det kan gå om man har för mycket (typ 50%) i samma fond
EDIT: "Fonden investerar främst i aktie- och räntefonder och tillhör riskklass 3."
Låter inte särskilt hedge eller marknadsneutralt, mer som en blandfond???
Senast redigerad av svag74 den 2015-02-13 klockan 18:22.
|
|
|
2015-02-13, 18:44
|
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av svag74
Intressant, fast svår säga något om denna när den bara funnits sedan 2013.
Går ej se vad som hände 2008, 2011 o.s.v. :/
Kanske skulle sätta lite där ändå, har helt missat den.
Vill ha så stor spridning som möjligt, då jag lärt mig hur det kan gå om man har för mycket (typ 50%) i samma fond
EDIT: "Fonden investerar främst i aktie- och räntefonder och tillhör riskklass 3."
Låter inte särskilt hedge eller marknadsneutralt, mer som en blandfond???
|
Jag har inte hunnit kolla jättenoga men största innehavet är denna:
http://www.blackrockinternational.co...-factsheet.pdf
Innehaven 2 och 3 är två Absolute Return strategier som försöker ge positiv avkastning i alla marknadsklimat.
Det sista innehavet är en Fixed Income strategi, totalt är det alltså en väldigt diversifierad hög av strategier som totalt ger relativt låg risk, dock som jag uppfattar det med viss korrelation med aktiemarknaden.
|
2015-02-13, 18:54
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag har inte hunnit kolla jättenoga men största innehavet är denna:
http://www.blackrockinternational.co...-factsheet.pdf
Innehaven 2 och 3 är två Absolute Return strategier som försöker ge positiv avkastning i alla marknadsklimat.
Det sista innehavet är en Fixed Income strategi, totalt är det alltså en väldigt diversifierad hög av strategier som totalt ger relativt låg risk, dock som jag uppfattar det med viss korrelation med aktiemarknaden.
|
Jag går in med 5-6%, tack för tips 
Skönt få ännu mer spridning 
Skönt den är dagligt handlat också, jag sitter fast med alldeles för mycket i månadshandlade fonder, men det är ju där det finns mest att välja på i den kategori jag föredrar (hedge i lägre riskklasser).
EDIT: Kommer då ha 12 olika fonder, med risknivåer mellan 2-5. Känns mycket tryggt!
Sen kanske man hoppar på Zero lite nån gång, men inte just nu...
Senast redigerad av svag74 den 2015-02-13 klockan 18:57.
|
|
|
2015-02-13, 19:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Svag74 - Vilka fonder har du?
|
|
|
2015-02-13, 19:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Svag74 - Vilka fonder har du?
|
Adrigo Hedge
Atlant Explora
Atlant Stability
Avanza +Blackrock
Brummer Multi-Strat 2XL
Catella Avkastning
Catella Hedge
Excalibur (största innehav)
Gladiator
Merrant Alpha Select SEK
MS INVF Global Infrastructure A
SPP Företagsobligationsfond
Nu har jag inte alla riktigt än, väntar på lite pengar från försäljningar för omfördelningar och breddning, men kommer ha dessa inom en månad
Senast redigerad av svag74 den 2015-02-13 klockan 19:31.
|
|
|
2015-02-13, 19:36
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Kan ju köpa guld utan att ha det hemma.
|
Ja men känns krångligt, har ingen erfarenhet av bankfack och liknande. Och om det verkligen vill sig illa, vem säger att den som förvarar det inte tar det?
|
|
|
2015-02-13, 19:37
|
|
|
Living the good life
|
Citat:
Adrigo Hedge
Atlant Explora
Atlant Stability
Avanza +Blackrock
Brummer Multi-Strat 2XL
Catella Avkastning
Catella Hedge
Excalibur (största innehav)
Gladiator
Merrant Alpha Select SEK
MS INVF Global Infrastructure A
SPP Företagsobligationsfond
Nu har jag inte alla riktigt än, väntar på lite pengar från försäljningar för omfördelningar och breddning, men kommer ha dessa inom en månad 
|
Fin lista! Tycker du blir lite överdiversifierad dock, eftersom flertalet av de i listan innehåller 10 hedgefonder eller mer. Vilka är du mest nöjd med och tror mest på?
Vet att du är livrädd för högre risk, men det är lite synd (som du själv säger med facit i hand) att du inte vågat dig in med en mindre del aktier, i form av Avanza Zero, SEB Euroland Gratis, eller Nordnets Danmark/Norge/Finland fonder..
|
2015-02-13, 19:44
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Fin lista! Tycker du blir lite överdiversifierad dock, eftersom flertalet av de i listan innehåller 10 hedgefonder eller mer. Vilka är du mest nöjd med och tror mest på?
Vet att du är livrädd för högre risk, men det är lite synd (som du själv säger med facit i hand) att du inte vågat dig in med en mindre del aktier, i form av Avanza Zero, SEB Euroland Gratis, eller Nordnets Danmark/Norge/Finland fonder..
|
Tack
Nja, har haft en del innehav som gått rejält dåligt, vilket lärt mig att historiska grafer inte är någon garanti, och vill därför skydda mig så mycket som möjligt mot förvaltarsnedsteg.
En del är ju riktiga fegfonder som man varken kan vara nöjd eller missnöjd med, de är bara en säkerhet liksom. Men den som dragit hela lasset, trots att det är mitt minsta innehav, är globala infrastrukturfonden ... jösses vad den gått!
Jag är inte helt anti mot smala aktiefonder som Zero, jag vill bara inte gå in just nu!
Börjar det braka kommer jag i sinom tid börja växla över, kanske 5 lax i veckan över en längre tid för att minska risken.
EDIT: Tror inte någon av mina fonder är en korg av 10+ hedgefonder, knappt några fond-i-fond faktiskt.
Men då man inte betalar courtage på fonder så ser jag ingen nackdel med att ha aningen för många jämfört med motsatsen.
Senast redigerad av svag74 den 2015-02-13 klockan 19:47.
|
|
|
2015-02-13, 20:32
|
|
|
Living the good life
|
Citat:
Tack
Nja, har haft en del innehav som gått rejält dåligt, vilket lärt mig att historiska grafer inte är någon garanti, och vill därför skydda mig så mycket som möjligt mot förvaltarsnedsteg.
En del är ju riktiga fegfonder som man varken kan vara nöjd eller missnöjd med, de är bara en säkerhet liksom. Men den som dragit hela lasset, trots att det är mitt minsta innehav, är globala infrastrukturfonden ... jösses vad den gått!
Jag är inte helt anti mot smala aktiefonder som Zero, jag vill bara inte gå in just nu!
Börjar det braka kommer jag i sinom tid börja växla över, kanske 5 lax i veckan över en längre tid för att minska risken.
EDIT: Tror inte någon av mina fonder är en korg av 10+ hedgefonder, knappt några fond-i-fond faktiskt.
Men då man inte betalar courtage på fonder så ser jag ingen nackdel med att ha aningen för många jämfört med motsatsen.
|
Är inte påläst om infrastrukturfonden, men min gissning är att dess avkastning beror på den fenomenala pressen nedåt på räntor kombinerat med aktiemarknaden som rallar. När räntor stiger och börsen faller, kommer den åka på en ordentlig knock, gissar jag. Men det är ju bra att du har något mer högrisk i portföljen som denna!
Låter vettigt att ha en strategi för att växla över.
Avanza +Blackrock konstatera vi just är massor av fonder i fonden.
Brummer Multi-Strat 2XL - är också ett antal hedgefonder som underliggande.
Merrant Alpha Select SEK - Har vi ju redan pratar om, den vet vi ju att den är ~10 fonder.
Redan där är du uppe i ~30 fonder på 3 innehav.
|
2015-02-13, 20:58
|
|
|
Registered User
|
Kommentarer om mina fonder?
AMF Balansfond
DNB Global Index
Avanza Zero
Swedbank Robur Index
Länsförsäkringar fastighetsfond
|
|
|
2015-02-13, 21:11
|
|
|
Living the good life
|
Citat:
AMF Balansfond - Billig blandfond, bra bas i en portfölj, du kan eventuellt skapa exponeringen ännu billigare igenom att köpa en lika bra ren räntefond och sen öka lite mer i Avanza Zero.
DNB Global Index - Billig extremt bred fond (eftersom den är global) som ger dig diversifiering över valutor och allmän aktieexponering utan att välja marknad
Avanza Zero - Du vet vad det är
Swedbank Robur Index - Orkar inte läsa på, men är inte detta ungefär samma som Avanza Zero?
|
Kort ovan..
|
2015-02-13, 21:15
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Kort ovan..
|
Tack för kommentar.
Ska tillägga att det är Swedbank Robour Indexfond Asien.
|
|
|
2015-02-13, 22:04
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Är inte påläst om infrastrukturfonden, men min gissning är att dess avkastning beror på den fenomenala pressen nedåt på räntor kombinerat med aktiemarknaden som rallar. När räntor stiger och börsen faller, kommer den åka på en ordentlig knock, gissar jag. Men det är ju bra att du har något mer högrisk i portföljen som denna!
Låter vettigt att ha en strategi för att växla över.
Avanza +Blackrock konstatera vi just är massor av fonder i fonden.
Brummer Multi-Strat 2XL - är också ett antal hedgefonder som underliggande.
Merrant Alpha Select SEK - Har vi ju redan pratar om, den vet vi ju att den är ~10 fonder.
Redan där är du uppe i ~30 fonder på 3 innehav.
|
Infrastruktur tror jag är lite defensiv i sin natur. Köpte den efter tips-artikel hos Placera/Avanza vilket var mycket lyckat. I dåliga tider satsas mycket på vägar och byggen och så, vilket ska gynna den. Är väl lite såna tider nu, försöka få fart på ekonomierna, så gått som en raket.
Avanza +Blackrock är 4 fonder ja, vet ej hur de ser ut internt.
Brummer Multi består av 7 fonder.
Merrant är väl en hyfsad korg, kanske inte tio men nånstans där uppåt, minns ej.
Minsta innehav jag har är 40k så känns inte som jag har för fjuttiga små innehav i onödan utan det känns bra med diversifieringen 
Och inget är ju hugget i sten heller
|
|
|
2015-02-13, 22:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Citat:
AMF Balansfond
DNB Global Index
Avanza Zero
Swedbank Robur Index
|
Hur ser fördelningen ut, och tids-horisonten?
|
skog, smuts & träning
-
|
|
|
2015-02-13, 23:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av jaosef
Hur ser fördelningen ut, och tids-horisonten?
|
Ungefär så här.
AMF Balansfond - 25%
DNB Global Index - 25%
Avanza Zero - 25%
Swedbank Robur Index Asien - 10 %
Länsförsäkringar Fastighetsfond - 10%
Det är tänkt som ett långsiktigt sparande då jag inte kommer behöva pengarna inom de närmaste åren. Länsförsäkringar la jag till mest som en chansning eftersom den gått så bra de senaste månaderna.
Senast redigerad av Frantic den 2015-02-13 klockan 23:12.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:47.
|

|