Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-06, 14:22   #631
Tomas W
Nambla-SYD

Tomas Ws avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Tydligen inte eftersom jag pushpressar samma vikt i stort sett Jag antar att det är för att jag fångar stången lite högt samtidigt som jag inte använder benen nog mycket
Brukar vara det vanligaste felet, samt att tajming med fötter i marken inte stämmer överens med armbågslåsningen.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-06, 15:49   #632
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av DarcyGrahn Visa inlägg
Jag tror det är viktigt att poängtera för crossfittarna om dom ska tävla att man har en minut på sig att göra ETT lyft och INTE göra så många som möjligt på tex 40kg under den minuten
Mycket viktig poäng

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-07, 17:32   #633
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009
http://www.trelleborgsabk.se/pdf/letterSTF.pdf
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 12:43   #634
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008

Hade ett lite dåligt pass igår, någon som kan hjälpa mig att komma fram till varför det gick dåligt? Får mycket framåtvikt både på första och tredje. Tänkte fånga och sätta mig men det gick bara på den andra där jag fick till tyngdpunkten hyfsat. En anledning till att det gick dåligt kan vara mitt höga viktval (60 kg, har gjort 70 som bäst)

Jag funderar på att dels stå bredare i starten eller vinkla ut fötterna mer, men just för att fixa balansen tror jag på att dra lite längre i andra draget för att få finare bana och därmed hitta balansen. Andra tips?
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 15:22   #635
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Du slungar stången framåt, i övrigt ser tekniken bra ut och du behöver inte tänka på att ändra så mycket. Förutom att gummisulorna en halvmeter framför dig är till för att användas, såklart Sporthallen
Gammal 2012-05-09, 16:20   #636
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Är det någon som har bra tips på uppvärmningsövningar för armar/axlar? Jag har lite problem med själva "catch"-delen och brukar känna obehag (att det gör ont) när jag fångar stången på axlarna. Har kommit fram till att det är en del utåtrotation som saknas. (alltså att kunna få ut underarmen i relation till överarmen). I ofs saknar jag även inåtrotation i själva drag delen så har lite grand att jobba med. Men som sagt. Uppvärmningsövningar eller om ni har några andra rekommendationer? Hålla bredare (fast hjälpte inte speciellt mycket när jag prövade det).

Kan lägga till att jag inte har tränat vändningar speciellt länge.
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 16:55   #637
kallekula
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
God damn, Ilin kommer få utmaning på OS i sommar? Artem Ivanov, 18 kg över världsrekordet i totalen i klass 94 på de ukrainska mästerskapen!

kallekula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 17:17   #638
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Reg.datum: May 2011
Brutalt!
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 17:30   #639
tobake75
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Är det någon som har bra tips på uppvärmningsövningar för armar/axlar? Jag har lite problem med själva "catch"-delen och brukar känna obehag (att det gör ont) när jag fångar stången på axlarna. Har kommit fram till att det är en del utåtrotation som saknas. (alltså att kunna få ut underarmen i relation till överarmen). I ofs saknar jag även inåtrotation i själva drag delen så har lite grand att jobba med. Men som sagt. Uppvärmningsövningar eller om ni har några andra rekommendationer? Hålla bredare (fast hjälpte inte speciellt mycket när jag prövade det).

Kan lägga till att jag inte har tränat vändningar speciellt länge.

Jag tycker att "muscle snatch" samt cuban presses är bra axeluppvärmare. Utöver dessa kan du googla "The Burgener warmup".
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 17:57   #640
Jona
Registered User

Jonas avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg

Hade ett lite dåligt pass igår, någon som kan hjälpa mig att komma fram till varför det gick dåligt? Får mycket framåtvikt både på första och tredje. Tänkte fånga och sätta mig men det gick bara på den andra där jag fick till tyngdpunkten hyfsat. En anledning till att det gick dåligt kan vara mitt höga viktval (60 kg, har gjort 70 som bäst)

Jag funderar på att dels stå bredare i starten eller vinkla ut fötterna mer, men just för att fixa balansen tror jag på att dra lite längre i andra draget för att få finare bana och därmed hitta balansen. Andra tips?
Det ser ut som att du efter hoppet landar lite på tå. Ffa på lyft 3.
Gammal 2012-05-09, 17:58   #641
jokem
Registered User

jokems avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Du slungar stången framåt, i övrigt ser tekniken bra ut och du behöver inte tänka på att ändra så mycket. Förutom att gummisulorna en halvmeter framför dig är till för att användas, såklart Sporthallen
Jo men vad gör man åt det? Tror som sagt på att dra längre i andra draget men det kanske finns något bättre sätt?

Gummisulorna framför mig används inte av någon med tanke på att det bara är plywood under och den har flisats för länge sen. Det blir djupa marklyft eller vad man nu kör direkt man kör där. Jag följer med strömmen och kör bakom som de andra tyngdlyftarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
Det ser ut som att du efter hoppet landar lite på tå. Ffa på lyft 3.
Jo i 3:e lyftet landar jag lite på tå. Därav inget sitt! Började nog bli lite trött också men helt klart har jag framåtvikt majoriteten av lyften!

Senast redigerad av jokem den 2012-05-09 klockan 18:00.
Gammal 2012-05-09, 18:04   #642
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
ser ju bra ut! Men hur ska man träna upp axlarna att inte göra så ont vid dessa typer av lyft? Jag är nog ganska stel i mina axlar tyvärr.. Även i fotleden, vilket resulterar i att jag har svårt att sätta med ner när jag fångar stången.

Jag kan helt enkelt inte böja mig med raka armar uppåt. Då faller jag bakåt eller så blir inte mina armar tillräckligt raka.. Tips?
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 18:11   #643
jokem
Registered User

jokems avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen Visa inlägg
ser ju bra ut! Men hur ska man träna upp axlarna att inte göra så ont vid dessa typer av lyft? Jag är nog ganska stel i mina axlar tyvärr.. Även i fotleden, vilket resulterar i att jag har svårt att sätta med ner när jag fångar stången.

Jag kan helt enkelt inte böja mig med raka armar uppåt. Då faller jag bakåt eller så blir inte mina armar tillräckligt raka.. Tips?
Träna shoulder dislocations med ett kvastskaft eller nåt, håll även ett tag där det sträcker som mest. Testa ligga helt rakt på ett golv och för händerna från sidan till sträckta över huvudet utan att svanka ordentligt. Kan man det är det inte där problemet ligger.

Mitt problem var i fotlederna efter hundratals stukningar. Gjorde lite sheo squatstretch, stretchade vaderna. Har även kört mycket höftböjare/ljumskstretch för att man kommer ner lättare om man får ut knäna mer. Fungerar rätt bra om man stretchar lite varje/varannan dag. Tog mig ner i fullt sitt i ryck på ca 3-4 veckor!
Gammal 2012-05-09, 20:09   #644
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009
Kan man få armarna rakt över huvudet men inte sitta med armarna rakt över huvudet så kan man nog inte knäböja ordentligt. Börja med att åtgärda det.

Här är ett exempel.
På hur det inte ska se ut. Någon form utav good morning.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-09, 20:17   #645
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Jag tycker att "muscle snatch" samt cuban presses är bra axeluppvärmare. Utöver dessa kan du googla "The Burgener warmup".
Tackar!
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.