Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-20, 12:24   #6286
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Hur påverkar ett litet intag av kolhydrater fettförbränningen? Säkert svårt att säga och rimligtvis är det väl så att ju större intag av kolhydrater desto lägre fettförbränning timmarna efter intaget.

Jag har 2 st Celcius drycker som innehåller 10 kcal på 355 ml (2g kolh), hur mycket tror ni detta påverkar fettförbränningen om man intar dom efter tex 14 timmars fastande?

Dom innehåller ju 200mg koffein och grönt te extrakt så jag tänkte ev. dricka en innan jag går ut på en promenad fast det känns ju lite onödigt om det är kontraproduktivt, dvs. om kolhydraterna minskar fettförbränningen/bryter fastan, då kan jag lika gärna ta mina koffeintabletter och strunta i drickan.

Tankar?

Ingen optinoja här, är bara nyfiken.
Det där är ju precis vad optinoja är. +1 på Sniggel.
Gammal 2011-06-20, 12:31   #6287
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Proz Visa inlägg
Ok, för mig upplever jag att det slöat ner på nedgången, verkar vara en del vatten bindning iofs... Jag har inte kört fullt ut på "alla" kolhydrater efter passet, ibland laddat med maltodextrin innan,
Har Skiftat över till "efter" sedan ca 1v.. För att laborera

Har kört rena refeeds några gånger för att ev, reglera leptinet, på så sätt optimera Fettförbränningen.

Har inte använt lågintensiva promenader särskilt mycket, är det något du kört med, promenader?
Jag brukar äta pasta målet innan träningspassen, så jag kör inte alla kolhydrater efter passet. Äter en del kolhydrater på vilodagarna också för den delen.

Leptinet bör uppregleras av kolhydratsintaget efter träningen, det är iaf meningen antar jag.

Jag har tagit promenader på vilodagarna, promenader anser jag inte är lågintensiva eller högintensiva, de är i normal promenadtakt.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 13:04   #6288
Proz
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag brukar äta pasta målet innan träningspassen, så jag kör inte alla kolhydrater efter passet. Äter en del kolhydrater på vilodagarna också för den delen.

Leptinet bör uppregleras av kolhydratsintaget efter träningen, det är iaf meningen antar jag.

Jag har tagit promenader på vilodagarna, promenader anser jag inte är lågintensiva eller högintensiva, de är i normal promenadtakt.
Jag har då legat väldigt lågt på kcals en period, Varpå kolhydraterna legat runt ca 80- 110 På höga dagar, så det kan ju spela in i det här ..... Men tweakar på d nu, då jag började känna att orken/humöret gick ner efter en period.... Nej inte helt anal, självklart en vanlig " promenad " i valfritt tempo, tappar långsamt & gradvis, armhåla & buken är det som håller kvar,huden är väldigt elastisk där hehe..... Uppskattar feedbacken mannen, det underlättar absolut!!
Proz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 13:09   #6289
Pansartax
Banned User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ok, håller du dig tillräckligt mätt på det?

Kvarg känns ju som ett betydligt bättre alternativ än whey för mättnad, dessutom är det ju även mindre fett i kvarg? Hur är kvarg bökigt?
Jag är inte speciellt hungrig av mig bara rent allmänt, sen tycker jag faktiskt att proteinpulver mättar rätt bra också.

Jag ju inte ute efter så lite fett som möjligt heller, jag ligger på runt 1500-1600 kcal just nu om dagen så du kan ju tänka dig hur mycket plats man har över till fett när man är klar med allt annat.
Pansartax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 13:51   #6290
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax Visa inlägg
Jag är inte speciellt hungrig av mig bara rent allmänt, sen tycker jag faktiskt att proteinpulver mättar rätt bra också.

Jag ju inte ute efter så lite fett som möjligt heller, jag ligger på runt 1500-1600 kcal just nu om dagen så du kan ju tänka dig hur mycket plats man har över till fett när man är klar med allt annat.
Jo jag vet vad du menar. Kör man en lågkaloridiet finns det oftast inte plats för annat än protein. Har själv testat under en period i höstas. Det blev ungefär 0.5kg kyckling och 1kg kvarg per dag för mig då, samt lite grönsaker.
Gammal 2011-06-20, 13:54   #6291
Proz
Registered User

Citat:

Ja, helt individuellt vad man blir mätt på, beroende på träningsdag lr inte, måste man kapa något, om man kör på ett större underskott
Gammal 2011-06-20, 14:16   #6292
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Det är klart 10 kcal påverkar. Men efter 2 minuter max lär du ju ha förbrukat de kalorierna. Och sen har vi ju effekten av koffeinet också. Vad gör det om din fettförbränning minskar en gnutta under en väldigt kort tid? Är du rädd att du för varje celsius du dricker ska gå upp 1,3g fett och att detta ska påverka hur du ser ut när du är färdigdeffad?
Känns det bättre om jag säger att Grandmaster tycker det "är ok" med en skvätt mjölk i kaffet under "fastan"?
Alltså, det är klart jag hellre dricker skiten vid ett annat tillfälle om det visar sig vara mer gynsamt då, hur små mängder vi än pratar om. Spelar lixom ingen roll öht och jag kan för lite så därför jag frågar.

Försök istället att fatta att jag är genuint intresserad av kroppen och kost i allmänhet och gör allt för att lära mig mer i väntan på en riktig utbildning.

Se det som optinojja om ni vill men jag är ju bara nyfiken och du behöver knappast vara ironisk/spydig bara för att du är bättre påläst än mig, jag fattar väl för fan själv att skillnaden är extremt jävla liten så länge man ligger på underskott.

Men tack för den informationen jag åtminstone fick.

Senast redigerad av Danne2k den 2011-06-20 klockan 14:18.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 14:39   #6293
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Alltså, det är klart jag hellre dricker skiten vid ett annat tillfälle om det visar sig vara mer gynsamt då, hur små mängder vi än pratar om. Spelar lixom ingen roll öht och jag kan för lite så därför jag frågar.

Försök istället att fatta att jag är genuint intresserad av kroppen och kost i allmänhet och gör allt för att lära mig mer i väntan på en riktig utbildning.

Se det som optinojja om ni vill men jag är ju bara nyfiken och du behöver knappast vara ironisk/spydig bara för att du är bättre påläst än mig, jag fattar väl för fan själv att skillnaden är extremt jävla liten så länge man ligger på underskott.

Men snälla. Du ställer ju frågor som är omöjliga att svara på. Förväntar du dig en siffra eller? "En burk Celsius nedreglerar fettförbränningen i X antal minuter."

Du skriver ju själv att du redan är införstådd med att det i stort sett är omöjligt att svara på, ändå frågar du. Är det något slags bekräftelsesvar man är ute efter då?

Att du sedan skriver att du hellre dricker den vid ett annat tillfäller bara för att det gör en högst minimal skillnad är ju om något, optinoja. Drick den när du känner för det, inte när den ger minst effekt på fettförbränningen.
Gammal 2011-06-20, 14:46   #6294
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Hur påverkar ett litet intag av kolhydrater fettförbränningen? Säkert svårt att säga och rimligtvis är det väl så att ju större intag av kolhydrater desto lägre fettförbränning timmarna efter intaget.

Jag har 2 st Celcius drycker som innehåller 10 kcal på 355 ml (2g kolh), hur mycket tror ni detta påverkar fettförbränningen om man intar dom efter tex 14 timmars fastande?

Dom innehåller ju 200mg koffein och grönt te extrakt så jag tänkte ev. dricka en innan jag går ut på en promenad fast det känns ju lite onödigt om det är kontraproduktivt, dvs. om kolhydraterna minskar fettförbränningen/bryter fastan, då kan jag lika gärna ta mina koffeintabletter och strunta i drickan.

Tankar?

Ingen optinoja här, är bara nyfiken.
Jag har läst någonstans, och jag tror det stämmer, att man får bäst fettförbrännande effekt av stimulanter 1-2 timmar efter intaget. Alltså, drick läsken en timme innan promenaden, då lär du knappast ha några förhöjda insulinnivåer och effekten blir större.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 14:49   #6295
Pansartax
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jo jag vet vad du menar. Kör man en lågkaloridiet finns det oftast inte plats för annat än protein. Har själv testat under en period i höstas. Det blev ungefär 0.5kg kyckling och 1kg kvarg per dag för mig då, samt lite grönsaker.
Blir ungefär 1 kg kyckling + whey och 50 g ris om dagen och har varit så sen december/januari.

Ganska påfrestande, men jag vet ju att om jag skulle börja äta som vanligt folk så skulle jag lägga på mig.
Gammal 2011-06-20, 14:54   #6296
Proz
Registered User

Thumbs up

Citat:

Jag tror att du själv måste välja vad som väger tyngst, koffeinet i celsius lr ev insulinpåslag, som kanske pajjar fasta,

Tror själv inte att det påverkar mycket men hade hoppat över det & tagit en stor kopp kaffe istället,
Gammal 2011-06-20, 15:42   #6297
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Citat:
Ganska påfrestande, men jag vet ju att om jag skulle börja äta som vanligt folk så skulle jag lägga på mig.
Är du säker på det? Man tycker ju att du borde kunna äta iaf runt 2000 kcal utan att gå upp i vikt men det där vet du säkert bättre än mig.
Gammal 2011-06-20, 17:47   #6298
BengtBurk
Registered User

BengtBurks avatar

Citat:
Blir ungefär 1 kg kyckling + whey och 50 g ris om dagen och har varit så sen december/januari.

Hur lång är du och vad är din målvikt? (Nyfiken).
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-20, 19:13   #6299
Pansartax
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk Visa inlägg
Hur lång är du och vad är din målvikt? (Nyfiken).
ca 193 cm och jag har ingen målvikt men jag har ett önskat utseende i spegeln, som sagt.. 80-82 kg nu och tror jag kommer stanna på 75-78 för att börja en lättare bulk igen.
Gammal 2011-06-20, 23:40   #6300
Repliker
Registered User

Reg.datum: Jan 2011
Är ny inom PF. Så har två enkla frågor.

1. Varför är det just 16 timmars fasta som är standard? Är det minimum? Varför inte tex 15 timmar?

2. Under man fastar ska man alltså inte inta några som helst kalorier då förstör man väl hela idéen? Frågan är då om man kan dricka Cola Zero (som innehåller 0,3 kcal per 100 ml) och/eller BCAA?
Repliker är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:14.