Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-09, 12:42   #6136
Eira
Registered User

Eiras avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79 Visa inlägg
Minskar jämfört med vad?

Du kan ju fasta hur länge du vill. Om du menar leangains-PF så är det rätt noga uttänkt. Läs gamla inlägg på LG-sidan, allting står där någonstans faktiskt. Fettförbränningen uppregleras vid en viss fastelängd, sedan uppåt 17-18 h börjar mer intramuskulärt fett användas som energi vilket är sämre om man vill lyfta tungt osv.
Minskar ljämfört med 16 tim som förespråkas menar jag.
Undrade bara om det blir en markant skillnad...Hela PF för mig käns mest som en "hoppa över frukost" sätt att leva vilket för mig kommer naturligt. Iaf på veckodagar. Var mest nyfiken bara
Eira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 12:46   #6137
hejhopp79
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Eira Visa inlägg
Minskar ljämfört med 16 tim som förespråkas menar jag.
Undrade bara om det blir en markant skillnad...Hela PF för mig käns mest som en "hoppa över frukost" sätt att leva vilket för mig kommer naturligt. Iaf på veckodagar. Var mest nyfiken bara
Periodisk fasta är vad det låter som. Ät en viss tid, fasta en viss tid. Finns många olika varianter, varav leangains kanske är det mest optimala för tung styrketräning.

Leangains-PF är ett koncept där fasta ingår, men det är ju mycket mer; näringstiming, cykling av makronutrienter etc. Att det i praktiken blir att hoppa över frukost är ju elegansen i det hela, enkelt liksom.

Sedan hur mycket positiva fördelar man får av en så kort fasta (förutom rent estetiska), jämfört med längre fastor, är inte helt glasklart. Många studier jag läst är ju just på längre fastor, men LG-periodisk fasta är ju en kompromiss mellan grymma resultat i gymmet med ändå en liten fasta. Man hade ju kunnat dra konceptet med PF längre, men då tummar man på prestationen i gymmet.

Men hur mycket skillnad en så kort fasta som 16 h gör är svårt att säga i praktiken.

Senast redigerad av hejhopp79 den 2011-06-09 klockan 12:49.
hejhopp79 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 13:05   #6138
fotbollrap
Registered User

Reg.datum: Apr 2011
Någon under PF som får problem med putande mage? Kan tänka mig att många blir rejält mätta och fyllda efter sina måltider, såvida man inte kör riktigt kaloritätt. Kan magsäcken töjas ut och efter ett tag ta en ny form? Har putande mage ibland och funderar kring laktos, för stora måltider, dålig magmuskulatur, hållning etc.
fotbollrap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 14:01   #6139
hejhopp79
Banned User

Ja, såklart man kan få det av alla ovanstående anledningar.

Stora måltider är nog vanligast, näst efter dålig hållning. ALLA får putande mage av stora måltider, det går liksom inte att undvika.
Gammal 2011-06-09, 14:19   #6140
Pansartax
Banned User

Reg.datum: Sep 2008
Kört PF i typ två år ca och mitt midjemått är inte vad det borde vara, har slutat delvis med PF just på grund av det också så jag tror helt klart att jag har det problemet.

Svårt att säga om det är PF bara dock.
Pansartax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 14:57   #6141
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av fotbollrap Visa inlägg
Någon under PF som får problem med putande mage? Kan tänka mig att många blir rejält mätta och fyllda efter sina måltider, såvida man inte kör riktigt kaloritätt. K
Japp.
Gammal 2011-06-09, 16:28   #6142
hejhopp79
Banned User

Funderade på fastan och katekolaminer; uppregleras dem kroniskt eller är det bara akuta förändringar, tills mat intas.

Fast det kanske ingen vet här
Gammal 2011-06-09, 16:46   #6143
hejhopp79
Banned User

Samt åsikter om IF och koffein. Själv upplever jag att jag blir väldigt mycket mer stimulerad och "spaced out" etc av koffein när jag fastar. Jag vet ju att det beror på ökade katekolaminer (stresshormon noradrenalin/adrenalin) i och med fastan och att koffein ytterligare potentierar nämnda katekolaminer, men det vore intressant att höra hur ni upplever det.

Jag har börjar skära ner på koffeinet när jag fastar också för jag blir lätt överstimulerad och får smått panikkänslor/yrsel/känsla av andnöd om jag drar i mig motsvarande typ 2 koppar starkt bryggkaffe efter 15 h fasta och sedan inte äter förräns 4 h senare.

Det blir som att fight/flight-reflexen får lite spel, fast på ett annat plan känner man sig samtidigt lugn (kanske avsaknad av kortisol) och njuter av den här euforiska kicken som samtidigt känns som att det kan slå över i ångest. Ett double-edged sword upplever jag det som.

Någon annan?

Senast redigerad av hejhopp79 den 2011-06-09 klockan 16:48.
Gammal 2011-06-09, 16:56   #6144
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Det kan ju också vara så att kaffet/koffeinet hinner ut i blodet snabbare när du fastar. Finns ju inget annat i vägen och således får du en kraftigare effekt.

Jag känner dock ingen skillnad, men då är jag en kaffe-junkie av rang.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 17:02   #6145
hejhopp79
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Det kan ju också vara så att kaffet/koffeinet hinner ut i blodet snabbare när du fastar. Finns ju inget annat i vägen och således får du en kraftigare effekt.

Jag känner dock ingen skillnad, men då är jag en kaffe-junkie av rang.
Ja, så är det ju också iofs. Brukar inte känna av kaffe på det sättet när jag ätit som vanligt tidigare.
Gammal 2011-06-09, 17:04   #6146
hejhopp79
Banned User

En studie som kanske är intressant (om den inte postats):

Intermittent fasting does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism

Abstract

Background: Intermittent fasting (IF) was shown to increase whole-body insulin sensitivity, but it is uncertain whether IF selectively influences intermediary metabolism. Such selectivity might be advantageous when adapting to periods of food abundance and food shortage.

Objective: The objective was to assess effects of IF on intermediary metabolism and energy expenditure.

Design: Glucose, glycerol, and valine fluxes were measured after 2 wk of IF and a standard diet (SD) in 8 lean healthy volunteers in a crossover design, in the basal state and during a 2-step hyperinsulinemic euglycemic clamp, with assessment of energy expenditure and phosphorylation of muscle protein kinase B (AKT), glycogen synthase kinase (GSK), and mammalian target of rapamycine (mTOR). We hypothesized that IF selectively increases peripheral glucose uptake and lowers proteolysis, thereby protecting protein stores.

Results: No differences in body weight were observed between the IF and SD groups. Peripheral glucose uptake and hepatic insulin sensitivity during the clamp did not significantly differ between the IF and SD groups. Likewise, lipolysis and proteolysis were not different between the IF and SD groups. IF decreased resting energy expenditure. IF had no effect on the phosphorylation of AKT but significantly increased the phosphorylation of glycogen synthase kinase. Phosphorylation of mTOR was significantly lower after IF than after the SD.

Conclusions: IF does not affect whole-body glucose, lipid, or protein metabolism in healthy lean men despite changes in muscle phosphorylation of GSK and mTOR. The decrease in resting energy expenditure after IF indicates the possibility of an increase in weight during IF when caloric intake is not adjusted.

Fullängdare: http://www.ajcn.org/content/90/5/1244.long
Gammal 2011-06-09, 19:18   #6147
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
En studie som kanske är intressant (om den inte postats):
Den har postats. Och jag måste erkänna att jag ärt rätt chockad över att du inte läst den med tanke på hur insatt du verkar vara om IF. Det är ju en av få humanstudier som gjorts.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 19:42   #6148
hejhopp79
Banned User

Är du chockad minsann

Nej, har inte läst den faktiskt. Det var därför jag postade den, men jag vet att du läst fler studier än mig och har mer koll på kost och träning än jag så det behöver inte bevisas.
Gammal 2011-06-09, 19:45   #6149
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Är du chockad minsann
Ja du pratar ju så mycket om effekten av IF. Det var inget illa menat, jag blev bara förvånad när du vet så mycket om effekterna men inte ens läst de få studierna som finns i tråden.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 19:50   #6150
hejhopp79
Banned User

Jag har absolut inte läst alla studierna, men många har jag läst. En del är andrahands-information genom referenser i text osv. Jag borde nog leta upp mer vid närmare eftertanke, kunde vara kul att ha mer kött på benen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:29.