Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-15, 13:14   #601
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Reg.datum: Feb 2003
Citat:
Ursprungligen postat av yeyoya Visa inlägg
Aja skaffat en hoj nu iaf inte den flashigaste men ändå:
http://www.nishiki.se/index.php?page=cyklar&id=18

Funderar på en sak bara om de regnar ute vågar man pumpa på max då ? mönstren i däcken är ju inte direkt djupa.
Inga problem! Men se upp för brunnslock och de vita linjerna på vägarna. De blir riktigt hala när det är blött.

Dock är inte högst tryck snabbast eller komfortablast alltid. Väger man lite ska man sänka trycket. Annars studsar hjulen för mycket på ojämnheterna vilket både blir obekvämare och går långsammare.

Michelin har denna tabell över rekomenderat däckstryck på deras hemsida.

Min mountainbikeblogg
Olsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 18:00   #602
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Dagens pryl:

Blir din för 750 Euro
Gammal 2007-08-15, 18:04   #603
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag är ledsen, men jag har byggartics.

Lightweight baby!!!
Gammal 2007-08-15, 18:45   #604
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Nu fick jag ståfräs! Hur ska man någonsin kunna nöja sig med record nu?

Min mountainbikeblogg
Gammal 2007-08-16, 09:46   #605
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Olsson Visa inlägg
Uppdatering!
Jag hämta nyss ut ett paket innehållande:

Syntace Durafilte Carbon 580mm 119g

Syntace F99 105mm 106g

Mer godis kommer nog att komma om drygt en vecka.
Så du går på kolfiber i styret. Jag har just börjat komma till insikten att jag ska ha ett Deda Newton nästa cykel. Alu är inte mycket tyngre alls och har dessutom fördelen att inte splittras i händerna om man råkar stöta i det.

Jo, på tal om den så lade jag just en beställning på en Colnago C50... Kunde ju inte låta dig ta ledningen. Det lär dröja lite dock, då de räknade med antingen slutet av 2007 eller 2008. Antar att det är visst tryck just nu just då 08-orna släppts. En bra start på torsdagen var det i alla fall.

Full Record såklart. Resten får jag bestämma mig för sen då jag som sagt har lite tid att fundera. Men ett par Fulcrum Racing Zero (kommer i svart nästa år) som träningshjul vore inte fel. Eller Shamal som kommer i titan 08. Bora funkar säkert att tävla på...
Gammal 2007-08-16, 09:58   #606
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jo, på tal om den så lade jag just en beställning på en Colnago C50... Kunde ju inte låta dig ta ledningen. Det lär dröja lite dock, då de räknade med antingen slutet av 2007 eller 2008. Antar att det är visst tryck just nu just då 08-orna släppts. En bra start på torsdagen var det i alla fall.

Full Record såklart. Resten får jag bestämma mig för sen då jag som sagt har lite tid att fundera. Men ett par Fulcrum Racing Zero (kommer i svart nästa år) som träningshjul vore inte fel. Eller Shamal som kommer i titan 08. Bora funkar säkert att tävla på...

Fan vad du äger oss hårt i den här tråden.

Vilken färg blev det?

Grattis till en otrolig cykel.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 10:19   #607
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Dagens pryl:

Blir din för 750 Euro
Hur mycket vikt tjänar man egentligen på att ha kolfiber istället för aluminium eller vanlig plast? 34.23 gram?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 10:19   #608
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg

Fan vad du äger oss hårt i den här tråden.

Vilken färg blev det?

Grattis till en otrolig cykel.
Det blev den jag först postade. ST01 med tema Italien. Efter att ha testat några olika teman i huvudet kom jag fram till att svart/röd/vit/grön blir väldigt lätt att matcha. Antingen med Racing 0 i röd med svarta däck, eller i svart med röda däck.

Har även testat lite styrlindor i huvudet. Den skulle inte göra bort sig i rött på den ramen, och då funderar jag på att gå in lite mer för det röda med röda Fulcrumhjul och mina favoritdäck Veloflex i rött. Rött är det nya vitt.

Någon tyckte jag var som en kärring som matchar handväskor men om man inte behöver göra avkall på kvaliteten så kan man se till att vara snygg. Eller fel av mig, då ska man vara snygg - för alla andras skull inte minst.

Gammal 2007-08-16, 10:23   #609
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Hur mycket vikt tjänar man egentligen på att ha kolfiber istället för aluminium eller vanlig plast? 34.23 gram?
Den där är 60 gram lättare än Records motsvarighet.

... och cirka 3,5 kkr dyrare.

edit: men då ska det tilläggas att Record redan har lite kolfiber (och titan såklart) i sin RD.
Gammal 2007-08-16, 10:44   #610
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
En racer kan inte bli mer stilren och tidlös än det där.

Tänk på att svart aldrig blir omodernt som rött kommer bli. Egentligen är det en fördel eftersom du får glädjen att köpa nya hjul efter ett år.

Grymt skaparn. Kommer bli en lång väntan för dig.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 11:52   #611
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
En racer kan inte bli mer stilren och tidlös än det där.

Tänk på att svart aldrig blir omodernt som rött kommer bli. Egentligen är det en fördel eftersom du får glädjen att köpa nya hjul efter ett år.

Grymt skaparn. Kommer bli en lång väntan för dig.

Tack. Jag tar till mig. Rött är kanske bara coolt ett litet tag. Men att istället matcha med lite röda inslag blir nog mer smakfullt, typ som de röda däcken (VELOFLEX IS TEH SHIT) på svarta Fulcrum. Shamal kommer u silver nästa år men jag vet inte om det ser bra ut på, och det är inte heller samma klassiska ekring med tanke på att jag kommer köra G3 på Bora (kommer? har jag redan bestämt mig?).

Kanske AC Magnesium Clincher?

Eller handbyggda med vanliga Butted Sapim Laser på ett Tune-nav med en fälg av rätt kalber? Jag tror den här väntetiden behövs för att fundera på allt sådant. Dessutom är faktiskt enda anledningen till att jag beställde redan nu just att det var så lång väntetid. Behöver den ju inte i december men vill inte riskera att vara utan i april.
Gammal 2007-08-16, 20:04   #612
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jaha, då var det äntligen dax att presentera resultatet av mitt skivbromsäventyr.

Leveransen från England (trots att vi hade eftersänd post till landstället...) gick väldigt smidigt. Så även monteringen. Sedan kom det lilla kruxet att bromsvajrarna var för långa - en kapning och därmed också luftning skulle bli nödvändig. Jag velade lite fram och tillbaka men lämnade tillslut in cykeln till min LBS som fick fixa detta; det var helt enkelt säkrast, smidigast och skulle gå fortast.

Jag fick tillbaka cykeln och körde ett par gånger, men tyckte att skivan gick emot beläggen på frambromsen. Bestämde mig för att testa tricket att "massera" bromskolvarna. Fumlig nybörjare som jag är lyckades jag givetvis med konststycket att göra det enda man INTE får göra när man har skivan och beläggen bortmonterade från bromsen - trycka in handtaget för mycket så att kolven åker ut för långt och börjar läcka olja... Jaha, det var ju inget annat att göra än att lämna in cykeln IGEN för ytterligare en luftning .

Förnedringen jag kände var total när jag var tvungen att lämna in cykeln IGEN efter en vecka. Mest för att jag hatar känslan av inkompetens och inbillar mig att cykelmekarna skrattar, himlar med ögonen bakom min rygg och fäller kommentarer typ; "småflickor ska inte pilla med cyklar, det kan bara gå på ett vis". Bah, säger jag. Nästa gång jag beställer cykelprylar tänker jag köpa ett lufningskit också och lära mig göra det SJÄLV (ja, jag är nog ett trotsigt småbarn vid närmare eftertanke). Å andra sidan har jag lärt mig väldigt mycket av detta. Jag antar att det är samma process att lära sig meka som att lära sig cykla - det fungerar inte med enbart teoretiska kunskaper utan man måste ut i den fysiska världen och testa sig fram.

Nåja, här kommer i alla fall en bild på härligheten. Jag kan ju inte låta bli att tycka att skivbromsar gör cykeln såå mycket snyggare än v-bromsar. Som ett smycke.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 20:32   #613
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Så rätt. Enda sättet att lära sig är att prova, och nu kan du nog mycket mer än mig om skivbromsar. Jag har bara använt dem.
Gammal 2007-08-16, 21:48   #614
Olsson
Registered User

Olssons avatar

Ok! När tråden redan glöder så ska jag hålla den vid liv. Senaste inköpet.

Körde 90 mil idag upp till Örebro och hem bara för att titta på en cykel, och då kan man ju inte gå tomhänt där i från. Resultatet ser ni nedan.

Giant TCR Composite
Campaglono Chorus rakt igenom
Mavic Ksyrium SCC SL hjul
USE Alien Carbon sadelstolpe
Deda 215 styre
osv...

Får fixa ett nytt vevlager och meka lite med höger växelreglage. Men det är det värt för priset.

Min mountainbikeblogg
Gammal 2007-08-16, 22:04   #615
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Vågar man fråga vad du fick betala?
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.