Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-25, 12:32   #6076
Nible
Getbigordievirgin!!1

Nibles avatar

Reg.datum: Jan 2009
Är lite inne på att köpa en bärbar dator för första gången eftersom min stationära kraschade för några dagar sedan. Priset bör ligga under 6000:-. Är just nu inne på antingen en Acer Aspire 5741G-434G som är nedsatt till 5390:- på elgiganten, eller en Packard Bell EasyNote TM85-JN-743NC från siba som går på 4990:-.

Vilken skulle ni ha valt och varför?

Tänker för det mesta använda datorn till att surfa men vill även ha en möjlighet att kunna lira något spel framåt vintern. Kommer att koppla in min plattskärm, mus och tangentbord när jag har den hemma, så det kanske underlättar om jag ska gibba något lite nyare spel framöver.
Nible är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 18:20   #6077
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Någon i hushållet har ordnat så varje hemsida i webläsaren är sjukt stor och upplösningen är inte densamma som tidigare. Hur ställer jag om detta till det jag hade tidigare?

Stort tack
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 18:43   #6078
Morrris
Jag har klamydia

Morrriss avatar

Reg.datum: Jan 2008
Ctrl+minus?

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 18:47   #6079
GymTT
Registered User

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Ctrl+minus?
Så enkelt var det, tack tack!
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 07:09   #6080
Lelle Pelle
Registered User

Lelle Pelles avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag ber om ursäkt till er som bemödade er att svara på min tidigare fråga om RAM-minnet. Givetvis var det så enkelt att jag inte hade tryckt ner dem korrekt. De fastnade enkelt, men för att få ner dem alla the way var man tvungen att trycka rejält.

Men nu är de på plats och allt fungerar!
Lelle Pelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 07:14   #6081
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg
Är lite inne på att köpa en bärbar dator för första gången eftersom min stationära kraschade för några dagar sedan. Priset bör ligga under 6000:-. Är just nu inne på antingen en Acer Aspire 5741G-434G som är nedsatt till 5390:- på elgiganten, eller en Packard Bell EasyNote TM85-JN-743NC från siba som går på 4990:-.

Tänker för det mesta använda datorn till att surfa men vill även ha en möjlighet att kunna lira något spel framåt vintern. Kommer att koppla in min plattskärm, mus och tangentbord när jag har den hemma, så det kanske underlättar om jag ska gibba något lite nyare spel framöver.
Av dessa två så skulle jag välja Acer, även fast jag inte riktigt gillar det märket. Förövrigt är det sjukt hur snabbt priserna sjunker på datorer. Köpte ungefär samma komponenter, fast ingen ix-processor, och det gav jag 8000 för, för rätt exakt ett år sedan.
Gammal 2010-08-26, 07:15   #6082
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

För övrigt undrar jag hur mycket pengar man behöver lägga på en dator idag för att den ska kunna stå sig hyfsat för framtiden. Jag tänkte att man kanske lägger 10k på datorn (extra för skärm då), får man bra grejer då? Datorer blir ju bara billigare och billigare, och när jag suttit och tittat så ligger de senaste grafikkorten på runt 1500-2000 kr, så det är ju billigare än sist jag var aktiv och intresserad.
Gammal 2010-08-26, 07:25   #6083
krebbe
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
För övrigt undrar jag hur mycket pengar man behöver lägga på en dator idag för att den ska kunna stå sig hyfsat för framtiden. Jag tänkte att man kanske lägger 10k på datorn (extra för skärm då), får man bra grejer då? Datorer blir ju bara billigare och billigare, och när jag suttit och tittat så ligger de senaste grafikkorten på runt 1500-2000 kr, så det är ju billigare än sist jag var aktiv och intresserad.
För 10k får du en bra speldator som håller sig riktigt bra i 2 år, dugligt det sista året. Däremot kanske man inte skall förvänta sig att den håller mer än 3 år.

Detta är dock stationära vi pratar, så du kan ju alltid byta ut de svagaste komponenterna allt eftersom.
krebbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 07:33   #6084
astrodog
Sup, registered user?

astrodogs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lelle Pelle Visa inlägg
Jag ber om ursäkt till er som bemödade er att svara på min tidigare fråga om RAM-minnet. Givetvis var det så enkelt att jag inte hade tryckt ner dem korrekt. De fastnade enkelt, men för att få ner dem alla the way var man tvungen att trycka rejält.

Men nu är de på plats och allt fungerar!
Det borde jag ha tänkt på
Gammal 2010-08-26, 07:33   #6085
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

när jag var inne på Mediamarkt och tittade så fanns det hyggliga datorer för 8-10k, men även datorer för 17-18k. Jag tyckte inte att dessa var så mycket bättre än de billigare, så jag har svårt att motivera mig för att köpa dyrare än så. Att gå från 4 GB i ram till 6, och gå från 2 GB på grafikkortet till 3, och betala 7k mer är liksom inte riktigt värt det. Kanske om man har mycket pengar och vill vara värst.
Gammal 2010-08-26, 07:38   #6086
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Får man ställa musfrågor i denna tråden också Jag chansar på det!

Min trådlösa mus (Logitech) har lagt av och jag har ingen aning om vad problemet är. Jag har provat att byta batteri (visst är det väl så att om den är igång med fungerande batterier så blinkar en liten röd lampa på ovansidan av musen?) Jag kan iofs inte minnas att den lampan har blinkat förut....

Jag har också provat att återskapa anslutningen (eller hur man ska uttrycka det) genom att trycka på connectknapparna på både musen och usb-grejen som man sätter i datorn.

Är den trasig tro? Jag har ett trådlöst tangentbord också men det fungerar som det ska.

HJELP?!
Gammal 2010-08-26, 07:38   #6087
krebbe
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
när jag var inne på Mediamarkt och tittade så fanns det hyggliga datorer för 8-10k, men även datorer för 17-18k. Jag tyckte inte att dessa var så mycket bättre än de billigare, så jag har svårt att motivera mig för att köpa dyrare än så. Att gå från 4 GB i ram till 6, och gå från 2 GB på grafikkortet till 3, och betala 7k mer är liksom inte riktigt värt det. Kanske om man har mycket pengar och vill vara värst.
Bygg ihop med lösa komponenter för maximal prestanda/krona.
krebbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 07:40   #6088
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av krebbe Visa inlägg
Bygg ihop med lösa komponenter för maximal prestanda/krona.
Det är jag också medveten om.

Det jag menade med Mediamarkt-utläggningen var att efter en viss nivå så blir kvoten prestanda/krona inte särskilt hög.
Gammal 2010-08-26, 13:27   #6089
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Min syster har fått någon skit på sin dator som hon inte får väck (jag har inte beskådat spektaklet själv utan har enbart försökt hjälpa henne över datorn).

Det hon råkade ut för hette "Antimalware Doctor". Hon hittade någon guide för att rensa bort det och lyckades med den uppgiften, lade även in Avast som hon kör dagligen utan att hitta något mer.

Problemen som kvarstår är att Internet Explorer inte fungerar (Firefox gör det dock), iTunes fungerar inte, MSN fungerar inte etc.

Vad kan man testa förutom en formatering?
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 13:33   #6090
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Nible Visa inlägg

Utan tvekan Acern då prestandaskillnaden är väldigt stor i min mening då du får en "bättre" processor samt ett dedikerat grafikkort
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.