Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Prostitution
Både köpa och sälja ska vara lagligt 91 65.00%
Bara sälja ska vara lagligt 9 6.43%
Bara köpa ska vara lagligt 4 2.86%
Både köpa och sälja ska vara olagligt 36 25.71%
Antal röster: 140. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-06, 23:11   #46
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up Visa inlägg
Jo, men det är kanske lite värre att bli tvingad att sälja sin kropp än att sälja en stol.

Sen vet jag inte hur du skulle kolla det heller. Om jag säljer en stol och du frågar "vill du verkligen detta?" och jag svarar ja trots att jag absolut inte vill, men Knarklangarhasse har hotat mig till livet om jag inte gör det, hur ska du då kunna veta om allt detta med Knarklangarhasse?

Visst, folk kan tvingas sälja andra saker men det jag menar är att jag tror det är vessäntligt mycket vanligare att bli tvingad att sälja sin kropp än att sälja sina köksstolar, eftersom man oftast får mer cash för kroppen+att den går att återanvända, så att säga. Sen menar jag också att det är värre att tvingas sälja sin kropp än att tvingas sälja en stol. Visst, hotet i sig är också hemskt, men själva stolförsäljningen är antagligen inget man får men för livet av.
Ja, att bli tvingad att sälja sin kropp är ingen höjdare och nog få som argumenterar för att det skall vara lagligt att tvinga andra. Men det har ju ingenting med att det skall vara lagligt att frivilligt sälja sin kropp.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:12   #47
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkotten Visa inlägg
Förhoppningvis skulle det vara rätt bra koll på sådant där, men samtidigt om de nu blir tvingade. Tror du inte de skulle lättare komma ifrån det om de jobbade på en vanlig bordell(berätta för kunden)? Istället för någon lgh i hemlighet, där sexköpare kanske inte vet något annat ställe att köpa sex från. Så även fast de vet att personen är "tvingad", så vill de ej att polisen ska stänga igen det. Eftersom då kommer de inte få "sitt".

Är det vanliga bordeller, så har förhoppningvis kunden många alternativ att välja bland.
Men man kan inte utgå från att alla på en bordell säljer sin kropp helt frivilligt. De kan ju vara lika tvingade av en hallick där som i lägenheten. Visst, man kunde upprätta en statlig granskningsverksamhet i stil med skolverket, men eftersom jag tror att kanske 95% av de som säljer sin kropp faktiskt mår dåligt av det tycker jag inte det är något som staten borde främja. Hade 95% av de som lärt sig något mått dåligt av det hade jag nog varit skeptisk till skolor också.

Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Precis som analsex, det borde också vara olagligt.
Det borde det vara om den som har det finner det kränkande (även om personen inte säger det högt). Men analsex är inte alltid kränkande, det är det kanske inte att sälja sex heller, men i betydligt högre grad.
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:13   #48
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Köp och sälj olagligt. Med rätt program för personer som tvingats(av någon anledning) sälja sex och åker dit går det säkert att hjälpa mer än man kan idag när vi inte har någon kontroll alls.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:13   #49
Dnepr
Banned

Dneprs avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Om ingen köper sex så lönar det sig inte att sälja sex, så länge det finns köpare så finns det tyvärr säljare, så därför tycker jag det är bättre att försöka stoppa köpandet. Det är de som köper som gör något fel, nämligen utnyttjar någon som är desperat/har en shitty livssituation.
Hade det inte varit ännu värre om nån ville sälja nåt men ingen ville köpa det?
Dnepr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:14   #50
Tigerkotten
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Jag tänker precis så som jag skrev.
Om ingen köper sex så lönar det sig inte att sälja sex, så länge det finns köpare så finns det tyvärr säljare, så därför tycker jag det är bättre att försöka stoppa köpandet. Det är de som köper som gör något fel, nämligen utnyttjar någon som är desperat/har en shitty livssituation.

Om någon utnyttjar en annan person sexuellt och ser ger denne pengar så ser inte jag det som kompensation. Jag tycker inte att den som blir utnyttjad ska straffas för detta, bara för att den som utnyttjade gav personen pengar.

Sen är jag säker på att det finns en och annan "lycklig hora", men eftersom jag är övertygad om att majoriteten som säljer sig själva på ett eller annat sätt mår dåligt av detta, så tycker jag det är ett fenomen som samhället bör försöka motverka.

(Sen heter det skäl, inte själ. Själen är en sån där abstrakt sak man har nånstans inne i kroppen, vettu.)
Troligen vill väl ingen sälja sig nej, men samtidigt så ger det pengar eller hur? Vad för alternativ har de då om de verkligen behöver pengar, och kanske finner det omöjligt att ha ett vanligt jobb. Eller så kanske de helt enkelt vill ha mera pengar för extra lyx. Om de nu verkligen måste ha pengar, ska de istället råna folk eller andra alternativ för nu få en extra inkomst?

Citat:
. Det är de som köper som gör något fel, nämligen utnyttjar någon som är desperat/har en shitty livssituation.
Svårt att förstå mig på det där, som jag sagt så anser jag man gör en "god gärning" av något slag om man nu köper sex. Denna person som säljer BEHÖVER pengar(nu pratar jag ej om trafficking). Självklart är den som sagt troligen i en dålig sits, men man gör sina egna val. Och vem drabbas dåligt av det? Hon/Han behöver pengar så de säljer sig, så de ska få pengar till nu det de behöver.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:15   #51
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av bruise lee Visa inlägg
1. Ja du har förstått mig rätt och det är inget fel med det. Går dom över gränsen så finns det - ivf på seriösa bordeller - vakter som tar hand om det.

2. Ingen aning, you tell me?
1. Den största delen av alla våldtäkter som sker utförs i hemmet av närstående till offret, som mini redan påpekat, och i andra hand av ytligt bekanta. Finner du det troligt att den typen av gärningsmän skulle söka sig till en prostituerad istället för att förgripa sig på sin fru/flickvän eller på krogragget på fyllan?

Vad det gäller överfallsvåldtäkter (som enligt BRÅ ofta är både grövre och våldsammare än ovanstående) så tycker jag precis som mini. Ingen ska behöva uppleva Hagamannen.

Och, som alltid när det gäller våldtäkter bör även motivet tas i beaktande. Jag har ingen statistik eller siffror - men hur ofta är det ren och skär kåthet som ligger bakom någon form av sexuellt tvång?

2. Med tanke på ovanstående skulle jag säga mellan 0 och 0,5 (den förtvivlade medelålders mannen vars surkärring till fru vägrar ställa upp, och som funderat på att ta henne med våld för att minska tristessen men inte kommit till skott än. Nu kan han gå till en laglig bordell istället, hooray!). Resten tror jag skulle våldta ändå, tyvärr.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:16   #52
Trance

Trances avatar

Citat:
Det borde det vara om den som har det finner det kränkande (även om personen inte säger det högt). Men analsex är inte alltid kränkande, det är det kanske inte att sälja sex heller, men i betydligt högre grad.
Självklart är det kränkande för många att prostituera sig, dels kanske det inte är ett höjdarjobb och dels så är de totalt utdömda av alla andra. Klart man inte mår bra när moralens väktare pekar på en och säger att man är en dålig människa som inte vet bättre. På samma sätt som homosexuella förmodligen tvekar innan de kommer ut, det är helt enkelt inte accepterat av samhället.

Jag vet inte riktigt om jag tycker att staten skall agera som moralens väktare i sådan grad, det har slagit fel innan.
Gammal 2007-06-06, 23:17   #53
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Men man kan inte utgå från att alla på en bordell säljer sin kropp helt frivilligt. De kan ju vara lika tvingade av en hallick där som i lägenheten. Visst, man kunde upprätta en statlig granskningsverksamhet i stil med skolverket, men eftersom jag tror att kanske 95% av de som säljer sin kropp faktiskt mår dåligt av det tycker jag inte det är något som staten borde främja. Hade 95% av de som lärt sig något mått dåligt av det hade jag nog varit skeptisk till skolor också.
Varför straffa sexköparen om det är så att det finns personer i bordellen som tvingar kvinnorna där till vad de gör? Rimligtvis straffas just hallicken.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:18   #54
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tills någon kommit på ett bättre sätt att kontrollera trafficking och liknande problematik tycker jag det ska vara olagligt att både sälja och köpa. Lämpligt straff, böter som baseras på årsinkomsten. Ju tätare torsk, desto högre bot.
Gammal 2007-06-06, 23:21   #55
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det är inte köparen av horans kropp som tvingar köpet dock - viktig skillnad. (Om vi inte talar om våldtäkt av något slag).

Hela det här problemet grundar sig i en hysteri kring kvinnors beslut rörande kvinnors kroppar. Vilken annan situation som helst hade det varit av avgörande vikt vem som tvingar alternativ hur "klantig" säljaren är. Inte när det gäller sexköp, då spelar omgWILLSOMEONEPLZTHINKOFTEHWOMAN-moralen in. Kvinnan som inte kan ta vara på sig själv och som inte är fri att välja själ vosv osv.

Jag har träffat dig och är mer än övertygad om att du är rätt duktig på att ta vara på dig själv och väljer 100% fritt. Varför behövs lagen?
Det har jag aldrig sagt heller. I stolmetaforen så var det inte heller stolköparen som tvingade, utan knarklangarhasse även här.

Jag är rätt duktig på att ta vara på mig själv, men även jag har, faktiskt, haft sex mot min vilja. Det var inte direkt våldtäkt, men övertalningssex typ "ok, jag biter väl ihop då så du blir tyst", typ. Det mådde jag faktiskt väldigt dåligt av i efterhand, eftersom jag kände mig som ett kärl, nåt man tömmer sig i och vars vilja inte betyder nåt. Visst jag borde fortsatt säga nej,nej,nej i två timmar till, men ja, ibland är man svag. Då är jag ändå en tjej som haft en toppenuppväxt, har utmärkt självförtroende, är rätt kaxig, välutbildad, står inte i större ekonomisk skuld till någon, har inget drogberoende osv osv. Jag är övertygad om att det finns många, många tjejer (och säkert killar med, men jag tror tjejerna är överrepresenterade) som låter sig utnyttjas utan att säga något, med ett växande självhat som resultat.

Givetvis väljer jag inte 100% fritt. Det tror jag inte någon människa gör. Man påverkas av andra, kompisar, reklam osv. Särskilt av någon man kanske är kär i, låter mig sig oftast påverkas mer än man kanske bör. Man låter sig påverkas av pengar. Särskilt om man har en dålig självbild från början och inte anser sig vara värd något, tror jag risken är stor att man låter sig utnyttjas. ( Man känner inte heller till alla valalternativ som finns alltid, alltså kan man inte säga att man väljer helt fritt och yadayada som vår ekonomiproffesor brukar gå igång på att prata om.)

Citat:
Ja, att bli tvingad att sälja sin kropp är ingen höjdare och nog få som argumenterar för att det skall vara lagligt att tvinga andra. Men det har ju ingenting med att det skall vara lagligt att frivilligt sälja sin kropp.
Nej, ni har sagt det och då har jag svarat "hur ska man veta om det är frivilligt då?", så jag vet inte varför du säger det igen.
Jag vill veta hur ni konkret ska få reda på att det inte sitter en pistol i ryggen på den som säljer sin kropp, bildligt talat. Vill ni ha det där Horverket, som jag talade om tidigare, som granska i stil med Skolverket eller hur?
Gammal 2007-06-06, 23:24   #56
Trance

Trances avatar

Citat:
Nej, ni har sagt det och då har jag svarat "hur ska man veta om det är frivilligt då?", så jag vet inte varför du säger det igen.
Jag vill veta hur ni konkret ska få reda på att det inte sitter en pistol i ryggen på den som säljer sin kropp, bildligt talat. Vill ni ha det där Horverket, som jag talade om tidigare, som granska i stil med Skolverket eller hur?
Den prostituerade får ju självklart anmäla personen som hotar till polisen, eller eventuellt köparen kan ju anmäla om det verkar misstänkt.
Gammal 2007-06-06, 23:26   #57
Mescreant
Banned

Reg.datum: May 2007
Citat:
Inget utav det borde vara lagligt, det är en kränkande handling oavsett om man är säljare eller köpare av tjänsten, ingen borde få uppleva det.
Alla har faktiskt inte samma moral och värderingar, speciellt när det gäller sex.
Dessutom så pratar många om att prostitution är "sista utvägen" - om detta stämmer, vad händer om man tar bort denna utväg?

Heh, jag har faktiskt pratat med en prostituerad som var hyfsat nöjd med sin livssituation. Verkade tjäna riktigt bra också. Hon borde på en kort tid kunna tjäna ihop tillräckligt med pengar för att klara sig tills hon hittar ett "hederligt arbete".

Minns även någon stackars prostituerad i Danmark som blev utfryst av grannarna - som försökte samla ihop pengar att muta henne med, för att få henne att flytta därifrån. Hon var prostituerad av egen fri vilja, påstod hon, och hade så varit i många många år. Men det kanske var en hallick som tvingade henne att skriva en insändare till tidningen?

Prostitution är ett problem för många, men allt är inte svart eller vitt.
Trafficking och koppleri är väl isåfall de största problemen med prostitution. För prostitution har alltid existerat och kommer alltid existera, så varför inte försöka göra situationen så dräglig som möjligt för flickorna?
Mescreant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:26   #58
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dnepr Visa inlägg
Hade det inte varit ännu värre om nån ville sälja nåt men ingen ville köpa det?
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkotten Visa inlägg
Troligen vill väl ingen sälja sig nej, men samtidigt så ger det pengar eller hur? Vad för alternativ har de då om de verkligen behöver pengar, och kanske finner det omöjligt att ha ett vanligt jobb. Eller så kanske de helt enkelt vill ha mera pengar för extra lyx. Om de nu verkligen måste ha pengar, ska de istället råna folk eller andra alternativ för nu få en extra inkomst?

Svårt att förstå mig på det där, som jag sagt så anser jag man gör en "god gärning" av något slag om man nu köper sex. Denna person som säljer BEHÖVER pengar(nu pratar jag ej om trafficking). Självklart är den som sagt troligen i en dålig sits, men man gör sina egna val. Och vem drabbas dåligt av det? Hon/Han behöver pengar så de säljer sig, så de ska få pengar till nu det de behöver.
Nej, så länge det finns köpare så finns det säljare som sagt. Finns det inte köpare tvingas personen att söka pengar någon annanstans, förhoppningsvis hos socialen eller dyl. och kan därmed kanske bli drogfri och få ett normalt liv. Av samma skäl tycker jag inte man, generellt, ska ge tiggare pengar.

Citat:
Självklart är det kränkande för många att prostituera sig, dels kanske det inte är ett höjdarjobb och dels så är de totalt utdömda av alla andra. Klart man inte mår bra när moralens väktare pekar på en och säger att man är en dålig människa som inte vet bättre. På samma sätt som homosexuella förmodligen tvekar innan de kommer ut, det är helt enkelt inte accepterat av samhället.

Jag vet inte riktigt om jag tycker att staten skall agera som moralens väktare i sådan grad, det har slagit fel innan.
Jag har blivit både sexuellt utnyttjad och kommit ut ur garderoben och jag kan intyga att känslan av förnedring var ganska olika varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Varför straffa sexköparen om det är så att det finns personer i bordellen som tvingar kvinnorna där till vad de gör? Rimligtvis straffas just hallicken.
Alltså, koppling är också olagligt om du inte visste det. Givetvis ska även den personen som tvingar straffas. Vessäntligt hårdare än den som köper sex.
Gammal 2007-06-06, 23:28   #59
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Det har jag aldrig sagt heller. I stolmetaforen så var det inte heller stolköparen som tvingade, utan knarklangarhasse även här.

Jag är rätt duktig på att ta vara på mig själv, men även jag har, faktiskt, haft sex mot min vilja. Det var inte direkt våldtäkt, men övertalningssex typ "ok, jag biter väl ihop då så du blir tyst", typ. Det mådde jag faktiskt väldigt dåligt av i efterhand, eftersom jag kände mig som ett kärl, nåt man tömmer sig i och vars vilja inte betyder nåt. Visst jag borde fortsatt säga nej,nej,nej i två timmar till, men ja, ibland är man svag. Då är jag ändå en tjej som haft en toppenuppväxt, har utmärkt självförtroende, är rätt kaxig, välutbildad, står inte i större ekonomisk skuld till någon, har inget drogberoende osv osv. Jag är övertygad om att det finns många, många tjejer (och säkert killar med, men jag tror tjejerna är överrepresenterade) som låter sig utnyttjas utan att säga något, med ett växande självhat som resultat.

Givetvis väljer jag inte 100% fritt. Det tror jag inte någon människa gör. Man påverkas av andra, kompisar, reklam osv. Särskilt av någon man kanske är kär i, låter mig sig oftast påverkas mer än man kanske bör. Man låter sig påverkas av pengar. Särskilt om man har en dålig självbild från början och inte anser sig vara värd något, tror jag risken är stor att man låter sig utnyttjas. ( Man känner inte heller till alla valalternativ som finns alltid, alltså kan man inte säga att man väljer helt fritt och yadayada som vår ekonomiproffesor brukar gå igång på att prata om.)

Jag ser inte hur din berättelse om att tillslut ge någon det den vill ha är relaterat till att du menar att en sexköpare som kommer till en hora, är skyldig till att just övertala någon som inte vill. Sannolikt finns det tusen omständigheter som horan önskar var på ett annat vis, hennes liv suga på alla tänkbara vis. Sexköparen är bara skyldig till att vara en del av det som gör det möjligt för henne att göra det hon gör; kanske en del av en kollektiv skuld.

Jag undrar om det är en bra grund till att sexköp bör vara olagligt. Klart som fan är det riktigt ruttet, jag skiter egentligen i om det är olagligt, men principiellt är jag emot det.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-06, 23:28   #60
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Den prostituerade får ju självklart anmäla personen som hotar till polisen, eller eventuellt köparen kan ju anmäla om det verkar misstänkt.
Bite the hand that feed you- dont think so. Var ska de då få knark ifrån?

"Jo, hej polisen, det är såhär att jag brukar ta heroin sådär ett par gånger om dagen och nu sa min langare Hasse en skittaskig grej till mig!"

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:54.