Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-01, 15:31   #46
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Kok är godast, men kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Brygg är blask jämfört med gott kok.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:35   #47
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Eftersom koffein har en halveringstid på ca.4 timmar så får man tajma sitt drickande ganska ordentligt för att det inte ska påverka, 50mg koffein i blodet klockan 10:00 är ju 25mg i blodet klockan 14:00 å 12.5mg klockan 18:00 så det ska mycke till för att man inte ska ha nåt koffein i sej med tre koppar om dan.
Det är inte koffeinet som försämrar upptaget, det är tanniner mm i själva kaffet/teet. Även koffeinfritt kaffe påverkar således upptaget av icke hemjärn. Detsamma med grönt te. Hur det är med roibooste har jag däremot ingen koll på, någon annan kanske vet? (det är ju en annan växt, så det kan säkert vara annorlunda).

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:46   #48
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Det är inte koffeinet som försämrar upptaget, det är tanniner mm i själva kaffet/teet. Även koffeinfritt kaffe påverkar således upptaget av icke hemjärn. Detsamma med grönt te. Hur det är med roibooste har jag däremot ingen koll på, någon annan kanske vet? (det är ju en annan växt, så det kan säkert vara annorlunda).
Läste du hela inlägget? Det va ju just det jag försökte säga, att det inte är koffeinet men om det så vore så skulle det inte finnas nån anledning att försöka tajma det ändå. Vet inte exakt vad tanniner är men som jag skrev så har jag läst att det beror på polyfenoler (i Clinical Sports Nutrition vilket borde anses som en trovärdig källa?) Det här att det inte är koffeinet är det ju t.o.m. du som lärt mej, remember?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 15:58   #49
Jesüs
Registered User

Jesüss avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
A study by Hesseling (43) showed that rooibos tea did not affect iron absorption in a human population; however, conflicting findings have been reported with respect to the effect of black and green teas on iron uptake in humans (44, 45).
J. Agric. Food Chem., Vol. 51, No. 27, 2003
Jesüs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 16:03   #50
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Ursprungligen postat av eandersson Visa inlägg
Det i sin tur leder då till att matspjälkningen tar ett litet avbrott? Kanske?

Nej. Matspjälkningen tuffar på i samma takt.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 16:09   #51
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Större delen av icke hem-järnet är ju bundet till transferrin och cirkulerar just i blodplasman. Transferrinet är begränsat till två järnjoner per molekyl så det kanske är där det "konkurreras ut" av koffein, fytater, kalcium o.s.v. Jag vet inte men nånting sånt borde de ju va eftersom inte hemjärn påverkas negativt av samma saker som icke-hemjärn.

Men du kanske har rätt.

Det mesta järnet i blodet är hemejärn. Därför att det sitter mitt i hemoglobinet. Där är det oåtkomligt för resten av kroppen.

Resten av järnet som transporteras i kroppen är vanligt tvåvärt järn ( Fe2+ ) löst bundet till transferinet. Här finns inget som kan konkurrera ut järnet.

Här finns en enkel mekanism. Vid järnbrist ökar kroppen tillverkning av tranferin för att underlätta upptaget från tarmen. Vid överskott så finns inget behov av transferin och det bildas mindre transferinprotein.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Järnupptaget är en flerstegsraket och det avgörande steget är halten transferin i blodet. Vid järnbrist ökar halten transferin och när förråden är fulla minskar halten.
Det är mängden transferin som man kan kontrollera järnbrist på i enkla blodprov, allt genom Hb-värde ( som är mer osäkert pga avvikelser i vattenhalten i blodet ). För att kompensera låga mängder från födan ökar kroppen halten transferin för att garantera bästa möjliga upptag.

Vad händer med järn ?

Järn tas upp av det yttersta lagret av tarmceller och stannar där. Mängden som kan fångas in där är ca 2 mg per dygn.
Hemejärn absorberas långt bättre än Fe2+ järn och Fe3+ järn absorberas nästan inte alls.
Finns det mycket transferin i blodet som passerar tarmcellens insida " vandrar " järnet över till proteinet i blodet och förs vidar till ställen som behöver, ex ryggmärgen eller levern.

Den ytterst frontlinjen i tarmen är ett väldigt tufft ställe att leva på och en tarmcells livstid är 2 - 3 dygn.
Tarmcellen fångar in och håller järn. Kommer det inte något transferin så dör sedan tarmcellen och lossnar ut i tarmsaften och järnet förloras i avföringen.

Alltså ett mycket säkert system för att undvika överdosering av järn.

Senast redigerad av Sverker den 2007-05-01 klockan 16:12.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 16:25   #52
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Tack som vanligt Sverker, levande uppslagsbok när man är osäker på nånting.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:02   #53
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Läste du hela inlägget? Det va ju just det jag försökte säga, att det inte är koffeinet men om det så vore så skulle det inte finnas nån anledning att försöka tajma det ändå. Vet inte exakt vad tanniner är men som jag skrev så har jag läst att det beror på polyfenoler (i Clinical Sports Nutrition vilket borde anses som en trovärdig källa?) Det här att det inte är koffeinet är det ju t.o.m. du som lärt mej, remember?
Ja, men jag fick intrycket av att du syftade på koffeinet. Däremot såg jag sen att du skrev om polyfenoler i ditt nästa inlägg, men då hade jag redan varit här och kladdat Tanniner är väl nån slags polyfenoler om jag inte minns helt fel? Jag och biokemi går inte så bra ihop alla ggr

Citat:
Ursprungligen postat av Jesüs Visa inlägg
J. Agric. Food Chem., Vol. 51, No. 27, 2003
Tackar!

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:15   #54
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
te innehåller theanin har jag för mig som ska verka lugnande plus att te inte innehåller så mkt koffein som kaffe.
Fel. Tein (välj själv stavning; finns flera) är namnet på koffeinet som finns/utvinns ur tebladen. På samma sätt som t.ex. guaranin är namnet på koffeinet i guarana. Upplever man olika effekt av olika koffein-källor beror det på olika stora koffeinintag (tittar man på den bryggda drycken innehåller te ungefär hälften så mycket koffein som bryggkaffe), psykosomati/förväntan och eventuellt (ren spekulation nu; har aldrig hört om det) effekter av andra alkaloider i dryckerna.

Sidnot: Om man vill få ett högt och långvarigt koffeinpåslag utan att köra koffein-depå-tabletter eller motsv. kan man helt enkelt äta upp sina te-blad. Jag äter en rågad matsked grönt te om dagen. Brygger téet utan sil och tuggar och sväljer bladen när jag druckit upp mitt te. Vissa sorter smakar bättre än andra. Om det är skadligt/negativt utöver den negativa effekten av en hög koffeindosering vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2007-05-01 klockan 20:17.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 14:26   #55
Motorbreath
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av zeusden1 Visa inlägg
Kapar tråden ytterst lite:

Gillar ni kaffe?
Hur gammal var ni när ni började dricka det regelbundet?
Drack ni det så mycket att ni vande er med smaken eller var det gott från början?
Ja.
17
Gott från början, då med mycket socker, nu kan jag inte dricka kaffe med socker längre (för jag tycker inte om smaken som blir).

Kokkaffe är det enda som gäller för mig. Angående hjärt- och kärlsjukdomar så kan jag inte påstå att jag bryr mig. Lever hellre några år kortare med god mat bra kaffe än ett långt liv fullt av Becel och dåligt kaffe.
Motorbreath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 11:15   #56
loztdignity
Banned

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Fel. Tein (välj själv stavning; finns flera) är namnet på koffeinet som finns/utvinns ur tebladen. På samma sätt som t.ex. guaranin är namnet på koffeinet i guarana. Upplever man olika effekt av olika koffein-källor beror det på olika stora koffeinintag (tittar man på den bryggda drycken innehåller te ungefär hälften så mycket koffein som bryggkaffe), psykosomati/förväntan och eventuellt (ren spekulation nu; har aldrig hört om det) effekter av andra alkaloider i dryckerna.

Sidnot: Om man vill få ett högt och långvarigt koffeinpåslag utan att köra koffein-depå-tabletter eller motsv. kan man helt enkelt äta upp sina te-blad. Jag äter en rågad matsked grönt te om dagen. Brygger téet utan sil och tuggar och sväljer bladen när jag druckit upp mitt te. Vissa sorter smakar bättre än andra. Om det är skadligt/negativt utöver den negativa effekten av en hög koffeindosering vet jag inte.

nm
loztdignity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 11:22   #57
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av loztdignity Visa inlägg
nm
Äsch. Ville bara klargöra eftersom många tror att tein är något annat än koffein.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 13:53   #58
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Motorbreath Visa inlägg
Angående hjärt- och kärlsjukdomar så kan jag inte påstå att jag bryr mig. Lever hellre några år kortare med god mat bra kaffe än ett långt liv fullt av Becel och dåligt kaffe.
word, håller med fullständigt.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 14:30   #59
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Minst 8-10 muggar kaffe / dag gör mig tillfreds mentalt, så i mina ögon är det nyttigt i den bemärkelsen.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 15:00   #60
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Baha Visa inlägg
det dåliga med kaffe tror jag kan mer vara att det är väldigt psykiskt stresande på ngt vis.

finns det några beläg och studier för det?
Nog stressar koffein CNS, det upplever i alla fall jag. Mina hjärna/tankeverksamhet går på högvarv om jag har smällt i mig för mycket koffein.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:37.