Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-10, 08:51   #46
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles
Idag sprang jag med lätta (?) steg. På schemat stod intervall- och teknikträning. Intervallerna var ca 500 m på 75-80% av toppfart med återhämtning på ca 200 m. Efter det körde jag stegträning. Den bestod av att kicka mig själv i baken och höga benlyft. Upprepades några gånger. Slutligen blev det fartstegring upp till toppfart med fokus på tekniken.

Jag hoppas att teknikträningen ska hjälpa mig på milen och även ge ett bättre löpsteg på längre sträckor.
Har du fått hjälp av någon kunnig med teknikträningen eller har du läst på själv?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-10, 13:35   #47
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Har du fått hjälp av någon kunnig med teknikträningen eller har du läst på själv?
Snappat upp en del från folk i min omgivning med mer löpvana. Vissa saker har jag tagit från löparforum (Puls) och en del kommer från Runner's World.
Gammal 2006-08-10, 13:37   #48
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Milen idag. Vi kan väl enas om att jag har förbättringspotential.

10 km @ 48:53

Jag vet inte vad mitt mål inför milloppet i september ska vara. På en dryg månad hinner jag inte så långt men bara vanan av att löpa borde förbättra tiden. Förhoppningsvis går även vikten ner något. Just nu siktar jag på att komma under 47:30 igen. Det låter väl inte så imponerande men i nuvarande form måste jag ta allt i små steg.
Gammal 2006-08-10, 14:07   #49
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Snappat upp en del från folk i min omgivning med mer löpvana. Vissa saker har jag tagit från löparforum (Puls) och en del kommer från Runner's World.
Ah, ok. Det är säkert jättebra med teknikträning. Känns lite riskabelt bara. Känns som ganska stor skaderisk att ändra steg och sådant.
Gammal 2006-08-10, 15:51   #50
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee
Ah, ok. Det är säkert jättebra med teknikträning. Känns lite riskabelt bara. Känns som ganska stor skaderisk att ändra steg och sådant.
Jag gör det när jag har sprungit ett tag och är ordentligt uppvärmd. Mitt steg behöver verkligen ändras. Det går inte att känna igen efter förra vintern. Fattar inte hur det kunde flyta på så bra under hösten för att sedan springa med blyklumpar på våren.
Gammal 2006-08-11, 14:39   #51
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Lutande bänk
Tom stång: 12
50 kg: 8
60 kg: 4,4
Hantelcurl
16 kg: 9
21 kg: 4,3 PB
Stående axelpress
21 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 14,10,10
Hantelpress
28,5 kg:5,6
31 kg: 4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Enarms tricepsextension
11 kg: 6,6,7

Har inte kört lutande bänk på ett bra tag och såg till att ta det lite försiktigt där.

Ikväll ska jag äta god mat och avnjuta finalerna i Friidrotts-EM. Imorgon blir det vilodag och om inget oförutsett inträffar ska jag springa på söndag.
Gammal 2006-08-12, 18:28   #52
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
I'm watching you.

Jämnlånga och jämntjocka, fast jag är nog lite starkare och lite långsammare. 47:30 lär du ju fixa utan problem, även i dagsläget tror jag. Bara det faktum att det är tävling gör ju att man tänder till ytterligare.
Gammal 2006-08-13, 10:59   #53
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN
I'm watching you.

Jämnlånga och jämntjocka, fast jag är nog lite starkare och lite långsammare. 47:30 lär du ju fixa utan problem, även i dagsläget tror jag. Bara det faktum att det är tävling gör ju att man tänder till ytterligare.
Kul att du är intresserad av journalen.

Förhoppningsvis ska jag fixa 47:30. Förra året kunde jag springa under 45 utan att anstränga mig överdrivet. Jag börjar undra om det spår jag springer nu har felmätt distans. Det är egentligen bara där jag har gjort de dåliga tiderna och på flera andra milslingor har det gått betydligt bättre. Hmm.
Gammal 2006-08-13, 22:13   #54
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Idag blev det lite lättare löpning. Sprang 15 km utan att ta tid (sensationellt!). Kände bara att jag behövde få in kontinuiteten i löpningen och därför var tiden sekundär.

I övrigt har jag mest ägnat helgen åt ärenden och småfixat här hemma. Igår blev det restaurang och en rejäl bit entrecoté.
Gammal 2006-08-14, 12:49   #55
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Förhoppningsvis ska jag fixa 47:30. Förra året kunde jag springa under 45 utan att anstränga mig överdrivet. Jag börjar undra om det spår jag springer nu har felmätt distans. Det är egentligen bara där jag har gjort de dåliga tiderna och på flera andra milslingor har det gått betydligt bättre. Hmm.
De flesta motionsslingor verkar vara felmätta. Kontrollera med Google Earth eller mapmyrun.com. Alternativt cykeldator om det är möjligt. Du kanske är mkt snabbare än du tror

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 13:02   #56
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
De flesta motionsslingor verkar vara felmätta. Kontrollera med Google Earth eller mapmyrun.com. Alternativt cykeldator om det är möjligt. Du kanske är mkt snabbare än du tror
Det skriver jag under på. Trodde att jag hade ok kondition tills jag mätte sträckan jag normalt sett sprang med olika program. -8% är ganska stor skillnad :/ Förhoppningsvis är det tvärtom för dig
Gammal 2006-08-14, 13:06   #57
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Hm, fast hur säkra är de mätmetoder som finns på nätet? Tex google earth?

Får väl ta och mäta mina sträckor också nån gång, även om jag inte springer så mkt långdistans just nu. Springa utan tidspress är för övrigt ganska skönt. Jag känner mig alltid rätt pressad när jag har en tid att passa, och det kan gå sämre eftersom man undermedvetet spänner sig och "måste hinna i tid". Utan tid blir steget avslappnat och man tar ut sig lagom = jämnare fart = mer ork.

Så tänker jag iaf.
Gammal 2006-08-14, 13:12   #58
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Citat:
Förmodligen betydligt säkrare än en gubbe som går med ett hjul och räknar klick. Mätte precis löparbanan vid Sundbybergs IP, den är 380 meter. 383,4 m fick jag i google utan att vara överdrivet exakt när jag mätte.
Gammal 2006-08-14, 13:37   #59
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Ja, det kan stämma. Det finns km-skyltar utmed spåret och det lustiga är att mellan 3-5 och km får jag en km-tid på långt över 5 minuter. Mellan 5-6 km går det på runt 3:30/km. Övriga km ligger oftast på 4:45. Förvirrande.

Jag får väl ta en tur med cykeln någon gång och mäta upp med cykeldatorn. Alternativt vänta tills jag har skaffat pulsmätare med distansmätare. Frågan är om jag har kvar något självförtroende vid det laget.
Gammal 2006-08-14, 13:38   #60
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:

Får väl ta och mäta mina sträckor också nån gång, även om jag inte springer så mkt långdistans just nu. Springa utan tidspress är för övrigt ganska skönt. Jag känner mig alltid rätt pressad när jag har en tid att passa, och det kan gå sämre eftersom man undermedvetet spänner sig och "måste hinna i tid". Utan tid blir steget avslappnat och man tar ut sig lagom = jämnare fart = mer ork.

Så tänker jag iaf.
Det var faktiskt ett rätt behagligt pass när klockan inte styrde. Skulle inte förvåna mig om jag sprang snabbare än någonsin. Steget kändes iaf lättare än på länge.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:36.