2006-03-07, 21:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Grymma vikter, grym träning. Hoppas allt går bra, är det nån speciell tävling du riktar in dig på?
|
|
|
2006-03-07, 21:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Daniel Mattusch
Grymma vikter, grym träning. Hoppas allt går bra, är det nån speciell tävling du riktar in dig på?
|
Nä jag tränar bara som motionär just nu. Nog blir det en tävling någon gång i framtiden, men när vet jag inte. Har tidigare sagt att jag börjar tävla igen när jag inte behöver skämmas för mina marklyft. Det kan ju innebära ett visst dröjesmål
|
|
|
2006-03-08, 22:20
|
|
|
Registered User
|
Bänkpress explosivt
Onsdag 20060308: Bänkpress plant med stopp på bröstet varje reps. 3*5/160kg.
Lyften var lätta och väldigt explosiva. Ska bli spännande att se om treveckorsschemat fungerar lika bra i bänkpress som i böj och mark. Känner fortfarande av axelskadan, dock betydligt mindre än förra onsdagen. Körde därför inga hantellyft åt sidan idag. Hade också lite ont i armvecken efter måndagens tunga knäböj.
Mage, chrunches i maskin, 3*8 med hela viktmagasinet.
|
|
|
2006-03-09, 07:35
|
|
|
Bananslukerskan.
Reg.datum: Sep 2002
|
Vad är det för skada du dras med i axeln Fetknoppen? (herregud, jag blir så full i skratt varje gång jag ska skriva ditt "namn"  )
|
2006-03-09, 11:01
|
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Knäböj djupt. 1*3/225kg, 1*1/275kg, 1*1/305kg och 1*1/330kg (pers).
|
Jisses amalia här finns det pulver i låren! Intressant med en böjare av klass. Bänkarna ser ju inte heller pjåkiga ut, var bara rädd om axeln om det "redan" smärtar. Lite fler reps och skippa stoppet kanske skulle vara något att prova en period? Vad är det för typ av axelskada du har föresten & har du försökt rehabilitera den förut?
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2006-03-09, 17:54
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Pinglan
Vad är det för skada du dras med i axeln Fetknoppen? (herregud, jag blir så full i skratt varje gång jag ska skriva ditt "namn"  )
|
Det gör inget...skratta på du bara, du är inte den första  Utan humor blir livet tråkigt
Angående skadan; det är impingement, dock inte av allvarligare karaktär. Det smärtar vid provokationstest och om jag abducerar armen maximalt. Smärtan känns också vid relativt tung belastning, ex om jag lyfter 160kg i bänkpress explosivt, men inte om jag lyfter samma vikt långsamt. Tung bänkpress kan också ibland vara ganska smärtsamt, men skadan förvärras inte, och det går att träna om jag bara står ut med värken.
Tyvärr undviker jag att ta i allt vad jag orkar på träningen då jag vet att smärta riskerar uppstå. Detta inverkar naturligtvis negativt på träningen. Jag har också upptäckt att hantellyft åt sidan förvärrar symtomen och tror att de kommer att försvinna om jag vilar från övningen ett tag. Jag har aldrig vilovärk, dvs om jag inte abducerar armen enligt ovan.
Problemet har funnits periodvis genom hela karriären, alltid i höger axel. Har dock aldrig gjort några allvarliga försök att bli av med skadan eftersom jag kunnat träna och utvecklas någorlunda trots problemen. Nu är jag är trots allt positiv och tror att skadan kommer att läka eftersom jag ändrat träningen och använder den metod som visat sig vara så effektiv i knäböj och marklyft (och där hade jag en del skadebekymmer innan). Kvarstår problemet om tre månader tänker jag rehabilitera enligt vedertagen metod.
|
|
|
2006-03-09, 18:05
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Börje H
Jisses amalia här finns det pulver i låren! Intressant med en böjare av klass. Bänkarna ser ju inte heller pjåkiga ut, var bara rädd om axeln om det "redan" smärtar. Lite fler reps och skippa stoppet kanske skulle vara något att prova en period? Vad är det för typ av axelskada du har föresten & har du försökt rehabilitera den förut?
|
Benstyrka har jag alltid haft lätt för att bygga, bänkpressen har inte heller varit några större problem, och marklyften haltar delvis pga bristande greppstyrka. Man bör dock ha i åtanke att jag tränat ca 10h/vecka i 18 år. Med andra ord har jag periodvis fått kämpa ganska hårt, och har offrat ganska mycket för att nå dit jag är idag. Tycker man som jag att det är roligt att träna så orkar man genomlida även de tyngsta platåer, och då blir allt möjligt.
Angående axelskadan kan du läsa mitt svar till Pinglan. Nu ska jag göra ett allvarligt försök att bli av med besvären...
|
|
|
2006-03-09, 19:48
|
|
|
Bananslukerskan.
|
Citat:
|
Det gör inget...skratta på du bara, du är inte den första  Utan humor blir livet tråkigt
Angående skadan; det är impingement, dock inte av allvarligare karaktär. Det smärtar vid provokationstest och om jag abducerar armen maximalt. Smärtan känns också vid relativt tung belastning, ex om jag lyfter 160kg i bänkpress explosivt, men inte om jag lyfter samma vikt långsamt. Tung bänkpress kan också ibland vara ganska smärtsamt, men skadan förvärras inte, och det går att träna om jag bara står ut med värken.
Tyvärr undviker jag att ta i allt vad jag orkar på träningen då jag vet att smärta riskerar uppstå. Detta inverkar naturligtvis negativt på träningen. Jag har också upptäckt att hantellyft åt sidan förvärrar symtomen och tror att de kommer att försvinna om jag vilar från övningen ett tag. Jag har aldrig vilovärk, dvs om jag inte abducerar armen enligt ovan.
Problemet har funnits periodvis genom hela karriären, alltid i höger axel. Har dock aldrig gjort några allvarliga försök att bli av med skadan eftersom jag kunnat träna och utvecklas någorlunda trots problemen. Nu är jag är trots allt positiv och tror att skadan kommer att läka eftersom jag ändrat träningen och använder den metod som visat sig vara så effektiv i knäböj och marklyft (och där hade jag en del skadebekymmer innan). Kvarstår problemet om tre månader tänker jag rehabilitera enligt vedertagen metod.
|
Håller med dig angående humorn! En viktig egenskap här i livet
Ahhh, impingement......så väl jag känner igen det du berättar om dina problem....genomled 1.5år med konstant impingementsmärta när jag tränade tyngdlyftning....jag hade dock även vilosmärta och till slut blev det för mycket! Jag tröttnade. Mina problem slutade direkt när jag lade ner tyngdlyftningen och dessbättre har jag inte känt någonting av det sedan dess. Hoppas problemen ger med sig för dig också!
|
2006-03-09, 22:17
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av Pinglan
Håller med dig angående humorn! En viktig egenskap här i livet
Ahhh, impingement......så väl jag känner igen det du berättar om dina problem....genomled 1.5år med konstant impingementsmärta när jag tränade tyngdlyftning....jag hade dock även vilosmärta och till slut blev det för mycket! Jag tröttnade. Mina problem slutade direkt när jag lade ner tyngdlyftningen och dessbättre har jag inte känt någonting av det sedan dess. Hoppas problemen ger med sig för dig också!
|
Har du tävlat i tyngdlyftning eller bara tränat? Jag är personligen mycket mer imponerad när jag ser OL-tävlingar än SL-tävlingar, framförallt då på grund av att tyngdlyftarna inte använder någon hjälputrustning. I SL slår det så orättvist med alla tröjor och dräkter. Vissa får hur mycket hjälp som helst och andra ökar nästan inget. Det tar något av tjusningen då man inte kan vara säker på att den starkaste lyftaren vinner. Dessa problem ser man inte mycket av i OL.
Jag kanske ska växla sport och börja med ryck och stöt  Har faktiskt ryckt 80kg och gjort 105kg i stöt en gång. Det är väl nästan groteskt mycket då jag "endast" väger 130kg  Om jag börjar träna hårt nu så kanske jag kvalar in till OS 2056
|
|
|
2006-03-09, 22:52
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Pinglan tävlade i OL ett tag. Hon hade inga problem att fixa SM-kvalet i den sporten heller.
Tror hon har spelat fotboll innan dess också.
|
|
|
2006-03-10, 07:33
|
|
|
Bananslukerskan.
|
Fetknoppen: Nitro har koll på min sportsliga karriär  Jag tävlade i OL ca 1.5år men fick som sagt var lägga ner pga axelproblemen. Jag knep ett silver och två brons på min enda SM-tävling jag hann med. Jag ryckte 55 och stötte 75 som bäst på tävling i 63 kg-klassen. Tidigare har jag som sagt var spelat fotboll men också sysslat mycket med långdistanslöpning.....en salig blandning
Såklart att du ska satsa på OS 2056! Man ska ha långsiktiga mål
|
2006-03-10, 09:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Citat:
|
Har du tävlat i tyngdlyftning eller bara tränat? Jag är personligen mycket mer imponerad när jag ser OL-tävlingar än SL-tävlingar, framförallt då på grund av att tyngdlyftarna inte använder någon hjälputrustning. I SL slår det så orättvist med alla tröjor och dräkter. Vissa får hur mycket hjälp som helst och andra ökar nästan inget. Det tar något av tjusningen då man inte kan vara säker på att den starkaste lyftaren vinner. Dessa problem ser man inte mycket av i OL.
|
Kan bara hålla med. Men det finns krafter som strävar "bakåt"  . I Umeå finns ett förslag om att köra Norrländskan utan utrustning. En förfrågning till klubbarna kommer att göras. Då visar det sig om folk törs komma upp på podiet utan tvångströja och spännband runt knäna
Ta det lungt med axeln!
|
|
|
2006-03-10, 22:47
|
|
|
Registered User
|
Marklyft explosivt och smal bänkpress
Fredag 20060310: Marklyft smalt med bälte. 3*5/180kg
Märklig känsla. Upplever det som att jag var otroligt rapp och pigg i kroppen trots senaste tidens tunga träning, kändes som att stången flög upp. Hoppas det håller i sig till nästa tunga marklyftspass.
Raka marklyft, 2*5/140kg.
Greppträning: OL-stång och symetriskt grepp, 210kg 10 sekunder (pers), 210kg 2 sekunder (???), 200kg 5 sekunder.
Pers igen i greppträningen, men jag tvärdog till andra setet på 210kg. Trots allt går det verkligen framåt. Trist bara att jag inte märker någon skillnad när jag drar tunga marklyft, men det kanske kommer om jag bara har tålamod.
Latsdrag till bröstet, bred fattning. 3*5/140kg.
Smal bänkpress. 3*5/140kg
Det här var det andra lätta bänkpresspasset den här veckan. Skall bli hur spännande som helst att se hur kroppen reagerar. Jag hoppas att det följer samma utvecklingskurva som böj och mark…Axeln smärtade lite, hoppas dock att det känns bättre redan nästa vecka.
|
|
|
2006-03-10, 23:12
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Herrejävlar... vet faktiskt inte vad jag ska skriva.. som nybörjare och tändsticka inom denna sport/detta intresse så kämpar jag på med vikter som inte ens tåls skrivas i jämförelse med dina.... vet inte vad du har för mål eller målsättning, men satan i gatan vad du tar i böj, jag är fan chockad o kommer vara i det tillståndet till på söndag.
|
|
|
2006-03-11, 00:34
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av shadowfire
Herrejävlar... vet faktiskt inte vad jag ska skriva.. som nybörjare och tändsticka inom denna sport/detta intresse så kämpar jag på med vikter som inte ens tåls skrivas i jämförelse med dina.... vet inte vad du har för mål eller målsättning, men satan i gatan vad du tar i böj, jag är fan chockad o kommer vara i det tillståndet till på söndag. 
|
Du ska inte bli chockad. Tänk istället på att du kan bli bättre än mig. Man får aldrig glömma bort att antalet år i yrket gör sitt. Jag är nu inne på mitt 18:e år och har tränat otroligt seriöst ändå sedan 1988. Jag har inte missat mer än kanske en handfull träningar på dessa 18 år. Jag tränar julafton om den infaller på en träningsdag, har turen att nästan aldrig vara sjuk, och försöker att sköta det mesta så seriöst som möjligt. Du måste tro mig då jag säger att jag har träffat många större talanger genom åren, men ingen av dem har blivit starkare än mig. Min framgång kan därför förklaras av inställningen till sporten och inte av min fysiska förmåga. Sköter man kost, träning, stretching, sömn och har en järnvilja så kan man bli otroligt stark.
När jag började träna klockan 16:30, 19880824, lyfte jag 60-52,5-130 i de olika grenarna, detta vid en kroppsvikt på 59kg. Jag har nästan aldrig ökat snabbt, utom möjligen de första åren då det mesta går ganska lätt, men jag ökar lite hela tiden, sedan gör åren av träning resten... Om man bara håller sig borta från doping och annan skit och istället försöker förstå sin egen kropp, och kanske anstränger sig och sätter sig in i muskelfysiologi och annat som kan vara av värde så blir resultatet bra. Jo mer man kan om träning och kroppens uppbyggnad och funktioner, desto bättre blir förutsättningarna för att lyckas. Träna seriöst så kommer du att bli otroligt stark om några år.
Lycka till/Fetknoppen
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.
|

|