Jag uttalar mig inte om vad "lycka" är för mig. Däremot vet jag precis vad jag behöver för att "må bra". Detta gäller dock bara mig själv, inte andra.
Jag mår INTE bra då jag är sjuk och sängliggande. Jag mår inte heller bra då jag mist min frihet (är inlåst). Jag brukar säga att mår bra bara jag är frisk och fri. Då jag är sjuk mår jag naturligtvis fysiskt illa, vilket påverkar mitt mående. Då jag är inlåst är jag ensam, det är långtråkigt, jag förlorar åtminstone delvis mitt tidsbegrepp. Men "att vara sjuk" och att "ha mist min frihet" har också något gemensamt : då jag är sjuk mister jag kraften att påverka min situation och mitt liv, då jag mist min frihet mister jag möjligheten till samma påverkan.
För mig personligen innebär "må dåligt" att jag mist möjligheten att påverka mitt liv/min situation. "Må bra" innebär att jag HAR MÖJLIGHET ATT PÅVERKA mitt liv/min situation. Jag är nöjd med min skönhet, min hälsa (så länge jag är frisk). Jag är inte helt nöjd med min rikedom - fastän tillräckligt nöjd för att "må bra" - och jobbar på detta. Jag är inte i tillräckligt god form ("snygg kropp") för att vara nöjd, men i tillräckligt god form för att "må bra". NYCKELN till "må bra" (lycka?) är för mig helt enkelt att jag har möjlighet att påverka mitt liv/min situation (varvid jag förstås själv så långt det är möjligt kan påverka allt i livet).
Andra människor upplever naturligtvis "må bra"/"lycka" helt annorlunda. Men jag tror inte att tillfälliga eller varaktiga förändringar i skönhet, rikedom etc kommer att öka NÅGONS "lycka" mer än kortvarigt eller marginellt. Som jag redan sagt så sitter "lyckan" under huden, inte utanpå.